A BVV Köztemetői vasútjának személykocsijai

a későbbi Bc és I típusú villamoskocsik

Köztemetői vasút
Egy tekintélyes hosszúságú vonat - hátul a 66-os "imperiálos" kocsi - a Pongrác úti felüljárón.

A régi Budapest helyi forgalmában üzemelt egy gőzmozdonyos vasút, ami az akkori városhatárt nem hagyta el: ez volt a Köztemetői Vasút. A vonalat a Budapesti Városi Vasút (BVV) építtette 1891-ben. A vonatok a Rókus kórháztól (Blaha Lujza tér) indultak, keresztezték a Nagykörutat, majd a mai 37-es villamos vonalán a Népszínház utca - Salgótarjáni út - Maglódi úton keresztül érte el az Új köztemetőt. A vonalnak leágazása volt az Őrháznál, mely a Korponai utcán a Liget térig tartott. Érdekesség hogy a szárnyvonal építésekor a nagykörúti próbavasút vágányait használták fel újra.

Eredetileg Budapesten több közúti gőzvasútvonalat terveztek építeni, azonban az újonnan megjelent villamosvasút túlhaladottá tette a terveket. 1893-ban villamosították a Köztemetői Vasutat is - a gőzvasút tehát csupán két évig élt. A villamosítás viszont Budapesten elsőként felsővezetékes rendszerrel történt - így nem volt szükség a pálya költséges átépítésére a villamosítás kapcsán.

A gőzvasút megnyitására nem készültek el az eredetileg megrendelt személykocsik, ezért 112 napra hat lóvasúti kocsit béreltek Bécsből. Még a megnyitás évében azonban megérkezett a kilenc személykocsi. Ezek közül egy kéttengelyes emletes, négy kétengelyes és négy négytengelyes-forgóvázas kocsi készült a vasút számára. Pályaszámaik a BVV számrendszerébe illeszkedtek: 66-74-ig tartott. A kocsik között eltérések voltak kocsiszekrényben is: a hosszabb négytengelyes kocsik hat oldalablakkal, a rövidebb kéttengelyes kocsik nyolc oldalablakkal lettek ellátva.

Műszaki adatok:
 
személykocsi
Bc típusú villamos motorkocsi
I típusú villamos motorkocsi
1941.
pályaszámok
66 (emeletes)
67-70 (kéttengelyes)
71-74 (négytengelyes)
72
66-70,
71-74
2000-2004
2005-2008
gyártás - átalakítás
1891. - Weitzer
1898.
1909.
 1909.
hossza
66: 8650 mm
67-70: 8650 mm
71-74: 8900 mm
8900 mm
8650 mm
8900 mm
8650 mm
8900 mm
szélessége
2250 mm
2250 mm
2250 mm
2250 mm
tengelytáv
(forgócsaptáv/tengelytáv)
66: 3100 mm
67-70: 3100 mm
71-74: .../...
4770/1380 mm
3100 mm
3600 mm
3100 mm
3600 mm
ülőhelyek
66: 22+24 (I-II. oszt.)
67-70: 22 (I-II. oszt.)
71,73: 22 (I-II. oszt.)
72: 24 (II. oszt.)
74: 20 (I. oszt.)
24
...
24
20
24
motorok
-
B 17/24 
(2 x 24 LE)
D 80 
(2 x 35 LE)
D 80
(2 x 35 LE)
fék
kézifék
légfék (?)
kézifék
villamosfék
kézifék
Böcker légfék
villamosfék
kézifék
Böcker légfék
villamosfék
BVV 66
BVV 3+70
A BVV Köztemetői Vasútjának 66-os számú kéttengelyes emeletes I-II. osztályú személykocsija Új köztemetőnél. A háttérben a 74-es személykocsi is látszik.
A BVV Köztemetői Vasút 3-as mozdonya vontatja a 70-es kéttengelyes I-II. osztályú pótkocsit az Őrháznál lévő vonalelágazásnál Kőbánya felé.

1893-tól kezdve, a vonal villamosítottása után a személykocsik valószínűleg üzemen kívül álltak. A 72-es kocsit 1898-ban a BVV házilagosan átalakította: két maximum forgóvázzal szerelte fel, és villamos motorkocsinak használta tovább. Ez lett a Bc típusú motorkocsi. Ennek az átépítésnek nem lett folytatása.

A maradék nyolc kocsit végül 1909-ben építették át villamoskocsivá, I típusjellel. A kocsik két beálló tengellyel lettek ellátva, azonban a hosszabb hatablakos kocsik nagyobb tengelytávúak lettek. A 66-os kocsiról az emeletet eltávolították. Ezzel egyidőben a 72-es kocsit is átalakították ismételten, ez is beálló tengelyeket kapott. A forgóvázait azonban a BVVV egy sínszállító pőrekocsi futóművének használta fel.

