Újdonság
Nyíregyházi villamos motorkocsik

Nyíregyházán 1905-ben nyílt meg a városon is keresztülvezető keskenynyomtávú (760 mm-es) vasútvonal, a Nyíregyházavidéki Kisvasutak (NyVKV) Dombrádra vezető vonala. A személyforgalom 1906. márciusában indult meg benzin-elektromos motorkocsikkal.

1911-ben indult meg a városon belüli szakaszon a villamosforgalom: a vonalat az átrakó állomás és Sóstógyógyfürdő között villamosították.

A villamosállomány a '20-as években a motorkocsik átalakításával tovább gyarapodott. A kisvasúton az átrakó állomás (MÁV Bérház) és a Bessenyei tér (ma Hősök tere) között sűrűbb (10 perces körüli gyakoriságú) villamosforgalom bonyolódott. A Bessenyei téren lehetett átszállni a Sóstó irányába induló villamosokra, melyek ritkábban közlekedtek csak (az '50-es években 20 percenként járt). Az 1939-es téli menetred itt van.

A villamosforgalmat 1969. menetrendváltásakor (május 30-án) szűntették meg, innentől kezdve a kisvonatok is elkerülik Nyíregyháza belvárosát. Szerepét a 7-es autóbusz vette át, amit néhány év múlva 8-asra számoztak át.

Ezen az oldalon igyekszem azokat a járműveket bemutatni, amelyek a villamosforgalmat bonyolították, illetve áramszedős üzemmódban használták a villamosított szakaszt.

Ganz villamoskocsik

51
Az NyVKV 51-es pályaszámú villamoskocsija az 1910-es években.
A NyVKV 1911-ben három villamoskocsit vásárolt a Ganz gyártól, a villamosforgalom beindításához. Eredeti pályaszámuk 51-53 volt. 

Ezeket a villamosokat 1950-ben Cv 284.151-153-ra, majd 1951-ben Cvill 881-883-ra számozták át. 

A Cvill 881-es 1966. júliusában ütközött egy C-50-es mozdonnyal (a KVVG 4512-essel). Ezt a kocsit nem állították helyre. Az összes többi nyíregyházi villamost 1969-ben, a villamosüzem megszűntésekor selejtezték. A Bvill 882-es kis Ganz kocsi még megvan roncs állapotban, felújítását azonban a közeljövőben tervezik.

Cvill 883 (3)
A Cvill 883-as a Beloiannisz téren (ma Hősök tere).
A képekről úgy tűnik, hogy az '50-es években még viszonylatszámot is kaptak a vonalak, a belső járat közlekedett 1-es viszonylatszámmal, a külső járat pedig 2-3-as viszonylatjelzéssel. A '60-as évekre eltűnnek a viszonylatszámok.

1 - MÁV Bérház - Beloiannisz tér (korábban Bessenyei tér, ma Hősök tere)
2, 3 - valószínűleg a Beloiannisz térről induló sóstói járat és betétjárata lehetett. 

Egyes villamosokon megfigyelhető a jellegzetes Z betű a homlokfalon: ez a tárcsa a "Záró menet" jelzés volt, az együtthaladó kocsik, vonatok esetén kellett alkalmazni az utolsó járművön. Ez tájékoztatta az ellenkező irányban haladó kocsi vezetőjét a kitérőben, hogy ezután behaladhat az ellenkező irányba az egyvágányú pályára, nem jön több kocsi szemben.

A kocsikon nem üzemelt légfék (nincs rajtuk légtömlő a homlokfalon), fékezni a kézifék működtetésével, veszély esetén villamosfékezéssel lehetett. A kocsi által vontatott pótkocsik fékezetlenek voltak.

Bvill 882
A Bvill 882-es (a volt 52-es) félreállítva.
A Ganz villamoskocsik eredeti adatai (az 1910. VIII. 5-én az 52-es műtanrendőri vizsgáján készült jegyzőkönyv alapján):
ütközők közötti hossza: 7430 mm
tengelytáv: 2650 mm
szélesség: 2200 mm
magasság: 3275 mm
önsúlya: 8200 kg
ülőhely: 20
állóhely a peronon: 8+8
motor: T 50
teljesítmény: 2x30,5 LE
A '60-as évekbeli kocsik oldaláról leolvashatóak az adatai: ekkor már csak 16 ülőhely volt rajtuk; tömegük ekkor 7900 kg-nak adódott.
Beloiannisz tér
Az egyik háromablakos motorkocsi két pótkocsival áll a Beloiannisz téren, megérkezve Sóstó felől. A sóstói járatok sokszor közlekedtek két pótkocsival.

