Képek az 1973-ban közlekedett járművekről

Menetrend és kocsikiadás - Éjszakai járatok - Kocsiszíni kocsielosztás - Képek

Először egy kis magyarázkodás: ez a gyüjtemény azért lett összeállítva, hogy az 1973 körül közlekedett járművekről benyomást szerezhessen a kedves olvasó. Emiatt több olyan kép is bekerült ide, ami pár évvel késöbb vagy korábban lett készítve, mint 1973. Ott ahol szerintem több év eltérés is lehet, a kép alá egy *-ot tettem.

Emellett nem sikerült teljesen megfelelő típusokat mindenhová betenni oda, ahol hasonló járművek közlekedtek. Pl. UV-ból, a 2000-2500-as vagy 2900-3000-es ikerkocsiból nem sikerült mindenhová a megfelelő típushoz tartozó képet talalni. Gyanítom azonban, hogy annak idején a kocsiszínek sem fektettek különösebb hangsúlyt arra, hogy például az 50-esre csak 3400-as, a 42-esre pedig csak 3200-as kocsi kerüljön.

2 - 1340 és 1333

Lánchíd aluljáró
Az ipari csuklósokon érdemes megfigyelni a késöbb leszerelt második áramszedőt.
3 - 2624
Lehel utca a Bulcsú utca és a Dévai utca között (háttérben a Ferroglóbusz)
A 2624-es kocsi Amszterdamban élte túl a selejtezést, hazatérése után nosztalgiajárműként áll újra szolgálatba.

3 - 2806+5672+56xx

Újpest, Váci út-Fóti út, végállomás
Újpesti Helytörténeti Egyesület
A 2806-os a múzeum céljára félretett 2800-as motorkocsi.
A 3/A-ról M+P+P szerelvény formában sajnos nem ismerek fényképet.
4 -3298
Jászai Mari tér
Érdemes megfigyelni egy -az UV-n- ritkaságot: a kocsin egy csúszólapos szedő van felszerelve. Ez a nagy áramfelvétel miatt nem túl kedvező.
4 - 3822
Moszkva tér, 1973. 03. 24.
Hans Lehnhart - Strassenbahnbetriebe in Osteuropa
Nem véletlenül a fenti könyv az UV-szerelvényt Budapest parádé-jarművének nevezi. A kelet-európai kocsik között az UV sebességével, befogadóképességével -és esztétikus megjelenésével- kiemelkedett kortársai közül.
5 - 3711
Óbuda
Azzal együtt, hogy az 5-ösre is 3600-as kocsik vannak kiírva, a két UZ kocsi szinte mindíg az 5-ösön közlekedett a '70-es években.
6 - 3278
Blaha Lujza tér
Madár Béla
Ennek az UV-nek még nincs átépítve a homlokfali viszonylatjelző táblája, noha az A-oldali csatlásokat már leszerelték.
6 - 3374
Marx (Nyugati) tér, Nyugati pályaudvar
A defenzív vezetés képekben MK. 1976.
8 - 1728
Újpest, (Szent) István tér végállomás, 1976-ban*
9 - 1314
Batthyány tér
A 9-es vonal kocsijait a 19-esével megcserelték a tervezethez képest, így a 19-esre lettek az óbudai Stukák beosztva. Az 1314-es kocsi még visszaköszön ezen a lapon a 37-es vonalon. Azonban ott már át van építve a szélvédője.
10 - 1738
Újpest, Árpád út, 1974. IV. 4.
Hans Lehnhart - Strassenbahnbetriebe in Osteuropa
Az 55-ös és a 10-es kocsijai a Víztorony-végállomás elött feltorlódtak. Az 1738+1739-es ikerkocsi még látható lesz ezen az oldalon, a 65-ösön.
A 10/A-ról sajnos nem ismerek fényképet ebböl a korszakából (tehát 1700-as ikerkocsikkal). 
11 - 3645
Óbuda, Vörösvári út végállomás
1972-73-ban a 33-as vonalra M+P+P szerelvények kerültek, ezután a 11-es a kocsiszín területén lévő hurokvágány helyett a Bécsi úti fejvégállomást használta.
12 - 1621
Nyugati pályaudvar, Kádár utca végállomás, 1969-71.
Vittorio Formigari
13 - 1548
Kőbánya, Bihari utca*
Vígh László Endre
14 - 1102
Nyugati-pályaudvar, Kádár utca végállomás
Vígh László Endre
15 - 3631
Jászai Mari tér végállomás*
Ambrus Sándor
A 15-ös elég ritka járat volt, ezért a 15/A teljes üzemidőben közlekedett a belső szakaszon. Sőt a betétjárat sűrűbb is volt az alapjáratnál.
15/A - 3661
Pozsonyi út*
Amíg villamos járt az út középen macskakővel, szélén keramitburkolattal volt borítva. Ez minden bizonnyal esztétikailag kellemes látvány volt, azonban esős időben igen veszélyes lehetett.
17 - 3600
Bécsi út, Margit kórház végállomás
A háttérben látható a fejvégállomás a Bécsi úton.
18 - 1336
Moszkva tér
Székács András
19 - 3629
Szent Gellért rakpart
Madár Béla
A 19-es és a 9-es kocsiállományát felcserélték: a 19-esre Stukák kerültek az ipari csuklósok helyett.
20 - 3055
Népliget
Heinz Heider
22 - GA-91-01
Boráros tér végállomás
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
Érdemes megfigyelni a villamosmegálló-táblát az autóbusz-végállomáson.
23 - 2974
Orczy tér
24 - 2040
Mező Imre (Orczy) út
24 - 2561 és 2554
Közvágóhíd végállomás
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
25 - 1533
Május 1. (Hermina) út, 1969-71.
Vittorio Formigari
28 - 1204
Orczy tér*
A temetői koszorúk homlokfali szállítása teljesen bevett dolog volt ezidőtájt.
Hogy a 29-es vonalra mit is osztottak be - ez egyenlőre ismeretlen számomra. 

