Címlap
A BHÉV dízelmozdonyai  

A MÁV dízelesítési programja az 50-es években indult be, ehhez kapcsolódóan végre megindult az országban a dízelmozdonyak sorozatszerű gyártása. Ez azt jelentette, hogy az ország többi vasúti vállalata is a korábbinál nagyobb teljesítményű dízelmozdonyokhoz juthatott. Ezek a mozdonyok a mai napig meghatározzák a vasúti dízeljárművek állományát: a BKV-HÉV-nél is még két - DL XVI-os típusú - mozdony van állományban. A BHÉV azonban ezekhez a mozdonyokhoz nem közvetlenül jutott hozzá.

Tartalomjegyzék:

A DL XII-es dízel-hidraulikus hajtású mozdonyok
A DL XVI-os dízel-villamos mozdonyok
A DL XVII-es mozdony

A DL XII-es mozdonyok

A BHÉV újjáalakulása után egyik legnagyobb problémája volt, hogy a ráckevei vonalra a kisteljesítményű dízelmozdonyok és motorkocsik, valamint a gőzmozdonyok nem bizonyultak elegendőnek a megnövekedett személy- és teherforgalom lebonyolítására. További vontatási feladatként jelentkezett a taksonyi vonal forgalmának fenntartása, ami sürgetővé tette a járműállomány megújítását. A tervhivatallal és a minisztériummal való egyeztetések során kiderült, hogy csak az ezidőtájt (1957-62 között) Egyiptomba exportált dízel-hidraulikus mozdonyok mintájára épített járművek szállítására van készség a Ganz-Mávagban.

Így a BHÉV-nek 1959 folyamán szállított tizenhárom mozdony gyári típusjele DHM 2-2 lett, és a BHÉV igényeinek megfelelően központi ütközővel és Lambertsen-fékkel látták el. Pályaszámuk L 711-723 volt, típusjelük pedig DL XII lett. A típus ütközők közötti hossza 10095 mm volt, egy 450 LE-s 12 Jv 17/24-es típusú motorral volt ellátva. A mozdony össztömege 45 t volt, a hidraulikus hajtás egy vakforgattyún keresztül rudazaton keresztül működtette a három kapcsolt kerékpárt.

A dízel-hidraulikus mozdonyok több szempontból sem feleltek meg a BHÉV-nek. A BHÉV-en szokásos egyenáramú mozdonyok és motorkocsik, valamint a korábbi dízel-villamos mozdonyok mellett az új dízel-hidraulikus mozdonyok karbantartása nem illeszkedett be a megszokott technológiai rendbe. Emiatt a Ganz-Mávag Ráckevén gyári szervízszolgálatot rendezett be, ennek ellenére a mozdonyok rengeteg hibával működtek. Egy-két évvel üzembeállításuk után általános volt, hogy a 13 mozdonyból csak 6 volt üzemképes a vonalon. A BHÉV személyzete így elég hamar "Nasszer" néven nevezte a járműveket, részben az Egyiptomi kapcsolat miatt, részben viszont a "nagysz@r"-ra való rímelése miatt.

1959-ben, a mozdonyok beérkezésével lehetővé vált Ráckevéről vonóerőváltás nélkül vonatokat indítani Vágóhídra. Ekkor, hasonlóan a többi dízelmozdonyhoz, ezeket a járműveket is vonatfűtési célból időszakosan áramszedőkkel látták el. A rossz üzemi tapasztalatok után a BHÉV a '60-as évek elején már szabadulni igyekezett a mozdonyoktól. Ezidőre több a MÁV M44-es típusával megegyező dízel-villamos mozdony érkezett a Dunai Vasműbe. Itt a dízel-villamos mozdonyok érzékenységével volt probléma: a mélyen lenyúló marokcsapágyas villanymotorok nem szerették a vasmű szennyezett vágányait, az ipari üzemnek alkalmasabb volt rudazatos hajtású hidraulikus mozdony. Minisztériumi engedéllyel így 1964-65 során a BHÉV elcserélhette tizenhárom mozdonyát nyolc dízel-villamos mozdonyra. Két mozdonycsere a péti és a szőnyi kőolajfeldolgozó üzemekkel zajlott le.

A típus kezdeti gyermekbetegségeit leküzdve időközben jól kiforrott, így több BHÉV eredetű iparvasúti mozdony még a mai napig is üzemel az országban.

 
BHÉV psz.
eladva
új psz.
selejtezve
utolsó/jelenlegi szolgálati helye
L 711
1965.02. Dunai Vasmű
A23.039
1989.12.14.
Dunaferr, Dunaújváros
L 712
1965.02.24. OKGT, Pét
A23.044
 
MOL, Zalaegerszeg
L 713
1965.04. Dunai Vasmű
A23.045
1991.11.30.
Dunaferr, Dunaújváros
L 714
1964.10. Dunai Vasmű
A23.032
1990.07.10.
Dunaferr, Dunaújváros
L 715
1964.08.26. Dunai Vasmű
A23.029
1999.
Dunaferr, Dunaújváros
L 716
1964.12.30. Dunai Vasmű
A23.041
 
MOTIM, Mosonmagyaróvár
L 717
1964.11.16 Dunai Vasmű
A23.042
1994.
Dunaferr, Dunaújváros
L 718
1965.01.12. OKGT, Szőny
A23.030
 
MOL, Almásfüzítő
L 719
1964.12.30. Dunai Vasmű
A23.043
1998.12.14.
Dunaferr, Dunaújváros
L 720
1965.06. Dunai Vasmű
A23.047
 
Dunaferr, Dunaújváros
L 721
1965.04. Dunai Vasmű
A23.034
1994.
Dunaferr, Dunaújváros
L 722
1964.11.16. Dunai Vasmű
A23.040
 
Dunaferr, Dunaújváros
L 723
1964.10. Dunai Vasmű
A23.033
 
MOTIM, Mosonmagyaróvár ->
HEKA Kft., Hegyeshalom
L 715
L 719 és L 721
A BHÉV L 715-ös pályaszámú mozdonya Ráckeve állomáson, új állapotban.
Az L 719-es és az L 721-es mozdony, szintén Ráckevén.
L 713
L 722
Az L 713-as pályaszámú DL XII-es mozdony P XXI-es csehszolvák eredetű motormellékkocsikkal, Ráckevén.
Az L 722-es mozdony, áramszedővel felszerelve. Körülötte folyik a serény munka, kissé klisészerű beállításokkal a dolgozókról...
A23.044
Becsky András
Az A23.044-es (ex BHÉV L 712) mozdony Zalaegerszeg Ipartelepeken.

A DL XVI-os mozdonytípus a BHÉV-en.

1964-65 során a BHÉV hét - a MÁV M44-es sorozatával azonos típusú Ganz-Mávag gyártámányú - dízel-villamos mozdonyt szerzett a DL XII-es dízel-hidraulikus mozdonyaiért cserébe. A mozdonyok a Dunai Vasműből illetve az OKGT péti és szőnyi üzeméből jöttek. Ezek a járművek 11290 mm hosszúak ütközők között, 600 LE-s Jv 170/240-es dízelmotorral vannak felszerelve. Össztömegük 61,8 t, négy hajtott tengelyükön marokcsapágyas motorok vannak. Típusjelük DL XVI lett, pályaszámuk L 731-737-es lett.

A mozdonyok a ráckevei vonal személy- és teherforgalmát bonyolították 1965-76 között, a vonal villamosításáig. 1976 után a BKV kettő kivételével (733-734) továbbadott, a MÁV, illetve iparvasutak vették meg. 1991-ben a volt 735-öst visszavásárolta a BKV a MÁV-tól, amikor hibás 736II-os pályaszámot kapott. 1997-ben korrigálták 735-re vissza. 1998-tól a 734-es a Szentendrei múzeum állandó kiállítási tárgya lett, míg a 733, 735 üzemi meneteket bonyolít a HÉV vonalak között. Ezen túl az M424-es prototípus mozdonyt (M44.209) is Békéscsabán eredeti zöld színére fényezték vissza, mert a mozdonyt a Magyar Vasúttörténeti Park kiállítási tárgynak szemelte ki.

 
eredet
BHÉV psz
eladva
selejtezve
jelenlegi szolgálati helye
1955.04.13. M 424.5002
OKGT Szőny A25.003
1964.10. L 731
1976.: M44.211
 
Nyíregyháza
1955.05.10.: M 424.5001
OKGT Pét A25.001
1965.02. L 732
1976: M44.209
 
Békéscsaba
Dunai Vasmű A25.006
1964.11. L 733
-
 
BKV tulajdonú, 1996.12.31 selejtezve, majd 1998-ban újra állományva véve
Dunai Vasmű  A25.004
1964.11. L 734
-
 
1998-tól múzeumi (Szentendre)
Dunai Vasmű  A25.007
1964.12. L 735
1976: MÁV M44.210
 
1992.01.14: a BKV visszavette L 736II
1997: BKV L 735
Dunai Vasmű  A25.008
1964.10. L 736
1976.: Balatinfűzfő A25.007
 
MOL Rt. ?
Dunai Vasmű A25.009
1964.08. L 737
1976.: Peremarton
S: ?
 