A Weitzer motorkocsik, és a belőlük átalakított villamoskocsik

Weitzer motorkocsi
Egy eredeti Weitzer motorkocsi 1905 körül, a Lónyai csatorna hídján.
A vasúti forgalom megnyitására, 1905-ben négy kéttengelyes, benzin-elektromos motorkocsit vásároltak az aradi Weitzer gyártól. Ezek 1-4-es pályaszámúak lettek, 1907-ben volt egy utánrendelés: ez lett az 5-ös. A villamosítás után ezek a motorkocsik is áramszedőt kaptak, így a városi forgalomban tisztán villamos üzemmel közlekedhettek. 

A 2-es és a 4-es összeütközött 1914-ben, az 5-ös motorkocsi eltűnt az I. világháború után, 1918-ban.


Az NyVKV 5II-ös kocsija eredetileg az 1-es volt. Ebből lett 1958-ban a Bvill 803-as villamoskocsi.
A megmaradt két motorkocsit, az 1-est és 3-ast a '30-as évek közepén átszámozták, mivel a bodrogközi vasúttal való összekötéskor a két társaság motorkocsijainak a pályaszámait átrendezték: 1->5II; 3->9II pályaszámú lett. 1950-ben és 1951-ben a 5II->BCmotde 284.705 -> BCmot 803 lett; a 9II -> BCmotde 284.908 -> BCmot 804 lett. A 803-ast 1958-ban (Bvill 803), a 804-est 1954-ben villamoskocsivá építették át (Cvill 813).
Bvill 892
A Bvill 892-es motorkocsi a '60-as években.
A 2-es és 4-es motorkocsi 1914 aug. 11-én összeütközött Buj állomás előtt. 1916-ban ezeket a kocsikat nyolcablakos villamoskocsinak építették újjá 61-62-es számon. 

1950-ben a 61-61-es Cv 284.161-162 lett, majd 1951-ben Cvill 891-892-es lett. A kocsik eredetileg egyenes homlokfalúak voltak, valószínűleg az '50-es években enyhén döntött homlokfalúra építették át. 

A villamoskocsik 7,5 tonnásak voltak, 20 ülőhellyel. A megengedett sebességük 40 km/h volt.

Bvill 891 és a Bvill 813
Hans Lehnhart
A Bvill 891 és a Bvill 813 1966-ban a Beloiannisz téren - a kisállomáson.
A Weitzer benzin-elektromos motorkocsik eredeti adatai:
ütközők közötti hossza: 9200 mm
tengelytáv: 4480 mm
ülőhely: 27
hajtómotor: Siemens
teljesítmény: 2x16 LE (10 kW)
benzinmotor: de Dion-Bouton
teljesítmény: 35 LE
Ezeken a járműveken is csak villamosfék és kézifék volt (villamoskorukban és motorkocsikorukban is); eredetileg a motorkocsik acetilén gázvilágítással rendelkeztek. Eredeti színük sárga volt.
NyVKV 63
A NyVKV 63-as motorkocsija, a háború után. A felvétel a Kossuth utca és a Rákóczi utca sarkán készült.
Egy motorkocsit házilagosan gyártottak 1924-ben a 61-62-es mintájára, egy teherkocsi alvázára. Ez lett a 63-as.

A 63-as 1950-ben Cv 284,163 lett, majd 1951-től Cvill 893-as pályszámot kapott. 1956-ban, a MÁV III. kocsiosztály megszűntetésekor módosult a betűjelzése - a többi villamoshoz hasonlóan - Cvill-ről Bvill-re. Ennek a motorkocsinak is döntöttre alakították át a homlokfalát, azonban az alvázának kialakítása miatt a szélvédőüvegek teljesen egy síkban maradtak.

A '60-as évekbeli fotókon leolvasható az oldalfalára írt adatok: 7,5 t súlyú, 18 ülőhelyes és ennek is 40 km/h az engedélyezett sebessége. 

A Bvill 891-893-as motorkocsikat is 1969-ben selejtezték, közülük a Bvill 891-es Nagyhalásziban mint hétvégi ház funkcionál. Nem lehetetlen, hogy más villamoskocsik is megvannak valahol Nyíregyháza körül.

Bvill 893
Ezen a képen megfigyelhető, hogy a Bvill 893-as homlokfali kialakítása jellegzetesen eltért a többi volt Weitzer kocsiból átalakított járműtől.
Cvill 813 (1)
A MÁV állomás felől érkező - a Petőfi utcáról kikanyarodó - Cvill 813-as motorkocsi az '50-es években, a Széchenyi utca és a Vasgyár utca sarkán (ma itt már lakóház áll).
Az ekkor szokásos vöröscsillagos fényezést felváltotta a '60-as években a szárnyaskerekes homlokfali minta.
A Cvill 813-as villamoskocsit 1954-ben gyártották, a vasút műhelyében, egy 1952-es minisztériumi engedély alapján. Ez a kocsi valójában a 3 -> 9II -> BCmot 804-es kocsi teljes átépítése volt döntött homlokfalú ötablakos szekrénnyel. A kocsi a pályaszámát a BCymot 813-as motorkocsitól örökölte, mert ennek a járműnek a T 50-es motorjait és a Ganz-kapcsolóit kapta meg.

Az említett BCymot 813-as motorkocsi a Bodrogközi vasút (BkGV) 3-as motorkocsija volt, amely hasonló kivitelű volt a háromtengelyes Ganz motorkocsikhoz.

Bvill 813
Robert F. Mack
A Bvill 813-as és egy C-50-es vontatta szerelvény találkozik a Beloiannisz téren.
A Cvill 813-as villamoskocsi adatai (az 1954. X. 28-i műtanrendőri vizsgán kiállított jegyzőkönyv szerint):
ütközők közötti hossza: 9630 mm
tengelytáv: 4960 mm
szélesség: 2220 mm
magasság: 2910 mm
önsúlya: 8180 kg
ülőhely/állóhely: 24/46
motor: Ganz
teljesítmény: 2x45 LE

Az Bvill 813-ast is 1969-ben vonták ki a forgalomból.

Bvill 803A Bvill 803-as motorkocsi a '60-as években a MÁV-bérház végállomáson.
A kocsin jól megfigyelhetőek az alváz alá felszerelt indítóellenállások.
Utoljára az 1 -> 5II -> BCmot 803-as motorkocsit építették át villamossá, 1958-ban Bvill 803-as számmal.

A Bvill 803-as kocsi különbözött a korábbi átépítésktől: tíz oldalablakos lett úgy, hogy a kocsi egyik végén csak egy a többitől eltérő méretű kis ablak volt oldalt. A kocsin  - hasonlóan a Cvill 891-893-ashoz az ablakok és a tető között látszódott a megszűntetett szellőzők helye. 

A kocsin 30 ülőhely volt. Különlegessége volt a Bvill 803-asnak, hogy - az 1959-es forgalmi utasítás szerint - menetkapcsolóját az ellenkező irányba kellett forgatni menetre és fékre - tehát a többi kocsitól eltérően balra voltak a menet-, jobbra a villamosfék fokozatok. Eleddig nem említettük, hogy a villamoskocsik legutolsó állapotukban felül - a mellső V alakú résszel együtt - vajsárgák, alul sötétzöldek, majdnem feketék voltak. A kettőt egy vékony piros csík választotta el, ilyen színű volt a homlokfalra festett szárnyaskerék is. A "kocka-dízelek", az Mk 48-asok, a nyári kocsi és a vasúti vagonok színe hasonlóan nagyon sötét zöld volt.

Ezt a villamoskocsit is 1969-ben selejtezték.

Bvill 803 és a Mk 48.2025
A Bvill 803-as motorkocsi és az Mk 48.2025-ös mozdony rövid vonatával a Beloiannisz téren, a '60-as években.

A Ganz motorkocsik és a 812-es villamoskocsi

6
A NyVKV 6-os motorkocsija gyártáskori állapotában.
1910-ben az NyVKV-t a Részvénytársaság Villamos és Közlekedési Vállalatok számára (az ún. Tröszt) vette bérbe vonalat; a befolyó összegből 1911-ben megépült a balsai szárnyvonal, illetve villamosították a városi forgalmat. Ezzel kapcsolatban szereztek be 1912-ben kettő benzin-elektromos motorkocsit a Ganztól (6-7-es), majd 1916-ban további kettőt (8-9-es) 

A Ganz motorkocsik asszimetrikus felépítésűek voltak: egyik végükön helyezkedett el a benzinmotor, a jármű tengelyterhelésének a kiegyenlítése végett ez az oldal egy forgóvázon állt. Ezek a motorkocsik eleve áramszedővel jöttek ki, így a városi forgalomban le lehetett állítani a benzinmotort. Működését tekintve a benzinmotor állandó, 900/perces fordulatszámon működött, mely egy lendkeréken keresztül egy dinamót hajtott. A dinamó 500-550 V-os, max. kb. 70 A-es áramerősséget szolgáltatott. Ezt vezették a kontrollerre, amellyel indítóellenállásokon keresztül lehetett a sebességet szabályozni - benzines vagy felsővezetékes üzem esetén egyaránt. A benzinmotor levegő- és benzinbeömlését automatikusan és kézzel is lehetett szabályozni. A benzinmotor vízhűtésű volt, a hűtő a tetőn volt.

8
A 8-as pályaszámú Ganz-motorkocsi, fagázgenerátorossá alakítva. Megfigyelhetőek a tetőn a gáztartályok.
A Ganz motorkocsik eredeti adatai (az 1912. III. 7-én a 6-os és a 7-es motorkocsinak megtartott műtanrendőri vizsgáján készült jegyzőkönyv alapján):
ütközők közötti hossza: 10715 mm
szélső tengelytáv: 5720 mm
forgóváz tengelytáv: 1500 mm
szélessége: 2200 mm
magassága: 3181 mm
ülőhelyek száma: 7 (I. o.), 23 (III. o.)
motor: T 50
teljesítménye: 2x30 LE
eredeti benzinmotor: Marta-Westinghouse (Arad)
teljesítménye: 60 LE
8
A 8-as pályaszámú Ganz-motorkocsi, a Sóstógyógyfürdői állomáson, feleresztett áramszedővel.
A nagy képen látható az akkori villamosvégállomás is, a 61-63-as villamos valamelyikével.
A kocsi fűtése a hűtővízzel történt, világítás céljából villany- és acetilénvilágítással is felszerelték. A kocsi egyik peronján poggyásztér is volt.

A 9-es az I. világháború után eltűnt. 

A 6-7-es kocsik közül az egyik motorkocsi a '20-as években szintén fagázgenerátoros üzemű lett, majd 1933-34 körül ismét benzinüzeműre lett visszaalakítva. Valószínűleg ezután hamarosan megkezdődött a motorkocsik dízelmotorokkal való felszerelése.

1
Ez az 1II-es pályaszámú Ganz-motorkocsi mellékkocsijával, valószínűleg a '20-as években.
A 8-as fagázgenerátoros üzeműre lett átállítva a '20-as években. A gáztartályok a tetőn voltak, ekkor valószínűleg az áramszedőt leszerelték. 1934-35-ben visszaalakították benzinmotorosra. 1930-ban, amikor a Nyírvidéki kisvasútat összekötötték a Bodrogközivel, akkor ez a motorkocsi kapta az 1II-es pályaszámot. A mellékelt képen látható, hogy miközben megmaradt az eredeti háromtengelyes kivitel, jelentősen átépítették a kocsiszekrényét.
By 811
A By 811-es (ex NyVKV 6) dízel-elektromos motorkocsi a '60-as években, acélvázasítva. A motorkocsi 1960-ig volt forgalomban.
1950-ben a 6-7-es motorkocsi BCmotde 284,906-907 lett, 1951-ben pedig BCymot 811-812 lett. A 811-est acélvázasították (1960-ig közlekedett), míg a 812-esből 1956-ban villamoskocsi lett. 

1951. után a 8->1II-es motorkocsi BCymot 801-es lett. Ezt a motorkocsit 1957-ben selejtezték. 

Bvill 812
A Bvill 812-es háromtengelyes villamos motorkocsi.
A BCymot 812-est 1952-ben villamoskocsivá építették át Cvill 812-es számon. Ez lett a nyíregyházi villamosüzem leghosszabb kocsija, nem véletlen, hogy továbbra is megmaradt az egyik oldalon forgóvázas kocsinak. A jármű továbbra is kétmotoros maradt, a nem hajtott tengely a forgóvázban lévő külső tengely volt. Légfék ezen sem volt.

A kocsi átépítésével tízablakos lett, de ennek is a forgóváz feletti végén az egyik ablak kisebb volt a többinél. Az ablakok a tetőig értek, a Ganz kocsik már eredetileg sem voltak szellőzővel ellátva az ablakok felett.

Hans Lehnhart
A Bvill 812-es a pályaudvar mellett 1966-ban, a Huszár utca és a Petőfi utca találkozásánál.
Ezt a villamoskocsit is 1969-ben selejtezték, a többi villamossal együtt. Ezt a különleges járművet kerekei nélkül Sóstón rakták le a vasút mellé, egy személykocsival együtt. Itt sokáig állt, miközben állapota folyamatosan romlott. Végül 2002-ben a kisvasút telepén elkezdték felújítani, majd Nyíregyháza belvárosban kiállították. Utasterében turisztikai irodát alakítottak ki.
Cvill 812 és a Cvill 882
A Bvill 812-es (ex NyVKV 7-es) villamoskocsi, illetve mögötte a Bvill 882-es, az '60-as években, a Széchenyi utcában a mai Bessenyei térnél. A belső vonalon volt jellemző, hogy erősítésként másodrész motorkocsi is közlekedett.
A villamosokról még egy pár általános részlet Kristóf József révén, az '50-es évek utánról. Ezen járműveknek a szokásos (bal kézre eső) kontrollerük volt, a fék pedig jobb kézzel kezelhető, a homlokfalon lévő vízszintes tengelyű kézikerék volt. A vezető csak állhatott, korlát nem védte, vagy határolta el. A padló a hosszú kocsikban egy szintben volt a kocsiban végig. Az ülések lakkozott fa lécekből voltak kialakítva, de csak hosszában a két oldalon. Kapaszkodóknak csak egyfajta függesztett fülek voltak két sorban. A végállomáson, vagy visszafordulásnál a vezető kötéllel áthúzta az áramszedőt a másik dőlési állásba. Volt kalauz is, ő indított a megállókból a plafon alatt végigfutó textil-heveder által működtetett csengővel, úgy, hogy annak elkötött lelógó hurokjai közül a legközelebbit megrántotta. A kalauz a pótkocsira a lépcsőn menet közben lépett át. A vezető hangjelzése egy szállodai jelzőcsengőre emlékeztetett, de a nagy fényes réz félgömb belül középen volt, az ütő kívül és a lámpa-burkolatra ütött alulról. A vezetőállás nyitott volt, csak a tető és a homlokfal védte, az utastérbe oldalt elhúzható ajtón keresztül lehetett belépni. Nyíló ajtó csak a pótkocsin és a vasúti távolsági kocsikon volt.
Bvill 882
Halász István
Ez a meglévő kis Ganz kocsi a Bvill 882-es, Nyíregyháza Átrakó állomáson, 2002-ben. A hátsó homlokfala teljes mértékben hiányzik.
Bvill 891
Molnár Mihály
Nagyszállásban, az egyik hétvégi telken lelhető fel a Bvill 891-es volt villamoskocsi. Ez a fotó 2004-ben készült róla, láthatólag a kocsiszekrény jó állapotban maradt meg.
Bvill 812
Tildy Tibor
A Bvill 812-es motorkocsi váza Sóstón volt félredobva a vasút mellé, így maradt meg a Bk 586-as személykocsi társaságában. 2002-03-ban ezt a villamoskocsit utolsó állapota szerint felújították.
Bvill 812 daruzás
Az elkészült és felújított háromtengelyes villamoskocsit tréleren szállították a városközpontba, 2003-ban.
Bvill 812
A Bvill 812-es kiállítva Nyíregyháza belvárosában.
Bvill 812 kontroller
Molnár Mihály
A villamos alkatrészei is megmaradtak, így visszaszerelhető volt az eredeti Ganz SP II. 35/600-as kontroller.

Benzin-elektromos mozdony

22A NyVKV 22-es (volt 11-es) háromtengelyes dízel-elektromos mozdonya a két háború között.
A vasút megindítására vettek két háromtengelyes benzin-elektromos motormozdonyt (10-11-es pályaszámmal); ezeket is az aradi Weitzer gyár készítette. A mozdony középső tengelye futó tengely volt (azaz A1A tengelyelrendezésű volt). 
Adatai:
ütközők közötti hossza: 6170 mm
tengelytáv: 2x1750 mm
benzinmotor: de Dion - Bouton
teljesítménye: 70 LE
A mozdony 1911-től áramszedővel volt ellátva. Az 1920-as években a két vontatóba dízelmotor került; majd 1937-ben 60 kW teljesítményű Ganz-Jendrassik IV JmR 160 típusú dízelmotort építettek a mozdonyokba. 

