Címlap
A vidéki villamosvasutak mozdonyai  

Miskolc

1897-ben a Miskolci Városi Villamos Vasút (MVV) egy villamos mozdonyt is vásárolt a Ganz gyártól (az állománybavétel 1897. június 18-án került sor1). A jármű az I-es pályszámot kapta. 

Érdekes kialakítása volt a járműnek: teljesen nyitott szekrénnyel készült. A járművezető a jármű közepén kellett elhelyezkedjen, mivel a kontroller oda volt telepítve.

MVV I
Az MVV I-es mozdonya új állapotban.
Eredetileg rúdáramszedős kivitelű volt, ezt 1910 előtt lecserélték: a jobbra látható 1915 körüli felvételen megfigyetően már pantográf szedővel volt felszerelve. Látható emellett, hogy ekkor már zártszekrényűre lett átépítve.
Adatai:
 
ütközők közötti hossza
5438 mm
tengelytáv
1800 mm
motor
T 20 (2 x 25 LE)
MVV I
Az I-es mozdony az MVV forgalmi telepén a 23II-as és 1-es motorkocsijával.
A jármű nagyvasúti ütközőkészülékkel is el volt látva, így fő feladta az iparvágányok kiszolgálása volt. Iparvágány volt a Gömöri pályaudvarnál a Gőzmalomhoz - a Gömöri pályaudvarnál volt egyben az MVV nagyvasúti kapcsolata - illetve a Győri kapunál, a Bodó soron volt egy iparvágány a Magyar Királyi Állami Borpincéhez. 

A mozdony időközben M I-es számot kapott. A pantográf helyett egyszerűbb líraszedős lett, emellett a fényszóróját is beépítették a homlokfalába. 

Selejtezésére 1967. december 30-án került sor.

MKV M I
Az M I-es a '60-as években.
Megjegyzés: az MVV üzembehelyezéseire a június 18-i adatot találtam nem csak a mozdonyra, de az első motorkocsikra is; noha több forrás is a június 10-i megnyitót említi.


1953-ban az MKV állomány egy nem önjáró hóseprővel bővült. Ezt a kocsit a Dózsa-főműhely gyártotta a BKVT nem önjáró hóseprőinek mintájára. A kocsiszekrénye az alváza körül körülforgatható, az áramszedője csak a kefemotor meghajtására volt felszerelve. A kocsi csatolva volt egy villamoskocsival, ami maga előtt tolta a hóseprő járművet. A kocsit 1998. szeptember 30-án selejtezték. Ezután Szentendrére került kiállításra.
MKV M2
MKV M2 múzeum
Az MKV M2-es nem önjáró hóseprője. Mögötte egy villamoskocsi volt vele csatolva, ami a vonóerőt adta.
Az MKV M2-es hóseprője jelenleg a szentendrei múzeumban van kiállítva.

Debrecen

Debrecen városában a villamosok megjelenése előtt már 27 évvel megjelent a közúti vasút. A DHV (Debreceni Helyi Vasút) ugyanis 1884. október 2-án indította meg a gőzüzemű személyforgalmat a mai 1-es villamos vonalán, és egészen a villamosforgalom 1911. március 15-i megindításáig ilyen módon bonyolította a helyi tömegközlekedést. A DHV az 1880-as években öt gőztramwayt és hozzájuk való személykocsikat vásárolt. A mozdonyok pályaszám helyett nevet kaptak: Debrecen, Nagyerdő, István-malom, Hortobágy, Csokonai. 1904-ben kiegészült az állomány két új gőzmotorkocsival (50, 51) és két további mozdonnyal a megszűntetett kolozsvári gőzvasútról (2, 3). Ezidőtájt került a BURV volt Újpest nevű mozdonya is a DHV állományába.

1906-ban kiegészült a debreceni helyi vasúti hálózat a Magyar Vasúti Forgalmi Rt. (MVF Rt.) tulajdonaként megépült DHSV (Debrecen - Hajdúsámsoni Helyiérdekű Vasút) vonalával, mely a belvárost nyugatról kerülte ki, majd a DHV meglévő pályarészeit felhasználva csatlakozott rá a Nagyerdő felé vezető DHV fővonalra, hogy folytassa az útját Pallagpuszta felé. A DHSV közösen használta a DHV Petőfi téri fűtőházát (1911-ben átköltöztették a Salétrom utcai mai telep helyére), emellett kezdetben valószínűleg a DHV meglévő gőztramwayaival bonyolította a személy- és teherforgalmat.

