BKV-Hungaroplan kísérleti hattengelyes csuklós villamos motorkocsi |
|
|
A budapesti villamosüzem talán egyik legérdekesebb járműve a Hungaroplan csuklós volt. Nagyratörő terveknek volt előfutára, de végül a pézügyi nehézségek miatt végül összesen másfél(!) darab készült belőle. A járművet házilagosan építették, más villamos és autóbusz elemek felhasználásával. A villamos egyedi mivoltából kifolyólag sokszor hibásodott meg, így alacsony volt a rendelkezésre állása. Ismerkedjünk hát meg ezzel a nem mindennapi járművel!
Az 1975-ös minisztertanácsi határozat nagy mennyiségű korszerű villamost beszerzését tette lehetővé. A járművek legyártására a Ganzot bízták volna meg, de végülis a pénzügyileg kedvezőbb CKD gyártmányú TÁTRA villamosokat szerezte be a társaság. Ez a döntés akkor ideiglenes megoldás volt, úgy gondolták, hogy majd a '90-es években, ha a cégnek több pénze lesz, akkor majd korszerűbb járműveket szereznek be.
1988-ban mutatták be az elkészült prototípust BKV-Ikarus kooperációban. Pályaszáma 3750 lett, mivel a kísérleti villamosok a 3700-as pályaszámmezőbe kerültek besorolásra. A jármű egy kívánságvillamos lett volna a nagy gyártók felé, végül azonban a kilencvenes évek gazdasági nehézségei miatt nem került több beszerzésre.
Kezdetben a Baross kocsiszínben volt, onnan a 36-os vonalra került,
de időnként feltünt a 37-es vonalon is.
1996-ban Ferencvárosba irányították át, ahonnan a 23-as, illetve a
24-es vonalra adták ki. Az utolsó időkben a 30A vonalon
lehetett vele találkozni. 2008-ban a forgalomból végleg kivonták és a
szentendrei Városi Tömegközlekedés Történeti Múzeumban kapott helyet.
|
|
Kocsiszekrény
A jármű váza önhordó jellegű, a kocsitest szilárdságát az alváz és a rá épített szekrény együtt adja. A kocsiszekrény legyártása az Ikarus feladata volt, majd az összeszerelés a BKV Fehér úti üzemében történt meg.
|
Forgóvázak
A forgóváz, és a hajtásház a Ganz csuklósból való. Tehát a motor itt is az alvázra van szerelve, és onnan kardántengelyekkel van meghajtva a tengely. A kocsi elöl-hátul hajtott forgóvázzal rendelkezik, a középső pedig Jacobs forgóváz. A futó forgóváz sülyesztett kivitelű, közepén található a királycsap, arra helyeződik a csuklóalagút, valamint a két kocsirész.
Ajtók, ablakok, utastér
Az utastér nagy része az IKARUS buszokból már ismerős lehet. Az ablakok tágasak, és fele részben eltolhatóak. Az ajtók szokatlan módon bolygó kivitelűek, és megegyeznek a 400-as sorozatú IKARUS-oknál találhatókkal. Az üléselrendezés 1+1-es, ennek köszönhetően a belső tér igen tágas. Az ülések szintén autó-, ill. trolibuszból származnak: a 260-asokból, illetve a korai 415-ösökből megismert típus található benne. A homlokfalon a fényszórók a Wartburg, a zár- és irányjelzőlámpák pedig a Zsiguli személygépkocsi típussal (!) azonosak. A tető, illetve az oldalfal közötti részben futnak a vezérlő és egyéb kábelek, akárcsak a 400-as buszokban. Ezen a csatornán került elhelyezésre a neonvilágítás is.
|
|
Vezérlés
A villamos berendezést a Fehér úti Főmühely készítette, de a vezérlést az ICS-kből vették át: a kontrollerkar elforgatására a kontaktorok kapcsolják az ellenállásokat a főáramkörbe. Ez a technológia akkoriban már igen elavult volt: a villamosok legtöbbjét már szaggatós vezérléssel szerelték. A kontaktorok a jármű aljára vannak elhelyezve, így az utastérben alig hallani a kattogásukat.
|
|
FékezésA Hungaroplan fékberendezései:
Csatlás
A kocsi Scharfenberg típusú ütközővel rendelkezik. A jármű homlokfalán nincsenek csatlások, így a kocsi villamosan nem csatolható, csak mechanikusan.
|
Segédüzemek
A villamos rendelkezik levegős hálózattal, de a régebbi villamosokkal ellentétben itt a levegőt nem a jármű fékezésére használják, hanem az ajtónyitásra, valamint a lépcső lenyitására. Állítólag a jármű "betegeskedésében" is közrejátszik a lépcső lenyitása: téli időben a levegőcső eltömődik, emiatt nem lehet rendesen visszacsukni a lépcsőt, ami miatt a villamos nem is tud elindulni(?).
|
Készítette: Benda György eredeti lapját
felhasználva Istvánfi Péter,
kiegészítette: Németh Zoltán Ádám
Képek: Szigeti Dániel, Izsó Zoltán, Uherkovich
Péter, valamint Németh Zoltán Ádám gyűjteménye.
Felhasznált irodalom:
MKKK honlap
Hamster oldalai
Mr Cyber oldalai
"Városi és elővárosi közlekedés" fórum, Index.hu
"Síndöcögények, főleg a sárgák" fórum, Index.hu