Budafok-Háros iparvágányai



Az itt bemutatott iparvágány-hálózat a 40a számú, Budapest-Pusztaszabolcs vasútvonalon fekvő Budafok-Háros (ma Háros) állomáshoz csatlakozott egykor. Háros állomás vágányhálózata nem sokat változott az elmúlt évek során, elrendezése korábbi nagy teherforgalmára utal. Személyszállítás szempontjából nem volt soha nagy jelentősége, amit a vágányok közt ma is megtalálható keskeny és alacsony peronok jeleznek. Korábban az állomáshoz jelentős számú iparvágány csatlakozott, valamint egy vontatóvágány, ami egy nagy ívvel a székesfehérvári vonal és a 6-os út bevezető szakasza felett a Duna parti üzemekhez kanyarodik.


Az állomási és iparvágány-hálózat elrendezése az 1980-as években

Az iparvágányok az állomás nyugati oldalához csatlakozó üzemeket szolgálták ki. A vágányhálózat 1992-ig a BKV volt Nagytétényi úti villamosvasúti pályájához is csatlakozott, amin keresztül további üzemeket szolgáltak ki. A villamosvonal szempontjából érdekesség volt, hogy ugyan a villamosforgalom (43-as viszonylat) 1983-ban megszűnt, de a vonal egy szakaszát teherszállítási célból még további 9 évig fenntartották.

Azután az 1990-es években a vasúti szállítások volumene egyre csökkent, majd az iparvágányok forgalma a 2000-res években megszűnt. Az állomás iparvágányait - a déli rész kivételével - 2014-ig teljesen visszabontották. Érdekesség, hogy az iparvágányok megszűnése nem a gyárak megszűnte miatt következett be, utóbbiak többsége ma is működik, csak közúton fuvaroz. Egy időben az állomáson RoLa terminál is működött, a Ljubljana felé tartó pőrekocsikra itt rakodták fel a kamionokat, de már ez is a múlté. A fotókért katt a piros pöttyökre.


Az állomási és iparvágány-hálózat elrendezése 2015-ben

Nagy kép

Külön érdekesség az állomás keleti feléből kiágazó Dunaparti vontatóvágány, mely egy hirtelen emelkedőt követő éles bal ívvel áthidalja a 30a vasútvonalat és az új 6-os utat, majd a Gyár utca menti telephelyek keleti, közúton nem megközelíthető részén sokfelé ágazik, minden jelentősebb üzemhez, telephelyre egy, vagy több iparvágánnyal csatlakozva. Az itt lévő vidék kísértetiességét nagyrészt a volt Hunyadi János laktanya lepusztult, romos épülettömbjei határozzák meg. Ugyan az iparvágányok túlnyomó többségét már nem használják, de van egy cég, amely 2015-ben még mindig vasúton fuvaroz. A volt Budafoki Élesztő- és Szeszgyár (2006. óta Lesaffre Magyarország Kft.) iparvágányai használatban vannak, és ők biztosítják a Dunaparti vontatóvágány, sőt gyakorlatilag az egész Háros állomás teherforgalmát. Érdekes még, hogy az iparvágányokat nem bontották fel, azok 2015-ben még csaknem hiánytalanul megvannak.
A fotókért katt a piros pöttyökre.


A Dunaparti vontatóvágány és kapcsolódó iparvágányai

Nagy kép

Vissza az iparvágányokhoz
                                                                                                       
       Az oldalt összeállította: Fejes Balázs 2015.02.