A '30-as években 21-22 számot kaptak. A két mozdonyt 1944-ben elszállították Ausztriába, a 22-es ott eltűnt. A 21-es 1952-ben tért haza és M 295.5001-es számot kapott. 1961-ben selejtezték.


Két kép nyíregyházi C-50-esekről

M 297.4002
A Nyíregyházi villamosokat néha egy-egy C-50-es pótolta; az is előfordult, hogy a villamoskocsit becsatolták a vonatba, és így közlekedtek Sóstóig. A képen a MÁV M 297.4002-es C-50-ese.
Képünk a Beloiannisz téren készült, a háttérben az ún  "Béke-ház" vége, egy épülő ház és a Takarék-palota látható, a még hátrább látható kéttornyú római katolikus templom, amelynek csak az egyik tornya látszik.
KVVG 4512
A KVVG 4512-es C-50-es mozdony. Ez 1966-ban összeütközött a Bvill 881-gyel, ezután a mozdonyt újjáépítették, de orrésze az átépítés után szögletessé vált.
Nyíregyházán a C-50-eseket a '70-es évek eljén selejtezték. A KVVG 4512-est valószínűleg 1973-ban elbontották, és helyette ezen a pályaszámon egy lejtős gépterű C-50-est újítottak fel, mely ma is forgalomban van, anyagvonatokat továbbít.

És még néhány személykocsi a villamosforgalomban

Bk 566
Bk 566
Ean 90
Ean 90
Ezekből a pótkocsikból összesen öt volt, azonban a nyári forgalomban nagy közkedveltségnek örvendtek. A kalauz az oldalpallón végezte szolgálatát, ami nem volt egy veszélytelen művelet: az '50-es években egy szolgálatát teljesítő fiatal kalauzhölgyet le is sodort egy teherautó. A baleset után elkezdték átépíteni ezeket kocsikat hosszpadosra.
Elmondások szerint 1970-ben az öt kocsit egy C-50-es mozdonnyal kivontatták a sóstói erdőbe, majd felszedték körülöttük a pályát. Akkoriban egy kisvasutat akartak építeni a mai Állatpark területén, ezért őrizték meg a szerelvényt. A kisvasútból nem lett semmi, végül a kocsik lepusztultak és elkorhadtak. 1999-ben így a szétvágás sorsára jutottak.
B 530
A B 530-as kocsi egy volt budapesti N típusú villamoskocsi átépítve. Ez nem járt villamosforgalomban.
BKVT 5 -> BKVT 28 -> 1127 -> MÁV 530
Bk 586
Bk 586
Egy ilyen személykocsi jár Nagycenken (az eredeti NyVKV C 22-es), a múzeumvonatban.
Chikán Gábor
Az előző képen látható NyVKV 34 -> Ck 527 -> Bk 586-os személykocsit Kiss Csaba Levente helybéli vállalkozó felújította, és büféként üzemeltette Sóstón (1996). 
Ezt a kocsit eredetileg az aradi Weitzer gyár gyártotta 1912-ben.
Fodor Illés
1999-től az NyVKV 34-es személykocsit a Szentendrei múzeumban állították ki.

Nyíregyházi villamos menetrend 1938-39 telén

  • Nyíregyháza MÁV p.u.-ról Sátoraljaújhelyre: 4:43, 7:52, 10:33, 13:33, 17:33*, 20:34
  • Nyíregyháza MÁV p.u.-ról Bessenyei térre: sűrű villamosforgalom (kb. 10 percenként)
  • Nyíregyháza MÁV p.u.-ról Sátoraljaújhelyre gyorssínautóbusz: 7:40, 16:14 (Nyíregyházán még a Bessenyei téren állt meg, azután csak Kótajban)
  • A belterületi vonalvezetés.Bessenyei térről Sóstógyógyfürdőre: 4:54, 6:45, 8:04, 8:55, 10:45, 13:15, 13:33, 14:15, 17:44*, 18:45, 20:34
  • Bessenyei térről Erdei kitérőig: 4:54, 6:45, 8:04, 8:05, 8:55, 10:15, 10:45, 11:15, 12:18, 13:15, 13:33, 14:15, 15:15, 16:12, 17:15, 17:44*,18:15, ?18:45, 19:15, 20:15, 20:34, 21:10

