Szeged villamoskocsijai |
A Szegedi Közúti Vaspálya (SzKV) társaság az 1908-ra kiépített villamosvonalak
üzembehelyezésére 25 motorkocsit vásárolt a győri Magyar Waggon- és Gépgyártól
(MWG). A motorkocsik 1-25-ös pályaszámot kaptak.
1925-ben hat motorkocsit (6, 13, 15, 16, 19, 23) pótkocsivá alakítottak át, a motorjaik a Schlick pótkocsikra kerültek. A 7-est 1926-ben Újvidékre adták el (Újvidéken leégett a kocsiszín, az így keletkezett kocsihiányon kellett segíteni). |
Az SzKV 6-os motorkocsija eredeti állapotában |
||||||||||
Még 1908-ban beszereztek hat pótkocsit - amelyeknek a szekrénye
megegyezett a motorkocsikéval. Ezek a pótkocsik 51-56-os
pályaszámot kaptak.
A motorkocsik és a pótkocsik eredetileg nem rendelkeztek levegős berendezéssel, a pótkocsik szolenoidfékesek voltak, a motorkocsikat pedig villamosfékkel fékezték. Négy pótkocsi (53-56) a '10-es években motorkocsivá lett átépítve - majd 1949-ben ismét pótkocsik lettek. |
Az SzKV 55-ös pótkocsija egy Schlick motorkocsival a Széchenyi téren |
||||||||||
A mellékelt képen megfigyelhető, hogy a motorkocsik ablakosztásán a
két világháború között módosítottak: a hat kis oldalblak helyett három
nagyobbat alakítottak ki.
Az MWG motor- és pótkocsik adatai:
|
Az SzKV 12-es motorkocsija a Pályaudvar mögötti (a teher pályaudvarhoz vezető) vonalon - talán a világháború alatt |
||||||||||
Az eredeti motorkocsik széles és szeles peronnal rendelkeztek - a homlokfal
csak elég kevés védelmet nyújtott a járművezetőknek a huzat ellen. Ezért
a járművek peronrészét is átalakították: a lépcsőket hátrább helyezték,
és egy oldalfalat alakítottak ki a vezetőállás védelmére.
Az '50-es évekbeli felvételeken megfigyelhető az is, hogy a járműveket felszerelték légfékkel. 10 db szóló motorkocsiként megmaradt jármű üzemelt 1958-60-ig a személyforgalomban. |
Az SzVV 21-es a Széchenyi téren |
||||||||||
A győri kocsik közül öt pár ikerkocsi kialakítását
határozták el az '50-es évek első felében. Egy motorkocsit és egy
pótkocsit társítottak. Az ikerkocsik döntött homlokfalat kaptak. Az utascsere
gyorsítására a kocsik egymással csatolt oldalán széles, kétsávos felszállóajtót
alakítottak ki - míg a vezetőállás mellett maradt az egysávos ajtó. Ez
az ikerkocsinak igencsak furcsa látványt kölcsönzött. Ritkaság volt emellett
ekkoriban a szélvédőbe beépített viszontlattábla - amita a későbbiekben
nem nagyon használták.
Az első ikerkocsi 1953. április 4-én készült el egy motor- és egy pótkocsiból (22, 53 -> 201+202). 1953-54-ben készült el a többi négy 203-210-es pályaszámmal. |
Az SzVV 201+202-es ikerkocsija új állapotban, próbaúton. A kép az Rabtemető - mai Postás sporttelep - forgalmi kitérőben készült |
||||||||||
A mellékelt képen egy ikerkocsit láthatunk már 1960 körül. Ekkor már
csak egy szedő üzemelt a szerelvényen, az eredeti iránytáblát sem használják,
helyette szokásos külső iránytáblával szerelték fel őket.
Nem volt az ikerkocsik fényezése egységes: több kocsin az SzVV 21-es kocsihoz hasonlóan hiányzott az osztás az oldalfalon. A 201-210-es ikerkocsikat 1962-ben selejtezték. |
Az SzKV 203+204-es ikerkocsija a 2-es vonal végállomásán, a SZEOL pályánál |
||||||||||
A motorkocsik nem csak személyforgalomban vettek részt: a '30-as években
- villamos tehermozdony hiányában - az iparvágányok kiszolgálását is motorkocsi
vontatással oldották meg - közvetítőkocsi segítségével.
Három kocsit (15, 16, 23) 1935-ben selejteztek; alvázukra 1940-ben nem egyforma nyitott teherkocsit építettek 901-903-as pályaszámmal. 1960-tól a megmaradt utolsó négy motorkocsit (4, 11, 12, 21) pályaszolgálati állományba helyezték. Az utolsó győri motorkocsit (12) 1970-ben selejtezték. |
Az SzKV 12-es motorkocsija valószínűleg a 901-903-as teherkocsi valamelyikével a '60-as években, talán a Tolbuchin (mai Kálvária) sugárúton |
1913. június 12-én az SzKV nyolc nagyobb motorkocsit vásárolt a Schlick
gyártól. A motorkocsik szekrénye megegyezett a BVVV H típusával (későbbi
2700-as sorozat). Szegeden a járművek 31-38-as pályaszámot
kaptak.
A fényképeken a pályaszám mellett jobb oldalon látható kis csatlásfejből látható, hogy ezek a motorkocsik is szolenoidfékesek voltak. Tehát a járműveken teljesen hiányzott a levegőrendszer, a jármű üzemi féke a villamosfék volt. |
Az SzKV 31-es és 37-es motorkocsija a Széchenyi téren |
||||||||||
Nem mindegyik motorkocsi maradt mindíg Szegeden.
1923-tól a 33-as motorkocsit eladták Miskolcra; 1924-ben szállították
oda. 1925-től a jármű MVV 27-es pályaszámot kapott. Itt lecserélték
a jármű motorjait is 2 db. 40 LE-s TB 5-ös típusúra.
A 32, 34-est 1938-43-ban, a 37-est 1941-43 között szintén kölcsönadták Miskolcra. A 32, 34-esen szintén motort cseréltek TB 5-ös típusúra. A négy szegedi motorkocsi a hejőcsabai vonalon közlekedett. A miskolci 27-es motorkocsi 1960 körül 11-es pályaszámot kapott. Ezt a járművet 1967-ben selejtezték. |
Az MKV 11-es motorkocsija 1960 körül a 4-es vonalon a Marx Károly úton |
||||||||||
Az '50-es évek körül a megmaradt hét motorkocsit szintén légfékkel
látták el.
Adataik eredeti állapotban:
A motorkocsik nem rendelkeztek a tetőn viszonylatjelzővel, helyette a szélvédő mögött lévő lámpa elött volt egy átvilágítható transzparens a viszonylatszámmal. |
Az SzKV 36+4302+4303-as szerelvény 1962-ben Rókus kocsiszín előtt Hans Lehnhart
|
||||||||||
Több kocsi - például a 34-es - izotermosz csapággyal lett ellátva.
1970-72-ben a motorkocsik nagy része pályaszolgálati állományba került, személyforgalomban ezután nem vettek részt. Az utolsó Schlick kocsik 1977-ben voltak állományban. A 34-est azonban felújítva a Közlekedési Múzeumba vitték - a mai napig ott kiállítva megtekinthető. |
Az SzKV 34-es motorkocsija mint pályaszolgálati motorkocsi a '70-es években Lakos Rudolf
|
1913. június 12-én a 8 db Schlick motorkocsi mellett 6 pótkocsit is
vásárolt az SzKV ugyanettől a gyártól. Ezen pótkocsik megegyeztek a BVVV
M típusú (későbbi 4900-as) pótkocsik szekrényével. A szegedi felszereltségnek
megfelelően ezek a pótkocsik is szolenoidfékesek voltak. A pótkocsik 71-76-os
pályaszámot kaptak.
1925. július 9-i rendelettel motorkocsivá alakították át a pótkocsikat - a hat pótkocsivá leszerelt győri motorkocsi elektromos berendezésének felhasználásával. |
Az SzKV 76-os motorkocsi - a két világháború között a mai Aradi vértanúk terén |
||||||||||
A motorkocsikat is valamikor a '40-es - '50-es években légfékkel szerelték
fel.
Adatok motorkocsi állapotban:
|
Az SzKV 75-ös motorkocsi 1960 körül. A kép a mai Tisza Lajos körút és a József Attila sugárút kereszteződése közelében készült |
||||||||||
1961-62-ben a hat járművet három ikerkocsikvá
szerelték fel. Ezek ekkor
211-216-os pályaszámot kaptak.
A mellékelt képen megfigyelhető, hogy az egy oldali ajtóhasználatnak megfelelően a vezetőállás melletti ajtókat - a huzat ellen - lezárták. További érdekesség az ikerkocsi homlokfalán látható - rendes esetben szükségtelen - világítási és légfék csatlás. Ezt csak néhány szegedi ikerkocsin hagyták meg. Az ikerkocsikat 1971-ben selejtezték. |
Az SzKV 213+214-es ikerkocsi a '60-as években, a 3-as vonalon - a Somogyi utcában |
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok főleg a II. világháború utáni időszakban fordulhatnak elő.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a
webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok