|
MÁV-tól átvett járművek a BHÉV-nél |
Az '50-es évek elején, Nagy-Budapest megalakításával össze kívánták vonni a BHÉV elővárosi vasútvonalait a MÁV-val. Ezért 1952-ben meg is alakult a MÁV keretein belül a Budapesti Elővárosi Vasutak üzeme. 1958-ra azonban ismét úgy gondolták, hogy jobb szétválasztani az elővárosi forgalmat a MÁV-tól, így 1958 július 1-től újjáalakult a BHÉV. A BHÉV járműállományát visszavette, mely azonban nem volt zökkenőmentes folyamat. A személyforgalmi járművek terén egyértelmű volt a BHÉV eredet és használhatóság (az egyenáramú, Lambertsen-fékes motorkocsikat nem lehetett a MÁV más vonalain közlekedtetni), a teherkocsik esetében azonban nem egyszer szabályos "vadászat" folyt, és nem egyszer komoly bizonyítási eljárások keretében lehetett csak igazolni egy-egy kocsi BHÉV eredetét, mivel időközben már bekeveredett a MÁV állományába.
1958-tól a BHÉV igyekezett fejlesztéseket is véghezvinni a vonalain, emellett nem egy esetben a megnövekedett forgalom következtében nem is volt elégséges a járműparkja. Így többször is az akkori Gép- és Kohóügyi Minisztériumhoz fordultak, kérvényezve további járművek átadását (ezen időszakban jórészt beruházási tilalom volt, így új járműhöz nemigen jutott a vállalat). Így kerültek a BHÉV-hez FVV eredetű villamoskocsik, Debrecenből és Pécsről kis mozdonyok, Miskolcról (szintén minisztériumi egyeztetés után) volt gőzvasúti eredetű személykocsik. Ezen túl a MÁV-tól is kerültek a BHÉV-hez jórészt kis sorozatú, egyedi járművek. Több közülük a világháború után ittmaradt jármű volt, ezeknek a pályaszámaiban szerepelt egy u betű, jelezve, hogy nem hagyhatják el az ország területét. Ezen kocsik jórészét a BHÉV saját, a MÁV-hoz képest jobban felszerelt műhelyeiben felújította, nem egyszer jelentősen átépítette, korszerűsítette - majd általában kevesebb mint tíz évnyi üzem után selejtezte őket.
Tartalomjegyzék
A P XXI-es típusú személykocsikA BHÉV 1958. július 1-i újjáalakulásakor átvette a Szigetszentmiklós-Taksonyi vonalat, és ott személyszállítást szervezett. Ezen vonalra a MÁV-tól öt csehszlovák erdetű motormellékkocsit vett át, melyeket a P XXI-es típusba sorolta. Az öt kocsi nem volt egyforma, egy közülük eltérő felépítésű volt. Ez lett a P XXI/a típus, P 421-es pályaszámmal, a maradék négy pedig a P XXI/b típus, P 431-434-es számmal.
A P XXII-es személykocsi típus
A DM XII-es dízel-villamos motorkocsik
A P XXIII-as pótkocsik
A P XXIV-es típusú személykocsikA P XXI-es típusú személykocsik
A P XXI-es kocsik hamarosan a taksonyi vonal helyett a ráckevei vonalra kerültek egy dízelvontatású vonatba. 1962-ben alakították át erdeti egyvezetékes Westinghouse-típusú fékberendezésüket Lambertsen-fékre. 1967-ig közlekedtek személyforgalomban, a P XXI/a, P XXI/b típusú kocsikat valószínűleg ebben az évben selejtezték.