  •  
  • Sóstógyógyfürdőtől Nyíregyháza MÁV p.u.-ra: 6:45, 9:16*, 12:46, 15:15, 19:14, 22:36
  • Sóstógyógyfürdőtől Nyíregyháza MÁV p.u.-ra gyorssínautóbusz (Sóstógyógyfürdőnél csak leszálló utas számára áll meg, ezen kívül a Bessenyei téren áll meg): 12:17, 19:35
  • Sóstógyógyfürdőtől Bessenyei térre: 6:45, 7:25, 9:16*, 9:20, 12:46, 13:45, 14:45, 15:15, 19:06, 19:14, 22:36
  • Erdei kitérőtől Bessenyei térre: 6:55, 7:35, 8:35, 9:24*, 9:30, 10:25, 11:25, 12:30, 12:57, 13:55, 14:55, 15:24, 15:48, 16:50, 17:55, 18:55, ?19:16, 19:55, 19:24, 20:25, 21:20, 22:46
  • Bessenyei térről Nyíregyháza MÁV p.u.-ra: sűrű villamosforgalom (kb. 10 percenként)

  • Eltérő betűtípussal vannak jelölve a külső vonalon közlekedő villamos járatok; villamos betét járatok, illetve a motorvonat járatok;
    * - gyorsmotorvonat (Városmajorban nem áll meg)
    ? - ellentmondó menetrendi adat
    A térképen a Vármegyeház tér a későbbi Bessenyei tér, majd Beloiannisz tér, majd Tanácsköztársaság tér, ma Hősök tere. A Dessewffy tér a mai Bessenyei tér.

    Főbb megállók Nyíregyházán (ahol a vonatok is megálltak):
    Nyíregyháza MÁV p.u. - Dessewffy tér (kitérő) - Bessenyei tér (kitérő) - Városmajor - Erdei kitérő - Sóstógyógyfürdő

    Megállók a MÁV p.u. és a Bessenyei tér között (?): Lehel utca - Gőzfürdő - Széchenyi utca (Szabolcs utca megálló) - Nyírvízpalota (Chriszt sarok) - Lichtenberg sarok - Bessenyei tér végállomás (kisállomás)

    Megállók a Bessenyei tértől kifelé: Bessenyei tér - Kossuth utca Dob utca sarok - Erdősor-/tenisz/ megálló - Erdei kitérő (kórháznál) - Sóstói végállomás (a Krúdy Szálló előtt).

    Sóstó
    Sóstó végállomáson egy kis Ganz motorkocsi két nyári pótkocsival.
    Kisállomás, Cvill 883
    Ez még talán a háború elött készült a kisállomásnál. A képen a Cvill 883-as, melynek érdekes módon zárt ajtajai vannak. Érdekes még az egytengelyes utánfutó a villamos után.
    Kossuth tér
    Kossuth tér a Városházával. A villamos a Pályaudvar irányú megállóban áll, majd folytatja útját a Zrínyi Ilona utcába.
    Beloiannisz tér
    Érkező villamospótló szerelvény a Beloiannisz térre, a szerelvény vége még a Kossuth utcában van.
    Sóstói híd
    A Sóstói hídon egy Ganz motorkocsi, két pótkocsival valószínűleg a két háború között. A motorkocsi felsővezetékes üzemmódban közlekedik, ez az üzemmód már a háború után nem volt jellemző.
    Vasutállomás kitérő
    Egy újabb villamos pár a Vasutállomás elötti kitérőben, a '60-as években.


    Kósza oszlop
    Dr. Berényi János
    Elveszett villamos-oszlop Nyíregyházán: a Széchenyi utca legelejéről. Ez az oszlop látható a Cvill 813-ast ábrázoló képen.


    Készítette: Németh Zoltán Ádám
     Köszönet Molnár Mihálynak, Borza Viktornak, Szabó Ágnesnek, Hovanyi Péternek és nem utolsósorban Kristóf Józsefnek néhány hasznos információért.
    Képek: Dr. Berényi János, Halász István, Hans Lehnhart, Tildy Tibor

    Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, több bizonytalan vagy ellentmondásos adat lehetséges a lapon.
    Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

    Felhasznált irodalom:
    MÁV nosztalgia évkönyv
    1938/39-es téli hivatalos menetrend
    Kisvasút.hu
    Lokstatistik
    Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok

    2004.V.