A Hazai Pamutszövőgyár iparvágánya
Budapest IV. ker, Baross utca 99.
Megszűnt 1981-ben

 
A telep bejárata 2006-ban

Az osztrák Hermann Pollack und Söhne cég 1924-ben létrehozta a Baross utcában a Hazai Pamutszövő-, Festő, Fehérítő- és Kikészítőgyár Rt-t. A cég nevét a tulajdonosok kezdőbetűi alapján röviden csak HPS-nek hívták. Az Rt. telephelyére egy 324 méter hosszú iparvágányt vezettek, mely a Baross utcai vonalból ágazott ki, és a kiágazási váltóval együtt 3 kitérőt foglalt magába.





Az iparvágány ábrázolása 1930-as évekbeli rajzokon

Az egyenes irányú fővágány sínrendszere 31,5 kg/folyóméteres, míg a kitérő vágányé 23,6 kg/folyóméteres 2 vezetősínes Vignol sínekből állt, keramit burkolattal ellátva.

      
Az iparvágány ábrázolása az 1940-es évekből
  
1943-ban az akkor svájci tulajdonban lévő Hazai Pamutszövő-, festő-, Fehérítő- és Kikészítőgyár Rt-t Hazai Pamutfonó és Szövőgyár néven a Magyar Pamutiparhoz csatolták. A vágányhálózat az 1940-es évek végéig nem változott.
A gyárat 1948. március 25-én államosították, majd 1950-ben kivált a Magyar Pamutiparból, és Pamutkikészítőgyár néven önálló üzemmé vált.



Az iparvágány helyszínrajza 1959-ben


Kiszolgálási utasítás 1959-ből


Időközben a vágány végén egy 6,6 m átmérőjű fordítókorong is épült, mely egy rövidebb és egy hosszabb merőleges csonkavágányhoz csatlakozott. A fordítókorong által bekötött vágányok felett nem volt felsővezeték.
Az iparvágány kiterjedése 1962-ben 325 méteres volt. Kiszolgálása Angyalföld MÁV-állomás - Angyalföld forgalmi telep - István út - Táncsics Mihály utca - Baross utca útvonalon történt. Kocsiforgalma 1960-62. között 1300-1700 kocsi/év körül mozgott.


Rajz 1962-ből


1963-ban egy újabb összevonás után az üzem az újonnan létrehozott Pamutnyomóipari Vállalat (PANYOVA) része lett.
1966. októberében az iparvágányt felújították. A 23,6 és 31,5 kg/fm-es síneket Phönix vágányokra cserélték, csakúgy mint a két, telepen belűli 23,6 kg/folyóméteres vágányrendszerű, gyökcsapos kitérőt, melyeket rugalmas csúcssínű Phönix rendszerűre cseréltek.


Egy 1971-es ábrázolás

Az 1970-es évek végére a villamosvasúti teherszállítás volumene csökkent. Egyre több vállalat a közúti szállítási módra tért át. Az újpesti hálózat nagy részén 1982-ben megszűnt a teherszállítás. A Pamutszövőgyár iparvágányának kiszolgálását 1981-ben a BKV beszüntette, majd a vágányt selejtezték.

Az 1990-es években a gyártás megszűnt, a telephelyen azóta ipari park nyílt.







A kapu és a telephelyen belüli vágánymaradványok 2000-ben

A Baross utcai vágánymaradványok az utca 2002. nyári leaszfaltozásáig voltak láthatóak.
 
         
A kiágazás 2000 körül, illetve a telephely látképe 2006-ból


Helyszínrajz

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám - Iparvágányok

Fotók: Fejes Balázs, NZA gyűjteménye
F
elhasznált irodalom: Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
Lázár Károly: A Magyar Pamutipar türténete
Magyar Pamutipar Rt. - Wikipédia

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra