|
A BVV Bb és C típusú motorkocsijai
|
|
|
|
A BVV 124-es Bb típusú, forgóvázas motorkocsija
eredeti állapotában.
|
A BVV 139-es C típusú, Drezdai alvázas motorkocsija
az Aréna kocsiszínben.
|
A Bb és a C típusú motorkocsik közös jellegzetessége, hogy a Budapesti
Városi Vasút (BVV, később BVVV) korán, 1895-97-ben rendelte meg őket. Ezek
voltak a kiskocsik után az első, nagyobb befogadóképességű villamossorozatok
Budapesten.
A villamosok szekrényét a Schlick, a villamos berendezéseket a Siemens
& Halske készítette. Kialakításuk emlékeztet több korabeli külföldi
villamosra, ez a két korai széria még nem hordozza azokat a kiforrott klasszikus
formai elemeket, amelyek a későbbi budapesti kocsikra jellegzetessé váltak.
A peronjuk kialakítása jellegzetes: az ajtók igen elöl voltak, az utasteret
a perontól elválasztó fal annyival hátrább volt, hogy még egy rövid beugró
is elfért az ajtónyílások mögött. Ez a kialakítás különösen zord lehetett
télen a vezetőknek: még egy minimális fal sem védte őket a széltől.
Műszaki adatok
|
Bb típus
1895/97.
|
Bb típus
1941.
|
C típus
1896.
|
(C és B típusú) pótkocsi
1941.
|
pályaszámok
|
115-124, 156-165
|
2100-2119
|
135-155
|
5500-5520
|
darabszám
|
20
|
20
|
21
|
21
|
ütközők közötti hossza
|
9940 mm
|
9940 mm
|
8760 mm
|
9000 mm
|
szélessége
|
2100 mm
|
2100 mm
|
2110 mm
|
2110 mm
|
tengelytáv (forgócsaptáv/tengelytáv)
|
3600/1200 mm
|
3400 mm
|
1680 mm
|
3200 mm
|
önsúlya
|
...
|
11350 kg
|
...
|
6450 kg
|
ülő/állóhelyek száma
|
26/24
|
26/...
|
22/25
|
20/...
|
motorok
|
B 17/30
|
SH
|
B 17/30
|
-
|
teljesítménye
|
2x24 LE
|
2x30 LE
|
2x24 LE
|
-
|
fékrendszerek
|
kézifék
villamosfék
|
kerekes kézifék
Böcker légfék
villamosfék
|
kézifék
villamosfék
|
kézifék
Böcker légfék
|
Részletes állományi adatok
A BVV Bb típus
Egy Bb típusú motorkocsi a Hősök terén.
|
A húsz darab Bb típusú motorkocsit két tízes tételben vásárolta a BVV
1895-ben és 1897-ben. A kimutatások szerint eleve alsó- és felsővezetékes
áramszedővel is ellátták a kocsikat, ezzel együtt több képen láthatólag
hiányzik a felsővezetékes áramszedő a kocsiról. Ez persze nem jelentett
akadályt használhatóságukban, hiszen beszerzésük idején csak a kőbányai
és népligeti vonal volt felsővezetékes.
Ezek a villamosok eredetileg forgóvázas kivitelűek voltak. Ajtajaik
kifelé nyíló rácsos egyszárnyú kertajtók voltak. Jellegzetes volt a kocsik
ablakkialakítása: keskeny és szélesebb ablakok váltogatták egymást. Ekkoriban
a homlokfali világítótesteket a szélvédő fölé, kívülre helyezték. |
A BVV 121-es motorkocsija a Blaha Lujza téren 1910
elött.
|
1911-12 során az eredeti forgóvázas kivitelű kocsikat kéttengelyesre
alakították át. Eredetileg a kocsik nem voltak légfékkel felszerelve, ezt
is ezzel a felújítással pótolták. A motorjaik teljesítményét ekkor 32 LE-re
növelték. Valószínűleg ekkor cserélték le a világítóberendezést a BVVV
kocsikon szokásos csengővel egybeépített sugárvetőre.
