A 4-es metró
építéséhez kapcsolódóan, illetve azt megelőzően a dél-budai
villamosközlekedésben számos változás történt, melyeket ezen az oldalon
próbálom meg összefoglalni. A bemutatott sematikus
ábrákon elsősorban a vágányhálózat kialakítására, a megállóhelyek
elhelyezkedésére és rendjére, valamint az alkalmazott
jelzőberendezésekre koncentráltam. Három terület került az
összeállításba: a Fehérvári út, a Kiskörút és a pesti rakpart. Ez az
oldal az elsőről
szól.
Fehérvári
út
Az 1970-es évektől kezdve a dél-budai villamoshálózat és annak
Fehérvári úti ága viszonylag stabil, változásoktól mentes volt.
Jelentősebb esemény 1993-ban volt csak, amikor a 41-es villamost
meghosszabbították Albertfalva, Forgalmi utcától a Móricz Zsigmond
körtérig. Ez az állapot egészen 2002.06.21-ig tartott.
Az eredeti állapot még
2001. 05. 10-én
2001-ben a
Fővárosi Közgyűlés
döntött a 4-es metró építéséhez kapcsolódó felszíni rendezések
előrehozataláról. Ennek keretében 2002. 06. 22-én megkezdődött a belső
Bartók Béla út teljes átépítése (Tétényi út-Szt. Gellért tér között),
beleértve olyan nagy csomópontokat is, mint a Szt. Gellért tér és a
Móricz Zsigmond körtér. Ekkor szűnt meg az 1942-ben kiépített Móricz
Zsigmond körtéri hurokvágány-rendszer maradványa is.
A Fehérvári úti járatok részére az SZTK előtt ideiglenes végállomást
építettek. Ezen két csonkavágány volt. A rövidebbre egy ikerszerelvény
fért el, ezt használta a 18-as, 41-es, míg a másikra két 3-as
szerelvény fért. Itt végállomásozott a 47-es, és lehetőség volt egy
szerelvény félreállítására is.
A végállomás 2002. 08.
20-án
|
A leszállóhelyen egy
41-es villamos várakozik
|
2002. 09. 23-án
átadták a Bartók
Béla úti villamospályát, a Fehérvári úti járatok ismét áthaladhattak a
Móricz Zsigmond körtéren. Mivel itt megszűnt a 41-es villamos korábbi
hurokvágánya, ezért részére az SZTK előtt új, csonkavágányos
végállomást létesítettek. Ez beleillett a 4-es metró aktuális felszíni
rendezési koncepciójába, mely szerint a metró megépülte után a 41-es
villamos a Bocskai útig rövidül. Csakhogy volt egy bökkenő: a 4-es
metró még nem épült meg. Ezt a faramuci helyzetet a BKV a
következőképpen kívánta megoldani: a Bocskai út felől induló 41-es
villamos a kereszteződés túloldalán létesített leszállóhelyig
szállította az utasokat, majd a csonkavágányon fordulva a Bocskai úti
megállóba állt be, mint felszállóhelyre, és onnan szállított utasokat
Kamaraerdőig. A leszállóhelyet pedig - ami a körtértől több száz
méterre volt - elegánsan elnevezték Móricz Zsigmond körtér
végállomásnak.
Ez a visszás állapot rövid idő alatt tarthatatlanná
vált. Mégsem lehet
a metróra hivatkozva annak megépülte előtt több évvel megrövidíteni egy
villamosvonalat, ráadásul e nyilvánvaló tényt a leszállóhely
átkeresztelésével palástolva. Egy hét elteltével a végállomást oly
módon alakították át, hogy a szélre került csonkavágány mellett peron
létesült, és ide került át a 41-es villamos "Móricz Zsigmond körtér"
elnevezésű végállomása. Ez már az egy héttel korábbi helyzetnél egy
fokkal jobb megoldás volt, de még mindig messze volt a körtértől és az
ideális megoldástól. A veszélyes járműmozgások kiküszöbölésére
fedezőjelzőt telepítettek.
A végállomás 2003. 01.
04-én
|
A szükségleszállóhelyet
meghagyták
|
Háttérben épül a
Fehérvári úti piac
|
Messze a körtértől |
2003.
márciusának végén
hozzákezdtek a Bocskai úti aluljáró építéséhez. Az aluljáróra azért
volt szükség, hogy legyen hova csatlakoztatni a metróállomás kijáratát.
A korábbi metróépítésektől eltérően - ahol cél volt a párhuzamos
villamosforgalom fenntartása - itt a Bocskai út keresztirányú közúti
forgalmát tartották fenn, ellentétben a Fehérvári úti
villamosvonalakkal, melyeket kettévágtak. A munkaterület mindkét
oldalán kialakítottak egy-egy végállomást, közöttük gyalogosan kellett
megtenni a távot. A déli (jobb oldali) végállomás érdekessége volt egy
angol váltó, melyet az Ulászló utca vonalában helyeztek el, ezt az
érkező villamosok elektromos úton állíthatták.
2003. szeptember
8-án elkészült a
Bocskai úti aluljáró, amit egyébként még további 3 évig nem nyitottak
meg a gyalogosforgalom előtt. Az aluljáró elég felemásra sikeredett,
ugyanis dél felé nincs kijárata, van viszont egy nyugati feljárója a
Bocskai útra, ami a semmibe vezet ... Az aluljáró felett azonban ismét
megindulhatott a villamosforgalom. Ezzel együtt egy új járatot is
indítottak 118-as viszonylatjelzéssel Albertfalva kitérő-Budagyöngye
között. A villamosok az új megállóhely helyett azonban még a déli
oldalon, az ideiglenes végállomás peronjainál álltak meg. A 41-es
villamos "Móricz Zsigmond körtéer" elnevezésű végpontja ismét az SZTK
elé, az új végállomásra került. A villamosvégállomáshoz képesti
bonyolultsága miatt csak "SZTK rendező"-nek elnevezett komplexumban
üzembe helyezték a jelzőberendezéseket is.
Egy nappal később
azután a
megállóhelyeket áthelyezték az északi oldalon kiépített új
szigetperonra. A déli oldalon lévő angolváltó azonban meglepő módon
bent maradt a pályában, így a nagy forgalmú Fehérvári úti
villamosvonalnak egy mesterséges "egyvágányú" szűkülete keletkezett az
Ulászló utcánál. Ez az állapot több, mint egy hónapig fennállt.
A 18-as a szemközti
villamos elhaladására várakozik
|
118-as az angolváltón
|
2003. október
20-án újra az
építők vették birtokba a területet, hogy kiépítsék a korábbi ideiglenes
végállomás angolváltóját. Ezzel egyidejűleg megkezdődött a 4-es
végállomásának átépítése. A 18-as, 47-es villamosok észak felől ismét
egy vágányon fordultak vissza.
Megkezdődött a 4-es
végállomásának átépítése
|
A Skála előtti teljes
vágányzatot elbontották
|
2003.10.27-től
gyakorlatilag
visszaállt az egy hónappal korábbi forgalmi rend. Az Ulászló utcai
szűkület megszűnt.