Címlap
Soproni villamosok  

SVEV 1
SVEV 11 & 2
SVEV 12 & 11 & 2
A soproni villamosvasút megnyitója, 1900. április 30-án. Az első kép a címeres 1-es villamoskocsit ábrázolja.
A második és harmadik kép később készült, a 2-es motorkocsi és a 11-es pótkocsi látható a kocsiszín előtt, illetve a kocsiszínben a 12-es pótkocsi társaságában.
A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. Az 1000 mm nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak, de 23 év után bezárták. Ennek oka az volt, hogy a vonalvezetés kényelmetlenül kacskaringós volt, a végpontokat csak nagy kerülővel kötötte össze. Az üzem így nem hozta meg a várt utasforgalmat és jövedelmezőséget.

1900-ban a következő vonalakat adták át:

A megnyitóra a szombathelyi kocsikkal szinte teljes mértékben megegyező motor és pótkocsikat vásároltak a Roessemann & Kühnemann gyártól. Hat motorkocsit vásároltak, melyek 1-6-os pályaszámot kaptak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit 11-12-es számon. A két pótkocsit - hasonlóan a szombathelyi átalakításhoz - még a megnyitás évében zártszekrényű motorkocsivá alakították át a pályaszám megtartásával. Így ezen kocsik jellegzetes eltérése csak az oldalablakok száma volt.

A soproni villamosvonalat 1923. május 31-én zárták be. Ekkor a villamosokat is selejtezték.

Képek a villamosvonalról

GySEV pályaudvar
Mátyás király út
A villamosvonal végállomása a GYSEV pályaudvar előtt.
Az 1-es motorkocsi a Mátyás király útján, a háttérben a pályaudvar épülete.
Erzsébet utca
Erzsébet utca
A vonal a Deák téren keresztül érte el az Erzsébet utcát, ami párhuzamos volt a Mátyás király utcával.
A 12-es, pótkocsiból átépített motorkocsi az Erzsébet utca végén, elérve a Várkerületet.
Erzsébet utca
Várkerület
Az Erzsébet utca vége az 5-ös motorkocsival.
A Széchenyi téren végighaladva a vonal elérte a Pannónia szállót, ahol a szárnyvonal ágazott ki.
A képen látható a szárnyvonal felé induló, pótkocsiból átépített motorkocsi, míg a háttérben a fővonali kocsi közeledik.
Várkerület
Várkerület
A 2-es motorkocsi a Várkerületen, a Pannónia szálló elött.
A Várkerület. A vonal a Várkerületről az Újteleki utcába fordult, és innen ért a Kossuth utcába.
Kossuth utca
Kossuth utca
A Kossuth utca. Sopronban a villamoskocsik piros színűek voltak.
A Kossuth utcai kitérő a 4-es és az 5-ös motorkocsival.
A kocsiszín ehhez a helyhez közel helyezkedett el, a Flandorffer utcában.
Emléktábla
Uherkovich Péter
A villamos emléktáblája Sopronban.

Készítette: Németh Zoltán Ádám
A felhasznált képek egy része a Régi magyar villamosok c. könyvből valamint más gyűjteményekből (Fodor Illés, Szelényi Gábor) származnak.

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok

2004.06.