Újpest

[Vissza városrészmenübe]

[Oxigéngyár], [Cérnagyár], [Vízmű], [Hungária Papírgyár], [Egyesült Izzó], [Porfestékgyár], [Megyeri úti rakodóvágány], [Hungária Vegyiművek, Leiner Gyár], [Csepel Művek (Ankergyár)], [Pannónia Szőrmekészítő Vállalat (és BUDALAKK)], [Falemezgyár, Vízügyi Alkatész Gyár (és Növényolajgyár)], [Újpesti Bőrgyár (és Zsilip utca)], [Magyar Hajó és Darugyár], [Aranyköz], [Műbőrgyár], [Vágóhíd], [Hazai Pamutszövő Ipartelep], [Országos Bányagépgyártó Vállalat (Duclos)], [Duna Cipőgyár, Táncsics Miháy Bőrgyár], [Magyar Pamutipari Vállalat], [Vácuumtechnikai Ipartelep], [Rákospalota-Újpest, MÁV állomás], [Kazán és tárolóberendezések Vállalat], [Bp. Angyalföld MÁV állomás]


Újpest belterületén két vasúttársaság épített vonalakat, a Budapestvidéki VIllamos Közúti Vasúti Rt. (BVKV), és a Budapest-Újpest-Rákospalotai Közúti Vasút (BURV). Ennél a két társaságnál a személyszállítás mellett azonos súllyal működtették az igen sok iparvágány teherszállítását. Az újpesti vonalhálózaton mindíg Budapest legsűrűbb teherforgalma volt, a kitérők száma itt volt a legnagyobb. Ennek megfelelően itt a teherforgalomnak mindíg elsőbbsége volt a villamosforgalommal szemben.

A BVKV a saját vonala menti iparvágányokat (Szilágyi utca, Görgey Artúr utca, Külső Váci út) szolgálta ki. A társaságnak nem volt saját mozdonya, így valószínüleg bérelt mozdonyokkal mentek a tehervonatok (vagy a BÚR szolgálta ki). A Váci úti vágányok felé késöbb is a 8-as vonalon keresztül (az Aranyközön át) járt a teherszállítás. A Szilágyi utca körüli telepekre Rákospalota-Újpest állomásról indultak a tehervonatok.

A BURV a tehervonatokat a Széchényi téren lévő átvevőállomásról indította a Táncsics utca-Baross utca felé, illetve ebből a vonalból ágazott le az Aranyköz, ami a Dunasorra vezető vágányokhoz ment. Ez egészen a Népszigeti vasúti hídon túl nyúlt, innét történtek a Hajógyár telepeinek kiszolgálása. A BÚR nyolc mozdonnyal rendelkezett, mindegyik MÁV sarokütközőkkel ellátva.

Később az egységes közlekedési vállalatok idején megjelentek errefelé is a BSZKRt sarokütközős Mukijai (7060-7064, majd 7041-54, 7031, 7037), illetve 1957-ben a nagy BÚR mozdonyok (a "BÚR bivalyok" - ezek külsőre megegyeztek a BHÉV L III-as mozdonyaival) mintájára a Dózsa főműhely új acélvázas mozdonyt épített (7080).

1960-tól a teherszállítást egyre csökkenő teljesítmény jellemezte. 1980-ban megszünt a 8-as villamos, de az iparvágányok elérése érdekében két évig még használatban volt a vonal. 1985-ben a 10-es vonal megszüntetésével a BKV a teherszállítást teljesen beszüntette Újpesten.