BHÉV psz. gyártási év korábbi MÁV psz. Ütközők közötti hossz Tengelytáv P 421 1933 Cxu 59611 10860 mm 6800 mm P 431 1936 Cxu 59523 10910 mm 5300 mm P 432 1935 Cxu 59521 P 433 1937 Cxu 59714 P 434 1937 (CSD 4-9926 ->) Cxu 59522 4301 -> P 435 1944 Cmot 225 -> Xgesu 93099 10860 mm 4800 mm
A P XXI-es járműveken túl még több csehszlovák erdetű kocsi volt még BHÉV állományban, a pályaszolgálatoknál, vagy poggyász- és postakocsiként forgalomban. Közülük az 1944-ben, a Koprivnice-ben gyártott gyártott dízel-mechanikus motorkocsi a háború után a MÁV állományában maradt, M 130.323-> Cmot 225-ös pályaszámmal. Motoros berendezése a Tatra gyárból származott. Ez a kocsit romos állapotú volt, mikor 1955-ben a MÁV-BEV átvette, és Xgesu 93099 pályaszámmal felsővezeték ellenőrzésére alkalmas kocsit alakítottak ki belőle. 1958 után 4301-es pályaszámon került a BHÉV állományába. 1963-ban járműhiány következtében ez a kocsi is személyforgalomba került, P XXI/c típusjellel, és P 435-ös pályaszámmal. Eredeti tornyos kialakítását azonban nem változtatták meg, amikor utasterébe padokat építettek be. 1967. július 31-től ismét visszakerült az üzemi járművek állományába 4301-es számon.
A kocsi megőrzését nem tervezték, azonban megmaradt egészen a '90-es
évekig. Ezt a kocsit a Szlovák Államvasúttal elcserélni tervezik; 2002
elején azonban még mindig Istvántelken állt.
1959-60 között a MÁV-tól öt különböző eredetű személykocsit vett át a BHÉV, mivel a P XXI-es személykocsik nem voltak alkalmasak a taksonyi vonalra tervezett vegyesvonati közlekedésre, könnyű szerkezetű alvázuk miatt. Az öt újonnan érkezett kéttengelyes kocsi a P 441-445-ös számot kapta meg, adatairól a következő táblázat ad összefoglalót:A P XXII-es személykocsi típus
A P XXII-es kocsikat 1964. december 31-től, a gőzüzem megszűnése után kivonták a forgalomból majd 1966-ig pályaszámfelújításra használták fel őket. A P 442-est 1966-tól a Betonútépítő Vállalatnak adták el (a szentendrei munkavonatokban közlekedett), végül 1972-ben bontották csak el.
BHÉV psz. gyártási év korábbi MÁV psz. BHÉV átvétel Ütközők közötti hossz Tengelytáv Selejtezve P 441 1854. B 50002 1959.01.03. 10730 mm 5000 mm 1965. P 442 1891. Bu 50131 1959.08.03. 9730 mm 5500 mm 1966. (eladva) P 443 1903. Bu 51311 1959.08.03. 10650 mm 6500 mm 1965. P 444 1908. Bu 50003 1959.10.08. 9730 mm 4500 mm 1965. P 445 1891. Bu 50323 1959.10.08. 9750 mm 5000 mm 1965.
A P 441-est eredetileg a MÁV 1935-ben alakította ki egy az Államvasút Társaság számára a Pesti főműhelyben 1854-ben (!) gyártott négytengelyes faalvázas forgóvázas fedett teherkocsiból (ÁVT G 4152 -> MÁV Ga 19970 -> C 50002). Ennek eredeti keskeny kivágású ablakait 1959-ben elvégzett főjavítása keretében kiszélesítették. 1987-ben a 441-est a MÁV Szombathelyi Járműjavító Műhelye büfékocsinak építette át az abalkosztások módosításával, és a MÁV százéves vonatában közlekedik 50002-es számon.
1963-ban a MÁV-tól a BHÉV kölcsönkérte a Baxu
5908 pályaszámú személykocsit. Itt P XXVI típusjelet és P 591-es
pályaszámot kapott, állományba azonban nem került. 1965-ben visszakerült
a MÁV-hoz.
|
|
||
|
|
||
|
1959. december 29-től a BHÉV új vonalat nyitott meg: Csepel és Csillagtelep között. Ezt a vonalat nem lehetett villamosítani, így a BHÉV dízel motorkocsikkal szervezte meg a forgalmat. A járműveket a MÁV-tól vette át, hat volt ACsEV eredetű dízel-villamos motorkocsit. Ezek a DM XII-es típusjelet és M 294-299-es pályaszámokat kaptak.A DM XII-es dízel-villamos motorkocsik
A motorkocsikat eredetileg - egy kivétellel - az aradi Weitzer gyárban gyártották 1906-07-ben. Eredetileg 70 LE-s de Dion-Bouton benzinmotorjuk volt, ütközők közötti hosszuk 13075 mm volt, és 39 ülőhellyel rendelkeztek. Kivitelében eltérő volt az M 295-ös (ezt 1905-ben gyártotta a Weitzer), melynek a hajtóberendezését (dízelmotor, generátor, vontatómotorok) átszerelték az 1961-ben berendezés nélkül, üresen érkezett M 299-es motorkocsiba. Ezután az M 295->M 294II-es kocsit pótkocsivá kívánták alakítani ("P XXIII 463"), azonban ehelyett elbontották.
BHÉV psz. Korábbi MÁV psz. BHÉV átvétel Selejtezve Megjegyzés M 295 -> M 294II (ACsEV 8 - > SzCsV M 21 ->) BCmot 332 1960.01.13. 1961. Eltérő volt a többi kocsitól. Átszámozás 1961-ben, motorját az M 299 kapta meg, a kocsiból "P XXIII 463" személykocsit terveztek kialakítani. M 294 -> M 295II (ACsEV 57 - > SzCsV M 13 ->) BCmot 331 1959.12.01. ...* átszámozás 1961-ben M 296 (ACsEV 53 - > (?) SzCsV M 22 ->) BCmot 333 1959.12.01. ...* M 297 (ACsEV 51 - > SzCsV M 14 ->) BCmot 337 1960.01.13. ...* Félreállítva Gödöllő Palotakerti kocsiszínben, jelenleg múzeumi M 298 (ACsEV 63 - > CFR 153 (?) ->) BCmot 334 (?)** 1959.12.01. ...* Makói acélvázas (1957-ben acélvázasították) M 299 (SzCsV M 11 ->) BCmot 336 1961.07. ... * -> 4341 Az M 294II motorját kapta meg, 1992-ben felgyújtották Soroksáron * - 1968-71 között selejtezve
** - más forrás szerint BCmot 342, elképzelhető, hogy acélvázasításkor átszámozták.
1961-ben az M 295II-299-es kocsikat acélvázasították és távkapcsolásúra építették át Cinkotán. Kivételt ismét egy kocsi képezett: az M 298-ast már 1957-ben Makón acélvázasították (ennek a kocsinak a hossza is más volt, 14100 mm-es lekerekített szekrénye volt, 49 ülőhellyel). A többi acélvázas kocsi ütközők közötti hossza 13290 mm volt, tengelytávjuk pedig 9000 mm. 38 ülőhellyel rendelkeztek, és a BHÉV idején már 120 LE-s JaR 135/185-ös motorral voltak ellátva.
A motorkocsik a Csillagtelepi vonalon jártak, gyorsvonati szolgálatot is teljesítettek a Gödöllői vonalon, ezen túl a ráckevei vonalon is közlekedtek. Érdekesség, hogy többször is felhasználták őket vágányzárak idején ingavonati forgalomban: a ráckevei vonalon, sőt egyes források szerint még a kamaraerdei vonalon is. A motorkocsikat 1968-71 között selejtezték, ezután megőrizték az M 297-es motorkocsit. Ezt felújították, és a szentendrei múzeumban látható kiállítva.