A század 10-es éveiben egyre kevésbé voltak gazdaságosan alkalmazhatóak a kisteljesítményű gőztramway mozdonyok. Amikor a DHSV meghosszabbította a vonalát Nyírbátorra (ekkortól lett a cég neve DNyBV), ők is nagyobb gőzmozdonyokat szereztek be (a MÁV 377-es sorozatával egyező típust). A DHV 1911-es villamosítása után a gőztramwayok nagyrészt forgalmon kívül kerültek, vagy a DHSV vonalain üzemeltek az iparvágányok kiszolgálására korlátozódva. 1916-17-ben a legrégebbi öt (névvel ellátott) DHV mozdony pedig Aradra került. Helyettük a BHÉV-től került a DHSV állományába három másik gőztramway (BHÉV 10, 12, 15), valamint még egy Kassáról (KVKV 4).

A DHV állományában maradt utolsó három gőztramway a két háború között végig állományban volt, csak 1948-49-ben selejtezték őket.A volt kolozsvári 2, 3-ast 1948. március 10-én, míg a BURV volt Újpest mozdonyát (melyet a gyári 683-as számán tartottak nyilván) 1949. november 15-én selejtezték.

Az egyik 1880-as években gyártott gőztramway mozdony látható ezen a Nagyerdő végállomáson készült színezett képeslapon. Ezt a mozdonyt 1916-17-ben adták el Aradra.
A képen a DHSV 50-es pályaszámú gőzmotorkocsija. Két ilyen járműje volt eredetileg a DHV-nek (50-51). Miután nem váltak be, eladták a DHSV-nek, ahol a későbbiekben személykocsikká alakították.
Dr. Szabó Dezső
A képen a 3-as pályaszámú, Kolozsvárról átvett gőztramway mozdonya, mely 1948-ig volt a DHV állományában.
A képen a BURV Újpest nevű gőzmozdonya, melyet a század elején eladtak a DHV-nak. Debrecenben nem kapott pályaszámot. A fotó a két világháború között készült, a DHV megnyitásának valamelyik évfordulóján. Ezt a mozdonyt 1949-ben selejtezték.

A DKV dízel- és villamosmozdonyai

1948-ban gyártotta a győri Magyar Vagon- és Gépgyár a Debrecen-Nyírbátori Helyiérdekű Vasút (DNyBV) részére az M 13-as kéttengelyes dízel-mechanikus mozdonyt. A DNyBV-t államosították, ezért 1950 novembertől D 280.001-es MÁV pályaszámot kapott.

1951 novemberében Apafánál a Nyírbátori vonalat a MÁV fővonalába kötötték be, az ekkor feleslegessé váló városi tolatóforgalmat ellátó dízelmozdonyt átadták a DKV-nak. A DKV 1953-ban villamosmozdonnyá építette át az iparvágányok villamosításával, ekkor kapta a 204-es pályaszámot.

A 204-es villamos mozdony adatai:
 
ütközők közötti hossza
8600 mm
tengelytáv
4000 mm
tömege
20 t
motorok
TB 6 - 550 V (2 x 68 LE)
DKV 204
A DKV 204-es mozdonya Debrecenben.

A BHÉV 1958. augusztus 22-én átvette, L IX-es típusjellel és L 2009-es pályaszámmal ellátva. 1959-ben a Dózsa főműhely 1000 V-osra a alakította. A fényképek tanúságai szerint a szentendrei vonalcsoporton használták, a személyzet "vizibusz" becenévvel illette. Selejtezésére 1972. június 30-án került sor.
 

L 2009
Az L 2009-es L IX-es villamosmozdony 1960 körül, az Árpád fejedelem útján.
A 2009-es mozdony Aquincum állomáson 1970 körül - totálzöld fényezéssel.


