Nagy
Zsolt Levente:
A
budapesti megállóhelyi táblák
A
tömegközlekedésnek szerves része az utastájékoztatás, illetve az utastájékoztatás
célját szolgáló eszközök. Ezek
közül ezúttal a megállóhelyi tájékoztatás múltjára vetünk egy pillantást.
Megállótáblák
A
történet kezdetéig nem kell visszamenni az ősidőkig, hiszen az autóbusz-
és villamosvonalakon - kezdetben - egyáltalán nem jelezte tábla a megállóhelyet,
ez csak az 1910-es évektől volt általános. Ekkor kezdték alkalmazni az
öntöttvas BKVT illetve BVVV megállóhely feliratú - igen szépen kidolgozott
- megállóhely-jelző táblákat, melyekről - mindezidáig sajnos nem sikerült
értékelhető közelképet találni. Ezt a táblatípust vette át 1923-tól a
BSZKRT, csupán annyi módosítással, hogy a "BSZKRT megállóhely"
felirat került a korábbi cégjel helyére.
Erről
már két fotót is bemutatunk: az egyik 1941-ben készült a Széll Kálmán
(Moszkva) téren, a másik 1931-ben az Olasz fasorban (ma Szilágyi Erzsébet
fasor). Ez utóbbi kép érdekessége hogy egy-ugyanaz tábla jelöli a villamos
és az autóbusz-megállóhelyet is.
Még
a harmincas évek közepén volt egy gyenge próbálkozás egy leegyszerűsített
megállóhely-jelző tábla alkalmazására, de az igénytelenség miatt - legalábbis
erre lehet következtetni - további alkalmazásuktól eltekintettek. Az e
táblatípusról látható fotó 1938-ban készült (baloldali kép).
A
szemafor alakú autóbuszmegálló-táblákat 1929-től fokozatosan vezették
be. Ekkor a táblákat a Cordiatic vállalat készítette el a BSZKRT részére
ingyen, cserébe pedig a táblák tárcsarészén a Cordiatic hirdetése volt
látható öt éven át. Ez nem akármilyen reklámértékű volt a cég számára,
gyakorlatilag egész Budapesten ismert lett.
Az
öt év letelte után, 1934-35-ben vezették be a sokáig - még 47 éven át
- látható, kék körrel festett táblákat. Több táblatípust különböztettek
meg, a hagyományos kék koronggal ellátott táblák a normál, a kék helyén
piros koronggal festett táblák a biztonsági (tehát ahol minden körülmények
között meg kellett állni az autóbusznak), a kék korong felett "kettős
megállóhely" feliratú táblák pedig - értelemszerüen - a kettős megállóhelyeket
jelölték (ahol két, egymást utólérő autóbusz is végezhetett utascserét).
Érdekességként
megjegyezzük, hogy az első biztonsági megállóhely az István úton, a Bethlen
Gábor utcai kereszteződés előtt volt, ahol az 5-ös busz keresztezte a
46-os villamost.
A
szemafor alakú tábla belülről neoncsővel kivilágítható változata (jobboldali
kép) is megjelent, első példányait az 1-es vonalon alkalmazták, 1961-ben.
A
villamos-megállóhely jelző táblák kivitele 1948 végétől változott, ekkor
kezdték el bevezetni a színes (kék, piros, illetve sárga) megállóhely-jelző
táblákat.
Ekkortól
változott meg a Fogaskerekű vasút megállóinak jelzése is, illetve ilyenek
kerültek ki a trolivonalakra 1949-től. Itt már a tábla felirata jelezte
a megállóhely általános funkcióját.
A
kék szín az általános megállót, a piros a biztonságit, a sárga pedig,
a rajta szereplő FM betűkkel a feltételes megállóhelyet jelölte.
A
hatvanas évek derekán jelentek meg e táblák kivilágítható verziói, melyek
vékony préselt műanyagból készültek. Ezek a jelzések a nyolcvanas években
adták át helyüket a jelenlegieknek: 1976-ban egy egységes KRESZ táblákra
vonatkozó rendeletet hoztak, melynek végrehajtását 1980-ra jelölték ki.
A BKV az új típusú, tulajdonképpen máig használatos egységes megállótábláit
ekkor kezdte bevezetni, először csak a nagy forgalmú viszonylatoknál.
1981-82-ben végül kicserélték a még meglévő összes szemafor alakú busz-,
valamint M betűs villamos- és trolibusztáblát. A HÉV vonalakon a csere
érdekes módon csak a kilencvenes években történt meg.
A
jellegzetes formájú szemafor buszmegálló-jelzés egyébként az Andrássy
út kilencvenes években lezajlott felújításánál visszatért, de csak ott,
nosztalgia jelleggel.
Megállóhelyi
viszonylatjelző táblák
A
megállóhelyi viszonylatjelző-táblákat, melyeken az utolsó kocsi indulását
is feltüntették 1930-ban kezdték alkalmazni. Ezek öntöttvas alaptáblán
zománcozott kistáblákon jelölték a viszonylatszámot, és az útirányt.
BSZKRT rendelkezés
született arra vonatkozóan, hogy az autóbuszvonalakon elhelyezett táblákon
mindenképpen jelölni kell az útirányt, mert már ekkor több olyan vonal
létezett, ahol az oda és visszaút más-más útvonalon történt. A villamosvonalakon
ezzel szemben elégséges volt a végállomást feltüntetni, bár a táblák egy
részén itt is szerepelt az "Irány" és a "felé" szó
is. Ezek a táblák gyakorlatilag változtatás nélkül vészeltek át közel
50 évet, tényleges cseréjük csak a hetvenes évek elején kezdődött meg.
