Ganz KCSV6-os villamos |
KCSV6 történet
|
|
|
|
A prototípus és a sorozatpéldány járművek között műszakilag nincs nagy különbség, egyedül a kinézetben fedezhetők fel eltérések. A villamos hattengelyes, két vezetőállású, csuklós villamos. Fényezése tekintetében Debrecen város színeit viseli magán.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kocsiszekrény
Mindkét kocsiszekrény acélszerkezetű konstrukció. Az alváz az oldalfalakkal, a tetővel, a kocsihomlokkal együtthordó hegesztett szerkezetet alkot, amely a teherviselésben egységesen vesz részt. Az egyes acélszerkezeti elemek elektromos ívhegesztéssel vannak egymáshoz kötve. A tervezés során nagy figyelmet fordítottak arra, hogy korróziós gócokat képező helyek a járművön ne legyenek. A vázrészeket és a burkoló lemezeket részben a gyártás kezdetekor, részben az összeépítés után nagy hatékonyságú korrózióvédelemmel látták el. Az oldalfalak kb. 1 fokos ferdeséggel, törés nélkül befelé döntöttek.
Érdekes kialakítású a jármű szekrénye: a KCSV6 és egy FVV csuklós egymás melletti képén elég jól látszik, hogy a KCSV6 magas, és az eleje össze van húzva, amitől kecsesnek tűnik; mégis belül ehhez képest meglepően tágas.
Moduláris felépítéséből adódóan igény szerint egy középső C-rész csatolható lenne hozzá, az ICS-khez hasonlóan. Ez a középrész lehetne akár alacsonypadlós is.
Forgóvázak
Rugózás
A kocsi rugózása gumirugók kombinációjával van megoldva. A primer rugózást a forgóvázkeret és a tengelyek közötti gumirugók oldják meg (tengelyenként két-két pár). A szekunder rugózás a forgóvázkeret és a kocsiszekrény közötti kapcsolat, melynek gumirugói a forgóváz két oldalán vannak a keretbe besüllyesztve.
Ajtók, ablakok, utastér
A belső kialakítás ergonomikus, az FVV csuklósokhoz képes minőségi ugrást jelentettek az utazóközönség számára. Természetesen a járművezetők is örültek az új villamosnak, ugyanis a vezetőfülke sokkal kellemesebb kialakítású, és a villamost is könnyebb vezetni. A menet-, illetve a fékszabályozás pedálokkal történik.
|
A jármű ismert legnagyobb sebessége 80 km/h felett van, de jelenleg 40 km/h-ra le vannak korlátozva, hogy ne érjék utol a lomhább FVV csuklósokat.
Az utastájékoztatás eltérő a prototípus, és a sorozatpéldány esetében. A prototípus a Budapestről már ismert FOK-GYEM gyártmányú mátrixkijelzős, melyből található egy-egy a villamos oldalán is. Ezt a sorozatpéldányoknál felváltották az LED-es kijelzők, melyek kisebbek, ám megbízhatóbbak. A vizuális tájékoztatás kiegészül hangos utastájékoztatással, valamint az ajtók felett térkép is található. A vezetőnek nem feladata a rendszer kezelése: a berendezés teljesen automatikus. A pályán lefektetett jeladók vannak, a villamosba pedig be vannak tápláva a vonalak (ez Debrecenben csak egy vonal). A jeladók segítségével a villamos "tudja", hogy merre jár, ennek megfelelően állítja a kijelzőt, és vezérli a hangosbemondót.
Vezérlés
A motorok forgórésze és állórésze ezen a kocsin állandó soros kapcsolásban van mind meneten, mind féken; a gyorsítás erősségét alapvetően az armatúraköri GTO tirisztor szabályozza. A menetirányváltást és a menet-fék kapcsolásokat is egyaránt az elektronika végzi el szabályozó tirisztorokkal, így csökkenteni lehetett a kontaktorok számát. A vontatómotorok szaggató általi megtáplálása következtében azok kapocsfeszültsége, a vonó- és fékerő folyamatosan, ugrásmentesen változtatható, továbbá veszteségmentes indítás és visszatápláló fékezés valósítható meg. A jármű féküzemben automatikusan keresztmezős kapcsolásra kapcsol, és a hálózat felvevőképességéhez mérten visszatáplálja a fékezéskor termelődő energiát. Ha nem képes visszatáplálni, akkor az áramot a tetőn elhelyezkedő fékellenállásokra kapcsolja.
A kétoldali járműrész egymástól független módon viselkedik, két külön szaggató tartozik a kétoldali hajtott forgóvázakhoz, melyeket a tetőn helyeztek el zárható dobozban. A számítógépes vezérlőelektronika is a tetőre került.
A jármű működéséről teljes körű számítógépes öndiagnosztikát és naplózást
végez. A rendszer a járművezetőnek javaslatokat is ad, az esetleges
hibaelhárításra. Ez a berendezés a Ganz-Ansaldo fejlesztése.
A diagnosztikai feladatok magukba foglalják a vezérlő berendezés öntesztjét, a jármű működésének
ellenőrzését, az ezzel kapcsolatos állapot- és hibainformációk nyilvántartását és ezek megjelenítését a
berendezésen elhelyezett nyomógombos számkijelzőn illetve a vezetőfülkében levő kijelző egységen. További
diagnosztikai funkciók a fekete doboz és az eseménynapló, valamint az adatküldés a szervíz-számítógép (PC)
számára, ha azt csatlakoztatják a berendezéshez.
Fékezés
A villamos főfékberendezés második fékkel és kiegészítő fékkel van felszerelve. A főfék a jármű üzemszerű megállítására szolgáló, hajtott kerékpárokra ható generátoros motorfék (dinamikus fék) és a futó kerékpárokra ható tárcsás fék. A generátoros motorfék szerepét kb. 5 km/h sebesség alatt átveszi a megállító fék, amikor is a hajtott kerékpárok tárcsás féke és a futó kerékpárok tárcsás féke lassítja a járművet. A második fék a minden tengelyre ható mechanikus (rugóerőtárolós) fék, amely rögzítőfékként is szolgál. Kiegészítő fék a valamennyi forgóvázra felszerelt sínfék. A biztos fékezést, illetve elindulást segíti a homoktartály, melyből homok szórható a hajtott kerekek elé.
Csatlás
Szellemes megoldás a jármű ütközője, mely alapesetben nem látható, a takarólemez alatt helyezkedik el, annak felhajtása után kinyitható. Kihajtás után egy szükség-csatolófejet lehet beleilleszteni. A kocsik csak mechanikusan csatolhatók, villamosan nem; a csatolt járművek csak szükségüzemben közlekedhetnek.
Segédüzemek
A segédüzem központi egysége egy statikus átalakító, amely az akkumulátor töltését végzi, szolgáltatja a világításhoz szükséges 24V-ot, valamint háromfázisú váltakozó feszültséget állít elő a szaggató szellőző, utastér szellőző és vezetőfülke szellőző hajtásához.
A KCSV6 programnak az elkészült 11 kocsi után egyenlőre nem lett folytatása. Ebben szerepet játszik a járműszerkezetet átépítő Ganz-Hunslet csődje, valamint a pénzhiány.
Készítette: A DKV Rt. eredeti lapját felhasználva Istvánfi Péter, kiegészítette: Németh Zoltán Ádám
Képek:
DKV Rt. honlapja,
Hajtó Bálint,
Németh Zoltán Gábor,
Szigeti Dániel,
Varga Ákos Endre,
Tildy Tibor,
Tóth Ferenc,
Istvánfi Péter,
és mások.
Felhasznált irodalom:
A Ganz-Transelektro honlapja
MKKK honlap
Hamster oldalai
Herb oldalai
"Városi és elővárosi közlekedés" fórum, Index.hu
"Síndöcögények, főleg a sárgák" fórum, Index.hu