A BSzKRt 1923-ban a legrégebbi eredetű motorkocsiknak adta a legalacsonyabb pályaszámot a BVVV eredetű kocsik közül. Így ez a kilenc kocsi sorban a 2000-2008-as pályaszámot kapta. A villamosok azonban igen szűk peronnal és keskeny ajtókkal rendelkeztek, amik kényelmetlenül lassíthatták az utascserét. Ezért nagyrészt a kisforgalmú vonalakra voltak beosztva.

A kilenc kocsit 1942-ben pótkocsivá alakítva átadták a BLVV-nek, itt sorban 9850-9858-as pályaszámot kaptak. 1949-ben a pótkocsikat 9450-9458-ra számozták tovább.
 
BVV 72
A BVVV 72-es motorkocsija az Asztalos Sándor utcai híd előtt, a 36-os vonalon, 1910 után. A felvétel egy balesetet ábrázol: az egyik villamos kisklott, és a töltésről alázuhant.
2002 (20)
2008
A 2002-es motorkocsi a 20-as vonalon, a Karácsony Sándor utcában, a '40-es években.
A 2008-as motorkocsi a Ferencváros kocsiszínben, a '40-es években.

A Bc típusról nincs ismert felvételem, de a forgóváz bemutatható, ugyanis 1909-ben a 72-est átalakították, a forgóvázainak felhasználásával épült a 3-as sínszállító kocsi. Ezt a BSzKRt 8330-as pályaszámmal látta el, ma is megvan.
8330
8330
Németh Zoltán Gábor
A 8330-as pőrekocsi a Bc típus alól kivett maximum-forgóvázakkal.
A 8330-as Ferencváros kocsiszínben. A forgóvázakat azonban a BKV lecserélte - ma a BHÉV P XII-es típusának forgóvázai vannak a kocsi alatt.


Miskolc

1950-ben a volt I típusú motorkocsikból kialakított pótkocsikat átadták Miskolcnak, itt ezek nem sorrendben 1-9-es pályaszámot kaptak [4]. A kocsik nem sokáig voltak Miskolcon: kettőt (2, 6) átadtak Szegednek 1951-ben, majd további négyet 1956-ban (ezek forgalomba Szegeden már nem kerültek); hármat pedig selejteztek 1956-ban.
MKV 9
Az MKV 9-es pályaszámú hatablakos pótkocsija, melyet egy miskolci Ganz motorkocsi vontat.
A képen az egyik I típusú pótkocsi látható a dolgozók mögött a Tiszai pályaudvaron, ám úgy tűnik, mintha a járdára lenne állítva.

Szeged

Az 1951-ben Szegedre került két kocsi a 2-es (ex BSzKRt. 2004) és a 6-os (ex  BSzKRt. 2000) miskolci pályaszámú volt. Ugyanezekkel a számokkal közelekdtek 1956-ig Szegeden.

Részletes állományi adatok:
eredeti psz.
(1891.)
BSzKRt psz.
(1923.)
BLVV psz
(1942.)
BLVV psz
(1949.)
MKV
(1950.)
MKV 
(1951.)
SZKV
(1951.)
selejtezve
megjegyzés
66
2000
9850
9450
6
-
6
1956.
Szegeden megtartotta miskolci pályaszámát
67
2001
9851
9451
4
-
-
1956.
 
68
2002
9852
9452
3
-
-
1956.
1956-ban átadva Szegedre, ott pályaszámfelújításra lett felhasználva
69
2003
9853
9453
5
-
-
1956.
1956-ban átadva Szegedre, ott pályaszámfelújításra lett felhasználva
70
2004
9854
9454
2
-
2
1956.
Szegeden megtartotta miskolci pályaszámát
71
2005
9855
9455
9
6
-
1956.
Alvázát pőrekocsinak alakították át Miskolcon
72
2006
9856
9456
7
-
-
1956.
1898-ban forgóvázas villamoskocsivá átalakítva
1909-ben ezt a kocsit is kéttengelyesre építették át
73
2007
9857
9457
1
-
-
1956.
1956-ban átadva Szegedre, ott pályaszámfelújításra lett felhasználva
74
2008
9858
9458
8
2
-
1956.
1956-ban átadva Szegedre, ott pályaszámfelújításra lett felhasználva

Készítette: Németh Zoltán Ádám

Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász István táblázatai
[4] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc város tömegközlekedése

2005.IV.