Mint
látható, voltak kettes és hármas viszonylatjelző táblák. Az autóbusz és
villamos táblák közötti különbséget csak a felirat színe jelezte: a villamos,
és később a trolibusztáblák fehér alapon fekete, míg az autóbuszok - a
járművek színéhez igazodva - fehér alapon kék szövegezésűek voltak. Érdekességként
említhető, hogy vidéken egyszínű, kék táblákat alkalmaztak a villamosvonalakon
is, beleértve az alaptábla és a járattábla színét is. A zománctáblák bírták
a tartós használatot, ellenálltak az időjárás viszontagságainak, viszont
a hatvanas években már nem számítottak olcsónak. Az utolsó példányok 1973-ban
kerültek kihelyezésre, nevezetesen 1973 februárjában a 19-es autóbuszvonalra,
melynek végállomása ekkor került a Baross térre; illetve 1973 őszén a
31-es villamosvonalra, amikor annak Boráros téri végállomása a Közvágóhídhoz
került át. Bár ezútán kizárólag újabb típusú táblák kerültek alkalmazásra,
még évekig látni lehetett ilyeneket - az utolsó példányok 1980 körül tűntek
el a megállókból.
Már
a hatvanas években kísérleteztek újabb, jobb utastájékoztatást nyújtó
táblatípusssal, voltak térképes táblák, kivilágíthatós viszonylattáblák,
illetve volt e kettő kombinációja, erről sikerült egy fotót találni 1964-ből.
A
hetvenes évek elejétől áttértek az olcsóbb, könnyen előállítható, szitanyomással
készülő táblatípus alkalmazására, a cégen belüli saját szitaüzem hiánya
azonban még korlátozta a lehetőségeket. Ekkor jelentek meg Budapesten
az úgynevezett hasábtáblák is, melyeken már az összes megállóhely feltüntetésre
került, egyéb hasznos információk mellett. Ezek igen népszerűek voltak,
egészen 1988-ig használatban is maradtak.
1976-ban
végre megkezdte munkáját a vállalat szita-üzeme a Damjanich utcai troligarázs
területén, éppen időben, hiszen 1977 januárjától közel 80 autóbuszvonal
számozása változott meg, és kellő kapacitás hiányában nem lehetett volna
maradéktalanul kielégíteni az ezzel kapcsolatos igényeket. Az
üzem első tábláiról sikerült néhány képet találni:
Ezek
a táblák - bár esztétikusnak mondhatóak - nehezen viselték az időjárás
okozta megpróbáltatásokat, eláztak a rájuk ragasztott matricák, és ezzel
elvesztették a funkciójukat. Nem is szerepeltek sokáig a fővárosi tömegközlekedésben:
csupán 5 évig, 1977-től 1981-ig voltak használatban.
E
táblatípust 1981-ben a kisméretű, úgynevezett csíktáblák váltották fel,
melyek teljes egészében szitanyomással készültek, így ellenállóbbak voltak
elődeinél. A táblák bal oldalán a viszonylatszám, a jobb oldalán a két
végállomás, és a követési időköz (ez utóbbi gyakran kézírással) volt látható.
Ekkortól alkalmazták a menetrendi kiegészítő táblákat is, melyeken térképpel
is jelezték az útvonalat, vagy az útvonal-változást. E csíktáblák módosított
változatait 1984 végétől alkalmazták, itt annyi volt a változás, hogy
a követési időköz hétköznapra és hétvégére lebontva táblázatos formában
került a táblákra. Ezeket a táblákat a korábban említett hasábtáblákkal
együtt vonták ki a forgalomból 1988-ban.
1987
júliusában átadták az 1-es villamos Lehel utca - Kacsóh Pongrác út közötti
szakaszát, ehhez az eseményhez kapcsolódik a háromszínű új típusú táblák
bevezetése. Először tehát itt az 1-es villamoson találkozhattunk velük,
Szeptembertől pedig már a többi közlekedési eszköz megállóiba is szerelni
kezdték ezeket.
A
teljes csere 1988 tavaszára fejeződött be. Ezek a táblák tíz éven keresztül
látták el a megállóhelyi utastájékoztatás feladatkörét, gyakorlatilag
változtatás nélkül. A mind nagyobb méreteket öltő rongálás és eltulajdonítás
azonban egyre sürgetőbb feladat elé állította a Közönségszolgálat munkáját,
hiszen a táblapótlások az aluminium nyersanyagárának emelkedésével egyre
nagyobb összegeket emésztettek fel. Gyakorlatilag ez volt az oka ezen
táblák kifuttatást követő teljes cseréjének. A cserék 1998-ban történtek;
az autóbusznál a 67-es viszonylaton cserélték az utolsó ilyen táblákat,
augusztus 25-én, a villamosvonalakon a 37-esen augusztus 28-án, a trolihálózaton
pedig március 26-án, a 75-ös és 79-es járatok megállóiban. A fenti képen
látható 64-es autóbusztáblán látható "érvényes 1998 szeptember 1-jétől"
felirat csalóka lehet, ezek már nem kerültek közforgalomba.
A
ma is használatos utastájékoztató táblák első generációja a 103-as autóbuszvonalon
került kihelyezésre 1997-ben, egy év múlva pedig már csak ilyenek maradtak
az utcán. E típusnak különféle változatai készültek, a nagyforgalmú járatoknál
a jelzőtábla "dizájnja" is új formát nyert.
Nagy
Zsolt Levente |