Iparvágányok

Újpest

Kőbánya

Kelenföld

Budafok

Ferencváros

Cházár András utca

Pálffy-telep


Az alábbi térképvázlatok egy 1970 körül készült BKV füzetből valók, amely felsorolja a villamosvasút iparvágányait és a vágányhálózat állapotát taglalja. A főmenük térképei egy 1995-ös Budapest térképről valók, így ezek a mai állapotokat tükrözik. Piros pont jelzi az iparvágányokat, kékkel a MÁV-kapcsolatokat jelöltem.

Megjegyzés: a füzet nem tartalmazza azokat az iparvágnyokat, ami a MÁV vagy a HÉV, vagy más tulajdona. Emiatt maradt ki

Emellett van egy-két olyan vágány, amiről tudomásom van, de már ekkor valószínűleg használaton kívül volt, esetleg elbontották. Ilyen például

Több ezek közül megtalálható az 1952-es vágányhálózaton.

Megjegyzendő továbbá, hogy a vágányhálózati rajzok csak a ipartelepek belterületén pontosak, a forgalmi vágányok több helyen is pontatlanok.

Az iparvágányokat sokszor lezárták megfutamodás ellen sorompóval. Azonban ezen a képen a sorompó egyben egy olyan szerkezetet is működtetett, ami letépte a motorkocsikról az áramszedőt is. A képen látható motorkocsi egy BKVT Q típusú jármű (talán 7400-as soroztú műhelykocsi?).
(Ha van valakinek ötlete, hogy hol készülhetett a felvétel, örömmel venném levelét.)


Készítette: Németh Zoltán Ádám
Külön köszönet Müller Péternek, akinek a gyüjteményéből származik a vágányhálózati leírás.

Felhasznált irodalom: A BKV iprvágány kimutatása az 1970 körüli évekből
Keller László - K. Juhász Erzsébet: Százéves a budapesti bal parti körvasút (3); Városi Közlekedés 89/4.
K. Juhász Erzsébet: A Kőbányai Gőzmozdonyú Vontató iparvasútról (1888-1947); Városi Közlekedés 95/6.
Szűcs Zoltán: A 95. éves BBVV történetének leírása szövegben és képekkel. 1994.

MINDENNEMŰ INFORMÁCIÓT AZ ESETLEGES HIBÁKRÓL, ELTÉRÉSEKRŐL ÜDVÖZLETTEL FOGADUNK.
UGYANCSAK ÖRÖMMEL FOGADJUK A VÁGÁNYHÁLÓZATOKAT ÉS A JÁRMŰVEKET MEGÖRÖKÍTŐ FELVÉTELEKET.