Ezen az oldalon szeretnék egy kis
áttekintést nyújtani az Andor utcai iparvágány-hálózatról és annak
történetéről.
Talán az elején pontosítanám a megnevezést, amely helyesen Andor utcai
vontatóvágány, hiszen több iparvágány ágazott ki belőle. De sokan csak
Andor utcai iparvágányként emlegetik.
A Fővárosi Közmunkák tanácsa és a főváros a XX. század elején kezdte
kialakítani a dél-budai ipari területet a Fehérvári út és a Dunapart
között. Ennek első hírnöke a Galvani utca-Budafoki út-Dunapart által
határolt területre 1899-ben beköltözött Röck István féle Gépgyár volt.
Őt követte egy kisebb gázgyár a Hengermalom utcától északra, majd
következett a Pesti Hengermalom Társaság 1911-ben a Pest belvárosából a
város által körbenőtt és ezért ide átköltöztetett Budai Hengermalom
felépítésével. Ugyanebben az
évben
alapították meg a Franck Henrik és fiai Rt. kávégyárát. A környékre
fokozatosan egyre több különféle gyár, üzem települt, melynek hatására
ez a terület ipari övezetté alakult. 1914-ben a Kondorosi út-Fehérvári
út saroktelken felépült a Magyar
Repülőgépgyár (UFAG), a Hengermalom út északi oldalán a Dunaparton
pedig
a Kelenföldi erőmű. Ez utóbbi jelentős
mennyiségű
szén és salak szállítását igényelte. A tervezett ipari létesítmények
vasúti kiszolgálása iparvágány fektetését tette szükségessé. Az
1908-ban megnyílt,
Kelenföldi pályaudvarból kiágazó vontatóvágány az Andor utca-Galvani út
útvonalon haladt a Duna irányába, majd észak felé kanyarodva érte el az
ipari üzemeket.
A vontatóvágány első ismert
térképi ábrázolása 1908-ból
A térképnek az az érdekessége, hogy ugyan a Hengermalom még nem épült
fel, de a telket már ábrázolja, amit 1907-08. körül vásárolhatott a
Pesti Hengermalom Társaság.
|
|
További térképi ábrázolások 1910-ből
(balra), illetve egy másik 1918-ból (jobbra) |
A Budai Hengermalmot
ábrázoló
múlt századi kép, előtérben az iparvágánnyal
|
A Röck Gépgyár 1921-ben
|
A két világháború között felépült itt a Felten és Guillaume Kábelgyár
Rt. telepe, a Kelenföldi erőművet pedig több
ütemben bővítették. 1916-ban megnyílt a Hangya Rt. tésztagyára a
Hunyadi János út 9. szám alatt. 1919 körül a Galvani utca végében, a
Duna parton megnyílt a Hidroxigén Gázelválasztó, Oxigén, Hidrogén és
Egyéb Gázokat Gyártó Rt. (röviden Hidroxigén), ahova szintén
csatlakozott iparvágány. A Repülőgépgyár telephelye 1921-től
Neuscloss-Lichtig
Repülőgépgyár és Faipari Rt-ként működött tovább.
Vágányhálózati rajz 1921-ből
1927-ben ide
költözött a Lóden Posztógyár Rt. is, a Budafoki úton a Kelenföldi
Erőművel szemben pedig üzembe helyezték a Goldberger
Textilgyárat (ekkoriban WESPAG néven). Az Andor utcától délre kiépülő
üzemek miatt a vontatóvágánynak hamarosan kiépült a déli ága is. Az
iparvágány déli vége a Budafoki úton, illetve később a Dunaparton
egészen a Duna utcáig húzódott. Itt régen valószínűleg kavicsrakodók
voltak.
