Szeged villamoskocsijai


Részletes állományi adatok

A győri MWG-ben gyártott villamoskocsik

A Szegedi Közúti Vaspálya (SzKV) társaság az 1908-ra kiépített villamosvonalak üzembehelyezésére 25 motorkocsit vásárolt a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól (MWG). A motorkocsik 1-25-ös pályaszámot kaptak.

1925-ben hat motorkocsit (6, 13, 15, 16, 19, 23) pótkocsivá alakítottak át, a motorjaik a Schlick pótkocsikra kerültek. A 7-est 1926-ben Újvidékre adták el (Újvidéken leégett a kocsiszín, az így keletkezett kocsihiányon kellett segíteni).

SzKV 6
Az SzKV 6-os motorkocsija eredeti állapotában
Még 1908-ban beszereztek hat pótkocsit  - amelyeknek a szekrénye megegyezett a motorkocsikéval. Ezek a pótkocsik 51-56-os pályaszámot kaptak.

A motorkocsik és a pótkocsik eredetileg nem rendelkeztek levegős berendezéssel, a pótkocsik szolenoidfékesek voltak, a motorkocsikat pedig villamosfékkel fékezték.

Négy pótkocsi (53-56) a '10-es években motorkocsivá lett átépítve - majd 1949-ben ismét pótkocsik lettek.

SzKV 55
Az SzKV 55-ös pótkocsija egy Schlick motorkocsival a Széchenyi téren
A mellékelt képen megfigyelhető, hogy a motorkocsik ablakosztásán a két világháború között módosítottak: a hat kis oldalblak helyett három nagyobbat alakítottak ki.

Az MWG motor- és pótkocsik adatai:
ütközők közötti hossza
8 510 mm
tengelytáv
2 800 mm
ülőhelyek száma
21
motortípus (csak motorkocsin)
D 54
teljesítménye
2 x 25 LE

SzKV 12
Az SzKV 12-es motorkocsija a Pályaudvar mögötti (a teher pályaudvarhoz vezető) vonalon - talán a világháború alatt
Az eredeti motorkocsik széles és szeles peronnal rendelkeztek - a homlokfal csak elég kevés védelmet nyújtott a járművezetőknek a huzat ellen. Ezért a járművek peronrészét is átalakították: a lépcsőket hátrább helyezték, és egy oldalfalat alakítottak ki a vezetőállás védelmére.

Az '50-es évekbeli felvételeken megfigyelhető az is, hogy a járműveket felszerelték légfékkel. 10 db szóló motorkocsiként megmaradt jármű üzemelt 1958-60-ig a személyforgalomban.

SzKV 21
Az SzVV 21-es a Széchenyi téren
A győri kocsik közül öt pár ikerkocsi kialakítását határozták el az '50-es évek első felében. Egy  motorkocsit és egy pótkocsit társítottak. Az ikerkocsik döntött homlokfalat kaptak. Az utascsere gyorsítására a kocsik egymással csatolt oldalán széles, kétsávos felszállóajtót alakítottak ki - míg a vezetőállás mellett maradt az egysávos ajtó. Ez az ikerkocsinak igencsak furcsa látványt kölcsönzött. Ritkaság volt emellett ekkoriban a szélvédőbe beépített viszontlattábla - amita a későbbiekben nem nagyon használták. 

Az első ikerkocsi 1953. április 4-én készült el egy motor- és egy pótkocsiból (22, 53 -> 201+202). 1953-54-ben készült el a többi négy 203-210-es pályaszámmal.

SzKV 201+202
Az SzVV 201+202-es ikerkocsija új állapotban, próbaúton. A kép az Rabtemető - mai Postás sporttelep - forgalmi kitérőben készült
A mellékelt képen egy ikerkocsit láthatunk már 1960 körül. Ekkor már csak egy szedő üzemelt a szerelvényen, az eredeti iránytáblát sem használják, helyette szokásos külső iránytáblával szerelték fel őket. 

Nem volt az ikerkocsik fényezése egységes: több kocsin az SzVV 21-es kocsihoz hasonlóan hiányzott az osztás az oldalfalon.

A 201-210-es ikerkocsikat 1962-ben selejtezték.

SzKV 203+204
Az SzKV 203+204-es ikerkocsija a 2-es vonal végállomásán, a SZEOL pályánál
A motorkocsik nem csak személyforgalomban vettek részt: a '30-as években - villamos tehermozdony hiányában - az iparvágányok kiszolgálását is motorkocsi vontatással oldották meg - közvetítőkocsi segítségével.

Három kocsit (15, 16, 23) 1935-ben selejteztek; alvázukra 1940-ben nem egyforma nyitott teherkocsit építettek 901-903-as pályaszámmal.

1960-tól a megmaradt utolsó négy motorkocsit (4, 11, 12, 21) pályaszolgálati állományba helyezték. Az utolsó győri motorkocsit (12) 1970-ben selejtezték.

SzKV 12
Az SzKV 12-es motorkocsija valószínűleg a 901-903-as teherkocsi valamelyikével a '60-as években, talán a Tolbuchin (mai Kálvária) sugárúton
Részletes állományi adatok az MWG motorkocsikról


1910-ben a Szegedi Közúti Vaspálya társaság 8 újabb nyitott nyári pótkocsit vásárolt. Ezeket is a győri Magyar Waggon- és Gépgyár építette. A 101-108-as pályaszámot kapták.