Az M 299-est selejtezése után 4341-es számon műhely- és
raktárkocsinak használták Vágóhídon. A jármű 1985 évi selejtezését követően
a MÁV kívánta megőrizni, és felújítása után Makón tervezte kiállítani.
Ehelyett azonban a madarasi KISZ táborba szállították, majd innen Bácsalmásra
került vissza, a MÁV-hoz. 1991-ben Soroksárra került tárolásra, ahol 1992-ben
felgyújtották. Jelenleg (2003.) a kiégett roncs Istvántelken van.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lakos Rudolf
|
Németh Zoltán Gábor
|
|
|
|
Kisl József
|
|
|
1959-60-ban kilenc személykocsit vett át a BHÉV. Ezek a kocsik az Arad és Csanádi Egyesített Vasútakról (ACsEV) származtak.A P XXIII-as pótkocsik
A kocsik közül a P 458-ast a BHÉV távvezérlési csatlással is felszerelte, hogy szükség esetén a DM XII-es motorkocsikkal egy vonatban közlekedhessen. Ezt a kocsit egy vonatba szánták a P 459-es vezérlőpótkocsival, ami eredetileg egy motormellékkocsi volt. Eredetileg egy ilyen háromkocsis szerelvényt a csillagtelepi vonalon gondoltak közlekedtetni, azonban ez nem valósult meg. A kocsik a ráckevei majd a taksonyi vonalon jártak.
BHÉV psz. korábbi MÁV psz. BHÉV átvétele Selejtezve P 451 (SzCsV Cx 202 ->) Bxe 59150 1960.01.13. 1967. P 452 (SzCsV Cx 203 ->) Bxe 59151 1960.01.13. 1967. P 453 (SzCsV Cx 204 ->) Bxe 59152 1960.01.13. 1967. P 454 (SzCsV Cx 205 ->) Bxe 59153 1959.12.01. 1967. P 455 (SzCsV Cx 206 ->) Bxe 59154 1959.12.01. 1967. P 456 (SzCsV BCx 207 ->) Bxe 59155 1959.12.01. 1967. P 457 (SzCsV BCx 208 ->) Bxe 59156 1960.01.13. 1967. P 458 (SzCsV BCx 209 ->) Bxe 59980 1959.12.01. 1968 ? P 459 (SzCsV CDx 211 ->) CDxe 59170 1959.12.01. 1972. (-> 4342)
A P 459-es vezérlőkocsit - mely előzőleg a taksonyi vonalon közlekedett
- 1972-ben nem bontották szét, hanem 4342-es pályaszámon szakszolgálati
állományba került. Így megmaradt, helyreállították 1961-es BHÉV-es átépítésű
állapotra, és Szentendrén kiállították. Eredetileg ezt a kocsit a Weitzer
gyár építette Aradon, 1904-ben, és utasterének felében poggyásztér volt
kialakítva.
|
|
|
|
|
Lakos Rudolf
|
|
|
|
|
|
|
Két további kéttengelyes személykocsit vett át a BHÉV 1960-ban. Ezeket a kocsikat a Szeged-Csanádi Vasút Makói főműhelye építette 1943-ban.A P XXIV-es típusú személykocsik
Ez a két kocsi a P 461-462-es számot kapta a BHÉV-nél. A kocsikat távvezérlési csatlással is ellátták, hogy a DM XII-esek távvezérlésű szerelvényébe is besorolhatóak legyenek. A két kocsit 1972-ben selejtezték.
BHÉV psz. korábbi MÁV psz. BHÉV átvétele Selejtezve P 461 (SzCsV Cx 214 ->) Bxe 59157 1960.01.13. 1972. P 462 (SzCsV BCx 215 ->) Bxe 59161 1960.01.13. 1972.
|
|
|
|
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet, Keller László: Helyiérdekű vasútunk,
Soroksári füzetek 2., 1998
Lovász István kiegészítései, kézirat, 1999.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasútak története,
BKV, 1987.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.,
BKV, 1987.