Phőbus Rt. iparvágánya

Budapest, IV. ker. Tó utca 7.
Megszűnt 1920-ban (és átkerült MÁV kiszolgálásba)

 
Az Újpesti Erőmű főépülete

A Phőbus Villamos Vállalatok Rt. áramfejlesztő telepét Újpesten a Műhely, Bécsi, Amszerdami és Berlini utcák által határolt telken építette fel. Működésével Újpest, Rákospalota és több fôváros körüli település köz- és magánvilágítási, valamint erôátviteli szükségleteit, illetve a budapesti pályaudvarok világítását, s 1911-es megindulását követôen a Vác–Budapest–Gödöllôi HÉV áramellátását biztosította.


Korabeli térképrészlet

Az erőmű az 1910-ben meginduló áramszolgáltatáshoz tatai és dorogi rostált daraszenet használt, e fűtőanyagok odafuvarozásához 1910. március 21-én a BURV Rózsa utcai vonlából egy 412 méter hosszú iparvágányt létesítettek. A szénnel megrakott tehervagonok Angyalföld vasútállomásról az Ôsz és Rózsa utcák felől jutottak az erőműbe. A Rózsa utcából a Tó utcánál kiágazó iparvágány a Berlini utcában csonkán végződött, s belőle észak fele vált ki a Phőbus telepre tartó sínpár.


Az iparvágány ábrázolása az 1910-es évek végén

A szénszállítmányok továbbítása a vasútállomásról a villamosvasúti szűk ívekben igen körülményes és nehézkes volt. Ezért hamarosan felmerült egy új, rövidebb, közvetlen vasúti összeköttetés kiépítése Angyalföld MÁV állomásról. Az új, nagyvasúti iparvágány 1920 körül épült ki. Ezután a villamosvasúti iparvágány megszűnt és azt el is bontották.


A nagyvasúti iparvágányt az 1921-es térkép már feltünteti

Ez a MÁV iparvágány a mai napig létezik és üzemel. Jelenleg a Phőbus Rt. utódát, az Újpesti Erőművet szolgálja. Az erőműbe manapság leginkább savat vagy lúgot szoktak vinni. Egy ilyen kiszolgálómenetről készített képes összeállítást Kadocsa Gyula 2011-ben.










   
Az ipavágány bevezető kapuja és az erőmű légifotója napjainkban

Fotó és felhasznált irodalom: Google
Indóház online

Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút, Vasúthistória Évkönyv 1989.
Újpesti Helytörténeti Értesítő 2013/2. szám

Vissza az újpesti körzethez
Vissza az iparvágányokhoz Vissza a teherszállításhoz
Vissza a kezdőlapra