Az
itt bemutatott iparvágány-hálózat a 40a számú, Budapest-Pusztaszabolcs
vasútvonalon fekvő Budafok-Háros (ma Háros) állomáshoz csatlakozott
egykor. Háros állomás vágányhálózata nem sokat változott az elmúlt évek
során, elrendezése korábbi nagy teherforgalmára utal. Személyszállítás
szempontjából nem volt soha nagy jelentősége, amit a vágányok közt ma
is megtalálható keskeny és alacsony peronok jeleznek. Korábban az
állomáshoz jelentős számú iparvágány csatlakozott, valamint egy
vontatóvágány, ami egy nagy ívvel a székesfehérvári vonal és a 6-os út
bevezető szakasza felett a Duna parti üzemekhez kanyarodik.
Az állomási és iparvágány-hálózat
elrendezése az
1980-as években
Az iparvágányok az állomás nyugati oldalához csatlakozó üzemeket
szolgálták ki. A vágányhálózat 1992-ig a BKV volt Nagytétényi úti
villamosvasúti pályájához is csatlakozott, amin keresztül további
üzemeket szolgáltak ki. A villamosvonal szempontjából érdekesség volt,
hogy ugyan a villamosforgalom (43-as viszonylat) 1983-ban megszűnt, de
a vonal egy szakaszát teherszállítási célból még további 9 évig
fenntartották.
Azután az 1990-es években a vasúti szállítások volumene egyre csökkent,
majd az iparvágányok forgalma a 2000-res években megszűnt. Az állomás
iparvágányait - a déli rész kivételével - 2014-ig teljesen
visszabontották. Érdekesség, hogy az iparvágányok megszűnése nem a
gyárak megszűnte miatt következett be, utóbbiak többsége ma is működik,
csak közúton fuvaroz. Egy időben az állomáson RoLa terminál is
működött, a Ljubljana felé tartó pőrekocsikra itt rakodták fel a
kamionokat, de már ez is a múlté. A fotókért katt a piros pöttyökre.
Az állomási és iparvágány-hálózat
elrendezése 2015-ben
Külön érdekesség az állomás keleti feléből kiágazó Dunaparti
vontatóvágány, mely egy hirtelen emelkedőt követő éles bal ívvel
áthidalja a 30a vasútvonalat és az új 6-os utat, majd a Gyár utca menti
telephelyek keleti, közúton nem megközelíthető részén sokfelé ágazik,
minden jelentősebb üzemhez, telephelyre egy, vagy több iparvágánnyal
csatlakozva. Az itt lévő vidék kísértetiességét nagyrészt a volt
Hunyadi János laktanya lepusztult, romos épülettömbjei határozzák meg.
Ugyan az iparvágányok túlnyomó többségét már nem használják, de van egy
cég, amely 2015-ben még mindig vasúton fuvaroz. A volt Budafoki
Élesztő- és Szeszgyár (2006. óta Lesaffre Magyarország Kft.)
iparvágányai használatban vannak, és ők biztosítják a Dunaparti
vontatóvágány, sőt gyakorlatilag az egész Háros állomás teherforgalmát.
Érdekes még, hogy az iparvágányokat nem bontották fel, azok 2015-ben
még csaknem hiánytalanul megvannak. A
fotókért katt a piros pöttyökre.
A Dunaparti vontatóvágány
és kapcsolódó iparvágányai