Kőbányai iparvágányok 4.
Rákos állomás és északi iparvágányai

Egis kiszolgálómenet
Az EGIS gyógyszergyárat kiszolgáló menet 2018 januárjában /Fotó: Vörös Attila/


Rákos állomás azon kevés budapesti vasútállomások egyike, amelyhez még több iparvágány is csatlakozik, és ezek egy része működik is. Ezek az iparvágányok - nagyobb távolságuk miatt - vontatóvágányokon keresztül kapcsolódnak.

Az alábbiakban bemutatom a terület 2018. évi iparvágány-hálózatát. Az ábrázolt iparvágányok közül nem mindegyik működik, a bordóval jelöltek a közelmúltban szűntek meg.  A Vegyiművek vontatóvágány például jelenleg csak a Keresztúri útig (a térképen felüljáróval ábrázolva) járható, a további része ki van zárva a forgalomból. A Budapest-Hatvan (80a) vasútvonal rekonstrukciója projekt keretében a tervek szerint a vontatóvágányból tehervonati közlekedővágányt alakítanak ki, amely a Cinkotai út térségében (nagyjából ahol kihúzóvágányban végződik) lenne bekötve a 80a vonalba. A piros pöttyökre kattintva fényképek jeleníthetők meg.


A terület elrendezése 2018-ban

Nagyobb méret

Vasló Kft. kiszolgáló menete
A Vasló Kft. roncstelepét kiszolgáló menet 2012 júliusában /Fotó: Vörös Attila/

Érdekes momentum az iparvágány-hálózat keleti végének története. Itt a Budapest-Hatvan-Miskolc vasútvonal eredetileg a maitól eltérő nyomvonalon haladt, és a Cinkotai út térségében létezett egy Rákoskeresztúr nevű állomás is. A miskolci vonal rekonstrukciójával együtt először az állomás végponti fele szűnt meg, ekkor visszaminősült megálló-rakodóhellyé, majd  az 1987. évi vonalkorrekció során a fővonali bekötést megszüntették, és iparvágánnyá minősítették vissza. A vontatóvágány pedig megmaradt a régi nyomvonalon. A történet az alábbi ábrán követhető nyomon.


Az 1987. évi nyomvonalkorrekció szemléltető ábrája

A fenti ábrán a vasútvonal még a régi nyomvonalon halad. Bordóval jelöltem az 1987. előtt elbontott végpont felőli vágánykapcsolatokat, kékkel pedig az új, ma is meglévő nyomvonalat.
A nyomvonalkorrekció célja ezen a szakaszon a 120 km/h sebesség biztosítása volt. Érdekesség, hogy ezzel a munkával együtt épült ki a Keresztúri út is a ma is meglévő felüljáróval.

NABI kiszolgálómenet
Az Ikarus/NABI kiszolgáló menete 2006 júniusában /Fotó: SZ.P./

Összefoglaló táblázat az iparvágányokról:

Iparvágány neve
másik név
működik/megszűnt
megszűnés éve
EGIS Gyógyszergyár Rt.

működik

Olajosztó
Olajszertár
megszűnt, elbontva
2005<<2014
Aluker
Alumíniumszerkezetgyár
megszűnt
?
Vasló Kft.
Cooperátor
megszűnt
2014<
Danone Kft.
Budapesti Tejipari Vállalat
megszűnt, elbontva
1996<<2004
MH Haditechnikai Ellátó Központ
HM
működik

NABI Kft.
Ikarus Egyedi
működik

HSI Kft.
Rákosmezei MGTSZ
működik

Egyesült Vegyiművek
ULTRA
megszűnt, elbontva
<2005, 2016
TÜZÉP

megszűnt
2017.


Forrás: fentrol.hu, iho.hu, vasutallomasok.hu
Fotók: a külön nem jelöltek Fejes Balázs képei

Vissza az iparvágányokhoz
                                                                                                       
        Készült: 2018. október