A nyári pótkocsik adatai:
ütközők közötti hossza
8 400 mm
tengelytáv
3 500 mm
ülőhelyek száma
24

SzKV 21
Az SzKV 21-es motorkocsija egy nyári pótkocsival a Pályaudvar előtt
A pótkocsik is eredetileg minden bizonnyal szolenoidfékkel voltak ellátva. A pótkocsikat 1951-52 folyamán zártszekrényűvé építették át, de a peronjai nyitottak maradtak. Valamikor ezidőtájt ezekre a pótkocsikra is felszerelték a légféket. A kocsik az '50-es évektől rendszeresen a kiskundorozsmai 7-es vonalon közlekedtek.

Selejtezésükre 1958-62 között került sor.

SzKV 102
Az SzKV 102-es pótkocsija a 1960 körül Rókus végállomáson
Részletes állományi adatok az MWG nyári pótkocsikról

Schlick kocsik

1913. június 12-én az SzKV nyolc nagyobb motorkocsit vásárolt a Schlick gyártól. A motorkocsik szekrénye megegyezett a BVVV H típusával (későbbi 2700-as sorozat). Szegeden a járművek 31-38-as pályaszámot kaptak.

A fényképeken a pályaszám mellett jobb oldalon látható kis csatlásfejből látható, hogy ezek a motorkocsik is szolenoidfékesek voltak. Tehát a járműveken teljesen hiányzott a levegőrendszer, a jármű üzemi féke a villamosfék volt.

SzKV 31 és 37
Az SzKV 31-es és 37-es motorkocsija a Széchenyi téren
Nem mindegyik motorkocsi maradt mindíg Szegeden. 1923-tól a 33-as motorkocsit eladták Miskolcra; 1924-ben szállították oda. 1925-től a jármű MVV 27-es pályaszámot kapott. Itt lecserélték a jármű motorjait is 2 db. 40 LE-s TB 5-ös típusúra.

A 32, 34-est 1938-43-ban, a 37-est 1941-43 között szintén kölcsönadták Miskolcra. A 32, 34-esen szintén motort cseréltek TB 5-ös típusúra. A négy szegedi  motorkocsi a hejőcsabai vonalon közlekedett.

A miskolci 27-es motorkocsi 1960 körül 11-es pályaszámot kapott. Ezt a járművet 1967-ben selejtezték.

MKV 11
Az MKV 11-es motorkocsija 1960 körül a 4-es vonalon a Marx Károly úton
Az '50-es évek körül a megmaradt hét motorkocsit szintén légfékkel látták el.

Adataik eredeti állapotban:
ütközők közötti hossza
9 900 mm
tengelytáv
3 200 mm
ülőhelyek száma
24
motortípus
D 54
teljesítménye
2 x 25 LE

A motorkocsik nem rendelkeztek a tetőn viszonylatjelzővel, helyette a szélvédő mögött lévő lámpa elött volt egy átvilágítható transzparens a viszonylatszámmal.

SzKV 36+4302+4303
Az SzKV 36+4302+4303-as szerelvény 1962-ben Rókus kocsiszín előtt
Hans Lehnhart
Több kocsi - például a 34-es - izotermosz csapággyal lett ellátva.

1970-72-ben a motorkocsik nagy része pályaszolgálati állományba került, személyforgalomban ezután nem vettek részt. 

Az utolsó Schlick kocsik 1977-ben voltak állományban. A 34-est azonban felújítva a Közlekedési Múzeumba vitték - a mai napig ott kiállítva megtekinthető.

SzKV 34
Az SzKV 34-es motorkocsija mint pályaszolgálati motorkocsi a '70-es években
Lakos Rudolf
Részletes állományi adatok a Schlick motorkocsikról

1913. június 12-én a 8 db Schlick motorkocsi mellett 6 pótkocsit is vásárolt az SzKV ugyanettől a gyártól. Ezen pótkocsik megegyeztek a BVVV M típusú (későbbi 4900-as) pótkocsik szekrényével. A szegedi felszereltségnek megfelelően ezek a pótkocsik is szolenoidfékesek voltak. A pótkocsik 71-76-os pályaszámot kaptak.

1925. július 9-i rendelettel motorkocsivá alakították át a pótkocsikat - a hat pótkocsivá leszerelt győri motorkocsi elektromos berendezésének felhasználásával.

SZKV 76
Az SzKV 76-os motorkocsi - a két világháború között a mai Aradi vértanúk terén
A motorkocsikat is valamikor a '40-es - '50-es években légfékkel szerelték fel.

Adatok motorkocsi állapotban:
ütközők közötti hossza
8 940 mm
tegelytáv
2 835 mm
ülőhelyek száma
18
motortípus
D 54
teljesítménye
2 x 25 LE

SzKV 75
Az SzKV 75-ös motorkocsi 1960 körül. A kép a mai Tisza Lajos körút és a József Attila sugárút kereszteződése közelében készült
1961-62-ben a hat járművet három ikerkocsikvá szerelték fel. Ezek ekkor 211-216-os pályaszámot kaptak.

A mellékelt képen megfigyelhető, hogy az egy oldali ajtóhasználatnak megfelelően a vezetőállás melletti ajtókat - a huzat ellen - lezárták. További érdekesség az ikerkocsi homlokfalán látható - rendes esetben szükségtelen - világítási és légfék csatlás. Ezt csak néhány szegedi ikerkocsin hagyták meg.

Az ikerkocsikat 1971-ben selejtezték.

SzKV 213+214
Az SzKV 213+214-es ikerkocsi a '60-as években, a 3-as vonalon - a Somogyi utcában
Részletes állományi adatok a Schlick pótkocsikról

Készítette: Németh Zoltán Ádám
A képek egy része a Szentendrei múzeumban van kiállítva

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok főleg a II. világháború utáni időszakban fordulhatnak elő.
                                                                       Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok