A BVV Köztemetői vasútjának személykocsijaia későbbi Bc és I típusú villamoskocsik |
A régi Budapest helyi forgalmában üzemelt egy gőzmozdonyos vasút, ami az akkori városhatárt nem hagyta el: ez volt a Köztemetői Vasút. A vonalat a Budapesti Városi Vasút (BVV) építtette 1891-ben. A vonatok a Rókus kórháztól (Blaha Lujza tér) indultak, keresztezték a Nagykörutat, majd a mai 37-es villamos vonalán a Népszínház utca - Salgótarjáni út - Maglódi úton keresztül érte el az Új köztemetőt. A vonalnak leágazása volt az Őrháznál, mely a Korponai utcán a Liget térig tartott. Érdekesség hogy a szárnyvonal építésekor a nagykörúti próbavasút vágányait használták fel újra.
Eredetileg Budapesten több közúti gőzvasútvonalat terveztek építeni, azonban az újonnan megjelent villamosvasút túlhaladottá tette a terveket. 1893-ban villamosították a Köztemetői Vasutat is - a gőzvasút tehát csupán két évig élt. A villamosítás viszont Budapesten elsőként felsővezetékes rendszerrel történt - így nem volt szükség a pálya költséges átépítésére a villamosítás kapcsán.
A gőzvasút megnyitására nem készültek el az eredetileg megrendelt személykocsik, ezért 112 napra hat lóvasúti kocsit béreltek Bécsből. Még a megnyitás évében azonban megérkezett a kilenc személykocsi. Ezek közül egy kéttengelyes emletes, négy kétengelyes és négy négytengelyes-forgóvázas kocsi készült a vasút számára. Pályaszámaik a BVV számrendszerébe illeszkedtek: 66-74-ig tartott. A kocsik között eltérések voltak kocsiszekrényben is: a hosszabb négytengelyes kocsik hat oldalablakkal, a rövidebb kéttengelyes kocsik nyolc oldalablakkal lettek ellátva.
Műszaki adatok:
|
|
|
|
|
---|---|---|---|---|
|
67-70 (kéttengelyes) 71-74 (négytengelyes) |
|
71-74 |
2005-2008 |
|
|
|
|
|
|
67-70: 8650 mm 71-74: 8900 mm |
|
8900 mm |
8900 mm |
|
|
|
|
|
(forgócsaptáv/tengelytáv) |
67-70: 3100 mm 71-74: .../... |
|
3600 mm |
3600 mm |
|
67-70: 22 (I-II. oszt.) 71,73: 22 (I-II. oszt.) 72: 24 (II. oszt.) 74: 20 (I. oszt.) |
|
24 |
24 |
|
|
(2 x 24 LE) |
(2 x 35 LE) |
(2 x 35 LE) |
|
légfék (?) |
villamosfék |
Böcker légfék villamosfék |
Böcker légfék villamosfék |
1893-tól kezdve, a vonal villamosítottása után a személykocsik valószínűleg üzemen kívül álltak. A 72-es kocsit 1898-ban a BVV házilagosan átalakította: két maximum forgóvázzal szerelte fel, és villamos motorkocsinak használta tovább. Ez lett a Bc típusú motorkocsi. Ennek az átépítésnek nem lett folytatása.
A maradék nyolc kocsit végül 1909-ben építették át villamoskocsivá, I típusjellel. A kocsik két beálló tengellyel lettek ellátva, azonban a hosszabb hatablakos kocsik nagyobb tengelytávúak lettek. A 66-os kocsiról az emeletet eltávolították. Ezzel egyidőben a 72-es kocsit is átalakították ismételten, ez is beálló tengelyeket kapott. A forgóvázait azonban a BVVV egy sínszállító pőrekocsi futóművének használta fel.
A BSzKRt 1923-ban a legrégebbi eredetű motorkocsiknak adta a legalacsonyabb pályaszámot a BVVV eredetű kocsik közül. Így ez a kilenc kocsi sorban a 2000-2008-as pályaszámot kapta. A villamosok azonban igen szűk peronnal és keskeny ajtókkal rendelkeztek, amik kényelmetlenül lassíthatták az utascserét. Ezért nagyrészt a kisforgalmú vonalakra voltak beosztva.
A kilenc kocsit 1942-ben pótkocsivá alakítva átadták a BLVV-nek, itt
sorban 9850-9858-as pályaszámot kaptak. 1949-ben a pótkocsikat 9450-9458-ra
számozták tovább.
A Bc típusról nincs ismert felvételem, de a forgóváz bemutatható, ugyanis 1909-ben a 72-est átalakították, a forgóvázainak felhasználásával épült a 3-as sínszállító kocsi. Ezt a BSzKRt 8330-as pályaszámmal látta el, ma is megvan.
|
Németh Zoltán Gábor
|
|
|
1950-ben a volt I típusú motorkocsikból kialakított pótkocsikat átadták Miskolcnak, itt ezek nem sorrendben 1-9-es pályaszámot kaptak [4]. A kocsik nem sokáig voltak Miskolcon: kettőt (2, 6) átadtak Szegednek 1951-ben, majd további négyet 1956-ban (ezek forgalomba Szegeden már nem kerültek); hármat pedig selejteztek 1956-ban.Miskolc
|
|
|
|
Az 1951-ben Szegedre került két kocsi a 2-es (ex BSzKRt. 2004) és a 6-os (ex BSzKRt. 2000) miskolci pályaszámú volt. Ugyanezekkel a számokkal közelekdtek 1956-ig Szegeden.Szeged
Részletes állományi adatok:
(1891.) |
(1923.) |
(1942.) |
(1949.) |
(1950.) |
(1951.) |
(1951.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1909-ben ezt a kocsit is kéttengelyesre építették át |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok
esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy
a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - Berta József, Kertész István - 100 éves Miskolc
város tömegközlekedése
2005.IV.