DKV Rt.

FVV 1200 villamos KCSV6-1S villamos Nosztaliga villamos 204-es mozdony ZIU-9 trolibusz Ikarus-Obus 280.T.9.90 trolibusz


(Közúti CSuklós Villamos 6 tengellyel - 1. Sorozat)
 

Prototípus érkezése Debrecenbe

A képen látható 500-as pályaszámú, KCSV6 jelzésű, 1993-ban legyártott prototípus alapján készült el 10 db sorozat villamos KCSV6-1S típusjelzéssel.

A jármű két kocsirészből ("A" és "B") áll, mindkettőben van vezetőállás. Ajtók mindkét oldalon vannak, tehát kétirányú működésre képes a jármű.

Ez a típus egyedi, a világon összesen csak ez a 11 db van belőle és csak Debrecenben. A jármű számítógépes hajtás- és fékrendszerrel, valamint ezeket összefogó hajtásvezérlő rendszerrel rendelkezik. 1994 és 1997 között 11 db üzembehelyezés történt Debrecenben.

KCSV6-1S villamos indul a Petőfi térről

Üzembe helyezések:

Üzembeállítás Pályaszám Megtett km Leállítás Selejtezés
1994.01.14. 500 - - -
1997.02.20. 501 - - -
1997.02.04. 502 - - -
1997.03.25. 503 - - -
1997.03.27. 504 - - -
1997.04.08. 505 - - -
1997.04.18. 506 - - -
1997.05.08. 507 - - -
1997.05.28. 508 - - -
1997.06.16. 509 - - -
1997.06.24. 510 - - -
1998-ban a KCSV6 villamosok egyenként átlagosan 51.864 km-t tettek meg.

A 11 db jármű mindegyike üzemben van.

A sorozat KCSV villamos vezetőfülkéje

Technikai adatok:

Ülőhelyek száma 28
Állóhelyek száma 135
Összes férőhely 163
Megengedett legnagyobb sebesség 50 km/h
Maximális sebesség 60 km/h
Ismert legnagyobb sebesség >80 km/h
Méret- és tömeg adatok
Üzemképes tömeg 30400 kg ± 5%
Teljes hossz mm
Kocsiszekrény hossza (ütközők nélkül) 21660 mm
Szélesség 2500 mm
Magasság (lehajtott áramszedőig) 3570 mm
Járműmagasság áramszedő nélkül 3120 mm
Nyomtáv 1435 mm
Ajtó szélessége 1340 mm
Padlómagasság (új kerékkel) 735 mm
Ajtók száma 8 db
Tengelyek száma 6 db
Csuklóközéppont és a jármű elejének/végének távolsága 10830 mm
Tengelyek távolsága a forgóvázban 1800 mm
Legkisebb járható üzemi ívsugár 20 m
Legkisebb járható kocsiszíni ívsugár 18,5 m
Kerékátmérő (új állapotban/kopottan) 600 mm/530 mm
Hajtáselrendezés Bo'2'Bo'
Legnagyobb tekintetbe vett emelkedő 60 o/oo
Forgócsaptáv 6500 mm
Forgóváz tengelytáv 1800 mm
Max. tengelyterhelés kb. 8500 kg
Fajlagos teljesítmény 11,2 kW/t
Fékút 60 km/h sebességről üres járművel max. 54 m
Elektromos rendszerek feszültsége
Hajtásrendszer 600 V
Segédüzemi rendszer 24 V
Motor
Típusa TK 61 L
Feszültsége 600 V
Teljesítménye (tartós) 85 kW
Legnagyobb áram indításkor/fékezéskor 500 A
Legnagyobb fordulatszám 3400 fordulat/perc
Áram az állandó termikus munkaponton 330 A
Fordulatszám áll. termikus munkaponton 1737 fordulat/perc
Környezeti hőmérséklet -30 oC ÷ +40 oC
Szabvány IEC 349
Motorok száma 4 db
Gyártó Ganz Ansaldo
Váltakozóáramú segédüzemi motorok
Feszültség 380 V
Hálózati frekvencia 50 Hz
Teljesítmény 6 kVA
Darabszám 3 db
Egyenáramú segédüzemi motorok
Feszültség 28 V
Áramerősség 160 A
Darabszám 1 db
Akkumulátorok
Típusa
Optima 850
Névleges feszültség
12 V
Névleges kapacitás
55 Ah
Darabszám
2 x 2 db
Áramszedő
Típus AFm 126
Névleges feszültség 600 V
Termikus áram 500 A
Max. sebesség: 80 km/h
Statikus nyomás a működési tartományban 80 N ± 20%
Működtető feszültség 24 V
Környezeti hőmérséklet -30 oC ÷ +40 oC
Gyártó Ganz Ansaldo
Hajtómű áttétel 1 : 5,568
Elektromechanikus fékszerkezet
Gyártó SAB WABCO
Típus EBC 2000
Tárcsafék betétek vastagsága 24 mm, azbesztmentes
Fűtőegységek utastér fűtéshez
Feszültség 600 V
Teljesítmény 8,1 kW
Darabszám 2 db
Fűtőegység vezetőfülke fűtéshez
Feszültség 600 V
Teljesítmény 4,0 kW
Jármű gyártója Ganz-Hunslet
Budapest
KCSV6 villamos utastere
A jármű további technikai jellemzői:

Alváz és szekrényváz: Mindkét kocsiszekrény acélszerkezetű konstrukció. Az alváz az oldalfalakkal, a tetővel, a kocsihomlokkal együtthordó hegesztett szerkezetet alkot, amely a teherviselésben egységesen vesz részt. Az egyes acélszerkezeti elemek elektromos ívhegesztéssel vannak egymáshoz kötve. A tervezés során nagy figyelmet fordítottak arra, hogy korróziós gócokat képező helyek a járművön ne legyenek. A vázrészeket és a burkoló lemezeket részben a gyártás kezdetekor, részben az összeépítés után nagy hatékonyságú korrózióvédelemmel látták el.
Az oldalfalak kb. 1 fokos ferdeséggel, törés nélkül befelé döntöttek.
A lépcsők csúszásgátolt kivitelűek.

Hajtásrendszer: Forgóvázba keresztirányban beépített vontatómotorok.

Vontatómotor: Önszellőzésű, soros gerjesztésű, lemezelt állórészű, 4 pólusú egyenáramú. A motor a forgóvázkeretre van függesztve és rugalmas tengelykapcsolón keresztül csatlakozik a kétfokozatú hajtóműhöz. A hűtőlevegőt a kocsi oldalán kialakított nyílásokon és az alváz alá szerelt csatornákon át szívja tisztítható szűrőn keresztül.

Padlószerkezet: A kocsi jó hő- és hangszigetelést biztosító, szendvicsszerkezetű padlóval rendelkezik. Ez két láng- és gombamentesített, vízálló kivitelű rétegelt falemezből áll, melyek közé hő- és hangszigetelő réteg van felragasztva, aljára 1,0 mm vastag alumíniumlemez került (Főterropa). Felülre nedves állapotban sem csúszó, égésgátolt műanyag borítás van ragasztva, amely az oldalfalakra a vízbehatolás megakadályozása végett fel van hajlítva. A padlózat kialakítása biztosítja a gyors és korszerű tisztíthatóságot.
A padló korszerű módon hang- és rezgésszigetelő műanyag ragasztóréteg közbeiktatásával fekszik fel az alváztartókra.
Az utasterek padlózata egysíkú, keresztlépcsők, dobogók nincsenek. A csuklótér padlószintje kb. 30 mm-el magasabb a szomszédos padlószintektől, az átmenetet 6 %-os lejtő képezi. A padlózatban nicsenek vizsgáló- ill. szerelő fedelek sem.

Belső burkolás, szigetelés: Jól tisztítható, könnyű, anyagukban színezett, nem szilánkosodó, égésgátolt,  kemény műanyag lemezek képezik a falak belső borítását.
A kocsi külső burkoló lemeze, vázszerkezete belülről dübörgésgátló anyaggal van bevonva. A belső burkolat és a külső burkoló acéllemez közé hang- és hőszigetelő réteg (üveggyapot tábla) került beépítésre.
A jármű két oldalán a mennyezettérben lévő szerelvényeket üvegszálerősítésű, égésgátolt műanyagborítás takarja.

Ablakok: Nagy felületű, esztétikus kiképzésűek. Három részre tagolódnak, kb. 30% nyitható. Színtelen, edzett biztonsági üveg. A homlokablakok színtelen, rétegelt, ragasztott biztonsági üveggel készülnek. A vezetőállás-oldalablakok edzett síküvegből készülnek.

Belső berendezés: Az ülés vandalizmusálló, fémvázas, kemény műanyag kagylóülés, vékony és rugalmas textilből készült háttámla és ülésbetéttel. Az álló utasok számára kapaszkodók vannak beépítve az ajtók és az ülések mellett oszlopok formájában, az oszlopok között, az ülésszélek vonalában 1850 mm-es magasságban és a kocsiközépen 1900 mm-es magasságban vízszintes kapaszkodócsövek formájában. Az ajtónyílások közepén 900 mm magas kapaszkodók vannak, a csuklótérben az oldalburkolaton, a vezetőfülkénél a válaszfalon is fogantyúk vannak felszerelve.
Az utasterek világítása 24 V feszültségű egyedi inverterrel táplált 220 V, 18 W-os fénycsövekkel történik.

Szellőzés, fűtés: A jármű utasterét a nyitható nagyméretű ablakokon kívűl a tetőn elhelyezett központi ventillátoros szellőzetető/fűtőegységek is szellőztetik, huzatmentes, egyenletes légcserét biztosítva. Fűtéskor óránként 24-szeres, szellőztetéskor 37-szeres a légcsere.

Fékrendszer: A villamos főfékberendezés második fékkel és kiegészítő fékkel van felszerelve. A főfék a jármű üzemszerű megállítására szolgáló, hajtott kerékpárokra ható generátoros motorfék (dinamikus fék) és a futó kerékpárokra ható tárcsás fék. A generátoros motorfék szerepét kb. 5 km/h sebesség alatt átveszi a megállító fék, amikor is a hajtott kerékpárok tárcsás féke és a futó kerékpárok tárcsás féke állítja meg a járművet. A tárcsás féket rugóerőtárolós szerkezet működteti. A második fék a minden tengelyre ható mechanikus (rugóerőtárolós) fék, amely rögzítőfékként is szolgál. Kiegészítő fék a valamennyi forgóvázra felszerelt sínfék.

Prototípus villamos érkezik a Petőfi térre

Készítette: DEVIK Kft.