|
|
Az 1923-as (balra), illetve 1928. évi
térképrészlet (jobbra)
|
Albertfalván a Hunyadi János
út-Duna háromszögben 1939-ban felépült az Első Magyar Gazdasági Gépgyár
(EMAG). 1940-ben a Lóden Posztógyár megvásárolta a Neuschloss gyár
ingatlanait. 1939-42. között a Galvani utca-Budafoki út sarkon felépült
a Julius Meinl kávépörkölő gyártelep. A
II. Világháború előtti állapotokat az alábbi térképrészletek
szemléltetik:
Egy 1937-es térképrészlet
A terület ábrázolása egy 1943. évi
térképrészleten »
|
|
A II. Világháborúban az Andor utcai vontatóvágány
jelentős szerepet
kapott. A szövetséges haderő közeledtével felmerült, hogy a Déli
Összekötő Vasúti híd esetleges felrobbantásával megszűnhet a vasúti
kapcsolat a Duna két partja között. Erre felkészülve 1943-ban
elhatározták, hogy az akkori
Horthy Miklós (ma Petőfi) hídon keresztül nagyvasúti kapcsolatot
építenek ki szükségforgalomban oly módon, hogy az
Andor utca-Dunapart vonalán haladó vontatóvágányt a Karinthy Frigyes út
térségében összekötötték a BSZKRt. villamosvonalával, ahol a MÁV
szükségforgalom a Petőfi hídon, a Boráros téren a Mester utcán és
Ferencváros
Marhavásártéren keresztül térhetett vissza Ferencváros MÁV állomásra.
Az erről készült térképrészletet az alábbiakban mutatom be.
MÁV
szükségforgalom az Andor
utcán keresztül 1944-ben
A terület ábrázolása egy 1944. évi
légifényképen »
|
|
Érdekes megfigyelni a légifotón, hogy a Lágymányosi tavat milyen
különleges módon töltötték fel. Ehhez a feltöltendő helyek közelébe
repülő vágányokat fektettek, amiknek a nyomvonalát folyamatosan
módosították. Ezeknek a vágányoknak nem volt alapozása, az
alépítményüket különös gonddal kellett kialakítani, ami nem mindig
sikerült teljes mértékben...
A MÁV szükségforgalom a II. Világháború végén megszűnt, miután a Petőfi
hidat 1945. január 14-én felrobbantották.
A volt összekötő vágány nagy részét az FVV a metróépítés 1950. évi
kezdése után használta fel ismét. A Lágymányoson létesített lerakót és
anyagtelepet kiszolgáló iparvágányt a Karinthy Frigyes útba kötötték
be. A Karinthy Frigyes út és a MÁV
Elektromos kitérő között az akkor nagyrészt beépítetlen Lágymányoson
keresztül haladó vágány másik vége az Andor utcai vontatóvágányba volt
továbbra is bekötve, így azt mind az FVV, mind a MÁV kiszolgálhatta. A
Földalatti Vasút Vállalat itt létesített telepén vasbeton tübbingeket
és
egyéb építőanyagokat rakodtak, tároltak.
Tübbingek a területen az
1980-as években
Az FVV iparvágány
helyszínrajza és kiszolgálási utasítása (1959-ből) »
|
|
A lágymányosi iparvágány FVV összeköttetése a 4-es villamos 1959.
április 30-i átadásakor szűnt meg. Érdekes, hogy a vágány az 1974-es
selejtezéséig továbbra is az FVV, majd a BKV tulajdonában maradt,
holott kiszolgálni már csak a MÁV tudta dél felől.
A kapcsolatát vesztett volt FVV
vágány 1962-ben
Eközben a
kelenföldi iparterületre újabb gyárak és üzemek költöztek, amik az
iparvágányok további kiépülését eredményezték. 1945-ben a Lóden
Posztógyár neve Magyar Gyapjúfonó és Szövőgyárra változott. 1946-ban a
Julius Meinl kávépörkölő üzemet Csemege Édesipari Vállalattá
keresztelték át. 1949-ben a szövőgyár
mellett az Építész utcában felépült a Szellőző Művek és Gépgyár
Rt, a Franck Henrik kávégyár neve pedig Zamat Keksz és Ostyagyárra
változott. 1950-ben a Röck Gépgyárat nevezték át Április 4.
Gépgyárrá. 1953-ban az EMAG-tól délre felépült az Öntödei Vállalat
(ÖFAG). Az 1950-es években a Lágymányosi öböl északi részét feltöltve
jött létre a későbbi KÉV-METRO telephely, ahol betonelemeket
gyártottak. A
Hangya gyár helyén 1963-ban megnyílt a Caola Kozmetikai és
Háztartásvegyipari Vállalat. Ugyanebben az évben az EMAG átalakul
Híradástechnikai Gépgyárrá (HITEKA). A Galvani utca végén lévő
Oxigéngyár iparvágánya is ebben az időszakban szűnhetett meg.
A Fehérvári úti keresztezés
1960-ban, még szélső vágányos elrendezéssel
Az iparvágány forgalma a Fehérvári út közlekedésében mindig is komoly
fennakadást okozott. A fenti képen dél felé nézünk, jobb oldalt a 4-es
villamos Budafok felé tartó szerelvénye látható, ami 1960-tól
lett 3 kocsis UV.
Az iparvágány-hálózat északi részének
ábrázolása egy 1963-as légifotón
A légifotón látszik, hogy az iparvágány Irinyi József utcai vége
gyakorlatilag nem változott 1944. óta. A Lágymányosi öböl partján
feltöltéssel létrehozott KÉV-METRO telephelyen kiterjedt keskeny
nyomközű
iparvasúti hálózat működött. A nagyvasúton szállított árukat átrakták a
keskeny nyomközű kocsikba, és viszont.
Egy
ilyen, daruskocsis átrakás látszik a képen, balra a nagyvasúti
teherkocsi, jobbra a kisvasúti szerelvény
Az iparvágány elrendezése
1951-ben |
és egy 1960-as térképen
(az 1968-as felirat téves)
|
Katonai térképrészlet az
iparvágánnyal az
1960-as évekből |
Ezen az 1968-as légifotón látszik a vontatóvágány egy részlete, a - még
átépítés előtti - Kelenföldi pályaudvari kiágazással.
A lágymányosi iparvágányon hulladékkal rakott vasúti kocsikat tároltak,
majd 1974-ben selejtezték, és 1977-ben
visszabontották úgy, hogy csak egy 280 m hosszú szakasz maradt az
elágazási váltón túl, mert akkor épült fel részben a vágány nyomvonalán
a Bogdánfy úti BEAC sportpálya. A vágánycsonk még sokáig üzemelt, a
Ganz telep használta
vasúti kocsik tárolására.
A visszabontott vágány egy
1977-es felvételen, jobbra a Ganz iparvágánya
A hálózat legnagyobb kiterjedését az 1960-as, 70-es években érte el. Az
alábbi hálózati rajz az 1977. évi állapotot ábrázolja. A vágányhálózat
legdélibb része légifotó hiányában nem került ábrázolásra.
Az
Andor utcai iparvágány hálózat 1977-ben
Érdemes megnézni a Kelenföldi Erőmű területét beszövő bonyolult
vágányhálózatot. 1977. táján tértek át az erőműben a széntüzelésről a
pakura fűtésre, amivel a vágányok egy része feleslegessé vált. De a
fenti rajzon még látszanak a szénszállító kocsik és egy érdekesség is,
a salakszállító kisvasút
(szaggatottal jelölve). A 600 mm nyomtávú kisvasút 1914-ben épült. A
csillekocsikat kezdetben kézi erővel tolták, majd csak 1935-ben tértek
át a gőzmozdonyos vontatásra. A kazánháznál lehulló salakot vízsugár
mosta az udvar szintje alatti ülepítő medencébe, ahonnan futódaru
emelte a csillékbe. A trakcióváltás 1960-ban történt,
ekkor cserélték le a gőzmozdonyokat MD-40 típusú dízelmozdonyokra. A
motormozdonyokkal vontatott szerelvények 20-25 csilléből álltak.
A
már valószínűleg használaton kívüli kisvasút a csillekocsikkal
A 2 kilométer hosszú, 11-14 kg/fm tömegű vágányokból álló
kisvasút az erőmű széntüzelésének 1977. évi beszüntetését követően,
1978. tavaszán szűnt meg. A járművek eltűntek, a pályát felszedték.
Egyetlen emlék maradt csak meg hosszú időn keresztül, ez pedig a
nagyvasúti vontatóvágány és a Duna partra kanyarodó kisvasúti vágány
45° körüli szögű keresztezése.
1435/600 mm vágánykereszt,
háttérben egy bunkerrel
A terület utolsó iparvágánya az 1980-as évek elején létesült a
Fehérvári út közelében. A Füszért Vállalat (később Alfa raktáráruház)
egy új telephelyet hozott létre közúti-vasúti átrakás és raktározás
céljára, ahova a Galvani útról egy a BVM előtt jobbra kiágazó új
iparvágányt vezettek.
Az 1980-as években még jelentős volt az iparvágányforgalom ezen a
területen. A napi kocsiforgalom elérte a 4-500 kocsit. Ugyan a
Kelenföldi Hőerőmű szénszállításai 1977. után
leálltak, de helyettük nagy mennyiségű pakura fuvarozása vált
szükségessé. A hosszú tartályvonatokat általában M62-es típusú
dízelmozdony (Szergej) vontatta. Vasúton szállított a BVM (Beton és
Vasbetonipari Művek)
Épületelemgyár, az ALFA raktára, a Csemege Édesipari Gyár
(Csokoládégyár), a Villamosszigetelő és Műanyaggyár
(VSZM), a Kábelgyár (MKM), a Zamat Keksz és Ostyagyár, az
Épület Gépgyártó Vállalat (ÉPGÉP), a Magyar Gyapjúfonó és Szövőgyár, a
Szellőző Művek, a Caola, a
Híradástechnikai Gépgyár, az
Öntödei
Vállalat, az Április 4. (Röck) gépgyár, a Kelenföldi (Goldberger)
Textil Művek, a
Budai Hengermalom, a Kelenföldi Hőerőmű, a KÉV Metró és házgyár,
valamint a Ganz
Hídszerkezetek összeszerelő üzeme.
1. szakasz: Kelenföldi
pu-Fehérvári út
|
2. szakasz: Galvani úttól
délre eső területek
|
3. szakasz: Galvani úttól
északra eső területek
|
A fenti rajzokon mutatom be az iparvágány-hálózatot a kiszolgált
üzemekkel, telephelyekkel. A számomra ismert vasútüzemi és
árufuvarozási létesítményeket feltüntettem (jelzők, táblák, vágányzáró
sorompók, vágányhídmérlegek, bakdaruk, stb.). A feketével ábrázolt
vágányhálózat kb. 1988. körüli, a bordóval jelölt az addigra már
megszűnt vágányokat jelöli.
Kiszolgáló menet 1989.
áprilisában, a menet végén hídmérleg hitelesítőkocsival, és annak
kísérőkocsijával Fotók:
Czéh
György
|
Két ábra a MÁVTI által
felmért budapesti vasúthálózatról
1987-ből, illetve 1990-ből.
|
Az Andor utca vonalában haladó vontatóvágánynak a Kelenföldi
pályaudvartól kiindulva a Fehérvári
útig nem volt elágazása, itt lakóövezeten haladt keresztül. A Fehérvári
út után (immár Galvani u.) kezdődött egy hosszú kitérő, amelyik majdnem
a Budafoki útig
tartott. Ez volt az ún. Andor utcai kitérő. A kitérő mindkét vágányából
ágaztak ki többfelé iparvágányok: a jobb vágányból előre irányba
dél felé, míg a bal vágányból visszafelé irányba észak felé. A
legjelentősebb a Budafoki út előtt déli irányban kiágazó BVM
Épületelemgyár volt.
Kiszolgálómenet
1990-ben
Fotó:
Kirchner Attila
|
Kiszolgáló menet 1992.
októberében a
Fehérvári út közelében
Fotó: Óvári Mihály
|
Illetve néhány évvel
később a BVM telepén Fotó:
Szelényi
Gábor
|
A Galvani utcában a Budafoki út előtt volt egy elágazás jobbra déli
irányba, amely a Budafoki út középvonalába kanyarodott és a Kondorosi
út
magasságában elágazott egy déli és egy nyugati ágra. A Galvani utcán
tovább menő ág keresztezte a Budafoki utat és északnak kanyarodott a
Dunaparton. Itt egy több vágányos teherpályaudvar helyezkedett el, az
ún. Elektromos kitérő. A Hengermalom út északi oldalán a legjelentősebb
ipartelep a Kelenföldi hőerőmű volt. A vontatóvágány továbbmenve észak
felé átment egy öbölhídon, majd az erőmű mellett egy kisebb rendezővé
szélesedett. Ennek északi oldalán ágazott ki a KÉV-Metró iparvágánya,
majd továbbmenve elérte a Dombóvári utat. A vontatóvágány a Dombóvári
út után a vasúti töltés alatt áthaladva
jobbra fordulva érte el a Ganz telepet, a legészakibb részét.
Ez a légifotóra vetített
vágányhálózati rajz az 1988. körüli állapotot ábrázolja
A vasúti töltés
után volt egy elágazás is, innen egyenesen északra érte el a
vasúti sín a már korábban említett villamosvágányokat (a Földalatti
Vasút telepét). A
váltó sokáig bent volt még a pályában.
1990. körül a hálózat még nagyjából egyben volt és kiszolgálás is volt
majdnem minden iparvágányon. A rendszerváltással ez az állapot azután
megszűnt és megkezdődött az egyre gyorsuló visszafejlődés.
|
|
Légifotó, vágányrajz, valamint egy
rendezési terv részlete, a leendő úthálózattal és az iparvágányokkal
1990-ből
|
A '90-es években a nagyüzemek tönkremenetelével és a közúti
áruszállítás térnyerésével az Andor utcához kapcsolódó iparvágányok
sorra szűntek meg. Nem fuvarozott többet a Ganz üzeme, a Textilgyár, a
Kábelgyár, az édesipari gyárak, az Építőgépgyártó Vállalat, a HITEKA,
az Öntödei Vállalat, a Szellőző Művek és a Gyapjúfonó. Az iparvágányok
többnyire a helyükön maradtak, de a Csemege Édesipari Gyár iparvágányát
pl. 1994-ben felszedték.
Vasúti kocsik a Dunaparton a
Hengermalom mellett 1995-ben
Fotó:
Krath Krisztián Bence
A nagyobb üzemek a telepen belüli kocsimozgatás és -rendezés céljábó
saját vontatójárműveket is fenntartottak. Ez többnyire a MÁV-nál M28-as
sorozatként (Mazsola) ismert kéttengelyes dízelmozdonyt jelentett,
amely az
iparvasutaknál az A21 típusjelölést kapta.
A Magyar Kábel Művek A 21
002-es mozdonya a megszűnés után, 2004-ben
Fotó: Sinbiciklis
|
A Budai
Hengermalom síntraktora 2001-ben
Fotó: Szelényi Gábor
|
A Kelenföldi Erőmű A 21
025-ös mozdonya egy légifotón 1993-ban. A mozdonyt 1997.12.31-én
selejtezték
|
Az 1994. év szeptember 26-tól érvényes MÁV Menetrendi segédkönyv az
Andor utcai vontatóvágányt a "vonatszámban kiszolgálandó iparvágányok"
közt említi. Bp-Kelenföld - Andor utca 2,3 km, a pályasebességet pedig
25
km/h-ban állapították meg. Az 1993. május 23-tól érvényes Állandóan
lassan bejárandó pályarészek jegyzéke pedig a 0-10-es szelvényekre 25
km/h, a 10-20-as szelvényekre pedig 10 km/h sebességkorlátozást állapít
meg. Mindkettő oka: "Avult felépítmény".
Az 1995. év azután sorsfordítónak bizonyult. A Kelenföldi
Hőerőműben ebben az évben helyezték üzembe az új, gázturbinás blokkot,
amely immár nem igényelte a tüzelőanyag vasúti szállítását. A
Lágymányosi (ma Rákóczi) híd átadásához kapcsolódóan a budai
csatlakozó úthálózatként 1995-re kiépítették a Szerémi utat. Az új út
több helyen keresztezte az iparvágány-rendszert; itt módosították,
illetve megszüntették a vágányokat. Az Andor utcai kitérőt
lerövidítették a Fehérvári út és a Szerémi út közé, az Épületelemgyár
kiágazását módosították. A Dombóvári utat kiszélesítették, a
Nádorkertben pedig utakat létesítettek, megkezdték az Infopark
kialakítását, ezért a KÉV Metró és a Ganz iparvágányt megszüntették, a
vontatóvágány a vasúti töltéstől délre véget ért. Ekkor az Andor utcai
vontatóvágány azonban még tovább működödtt.
A HITEKA használaton
kívüli épülete 1995-ben
Fotó: Fejes Balázs
|
Az Öntödei Vállalat
telephelye a Dunaparton 1995-ben
Fotó: Fejes Balázs
|
A képek tanúsága szerint a déli ág ekkor már nem üzemelt, ugyanakkor a
Caola gyárba 1996-ig még szállítottak tartálykocsikat. A Szellőző
Művek és a Gyapjúfonó iparvágányát a Szerémi úti építkezéssel
összefüggésben 1995-ben elbontották.
|
Fotó: Bede András
Tolatás a Budai Malom "síntraktorával" a Dunaparton a Hengermalom
útnál, háttérben a Kelenföldi Hőerőművel 1997. december 19-én
« Elrendezési vázlat 1996-ból
|
Az iparvágányok fokozatos megszűntével, 1997-ben már csak három üzem
szállított vasúton: a BVM, a Hengermalom és az erőmű. Nézzünk meg az
alábbiakban néhány képet a részben már nem használt
vágányokról 1997-ből. A fotókat Bede András készítette.
A déli ág a Budafoki úton
1997.12.31-én
|
Tovább a Caola felé az
Építész utcában 1997.12.31-én
|
A Fehérvári úti
keresztezés a T1-es tolatásjelzővel
1997.09.28-án
|
A Galvani utcai szakasz
1997.12.31-én
|
A volt Elektromos kitérő
1997.12.31-én
|
Kisvasúti átszelés a
Dunaparton 1997.09.28-án
|
A '90-es évek második felében fölmerült, hogy a Budaörsi út
tehermentesítésére közvetlen kapcsolatot létesítsenek az M1-M7
autópályák és a Lágymányosi híd között. Az így létrejövő Délbudai
tehermentesítő utat (Egérút)
a Szerémi út-Galvani utca-Andor u. nyomvonalon tervezték vezetni. A
közút megfelelő kapacitásához az Andor utcán 2*2 sávos utat vezettek
volna, aminek a vontatóvágány útjában volt. Az egyre fogyó, de a pálya
állapota miatt ugyanakkor egyre lassuló vasúti szállítás nagyban
zavarta a keresztező főutak forgalmát, különösen a Fehérvári úti nagy
forgalmú villamosvonalat. Miután az ipartelepek vasúti szállításai
jelentősen lecsökkentek, ezért a vontatóvágány felszámolásáról
döntöttek. A döntést heves viták előzték meg, így az sokáig húzódott.
Végül a vontatóvágány hivatalosan 1997. december 31-én szűnt meg.
Az Elektromos kitérő
északi vége 1998-ban
Fotó: Fejes Balázs
|
A megszüntetés-korabeli
vágányhálózat
|
A Kelenföldi erőműbe
vezető vágányok 1998-ban
Fotó: Fejes Balázs
|
A megszűnést azonban nem minden cég vette tudomásul. Az Épületelemgyár
nem volt hajlandó lemondani a vasúti szállításról, így az az érdekes
szituáció állt elő, hogy a hivatalosan 1997. végén üzemen kívül
helyezett vontatóvágányon 1998-ban továbbra is volt esetenként
kiszolgálás.
Az erről szóló újságcikk
Illetve
néhány
fotó az 1998.
november 6-án az Épületelemgyár
kiszolgálásáról
visszatérő gépmenetről
Fotók:
Ekés András
Ez az állapot 2000. körülig állt fenn, amikor a MÁV
véglegesen felmondta a kiszolgálási szerződést. A használaton kívüli
vágányok még sokáig megvoltak, mert a Közlekedési
Felügyelet egy időben visszavonta a bontási engedélyt. Erről az
időszakról sok kép készült. Álljon most itt néhány, északról dél fele
haladva. A képeket Szelényi Gábor készítette 2001. február 11-én. A
továbbiakat a kapcsolódó linkeken keresztül lehet elérni.
A vontatóvágány ekkor már
a
töltéstől délre véget ért
|
A Kelenföldi Hőerőmű
iparvágányok kiágazása
|
Tőle délebbre egy hídon
vezetett át a vágány
|
Elektromos kitérő,
háttérben a Budai
Hengermalommal
|
Ugyanez az ellenkező
irányból
|
A Budai Hengermalom
iparvágányai
|
Tovább, a Hengermalom
úttól délre
|
Egy 4 vágányos rendező
ágazott szét
|
Majd annak déli végén
össze |
Itt kanyarodott a vágány
a Galvani útra |
A Budafoki úti leágazás
déli irányba |
Az egyik ága a Caolához
futott be |
Végül 2003.
áprilisában a teljes közterületen lévő vágányhálózatot elbontották.
Ezzel az Andor utcai vontatóvágány története véget ért.
Az egyes telephelyek, gyárak területén azonban néha még később is
találhatók voltak emlékek az egykori vasúti kiszolgálásról, bár egyre
kevésbé.
|
|
|
|
|
A
Budafoki
út 62 sz. alatti régi Kábelgyár telepének
iparvágány-maradványa 2006. májusában
|
A volt Zamat Keksz és Ostyagyár telephelyén
lévő
fordítókorong és iparvágányok 2006. májusában
|
|
|
|
|
Fotók: Fejes Balázs
|
2008-ban a volt Elektromos kitérő helyén közparkot hoztak létre
Összefoglaló táblázat az iparvágányokról (az évszámok csak körülbelüli
pontosságúak):
Iparvágány
neve
|
másik név
|
épült
|
státusza
|
üzemen
kívül
|
elbontva
|
VSZM
(nyugat)
|
Villamos
Szigetelő és Műanyag Gyár
|
1944.
|
megszűnt,
elbontva |
1973.
|
1979<<1988.
|
VSZM
(kelet)
|
Villamos
Szigetelő és Műanyag Gyár
|
1963<<1968.
|
megszűnt,
elbontva |
1992.
|
1995.
|
FÜSZÉRT
V.
|
ALFA
|
1980.
|
megszűnt,
elbontva |
<1997.
|
2003.
|
Építőgépgyártó
Vállalat
|
|
1963.
|
megszűnt,
elbontva |
1993.
|
2003.
|
CSEMEGE
Édesipari Gyár
|
Julius
Meinl kávépörkölő
|
1939.
|
megszűnt,
elbontva |
1991.
|
1994.
|
Beton-Vasbetonipari
Művek (BVM)
|
|
1951.
|
megszűnt,
elbontva |
2000.
|
2003.
|
Magyar
Kábelművek
|
|
1963.
|
megszűnt,
elbontva |
1993.
|
2003.
|
Röck
Gépgyár |
Április
4. Gépgyár
|
1908.
|
megszűnt,
elbontva |
1994.
|
2003.
|
Magyar
Édesipari Vállalat
|
Zamat
Keksz és Ostyagyár
|
1911.
|
megszűnt,
elbontva |
1993.
|
2003.
|
Régi
Kábelgyár
|
Felten
& Guillemeau
|
1913.
|
megszűnt,
elbontva
|
?
|
1973<<1977.
|
Gabonaforgalmi
Vállalat
|
Hengermalom
|
1911.
|
megszűnt,
elbontva
|
1997.
|
2003. |
Budapesti
Hőerőmű V.
|
Kelenföldi
Erőmű
|
1914.
|
megszűnt,
elbontva |
1997.
|
2003.
|
GOLDBERGER
Textilgyár
|
|
1923.
|
megszűnt,
elbontva |
1992.
|
1995.
|
KÉV
METRO
|
|
1951<<1960.
|
megszűnt,
elbontva |
1994.
|
1996.
|
Lágymányosi
lerakó |
|
<1944.
|
megszűnt,
elbontva |
?
|
1960<<1963.
|
Ganz
Hídszerkezetek gyára
|
|
1951<<1960.
|
megszűnt,
elbontva |
1990.
|
1994.
|
BKV
|
|
1943.
|
megszűnt,
elbontva |
?
|
1977. |
Híradástechnikai
Gépgyár (Hiteka)
|
EMAG
|
1944<
|
megszűnt,
elbontva |
1992.
|
1997.
|
Öntödei
Formázó
|
Öntödei
Vállalat
|
1953.
|
megszűnt,
elbontva |
1992.
|
1997.
|
Zománchuzalgyár
|
|
1930.
|
megszűnt,
elbontva |
1963.
|
1963.
|
CAOLA
|
Hangya
gyár
|
1916.
|
megszűnt,
elbontva |
1996.
|
2003.
|
Szellőző
Művek
|
|
1949.
|
megszűnt,
elbontva |
1992.
|
1995.
|
Magyar
Gyapjúfonó
|
Lóden
Posztógyár
|
1914.
|
megszűnt,
elbontva |
1990.
|
1995.
|
Hidroxigén
|
Hidroxigén
Gázelválasztó, Oxigén, Hidrogén és Egyéb Gázokat Gyártó Rt.
|
1919.
|
megszűnt,
elbontva |
?
|
1960<<1963.
|
Felhasznált
irodalom: Állandóan
lassan
bejárandó pályarészek jegyzéke MÁV Vezérigazgatósága, 1993.,
BKV
Hírlap,
Budapest XI. Budafoki úti dohánygyár raktárépület
történet-értékelés-javaslat - Plinthosz Bt. 2005,
El nem feledett kisvasútjaink: II. A Budapesti Hőerőmű Kisvasútja,
Marton Zsolt-Szűcs Zoltán, Pályaőr 1997/11. szám.
Fentrol.hu
Fortepan.hu
A Magyar Országos
Levéltár segédletei 14.: Az államosítás előtt működött textil-, szőrme-
és bőripari vállalatok repertóriuma Bp. 2005,
Moór Attila térképe,
Museum.hu:
Albertfalva
iparának története,
Németh Zoltán Adám gyűjteménye,
Régi Budapest térképek
Szelényi
Gábor képei, térképei és
légifotója,
Újbuda honlapja,
Vasúthistória Évkönyv 1994.,
A víztornyok
weboldala
Wikipédia