A BSzKRt sínautóbuszai és sínautói |
Az 5-ös (ex 3104) és a 3-as (ex 3103) motorkocsi Szombathelyen, a Köztársaság téri kitérőben, az '50-es években. |
Műszaki adatok
|
|
|
|
|
|
361-362 404-406 DHV 353-355 |
332-341 |
|
|
MÁVAG N 2h (1936) MÁVAG N 2/2 (1928), acélvázasítva 1937-ben MÁVAG N 2/2 (1928) |
MÁVAG N 2h/40 (1941-42) |
|
|
|
|
|
|
8126 mm |
|
|
|
|
|
|
|
Láng OM L 67 IV. Jar 105 IV. Jar 105 (?) |
|
|
(egy tengely hajtott) |
1 x 72 LE 1 x 72 LE 1 x 72 LE (?) |
|
|
|
|
|
1927-ben a BSzKRt. is beszerzett éjszakai járatoknak öt benzin-mechanikus, szegecselt acélvázas motorkocsit a Ganztól. A járművek a 3100-3104-es pályaszámot kapták. A járműveket a Baross kocsiszín Dobozi utcai oldalán tárolták (később itt volt az egyik trolibuszgarázs). A benzinüzemet az éjszakai feszültségmentesítés lehetősége indokolta.
1928-ban a következő éjszakai járatok közlekedtek, éjjel 2:30-as indulással:A kezdeményezés nem volt sikeres, az éjszakai sínautók üzeme nem lett nyereséges. Így 1931. december 13-án jártak utoljára, ezután autóbuszokkal váltották fel az éjszakai járatokat. A sínautókat félreállították. 1932-ben [3] (más forrás szerint 1934-ben [2]) a 3101-es motorkocsikra sínhegesztő berendezést szereltek fel.
I. Rókus kórház - Pestszentlőrinc II. Népszínház - Pesterzsébet, Piac tér III. Berlini tér - Rákospalota IV. Berlini tér - Óbuda
Három sínautót (a 3100, 3102, 3103-ast) 1938-39-ben a BHÉV bérbe vett, a Dunaharszti-Ráckeve közötti napközbeni kis utasszámú forgalom lebonyolítására.
1940-43-ban pótkocsivá alakították a sínautókat - utoljára a hegesztő
kocsit. Ekkor az átalakítás időrendjében 5900-5904-es pályaszámokat
kaptak. 1949-ben a pótkocsik a 6100-6104-es számcsoportba
kerültek.
Szombathely
Részletes állományi adatok:
gyártva (1927.) pótkocsi átszámozás (1949.) eladva (1951.) selejtezve 3100 1940: 5900 6100 SzVV 1 1974. 3101 1943: 5904 6104 SzVV 2 1963. ütközött 3102 1941: 5902 6102 SzVV 4 1974. 3103 1941: 5903 6103 SzVV 3 1963. ütközött 3104 1940: 5901 6101 SzVV 5 1974.
A gumiabroncs hiány kikerülésére 1942-ben 29 buszt alakítottak át sínautóbusszá, majd 1943-ban további 12 buszt.
Az 1928-ban készült BP 17-353 - 355-ös (később BX 353-355-ös) buszt 1941-ben a BSzKRt eladta az MVF Rt.-nek, a cég a buszokat Nagyváradra irányította. 1943-ban ezek a buszok Debrecenbe kerültek, itt sínbusszá alakították. A járművek az 1-es vonalon közlekedtek, a zsúfoltság elkerülésére díjszabási korlátozással (csak egy útra szóló jeggyel lehetett felszállni rá).Debrecen
1944. június 2-án Debrecen állomását súlyos légitámadás érte, a közleben
fekvő villamos kocsiszínben is sok jármű megsérült, vagy megsemmisült.
A három sínautóbusz az utóbbi sorsra jutott, javíthatatlan sérüléseik miatt
selejtezni kellett őket.
Szabó Dezső
|
|
|
|
Köszönet Németh Zoltán Gábornak több kép megtalálásában.
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a
webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének
másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - Járműállomány kimutatások: 1941.
[5] - Szécsey István - Ganz mellékvonali motorkocsik
és pótkocsik
2005.IV.
Rövidítések: