Címlap
A BHÉV P XII-es pótkocsitípusa  


Adatok:
gyártási év
1928.
pályaszámok
P 3201-3210
ütközők közötti hossza
13792 mm
forgócsaptávolság / tengelytáv
7200 / 1600 mm
szélessége
...
ülőhelyek
46
fékrendszerek
kézifék
Knorr III légfék
A nagytétényi vonal növekvő forgalmának kiszolgálására a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól a BHÉV tíz négytengelyes, forgóvázas személykocsit vásárolt 1928-ban. A jáművek a P XII-es típusjelet és a C 3201-3210-es pályaszámot kapták.

A kocsik kezdetben 2.-3. osztályú utastérrel rendelkeztek (több fotón azonban csak a 3. osztály tábla látható). Az utasközönség hamar megkedvelte lágy rugózásából kifolyólagi, emiatt hamarosan "Pullman kocsiknak" becézték őket. A járművek szegecselt acélvázas kivitelűek voltak (ez volt a BHÉV legelső teljesen acélvázas járműve). 

C 3201
Gyártáskori felvétel a C 3201-es pótkocsijáról, valószínűleg még Győrben
Érdekesség, hogy a személykocsik eredetileg dohánybarnára voltak fényezve, ekkoriban még nem  egységesen a zöld színt alkalmazták a BHÉV-nél. 

A járművek 1930-tól az M IV-es motorkocsikkal M+P+P szerelvényekben közlekedtek.

A későbbiekben a kocsikon áttértek a zöld színre fehér díszléccel. A képeken látható, hogy a járműveknek oldalfali lemezelésének alul is volt egyösszefogó pántja, melyet szintén fehérre festették. 1952 után, az FVV kezelésében ezt az alsó fehér díszcsíkot nem tartották meg.

Móricz Zsigmond körtér
A Móricz Zsigmond körtéren 1950 körül egy érkező nagytétényi járat
1952. január 1-től az FVV átvette a BHÉV Budafoki vonalcsoportját. Ekkor a P XII-es járművek is az FVV-hez kerültek, itt sorrendben 4720-4729-es számot kaptak.

Az FVV-nél az egyetlen 3800-as kivételével ez volt az egyetlen négytengelyes pótkocsitípus. A kocsi továbbra is a távolsági forgalomban maradt, ezért megmaradtak a HÉV-es felszerelések: a villamosvasúton szokatlan homlokfali átjáró, a fűtés, a zöld szín.

Néhány kocsi az átvétel előtt ezüstszürke - zöld fényezést kapott, kapcsolódva az 1949-ben érkezett P XV-ös kocsik kialakításához. Azonban ebben a kivitelben alig egy évig közlekedett így, 1953-ban már totálzöld színűek lettek.

4721
A volt P 3202-es személykocsi Budafok kocsiszínben, az 1952-es átvétele után 4721-es pályaszámon
Az FVV-nél hamarosan a kocsik 4220-4229-es pályaszámot kaptak. 

1957 körül az FVV áttért a zöld-fehér fényezésre, amelyet a BHÉV-nél is továbbalkalmaztak. 

1958-ban - a BHÉV újraalakulásakor - visszavették a kocsikat eredeti P 3201-3210-es pályaszámon.

4222 (N)
A 4222-es személykocsi a Móricz Zsigmond körtér belső hurokvágányán, 1957 körül
1963-ban - a budafoki vonalcsoport második átadása után - a P XII-es kocsik a BHÉV-nél maradtak. Január 2-tól Csepelre kerültek, a H-járaton közlekedtek tovább.

A P XII-es személykocsikat 1970-ben selejtezték. Egy P XII-est nem bontottak el, a P 3210-est kiállítani tervezik eredeti állapotára helyrehozva.

A P XII-esekből még megmaradt két forgóváz, amelyek a 8330-as alatt üzemelnek (eredetileg ez alatt a sínszállító kocsi alatt egy másik forgóváz üzemelt).

P 3210
A P 3210-es személykocsi felújításra vár Szentendrén

Készítette: Németh Zoltán Ádám
Képek: Nagy Dénes Lajos, Székács András és mások

Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III.
A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász István táblázatai
100 éve indult útjára a BBVV - BKV kiadvány (szerző: Lovász István)
Keller László - K. Juhász Erzsébet: Helyiérdekű vasútunk (Soroksári füzetek)