A korszerűsített hajtásrendszerű Ganz csuklós villamosok |
A KCSV 5 típusú villamos
|
|
|
|
A KCSV 5-ös villamos (Korszerűsített Csuklós Villamos) története is egy sajnálatos balesethez kötődik. 1984. július 31-én, a Közvágóhídi végállomáson az 1303-as villamos kisiklott, és a jármű olyan mértékben károsodott, hogy a Fehér úti műhelybe kellett küldeni javításra. Itt a kocsit javítás után már a próbapályán tesztelték, amikor nagy sebességgel a vágány végén lévő földkúpnak, és a felsővezetéktartó oszlopnak ütközött. Az becsapódás olyan erejű volt, hogy a kocsi vezetője meghalt, a jármű pedig súlyos szerkezet-torzulást szenvedett el. Elmondások szerint ez a baleset az 1986-os 6-os villamos - 10-es busz ütközés "hírnöke" volt; gyaníthatólag itt is a villamosfék hibája következhetett be, áramszünet miatt. Amint írtuk, ama baleset után kezdődött meg az ICS-k rugóerőtárolós rögzítőfékkel történő ellátása, valamint a gyengeáramú hálózat biztonsága érdekében a statikus átalakítók felszerelése.
Az 1303-as ekkor majdnem egy évtizedre félre lett állítva,
1991-94
között azonban a Ganz-Ansaldo és a Ganz-Hunslet kooperációban
helyreállította
a járművet.
A kocsi 1994. szeptember 5-én került vissza Ferencváros
kocsiszín állományába.
Berendezését előtte azonban jelentősen átalakították, a tetejére
egyenáramú
szaggatós berendezést szereltek: a GVM trolibuszhoz és a Ganz metróhoz
hasonló magyar gyártmányú elektronikus berendezést. Ebben a
konstrukcióban
forgóvázanként a két motor állandóan párhuzamosan van kapcsolva, ezt
vezérli
egy tirisztoros szaggató. A jármű féküzemben automatikusan keresztmezős
kapcsolásra kapcsol, és a hálózat felvevőképességéhez mérten
visszatáplálja
a fékezéskor termelődő energiát.
A villamost 1999 körül visszafényezték "villamosszínűre". A
jármű nem
tökéletesen megbízható, többször is hosszabb időre is le volt állítva
az
elektronika meghibásodása miatt. A kocsit a BKV több sikertelen feltámasztási kísérlete után az
egyediségből származó üzemeltetési nehézségek miatt 2009.07.01-vel
kivonta a forgalomból. A MAVITE 2010. januárjában megvásárolta a
járművet, aminek a felújítása jelenleg Zugló kocsiszínben folyik. A
jármű mechanikus és villamos részei már elkészültek, a kocsiszekrény
esztétikai felújítása a következő lépés. Kapcsolódó link: MAVITE oldala a 1303-asról. |
Szigeti Dániel
|
A KCSV 7-es típusú villamosok
A Ganz-Ansaldo mint fővállalkozás 1996-99 folyamán 30 csuklós villamost korszerűsített. Az első (1347) 1997.VI.10-én kezdte meg a szolgálatát a 2A vonalon. Pályaszám szerint a következő kocsikat alakították át:
1321, 1325, 1326, 1327,
1328,
1329, 1330, 1331, 1332, 1335,
1336, 1337, 1339, 1340,
1343,
1344, 1345, 1346, 1347, 1348,
1350, 1351, 1352, 1353,
1354,
1355, 1356, 1359, 1362, 1370
A kocsikon megmaradtak a sínfékek. Különbség, hogy ezek vezérlését is a kontrollerrel lehet kiváltani. Emellett alacsony sebességről való fékezéskor (10-15 km/h alatt) a villamos nem használja az üzemszerű villamosféket, helyette enyhe sínfékezéssel kezdi meg a megállást. Ez nem teljesértékű megoldás, például váltókon - ahol a sínféket nem lenne szabad üzemeltetni - eleve 10-15 km/h körüli sebességgel lehet csak haladni. Ilyen esetben a fékezés a sínfék leszakadásával járhat.
A villamosok a felújítással kapcsolatban teljesen új utastérkialakítást kaptak. Elhúzható ablakokat szereltek be, és az ajtókat is teljesen lecserélték, emellett bevezetésre került az egyedi ajtónyitás leszállásjelzéssel, és az utastéri temperáló fűtés. Sajnos az ajtók nem bizonyultak kellő megbízhatóságúnak, különösen az első időszakban volt rengeteg ajtóhiba, és emiatti leállás. Átalakításra került a vezetőállás: zárt kabint alakítottak ki, új műszerasztallal. Hátránya az elrendezésnek, hogy zárt vezetőállásnál alig van légmozgás, így nyáron a járművezetők kénytelenek nyitott vezetőállásajtóval vezetni - a nyitott ajtó azonban belóg az utastérbe, akadályozza a mozgást. A levegőtlenség egyik oka, hogy megszűntették a homlokfali szellőzőnyílást, mely a fényszóró alatt helyezkedett el.
A jármű teljes körű számítógépes öndiagnosztikát és naplózást végez,
sőt, a rendszer a járművezetőnek javaslatokat is ad az esetleges
hibaelhárításra.
Ez a berendezés a Ganz-Ansaldo fejlesztése.
Az 1347-es, KCSV 7/A típusú villamos
A KCSV programnak az elkészült 30+1 kocsi után nem lett folytatása.
Ebben szerepet játszik a járműszerkezetet átépítő Ganz-Hunslet csődje,
emellett az átépített járművek tökéletesnek nem mondható berendezése,
valamint
a pénzhiány. Továbbá maguk a villamosok szekrénye meglehetősen
elhasználódott,
a KCSV-k gyártásával gyakorlatilag teljes mértékben újra kellett
építeni
a szerkezetet. Ezzel viszont konzerválták az ipari csuklósok egyes nem
túl előnyös tulajdonságát: a szűk ajtókat, a magas lépcsőket, a nem túl
finom rugózást. 2003 után a főműhely inkább a szokásos főjavításokkal
és
fővizsgákkal hosszabbítják meg a villamosok élettartamát.
Felhasznált irodalom: Gábor Péter: A "Ganz"
csuklós
villamos motorkocsik prototípusainak villamos berendezése,
Ganz Villamossági közlemények, 3. szám (1966.) 49.
oldal.
Gábor Péter: A budapesti nyolctengelyes csuklós
villamosok
mért menettulajdonságai,
Ganz Villamossági közlemények, 9. szám (1969.) 90. oldal
Oktatókönyv villamos járművezetők részére 1968.
A 100 éves budapesti villamosvasút története (1987.)
Danka Miklós: Járműszerkezet és típusismeret
villamosvasút
járművezetői részére Közdok, (1984.)
Danka Miklós: Közúti és gyorsforgalmú villamosjárművek
villamos berendezései (1977.)
Ganz Ansaldo Villamossági Rt. prospektusa
NSZ 2002. augusztus 8. A csuklós villamos
formatervezője
volt; szerző: Rokob Tibor
K. Juhász Erzsébet: A Ganz csuklós villamosok három
évtizede
Budapesten, Városi közlekedés 1997/4. 225. oldal
Legutóbbi módosítás: 2005.III.