|
Trolibusz
hálózattörténet
a kezdetektől a '70-es évekig |
vonalhálózat |
Budapest első trolibuszvonala Óbudán épült ki az Óbudai kocsiszín és
a temető között. Ehelyt csak a vonal két jelentősebb évszámát említem meg,
részletesebb leírás itt van.
|
Érdekes módon ezzel nem ért véget a budai trolibusztörténet: 1953. körül a Henger utcában lévő Pálffy telepre költöztették a trolibuszok főjavítását. Ez eredetileg egy lóvasúti telep volt 1867-ből, amelyet a villamosításkor kocsiszínné építettek át. Kis mérete miatt a BSzKRt. idején már nem használták rendes forgalmi telepnek, csak tárolásra. 1948-ban villamos főműhelyt alakítottak ki belőle.
A trolibuszok kipróbálására a kocsiszín körül (Henger utca - Tölgyfa
utca - Fekete Sas utca) egy próbavezetéket építettek. A telepet valószínűleg
Pongrác garázs átadásával (1962.) hagyták ott a trolibuszok. Ezután még
sokáig a BKV tulajdonában volt az épület, iparvágány kapcsolata 1970 körül
szűnt meg, majd 1999. körül a BKV Rt. eladta.
A trolibusz próbaüzemet már 1949 májusában megkezdték a volt óbudai kocsikkal a Városliget területén. Érdekes módon Budapest ekkor a merev rendszerű vezetékfelfüggesztés helyett a svájci Kummler-Matter rendszerű lengő vezetékrendszert választotta (a Szovjetúnióban jellegzetesebb volt a merev rendszerű vezetékkel kiépült hálózatok).
Megfigyelhető a trolibuszvonalak kiépítésekor a villamosvonal-utasterhelés csökkentésének szándéka. A 70-es a Zugló felöl érkező utasoknak nyújtott alternatívát, a későbbi 71-es és 76-os a Nagykörutat tehermentesítette, a 75-ös pedig lehetőséget nyújtott a Belváros elérésére a belső Üllői út elkerülésével.
A 70-es vonal később vonalcsoporttá nőtte ki magát: párhuzamosan közlekedett vele 1951-től a 71-es, majd később a 70/A is. A 71-es trolibusz eredetileg kijárt a Szent István körútra, azonban a nagymértékű gyalogosforgalom akadályozta a Jászai Mari téren a trolibuszok forgalmát. Ezért 1953-ban egy utcával beljebb alakítottak ki neki visszaforduló hurkot. A többi trolibuszvonal tervezésekor is inkább a főútvonallal párhuzamos mellékutcába telepítették a trolibusz végállomásokat (például a túloldalon, a 76-os Jászai Mari téri végállomásán). Ekkoriban ezek a mellékutcák igencsak gyér forgalmúak voltak.
1956-ban megsérült a Király utcai vonal, a Kossuth tértől északra nem is épült újjá. 1957-ben a 70-es betétjárata (ami ekkor 78-as jelzésű volt már) bekanyarodó viszonylattá alakult: a Keleti pályaudvarhoz vitték a végállomását. Ezután is időszakosan járt 70/A a BNV idején a Terézvárosi templom és az Erzsébet királyné útja között.
1949.XII.21. | A Király utcai trolivonal megnyitása
70: Kossuth Lajos tér - Erzsébet királyné útja |
1951.IV.30. | A vonal meghosszabbítása, új
járattal:
71: Jászai Mari tér - Erzsébet királyné útja |
1951.XII.2. | A Városligeti fasorról Damjanich utcába kerül át a vonal |
1953. körül | A 71-es a Balaton utcában fordul
vissza.
71: Erzsébet királyné útja - Balaton utca Új betétjárat: 70/A: Murányi utca - Kossuth Lajos tér |
1954.III.25. | A Damjanich utca 48. alatti tárolótelep üzembe helyezése |
1956.IV.23. | 70/A viszonylatjelzése 78-asra módosul |
1956. | A Kossuth tértől északra lévő vonal megrongálódik, a 71-es vonal megszűnik |
1957.V.7. | Új trolivonal nyílik a Keleti
pályaudvarhoz, a 78-as útvonala módosul
78: Kossuth Lajos tér - Keleti pu. (Bethlen Gábor utca) |
László Zoltán honlapjáról
|
|
Sokáig a Városliget központja a Körönd volt, ami a mai Városligeti fasorral szemben helyezkedett el. A 70-es itt érte el a ligetet, és a Köröndöt két oldalról körbejárta. A Felvonulási tér és a dísztribün építése a Köröndöt félbevágta, ma már semmi nem emlékeztet egykori jelentőségére. A képen látható, hogy itt volt egy visszaforduló vezeték is az Erzsébet királyné útja irányából: ezt főként a forgalom megindulása elött használták tanulókocsikkal. |
|
László Zoltán honlapjáról
|
|
|
|
|
|
|
|
1955-ben a Keleti pályaudvartól a Ferdinánd hídon keresztül Újlipótvárosba indult trolibusz 76-os jelzéssel. 1956-ban a hálózat ezen része is károsodott, 1957. elején még mindig nem indult újjá a forgalom. Azonban még ebben az évben egy betétjárat indult a Podmaniczky utca hosszában: a 71-es.