A kocsikat 1923-ban pályaszámuk sorrendjében 2100-2119-re számozta
át a BSzKRt. 1927-ben a selejtezték a B 17/30-as motorokat: a Bb kocsikat
a BKVT J típusról lekerülő SH motorokkal szerelték fel. Ekkor a légsűrítő
típusát is változtatták. 1937-ben a kézifékrendszert is átalakították. |
|
|
A Salgótarjáni úti híd és a Pongrác út helye a
századforduló környékén, egy Bb típusú villamossal. Már ekkoriban is a
temetői koszorúkat a villamosok hátsó homlokfala mögé volt szokás akasztani.
|
Az 1900-as évek elején több kocsi a Nagykörúton
szolgált. A képen a Nyugati pályaudvari végállomás látható, három Bb típusú
kocsival.
|
|
|
Egy Bb típusú villamos Kőbánya központjában, a
Liget téren, 1925-ben.
|
Mai szemmel igencsak furcsa látványt nyújt ez
a felsővezetékszerelő szerelvény a '20-as évekből.
|
1942-43-ban a BSzKRt "látszólag" megvált a típustól:
-
tíz kocsit átadtak a formailag önálló, ám valójában a BSzKRt. kezelésében
lévő BLVV-nek, ezért ezek a villamosok 9550-59-es pályaszámot kaptak.
Ezen kocsik selejtezésére 1945-49-ben került sor, utoljára Hungária és
Ferencváros kocsiszínbe voltak állomásítva;
-
a 2109, 2116 Miskolcra, az MVV-hez került,
itt 32, 33-as pályaszámokat kaptak;
-
a 2115, 2117, 2118 Nagyváradra került. Itt valószínűleg
forgalomba nem álltak, helyette a villamos berendezésüket (és lehetséges,
hogy az alvázukat is) felhasználták az újonnan épített 31-33-as
motorkocsi építéséhez. Közülük a
31-es
1944-ben Debrecenbe került (a két villamos vállalat ekkor egy cég kezelésében
volt), ahol ugyanezen a pályaszámon még másfél évtizeden át üzemelt;
-
1942-ben selejteztek öt kocsit (2101-2104, 2106).
A 9550-es könyvtárkocsi.
|
1945-ben két BLVV-s kocsiból (9550, 9552) mozgókönyvtár
lett. Később, 1949-ben a 9556-os is könyvtár lett (ez lett a III.
számú mozgókönyvtár - az 1519-es BKVT F típusú motorkocsit visszaadták
a forgalomnak, helyette jelölték ki ezt a villamost könyvtárkocsinak).
1955-ben a 9552-est kiselejtezték, a 9550-esből 7410-es,
a 9556-osból pedig a 7411-es pályaszámú könyvtárkocsi lett
(ezek voltak az 1. illetve 2. számú könyvtárkocsi). 1963-ban még megvoltak:
a 7410-es Baross kocsiszínbe, a 7411-es Kelenföldre volt állomásítva. Valószínűleg
a '60-as évek végén bontották el a két kocsit.
A 2102-es motorkocsi alváza is megmaradt, Ferencváros telepen
belső szállításra használták. 1952-ben 8645-ös számon a Fővárosi
Vasútépítő Vállalathoz került. 1963-ban már nem volt állományban. |
|
|
A 7410-es könyvtárkocsi Pestlőrinc, Béke téren
az '50-es évek második fele után.
|
A 7411-es villamos egyik rendszeres félreállóhelye
volt a János kórházi végállomás időközben megszűntetett csonkavágánya.
|
|
|
A 7410-es mozgókönyvtár a '60-as években, Baross
kocsiszín előtt.
|
Miskolc
Az MKV 33+34-es ikerkocsija a '60-as években.
|
Miskolcon a II. világháború alatt, 1943-ban állították forgalomba a
két Bb típusú motorkocsit, 32, 33-as pályaszámon. 1950-ben
a két villamost átépítették ötablakosra: ezzel együtt a peront is átépítették
úgy, hogy a személyzetnek - szokásos peron oldalablakokkal - védettebb
vezetőállást alakítottak ki. Gyakorlatilag a villamosok kinézete teljesen
megváltozott, csak a rövid tengelytáv utalt eredetére. A kocsiknak ekkor
10,
11-es pályaszámokat adták.
Ezután 1956-ban a két egyforma kocsit ikresítették, ekkor kapták a 33+34-es
számot. 1967-ben selejtezték a szerelvényt [5]. |
Részletes állományi adatok a Bb típusú villamosokról.
A BVV C típus
A BVV egyik C típusú motorkocsija az Őrháznál, az
Új köztemető felé menet.
|
A 21 darab C típusú kocsi eredetileg Drezdai-alvázas kivitelű kéttengelyes
villamos volt. A járművek igen jellegzetes, ívelt ablakokkal rendelkeztek
elöl és oldalt egyaránt.
Ezen a típuson is a táblázatok szerint eredetileg alsó- és felsővezetékes
szedő is üzemelt, azonban több képen láthatólag hiányzik a felsővezetékes
szedő. Amelyik azonban fel lett szerelve, azokra először a későbbi líraszedőtől
eltérő - egy rúdra felszerelt fémkeret - alakú szedővel rendelkezett. |
A BVV 155-ös motorkocsija.
|
A 155-ös kocsi a milleniumi kiállításra készült, elgánsabb,
díszesebb kivitelű volt a szériakocsiknál.
A 149-es egy kisérleti egyedi tengelyvezetésű kocsivá alakították
át (úgynevezett egytengelyes nyomállványúra - bár hogy ez mit takarhat,
arról csak sejtéseim vannak) . Később ismételten átalkították az adatok
szerint fixtengelyesre. 1914-től a 149-est B típusnak nevezték;
miután a villamosokat pótkocsivá alakították, azután is megmaradt egyedi
típusjele.
1905 után a többi kocsin is futóműcserét végeztek: a drezdai alváz helyett
két beálló tengelyű kivitelben kerültek ezután forgalomba. A kocsik jellegzetesen
szólóban jártak, csak a 137-est szerelték fel légfékkel. |
|
|
A BVV 137-es motorkocsi, a Mihály-féle mentőkészülékkel
felszerelve (1895).
|
A BVV C típusú kocsija a dunaparti viaduktvonalon,
valószínűleg megnyitásakor: 1900-ban.
|
|
|
Az 1900-as évek első felében ezek a kocsik jellegzetesek
voltak a Nagykörút-Dunapart körforgalmat végigjáró vonalon. A képen is
egy ilyen járat látható 1910 előtt, az Erzsébet körúton. A kocsi már két
beálló tengelyesre lett átalakítva.
|
Az Oktogonnál a 4-es villamos. A 4-es villamos
lett az előzőleg egy karikával jelölt viszonylat 1910 után. A képen megfigyelhető,
hogy a nagykörúti viszonylatokon is alig járt pótkocsis szerelvény, mely
jellegzetes volt a BVVV viszonylatokra.
|
A kép a Blaha Lujza térről készült, a '30-as években.
A Nagykörúton keresztben egy pótkocsivá alakított BVV C típusú kocsit vontat
a villamos.
|
A BSzKRt a 21 motorkocsinak a 2200-as pályaszámcsoportot jelölte ki.
Ebből az egyedi 149-es lett a 2200-as, a többi kocsi lett
volna a 2201-2220, azonban ez utóbbi átszámozások már nem történtek meg.
Ehelyett a BSzKRt 1925-ben pótkocsivá alakította az teljes sorozatot (ekkor
kapott a kocsik nagy része Böcker-légféket).
A kocsik - a 2200-as kivételével - sorban 5500-5519-es
pályaszámot kaptak. A B típusként megjelölt 2200-as kocsi pedig
az 5520-as lett. Az 1941-es kimutatás már semmi adatbeli eltérést
nem jelöl a B típus és a C típusú pótkocsik között, valószínűleg ekkorra
az 5520-as is azonos kialakítású lehetett a szériakocsikkal.
A '40-es évekig ez volt az egyik legnagyobb befogadóképességű pótkocsi.
Ezért főként a forgalmas vonalakra voltak beosztva. 1945-ben selejtezték
az 5502, 5511-es pótkocsit (háborús sérülés miatt), a maradékot
pedig 1948-50 során törölték az állományból. |
|
|
A BVV 145 -> 5510-es pótkocsi a '40-es években,
Ferencváros kocsiszínben.
|
Részletes állományi adatok a C típusú villamosokról.
Készítette: Németh
Zoltán Ádám
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok
esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy
a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - A 100 éves Budapesti villamosvasút története, 1987
- Lovász István táblázata
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
I-II-III
[3] - Dr. Kubinszky Mihály - Lovász István - Villányi
Gyögy: Régi magyar villamosok
[4] - Személyszállító járműállományi kimutatások - 1941.
[5] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc
város tömegközlekedése
2004.06.