Két szoba és egy fürdőszoba

kiegészítés

Ha az előbb azt írtam, hogy ne tessék komolyan venni, miszerint a magyarorszagi vidéki városok villamosüzemei maradtak a "két szoba és fürdőszoba" típusú villamosok fellegvárának, akkor az ironizálás mellett egy másik okot is fel kell sorolnom, amiért vissza kell szívnom ezt a megjegyzést. Ugyanis Németországban, Wuppertal városában még a mai napig is közlekednek ilyen jellegű járművek, csakhogy nem a síneken, hanem a levegőben! A wuppertali függővasút ugyanis pontosan ilyen "villamosokat" alkalmaz, a korábbi kétkocsis szerelvények helyett. A két kocsi közé ugyanis egy valódi, befüggesztett kocsirész került, ami összeköti a két oldali motoros részeket. A járművek egyébként szükség esetén csatolhatók, a kocsitest fölött helyezkedik el az automatikus csatolókészülék. A jelenleg közlekedő 28 kocsit 1972-75 között gyártotta az MAN, 4x50 LE-s motorokkal és tirisztoros szaggatóval vannak felszerelve.

Wuppertal, 7
Wuppertal, 12
 

Wuppertal, 24
A wuppertali függővasút korábbi, és jelenleg is közlekedő csuklós kocsijai. Ezek egyirányú, egyoldali ajtós járművek.


És ezen a ponton nem szabad kihagyni a Mercedes-Benz O-bahn kísérleti járművét - mely két kéttengelyes autóbusz konstrukciójára épült befüggesztett középrészesszel. Ez egy teljesen egyedi jármű volt, folytatás nélkül.

Az O-bahn koncepció szerint az autóbuszokat egy betonvályú vezetné, mely a kötöttpályás eszközökhöz hasonló utazási komfortot jelentene. Ilyen jármávek alkalmassá válhatnak elektromos üzemre is. Az alant látható kivitel csak egy tesztüzem volt, ám Essenben és Mannheimban, valamint az ausztráliai Adelaide-ben ma is üzemelnek ilyen rendszerű dízelbuszos vonalak. A nyomvezetéses technológia 2004 körül ismét előtérbe került, a betonvályúnál modernebb technológiai megoldásokkal.

O-bahn
A Mercedes-Benz O-bahn konstrukciója.

<< Vissza! <<


A képek Papp István gyűjteményéből származnak.

2005.01.