|
A BHÉV lóvasúti eredetű és a P I-es személykocsi típusa |
A BHÉV 1887-ben indította meg Közvágóhíd és Soroksár között, majd 1888-ban a Kerepesi út - Cinkota és a Filatorigát és Szentendre közötti vonalszakaszokat. A megnyitásra gőztramwayokat és kéttengelyes személykocsikat szereztek be. A következő oldal a megnyitástól használt kocsikat mutatja be: a lóvasúttól bérelt, majd megvásárolt kocsikat, valamint az 1925-től P I-es típusúra besorolt járműveket.
Tartalom:
Lóvasúti eredetű pótkocsik
Képek
Részletes állományi adatok a lóvasúti eredetű kocsikról
Az 1925-től P I-esnek jelölt pótkocsik
Képek
Részletes állományi adatok a P I-esekről
A BHÉV vonalak forgalmának megindítása érdekében a BKVT lóvasúti üzemétől 1889-1895 között 8 Mixte típusú kocsit béreltek. Az egyiket a BHÉV saját költségén a Ganz gyárban termes kocsivá alakíttatta, ez 1895-től I TERMES pályaszámot kapott. Az átalakítás során az ütközőkészülékeket, a hordművet átalakították, a kocsiszekrényt újratervezték, valamint légfékkel szerelték fel. A többi hét kocsit is állományba vette ebben az évben B 11-12 és B 21-25-ös pályaszámon.Lóvasúti eredetű pótkocsik a BHÉV-nél
1895-ben további kocsikat vett meg a BHÉV a megszűnő lóvasúti üzemtől: tíz másodosztályú kocsit (B 41-50) és tizenegy harmadosztályút (C 151-161). A lóvasúti kocsik valószínűleg nem voltak egységes típusúak, eltérések voltak közöttük.
A B 41-50, C 151-161-est 1912-ben eladták, a C 154-es még 1910-ben elégett. A B 11-12, 21-25-ös pályaszámú kocsikat 1924-ben selejteztek. 1924 után egyedül az I TERMES kocsi maradt állományban, melyet villamsoüzemre is alkalmassá tettek. 1932-38 között az üzemképesen félre lett állítva, majd 1941-ben nyitott oldalfaú teherkocsivá építették át Budafokon.
Részletes állományi adatok a lóvasúti eredetű kocsikról
A BHÉV első személykocsitípusát 1887-88-ban szerezte be. Az eredetileg nyitott peronos járművekből ekkor kettő másodosztályút (B 1-2), tizenhat másod-harmadosztályút (BC 51-66), és húsz harmadosztályút (C 101-120) szereztek be. Ezeket 1896-ban egy utánrendelés követte: három vegyesosztályú kocsi (BC 71-73), illetve hét hamradosztályú (C 131-137).A P I-es pótkocsik
1892-ben, a Haraszti-Ráckevei Vasút is ebből a járműtípusból rendelt, két másodosztályú (B 201-202) és négy harmadosztályú kocsit vásárolt (C 301-304). Ezek a kocsik enyhén eltértek a BHÉV járműveitől, ablakaik magasabban voltak, ezért a pályaszámuk sem fértek el a tető és az ablakok között (a BHÉV-es kocsikon kezdetben ide tették a cégjelzést és a számot).
A személykocsik gyártója részben a graz-i Weitzer gyár, részben a Ganz volt. Összesen 54 kocsit vásárolt a BHÉV és a HRV, amiket 1925-től a P I-es típusba soroltak be. 1903 után elkezdték átépíteni a kocsikat, zártperonosították őket, valamint ablakosztásukat is megváltoztatták. Több kocsinak a tengelytávját is megváltoztatták.
A járművek közül hetet 1924-ben selejteztek.1927-33 között több ráckevei
vonalon közlekedő P I-est vegyes gőz- és villamosüzeműre alakítottak át,
három izzótest beépítésével. Az 1926-os Szigetszentmárton - Szigetcsép
közötti balesetben két további kocsit selejteztek (C 135, C 301),
valamint egy kocsi Ráckevén sérült meg balesetben (C 303), 1929.
szeptember 22-én, melyet 1930-ban selejtezték. 1936-ban további kettőt
selejteztek, majd leromlott műszaki állapotuk miatt 1944-45-ben öt további
kocsit töröltek állományból. Az 1944. június14-i légitámadás során Közvágóhídon
a C 63, 113, 132 pusztult el, valamint a harci cselekmények során
hét kocsi sérült meg olyan súlyosan, hogy állományból törölni kellett (közülük
egyet, a C 1-est a csepeli kocsiszín 1946-ban belső berendezés nélküli
segélykocsivá építette, majd 1952 decemberére a pótkocsit újjáépítették).
A C 202-es személykocsi 1945. augusztus 23-án olyan súlyosan
sérült egy szovjet katonai teherautóval ütközve, hogy selejtezni kellett.
1952-től a MÁV átvette a megmaradt 27 db. P I-es személykocsikat, egyben szétválaszotta a különböző menettulajdonságú kocsikat:
Részletes állományi adatok a P I-esekről
Felhasznált irodalom:
K. Juhász Erzsébet, Keller László: Helyiérdekű vasútunk,
Soroksári füzetek 2., 1998.
Lovász István kiegészítései, kézirat, 1999.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasútak története,
BKV, 1987.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.,
BKV, 1987.
K. Juhász Erzsébet: A MÁV-BEV-ről (1952-1958), Vasúthistória
Évkönyv, 1995., 355. oldal (Közdok)