1953-ban a DKV a DR 60287-es poggyászkocsiból DKV 205-ös pályaszámmal egy új villamos mozdonyt gyártott. Vontatómotorként a BHÉV selejtezett L 16-os (L I-es típusú) mozdonyán üzemelt kísérleti TS 150-est használták fel.
A 205-ös adatai:
 
ütközők közötti hossza
7310 mm
tengelytáv
3300 mm
tömege
22 t
motorok
TS 150 - 750 V (2 x 100 LE)
A 205-öst szintén 1958. augusztus 22-én adták át a BHÉV-nek L X-es típusjellel és L 2010-es pályaszámmal. 1970. szeptember 30-án selejtezték.
 
L 2010
Az L X-es típusú L 2010-es mozdony 1959 körül, Békásmegyer-Pünkösdfürdő állomáson.
A 2010-es mozdony, a '60-as évek közepén.

1945-ben a DNyBV Debreceni műhelye a Grn 318-as (Weitzer, Arad 1906.) fedett teherkocsi alvázára egy lánchajtásos kéttengelyes dízel-mechanikus mozdonyt gyártott. A jármű M 11-es pályaszámot kapott. 
Az M 11-es adatai:
 
ütközők közötti hossz
9285 mm
tengelytáv
3550 mm
tömege
14,3 t
motor
Büssing-NAG (105 LE)
A jármű a DKV állományban 1950. október 14-től szerepel, megtartva eredeti pályaszámát. 

1958.augusztus 22-én ez a mozdony is a BHÉV-hez kerül. Itt DL XI-es típusjelet, és L 45-es pályaszámot kapott. A mozdonyt 1964. szeptember 21-én törölték a BHÉV állományából, eladták a Betonútépítő Vállalatnak.

L 45
A BHÉV DL XI-es típusú, L 45-ös dízelmozdonya 1959-ben Dunaharasztiban.

Az SZKV gőzmozdonyai

Szeged 1883-ben két közúti vasúti gőzmozdonyt - gőztramwayt - rendelt a nagyvasúti vagonok továbbítására. A két mozdonyt a Krauss gyár építette, gyári típusjele LVIII e volt. 

A gőztramwayok üzembevétele 1884. július 1-én történt. Pályaszám helyett nevet kaptak: Pálfynak és Kállaynak hívták őket (szegedi neves közéleti személyiségek után).


A Pálfy közúti rendszerű mozdony.
A Kállay és Pálfy adatai:
 
ütközők közötti hossza
5500 mm
tengelytáv
1600 mm
vonóerő 
1500 kg - 60 LE
A gőzmozdonyokat a '30-as évek közepétől kiváltották motorkocsikkal, így a felesleges mozdonyokat eladták. A Pálfy 1937-ben a budapesti Hungária kénsavgyárba került, a Kállayt is ez idő tájt törölték az állományból.

A Kállay mozdony és a 4-es motorkocsi a felső-Tiszaparti Sóház kitérőben.
1918 körül az SZKV egy harmadik gőzmozdonyt vásárolt, a Marosújvári Sóbányák Futár nevű mozdonyát. Ezt a mozdonyt 1878-ban gyártotta a MÁV gépgyár E1 gyári típusjellel. 
Adatok a Futárról:
 
üközők közötti hossza
7190 mm
tengelytáv
1800 mm
vonóerő
3100 kg
Ezt a mozdonyt is a '30-as években selejtezték.

A Futár gőzmozdony.

Szeged villamos mozdonyai

Az előzőekben bemutatott gőzmozdonyokkal vontatták a városon belül a teherkocsikat még az első világháború után is. Azonban ezeknek a vonatoknak az üzeme jelentősen zavarta a város lakosainak életét. Ezért valószínűleg a '20-as években elkezdtek áttérni a tehervonatok villamosüzemű továbbítására. Ezt először villamoskocsikkal oldották meg, a nagyvasúti kocsikat pedig a 19-es pótkocsi mechanikus berendezéseinek felhasználásával gyártott I-es pályaszámú közvetítőkocsival csatolták hozzájuk. 

Ezt a rövidke kis kocsit 1936-ben egy vegyesüzemű benzin-villamos mozdonnyá szerelték fel.


Az SZKV I-es közvetítőkocsija, melyre a nagyobb súly érdekében nehezékeket is pakoltak. A kép hátterében a Futár mozdony is látható.
Az immáron M I-esnek elnevezett jármű üzembevételére 1936. június 26-án került sor. Felépítéséhez a 2-es motorkocsi elektromos berendezéseit is felhasználták, a Daimler gyártmányú motor beépítésével egyetemben. A jármű szekrényét csíkosra festették figyelemfelhívó céllal, emiatt kapta a "Zebra" becenevet. 
Az M I-es mozdony adatai:
 
ütközők közötti hossza 4900 mm
tengelytáv 1800 mm
villanymotor D 54 (2 x 25 LE)
eredeti benzinmotor Daimler 24/100/140
A jármű egészen 1976-ig volt állományban, ekkor elbontották.

Az M I-es mozdony zebrafényezésével.
Az M I-es mozdony. Látható a jármű kipufogócsöve az alváz vonalában.
Az M I-es mozdony a szegedi belvárosban, valószínűleg már a '60-as években.

1953-ban, a budapesti Dózsa (?) főműhely egy új mozdonyt gyártott, egy belga teherkocsi (602-es psz.) alvázára. Ez a jármű kapta az M III-as pályaszámot. 
 
Az M III-as mozdony adatai:
 
ütközők közötti hossza 7630 mm
szélesség 2436 mm
tengelytáv 2800 mm
motor TS 70 (2 x 55 LE)
eredeti benzinmotor Daimler 24/100/140
Eredetileg az 5 m2 raktérrel rendelkező mozdony el volt látva két daruval is. A járművet 1985 körül építették át utoljára, ekkor az eredeti teleszkópos líraszedőjét lecserélték ollósra, valamint korszerűbb motorokat kapott. A jármű megvan a mai napig, a kocsiszín területén áll használaton kívül.

Az M III-as a Füzesi főműhely előtt.
Nagy Tamás
Az M III-as a szegedi kocsiszínben, a '70-es években. Alváza ekkor szintén csíkosra volt festve.
Az M III-as 2000-ben, a szegedi kocsiszín udvarán félreállítva.

Pécs

1914-ben a PVKV (Pécsi Villamos Közúti Vasút, 1933-tól Pécs Városi Közlekedési Vállalat) villamosforgalmának megindításakor egy mozdonyt is vásárolt a Ganz gyártól. A jármű a 101-es pályaszámot kapta. 

Ez a mozdony nagyvasúti ütközőkkel is rendelkezett, így alkalmas volt iparvágányok kiszolgálására. Emellett a későbbiek során hótolóval is ellátták, valamint hegesztőkocsinak és felsővezeték szerelésre is használták.

PVKV 101
A PKV 101-es mozdonya a '40-es években.
A PKV 101-es jármű adatai:
 
ütközők közötti hossza
8290 mm
tengelytáv
2650 mm
tömege / raksúlya
19 t / 6 t
motorok
TS 70 (2 x 40 LE)
A mozdony vezetőállása eredetileg két oldalt ajtókon keresztül volt megközelíthető, ezt a '40-es években lezárták (amint a fenti képen is látható). Az '50-es években azonban ismét oldalajtók kerültek a vezetőállás egyik oldalára.
PKV 101
A 101-es az '50-es évek végén a forgalmi telepen.

A pécsi villamosvasút 1960. augusztus 31-én megszűnt. 1960. december 24-én a BHÉV a 101-es mozdonyt  L XIII-as típusjellel és L 2016-os pályaszámmal állományba vette. A járművet 1000 V-os TC 7,5/14-es (2 x 105 LE) motorokkal szerelték fel, és a budafoki vonalcsoportra került. Itt a teherszállítás mellett különleges módon személyszállítási feladatot is ellátott: 1962-ben három P XIX-es pótkocsival a vonalcsoport történetében egyedülálló módon mozdonyos vonatban közlekedett.

1963 után - a vonalcsoport villamosvasútnak való átadásával - a BHÉV nem adta át az L 2016-ost az FVV-nek. A járművet 1970.XII.1-jén selejtezték.
 

L 2016
A BHÉV L XIII-as típusú L 2016-os mozdonya. Ekkor már ismét a vezetőállás mindkét oldalán volt ajtó.
A 2016-os mozdony 1968 után,  már BKV-s cégjelzéssel.

Készítette: Németh Zoltán Ádám
A felhasznált képek egy része a Szentendrei múzeumban van kiállítva

Felhasznált irodalom:
Szabó Dezső - A debreceni közúti vasút száz éve, 1984.
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok
2006.I.