M424.5001
732 Vágóhíd
Az M424.5001-es prototípus mozdony.
Ugyanez a mozdony Vágóhíd végállomáson, a BKV-HÉV állományban, 732-es pályaszámon.
737 Vágóhíd
734 Ráckeve
A 737-es DL XVII-es mozdony P XV-ös személykocsikkal, a '70-es években. A mozdony vonat előfűtési célból áramszedővel is el van látva.
A 734-es mozdony sebesvonat élén, Ráckevén.
732 Tököl
734 Ráckeve
Lakos Rudolf
A 732-es mozdony Tököl állomáson. Az állomás felsővezetékrendszere már átépült, eszerint a kép készülte után rövidesen Ráckevéig is bevezették a villamos vontatást.
A 734-es mozdony a BKV állományában maradt 1976 után.  A dízelgép valószínűleg egy M VIII-as szerelvényt kellett segélyezzen. A kép Ráckevén készült.
733 Pesterzsébet
M44.211 Vásárosnamény
Óvári Mihály
A 733-as mozdony valószínűleg már a '90-es években, Pesterzsébet állomáson.
Az M44.211-es (ex BHÉV L 731) mozdony indulásra készen egy tehervonattal Baktalórántháza felé, 1996-ban. A fotó  Vásárosnaményben készült.
M44.209 Füsti
Rozgonyi Péter
A25.007
Szijártó István
2001-ben, a Füsti fordítókorongján az M 44.209-es (ex L 732). Ez a mozdony a Bobók prototípusa (M424.5001), így visszakapta eredeti zöld színét.
Hajmáskéren az A25.007-es mozdony (ex L 736), 2000-ben. Ez a mozdony is zöldre van fényezve.
736 Angyalföld
734 Szentendre
A 736II-os Angyalföld állomáson. Ezt a mozdonyt 1991-ben vette vissza a BKV a MÁV-tól, amikor hibás pályaszámot kapott. 1997-ben javították 735-ösre vissza.
A BKV tulajdonában maradt 734-es mozdonyt 1998-tól Szentendrén állították ki.
735 Cinkota
733 Gödöllő
Szelényi Gábor
Az üzemben maradt két HÉV-es Bobó mozdony rendszeresen üzemi szállításokat bonyolít le a HÉV vonalak között. A képen 735-ös mozdony.
Időnként viszont egy-egy felsővezetékjavítási munka kapcsán személyforgalomban is közlekednek ingavonati forgalomban. Elöl a 733-as, hátul a 735-ös, középen pedig aegy M X A szerelvény, a gödöllői vonalon, 1999-ben.

A DL XVII-es típusú mozdony

Ezt a négytengelyes dízel-villamos mozdonyt 1960-ban gyártotta a Ganz-Mávag. Eredeti típusjele DVM 4-3 volt, ez a jármű volt a szovjet exportra szánt mozdonyok prototípusa. Ütközők közötti hossza 12794 mm volt, 640 LE-s 16 Jv 17/24-es motorral volt felszerelve. Össztömege 73,5 t volt, négy hajtott tengelyére marokcsapágyas villanymotorok voltak felszerelve.

A mozdony Dunaújvárosban, a Dunai Vasműben teljesített szolgálatot (pályaszám nélkül), majd 1964-ben elcserélték a BHÉV-vel. A BHÉV L 741-es számot és DL XVII-es típusjelet osztott ki neki. A mozdony fő szerepe a taksonyi vonal teherforgalmának lebonyolítása volt, személyforgalomban nem üzemelt (így például áramszedővel sosem szerelték fel). A taksonyi vonal felszámolásával ezt a mozdonyt is selejtezték. 1984-ben a MÁV-hoz került M44.213-as számmal, de forgalomba nem ment. 1985-ben Szolnokra került, ahol átépítés után egy M44-es szekrényű mozdonyt gyárottak, mely A25.100-as pályaszámmal az Ózdi Kohászati Üzembe került. Nem ismert pontosan, hogy milyen jellegű volt ez az átépítés, valószínűsíthetően pályaszámfelújítás történt csak, azaz ez a mozdony valójában egy másik akkoriban félreállított M44-es dízelmozdony felújítása volt, és az eredeti DVM 4-3-ast szétbontották. 1993 után selejtezték másodszor, ám a mai napig (2005.) félre van állítva.

 
eredet
BHÉV
BKV selejtezés
eladva
Selejtezve
Dunai Vasmű, pályaszám nélkül
1964.12.: L 741
1977 körül
1984: M44.213 (forgalomba nem került)
1985.11.:A25.100 (= OKÜ 82)
1993.
L 741 eleje
L 741 hátulja
A BKV-HÉV 741-es pályaszámú mozdonya Szigetszentmiklóson.
A 741-es mozdony hátulról. A BHÉV-es személyzet ezt a mozdonyt "Iván" néven ismerte.
L 741 selejtezve
Lakos Rudolf
L 741 selejtezve
Lakos Rudolf
Selejtezve Vágóhíd kocsiszín udvarán.
A selejtezett mozdony vezetőállás felöli oldala.


Mindenféle észrevételt, kommentárt, javítást örömmel veszek!
Készítette: Németh Zoltán Ádám

Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet, Keller László: Helyiérdekű vasútunk, Soroksári füzetek 2., 1998
Lovász István kiegészítései, kézirat, 1999.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasútak története, BKV, 1987.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III., BKV, 1987.
A Mercurio szerveren található fotók
Gigant klub honlap
Hajtó Bálint honlapja
Joó Ferenc honlapja

2005. IV.