A képen látható 500-as pályaszámú, KCSV6 jelzésű, 1993-ban legyártott prototípus alapján készült el 10 db sorozat villamos KCSV6-1S típusjelzéssel. A jármű két kocsirészből ("A" és "B") áll, mindkettőben van vezetőállás. Ajtók mindkét oldalon vannak, tehát kétirányú működésre képes a jármű. Ez a típus egyedi, a világon összesen csak ez a 11 db van belőle és csak Debrecenben. A jármű számítógépes hajtás- és fékrendszerrel, valamint ezeket összefogó hajtásvezérlő rendszerrel rendelkezik. 1994 és 1997 között 11 db üzembehelyezés történt Debrecenben.
Üzembe helyezések:
A 11 db jármű mindegyike üzemben van.
Technikai adatok:
A jármű további technikai jellemzői: Alváz és szekrényváz:
Mindkét kocsiszekrény acélszerkezetű konstrukció. Az alváz az oldalfalakkal,
a tetővel, a kocsihomlokkal együtthordó hegesztett szerkezetet alkot, amely
a teherviselésben egységesen vesz részt. Az egyes acélszerkezeti elemek
elektromos ívhegesztéssel vannak egymáshoz kötve. A tervezés során nagy
figyelmet fordítottak arra, hogy korróziós gócokat képező helyek a járművön
ne legyenek. A vázrészeket és a burkoló lemezeket részben a gyártás kezdetekor,
részben az összeépítés után nagy hatékonyságú korrózióvédelemmel látták
el.
Hajtásrendszer: Forgóvázba keresztirányban beépített vontatómotorok. Vontatómotor: Önszellőzésű, soros gerjesztésű, lemezelt állórészű, 4 pólusú egyenáramú. A motor a forgóvázkeretre van függesztve és rugalmas tengelykapcsolón keresztül csatlakozik a kétfokozatú hajtóműhöz. A hűtőlevegőt a kocsi oldalán kialakított nyílásokon és az alváz alá szerelt csatornákon át szívja tisztítható szűrőn keresztül. Padlószerkezet:
A kocsi jó hő- és hangszigetelést biztosító, szendvicsszerkezetű padlóval
rendelkezik. Ez két láng- és gombamentesített, vízálló kivitelű rétegelt
falemezből áll, melyek közé hő- és hangszigetelő réteg van felragasztva,
aljára 1,0 mm vastag alumíniumlemez került (Főterropa). Felülre
nedves állapotban sem csúszó, égésgátolt műanyag borítás van ragasztva,
amely az oldalfalakra a vízbehatolás megakadályozása végett fel van hajlítva.
A padlózat kialakítása biztosítja a gyors és korszerű tisztíthatóságot.
Belső burkolás,
szigetelés: Jól tisztítható, könnyű, anyagukban színezett, nem szilánkosodó,
égésgátolt, kemény műanyag lemezek képezik a falak belső borítását.
Ablakok: Nagy felületű, esztétikus kiképzésűek. Három részre tagolódnak, kb. 30% nyitható. Színtelen, edzett biztonsági üveg. A homlokablakok színtelen, rétegelt, ragasztott biztonsági üveggel készülnek. A vezetőállás-oldalablakok edzett síküvegből készülnek. Belső berendezés:
Az ülés vandalizmusálló, fémvázas, kemény műanyag kagylóülés, vékony és
rugalmas textilből készült háttámla és ülésbetéttel. Az álló utasok számára
kapaszkodók vannak beépítve az ajtók és az ülések mellett oszlopok formájában,
az oszlopok között, az ülésszélek vonalában 1850 mm-es magasságban és a
kocsiközépen 1900 mm-es magasságban vízszintes kapaszkodócsövek formájában.
Az ajtónyílások közepén 900 mm magas kapaszkodók vannak, a csuklótérben
az oldalburkolaton, a vezetőfülkénél a válaszfalon is fogantyúk vannak
felszerelve.
Szellőzés, fűtés: A jármű utasterét a nyitható nagyméretű ablakokon kívűl a tetőn elhelyezett központi ventillátoros szellőzetető/fűtőegységek is szellőztetik, huzatmentes, egyenletes légcserét biztosítva. Fűtéskor óránként 24-szeres, szellőztetéskor 37-szeres a légcsere. Fékrendszer: A villamos főfékberendezés második fékkel és kiegészítő fékkel van felszerelve. A főfék a jármű üzemszerű megállítására szolgáló, hajtott kerékpárokra ható generátoros motorfék (dinamikus fék) és a futó kerékpárokra ható tárcsás fék. A generátoros motorfék szerepét kb. 5 km/h sebesség alatt átveszi a megállító fék, amikor is a hajtott kerékpárok tárcsás féke és a futó kerékpárok tárcsás féke állítja meg a járművet. A tárcsás féket rugóerőtárolós szerkezet működteti. A második fék a minden tengelyre ható mechanikus (rugóerőtárolós) fék, amely rögzítőfékként is szolgál. Kiegészítő fék a valamennyi forgóvázra felszerelt sínfék. |