1952.X.26. | A trolivonal megnyitása a Podmaniczky
utca és Izabella utca vonalon, valamint a garázsba
72: Marx tér - Dózsa György út (MÁV kórház) 73: Marx tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal |
1952.XII.21. | A 72-es meghosszabbítása a Dózsa
György úton
72: Marx tér - Thököly út (Hungária körút) |
1954.XII.31. | Útvonalmódosítás
72: Marx tér - Alpár utca (Cserhát utca) |
1955.IV.06. | Az Izabella utcai vonal meghosszabbítása
Újlipótvárosba
76: Jászai Mari tér - Keleti pályaudvar érkezési oldal |
1955.V.16. | Újabb útvonalmódosítás
72: Marx tér - Thököly út (Hungária körút) |
1957.X.14. | Új betétjárat a Podmaniczky utcában
71: MÁV kórház - Marx tér |
1953. december 30-án nyílt meg a 74-esre "keresztelt" trolivonal, hamarosan egy betétjárata is lett 74/A majd 77-es viszonylatjelzéssel. Elmondások szerint a vonal megnyitásakor nem volt elegendő trolibusz, így piros színű IK-60-as buszok is beugrottak (a piros Ikaruszok exportból visszamaradt járművek voltak). Érdekesség volt m;g, hogy csak egy egyvezetékes kezelővonal kötötte össze a trolibuszhálózat többi részével a Kun utca - Légszesz utca útvonalon; kezdetben amig a Baross kocsiszín egy részét nem alakították át troligarázzsá, a trolik naponta jártak erre. Aztán 1968. után - a Baross téri felüljáró építése miatt - a vonal ténylegesen elszakadt a törzshálózattól.
Az 1956-os forradalomban a 74-es vonalnak a vezetékrendszere is megsérült, 1957. februárjáben még mindig üzemszünet volt. A '60-as évek első felében elkezdődött az Erzsébet híd körüli tereprendezés, emiatt a vonal rövidült; végül a Curia utcában jelölték ki a végállomását (a hurok körbejárása is megfordult). Ez a forgalmi rend maradt fenn 1973-ig, amikor a Ferenciek terén lévő közúti aluljáró építésének megkezdése miatt a vonal felszámolása mellett döntöttek. A 74-es vonal megszűnt, de 1983-ban - részben módosított útvonalon és 83-as jelzéssel - újraindult a Baross utcai trolibuszvonal.
1953.XII.30. | A Baross utcai vonal megnyitása
garázsmeneti vonallal
74: Orczy tér - Március 15. tér |
1954.IV.22. | Betétjárat indítása:
74/A: Orczy tér - Kálvin tér |
1955.II.28 | 74/A átszámozva 77-esre |
1955.VIII.16. | A Baross kocsiszín trolibusz részlegének átadása. |
1961. körül | A 74-es útvonalának rövidítése
az Erzsébet híd építése miatt
74: Orczy tér - Irányi utca |
1963. körül | 77-es megszűnik |
1964. | A 74-es végállomásának áthelyezése
74: Orczy tér - Curia utca |
1968. körül | Az összekötő kezelővonal megszűnik |
1973.XII.2. | A Baross utcai vonal megszűnik |
|
|
|
|
|
|
|
|
Ideiglenes megoldásként valósult meg a trolibuszvonal kiépítése, a Rákosrendezőnél lévő sorompók elkerülése végett az északi szakaszát nem is a Hungária körúton, hanem az újonnan kiszélesített Dózsa György úti aluljárón keresztül vezették. Részben ezzel a vonallal pótolták ekkor a megszűnt Dózsa György úti villamosvonal kapacitását is.
A 75-ös vonalat 1954. december 31-én avatták, és nagyon hamar felfutott a forgalma: 1960-tól pótkocsis-, 1968-tól csuklós trolik közlekedtek. A trolik így is majdnem percenként indultak. A kiépült vonalra betétviszonylatokat szerveztek: a Dózsa György úti szakaszon a 78-as majd a 79-es; a Hungária körúti szakaszon pedig a 75/A segített a 75-ösön.
Jelentős fejlesztés volt, hogy 1962-ben kiépült első ütemben a Pongrác troligarázs; a műhelyi és karbantartási munka körülményein jelentősen javított ez a telep, amit végre eleve a trolibuszközlekedés részére építettek ki.
|
A villamosvonalak fokozatosan kerültek el innét: először 1952-ben a Dózsa György úti vonal szűnt meg, illetve a Keleti pályaudvar érkezési oldalának közvetlen kapcsolata a Rákóczi úttal (itt volt a BHÉV végállomás). 1956 után pedig a Bethlen Gábor utcában szűnt meg a villamosforgalom, innentől kezdve a villamosok teljesen kiszorultak a forgalom lebonyolításából a trolibuszok "felségterületén". Ezzel együtt mind a Dózsa György úton, mind a Bethlen Gábor utcában maradt járható villamos vonalszakasz mint iparvágány: a Dózsa főműhely és a Damjanich kocsiszín kiszolgálására.
1968-ban kezdődött meg a Baross téri aluljáró kiépítése, ekkor a 73-76-os vonal végállomást áthelyezték a Baross tér ellenkező oldalára, a Bethlen Gábor utcába.
|
|
|
László Zoltán honlapjáról
|
|
|
|
|
|
Feltűnő, hogy a kétféle csuklós kétféle fényezésű: a közelebbi már egyszerűsített bordó-vajszínű. |