Alapműködés
Az alapműködés tipikusan a 6-os vonal szerelvényein használták. Erre
a vonalra egy 2800-as motorkocsit osztottak be két pótkocsival. A kocsik
felszerelése a következő volt (lásd az ábrát):
A kocsik külsején: egy-egy vörös lámpa mindegyik ajtó mellett,
összesen négy közönséges fehér színű lámpa hengeres alakú vörös színben
átlátszó tartóban (ezek az indításjelző lámpák az ‘50-es években újra megjelentek
az összes nyitott peronos kocsin); ezeket az indításjelzőket I-vel jelöljük.
A kocsik belterében a mennyezeten: a) egy izzó, amit I1-gyel
jelölünk, egy vörös üvegbúrában; b) egy neonlámpa (N), átlátszó üvegbúrában;
c) egy kapcsoló (K1), amit a kocsikon kihúzott börszíj segítségével lehetett
működtetni. Ezt a kalauz használta az indításjelzés megadásához.
Csak a motorkocsin: a) egy neonlámpa, az ún. kéredzkedőlámpa
(KL), sárga üvegbúrában a motorkocsi mindkét végén volt a szélvédő fölött;
b) két kicsi visszajelző neon lámpa (V1 és V2), a vezetőállásnál; c) egy
háromállású kapcsoló (K2), amit a vezető üzemeltetett. A K2 három állása
a K, T, F betűkkel volt jelölve (T volt a középső állás).
A K2 kapcsoló T (semleges) állásában a berendezés üzemen kívül volt;
a szíjak meghúzásával a kocsikon nem történt semmi. Ha a motorkocsi megállóhelyhez
közeledett, a vezető átkapcsolta a K2-t K állásba. Ez esetben ha a fel-
és leszállás befejeződött, a szíj meghúzásával a kalauz a K1 kapcsolót
is működtette, amivel együtt az I és I1 indításjelző lámpák kigyulladtak.
Ha az összes kocsin működtették a K1 kapcsolót (azaz égett mindenhol
a vörös indításjelzés), akkor egy relé kigyujtotta a V1 visszajelző lámpát
- ez volt a vezetőnek szóló indulási parancs. Indulás elött a vezető a
K2 kapcsolóját átfordította az F állásba; ekkor az I és I1 vörös lámpák
égve maradtak, az N neonlámpák kigyulladtak a szerelvény kocsijaiban a
V2 visszajelző lámpával és a KL kéredzkedőlámpával együtt. Az N neonlámpák
és a kéredzkedőlámpa kigyúlása jelentette a szerelvény végleges indulási
jelét. A kéredzkedőlámpa egyben jelzett a közlekedési lámpát működtető
rendőrnek is, hogy adjon szabad jelzést. Indulás után a vezető a K2 kapcsolót
ismét semleges állásba kapcsolta, így minden lámpa kialudt. Megjegyzendő,
hogy a motorkocsiban az első ajtót a vezető kezelte, így az első (I*-gal
jelölt) indításjelző csak akkor gyulladt ki, amikor a K2-t a vezető F állásba
állította.
Eltérés volt azokon a fontos megállóhelyeken (pl. Széll Kálmán tér [Moszkva tér], Mussolini tér [Oktogon]), ahol állandó indítószemélyzet volt. Ez esetben a K2 kapcsoló végig semleges (T) állásban volt, és egyből az F állásba állította a vezető az indulásjelzés megadása után.
A 2856-os motorkocsi és a 5125-ös pótkocsi. A nyilak mutatják az indításjelző lámpák helyét (I és I* - az ajtók mellett) és a KL kéredzkedőlámpát (a viszonylatjelző mellett). A 2856-os fényszórója légvédelmi okokból van ernyőzve.
Módosítások
Nagyjavított 2800-asok és átalakított 1000-esek
1941 után a nagyjavított 2800-as kocsikról lekerült a beltéri N neonlámpa
(megszüntették); a beltéri I1 indításjelző lámpa nem egy fehér színű lámpa
volt vörös búrában, hanem egy normál vörös izzó szokványos foglalatban.
Az első ilyen megfigyelt kocsi a 2826-os volt. Az első átépített 1062-es
kocsi szintén így lett kialakítva.
1500-as motorkocsik és az 5800-5809-es pótkocsik.
A jelzőrendszer ugyanolyan volt, mint a nagyjavított 2800-asok, de
a bőrszíjak hiánya miatt a kocsira nyomógombokat szereltek fel (ez elég
kényelmetlen volt a zsúfolt kocsikban). Az V visszajelző lámpák szintén
hiányoztak, ezeket berregőkkel helyettesítették, amik addig szóltak, amíg
a K2 F állásban állt. A K2 kapcsoló körbeforgatható volt.
2600-os motorkocsik rekuperációval (2600-2619) és 9800-as (BLVV)
pótkocsik; valamint az egyik csuklósított Q kocsi (?1393+94 - Gizi); és
az Adél (BLVV 25+26, majd 9605-9606)
Ezeken a kocsikon egyszerűsített berendezés volt, csak az N belső lámpa,
a KL kéredzkedőlámpa és a V visszajelző lámpák; a működtetés ugyanolyan
maradt, a K1 kapcsolók működtetésével a vezetőállási visszajelző lámpák
gyulladtak ki.
Megjegyzés - A szerző lekötelezett azoknak a BSzKRt-s vezetőknek a 6-oson, akik megengedték a gyerekeknek, hogy üzemeltessék a K2 kapcsolót.