Emlékvillamos az 59-esen


Húsz éve, 1980. február 1-jén indult menetrendszerű első útjára Budapesten a cseh CKD Praha gyár Tatra T5C5 típusú villamosa az 59-es villamos vonalán. Az akkori szerelvények még egy kocsiból álltak, de mind megjelenésükben, mind műszaki megoldásaikban lényeges előrehaladást képviseltek az ezen a vonalon addig közlekedett 1000-es sorozatú kocsikhoz képest. A forgalom gyors növekedésével csakhamar áttértek a két csatolt motorkocsiból álló szerelvények használatára, és a Tatra kocsikból mára eltűnt az akkor alkalmazott hátsó viszonylattábla is.

Az évforduló alkalmából a BKV - kedves meglepetésként - azzal a kocsival, amelyik először közlekedett a jeles napon a vonalon, a 4036-os pályaszámúval egy menet erejéig emlékjáratot indított. Az alábbi képek ezen a meneten készültek.
Megérkezik az emlékjárat egy szem kocsija a Moszkva térre 2000. február 1-jén 10 óra 12 perckor. Mivel a vonalon azóta elbontották az itteni hurokvégállomást, több forgalmi menetet nem tudott a kocsi teljesíteni fordulási lehetőség híján. Erről az egyről viszont csak keveseknek volt tudomása. Az akkor még csak 15-20 fős csapat boldog fényképezésbe kezdett.
Felszállás a 4036-os pályaszámú motorkocsira. Az utasok kicsit furcsállották, hogy "összement" a szerelvény, kissé nehezen is fértek fel a megállókban, de ez cseppet sem érdekelte a fotósok és villamosbarátok népes hadát. Az itt látható tömeg csak mintegy a fele annak, akik részt vettek a meneten. A többiek most még a felüljáróról, és még sok más helyről lelkesen fényképeznek és videóznak.
A hegyi pályán, az Apor Vilmos tér és a Farkasréti végállomás között több alkalommal is fotózási megállást iktatott be a kocsi kedves vezetője, két megálló közti, nyílt pályán is, valamint a néhány csodálkozó - és addig semmiről sem tudó - utast tájékoztatta arról, hogy ez most tulajdonképpen egy nosztalgiavillamos. Így mire felértünk a felső végállomásra, már szinte tolt minket a mögöttünk közlekedő "rendes" szerelvény.
Azért, hogy a menetrend szerinti villamosforgalmat ne akadályozzuk feleslegesen, és persze azért is, hogy a szép napsütéses időben sokaknak jó fotótéma lehessen a szóló villamos, félreálltunk a végállomási csonkavágányra. Itt csatlakozott hozzánk a csapat másik fele, ők a végállomás előtti kanyarban lesték az érkező kocsit.
A 4036-os kicsit magára hagyva a csonkavágányon. A környék azonban megtelt fényképező fiatalokkal. Minden helyről, minden pozícióban készültek a képek a saját archívumok számára, egyesek még a felsővezetéket tartó oszlopokat is megmászták egy-egy jó beállítás reményében. Villamosunk mögött jól látható a rendes forgalmi menet kétkocsis szerelvénye.
A mintegy félórásra nyúlt pihenő után villamosunk visszatolatott a forgalmi vágányra, majd a végállomási felszálló helyen előzékenyen megvárta a fotósokat. Visszaútban még felszállt jónéhány közlekedésbarát fiatal, és egy-két utas is. Végállomásunk - mint ahogy a többi, "rendes" 59-esé is - a Moszkva tér volt.
A Moszkva téren leszállt az utasok többsége, de volt, akinek megfelelt az új úticélnak megjelölt Budagyöngye is. Ők tovább utazhattak a Szilágyi Erzsébet fasoron át, egészen a Budakeszi út tövéig. Itt aztán elbúcsúztunk a "civilektől", ők megvárták a mögöttünk jövő 56-ost, mi pedig beiktattunk még egy fotómegállást a Szépilona kocsiszín előtt, egy szép, napsütötte helyen.
Utunk végetért. A 4036-os visszatért kiindulási helyére, a remízbe. Itt már mindenkinek le kellett szállni, de még sok szép felvétel készült a kocsiszín udvarán is. Elbeszélgethettünk a forgalmi telep néhány dolgozójával is, miközben villamosunk már elhagyott társához igyekezett, "aki" a kocsiszín mélyén, a homályban várta, hogy újból együtt, csatolva róják megszokott köreiket a 61-es vonalon.


A fotókat készítette és szkennelte: Horváth János