Elmondások szerint régebben legalább hetente kétszer közlekedett a 29-es - lóversenynapokon.

30 - 2440
Mester utca végállomás
Ulrich Theurer
31 - 12xx
Boráros tér
Autó-Motor
A hurokban a Bengáli csak a 31-esen közlekedhetett. A kimutatás tanulsága szerint a 31-esen ezidőtájt négyféle típus közlekedett egyszerre.
31 - 2025
Soroksári út
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
A Soroksári út egyik szélére húzódtak a 31-es vágányai a vágóhíd épülete elött. A másik oldalon voltak a 22-es vonal vágányai.
31 - 24xx
Soroksári út
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
Ismert olyan fénykép is, ahol a lőrinci ikerkocsi a 2000-es ikerkocsival találkozik, tehát ténylegesen több típus volt egyszerre a 31-esen.
31 - 3053
Pesterzsébet
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
2900-ast nem találtam a 31-esről (ebből a korszakból), azonban egy teljesen azonos kinézetű 3000-es ikerkocsit igen. 
32/i - 2978
Üllöi út - Könyves Kálmán körút
A 32/i vonalról ezt az egy fényképet ismerem, de ez teljesen korszakunkba illik - noha 1700-as ikerkocsi helyett 2900-ast látunk. Valószínűleg a kocsiszín is keverte az 1700, 2400, 2900, 3000-es ikerkocsikat a 20, 23, 30, 31, 32i vonalakon - ezt több fénykép is mutatja.
33 - 1072
Óbuda kocsiszín végállomás*
Amíg az 55-ös felüljáróját építették, az M+P+P szerelvények a 33-ason közlekedtek. 2800-asról nincs képem a 33-ason.
33/A - 3640
Váci út - Róbert Károly körút végállomás*
Lakos Rudolf
A leszállóhely egyben a 33-as megállóhelye - a 33/A kocsijának igyekeznie kellett nem feltartani a 33-as kocsijait a végállomási visszafogással. 
A 36-os vonalról nincs korabeli fotóm ipari csuklóssal. Pár évvel késöbbi felvételeken 1200-asok tüntek fel a vonalon.
37 - 1314
Népszínház utca végállomás
37/A-ról nincs képem . Az 1314 már feltünt a 9-esen, a kocsinak az ajtajait még késöbb átépítették.
40 - 2052
Pestimre, Vörös fény (Nemes) utca - Stefánia utca, 1975.VIII.2.*
Pándy Tamás
A kép a megszüntetés elötti utolsó napon készült.
41 - 1934
Albertfalva, Fehérvári út, Forgalmi telep végállomás 
Feltűnő a kocsin, hogy a hirtelenjében megszüntetett szellőzők mennyire aránytalanná tette a kocsi ablakainak vonalát. Késöbb ezt korrigálták.
42 - 3441
Madách tér végállomás
3200-as UV-val nem találtam korabeli felvételt a 42-esről.
42/A - 3358
Üllői út, Népliget
És a 42/A-ról sem...
43 - 1932
Nagytétényi út, Diósárok*
Itt látszik az a kitérő, amit nem használtak a villamoskorszakban.
43/A - 1936
Budatétény, kultúrpark végállomás
A 43/A megszüntetése után a kettős vágánykapcsolat helyett csak egy visszafogó váltó maradt.
44 - 3824
Zugló, Rákospatak végállomás*
47 - 3266
Budafok, Varga Jenő (Városház) tér végállomás*
47 - 6004
Bajcsy-Zsilinszky út*
Ambrus Sándor
49 - 3313
Bajcsy-Zsilinszky út*
50 - 3347
Üllői út*
3400-as kocsival vonali fotó nem állt a rendelkezésemre.
51 - 2583
Kispest, Használtcikk-piac
Ez a késöbbi fotó már akkor készült, amikor már elegendő 2500-as ikerkocsi volt (ezeket 1973 körül ikresítették) - amelyek Kispest kocsiszínbe kerültek, és az 51-esen kicsit késöbb ezek vegyesen közlekedtek az azonos külsőjű 2000-esekkel.
51/A - 5002
Nagyvárad tér
A Nagyvárad tér elött a beérkező vágány szétágazott: a szélső vágányról lehetett visszafordulni, a belsőn lehetett továbbmenni a városközpont felé.
52 - 3453
Üllői út
55 - 1736
Váci út
Madár Béla
Az 55/A vonal kocsijairól sajnos nincs felvételem.
56 - 1077
Moszkva tér
Székács András
58 - 1067
Zugligeti út
Érdemes megfigyelni, hogy hátul egy utas a baloldali ajtót használja felszállásra.
59 - 1026
Krisztina körút
Madár Béla
61 - 1351
Moszkva tér
Székács András
62 - 3879
Rákospalota-Pestújhely, MÁV-telep*
A 63-as villamosról nincs fotóm ebből a korszakból.
64 - 3108
Zugló, Vezér utca - Füredi utca, 1973. 09. 31.
65 - 1739
Rákospalota, Czabán Samu (Széchenyi) tér
Az 1738+1739 már látható volt a 10-esen.
67 - 1509+5854
Baross tér, Keleti-pályaudvar végállomás
68 - 3358
Zugló, Nagy Lajos király útja*
 


68/É - 1387
Baross tér, Keleti-pályaudvar végállomás
Kelecsényi Gábor gyüjteményéből
Éjszakai járatokról sajnos nincs sok fotó - kivéve ezt a csemegét: az éjszakai 68-ast a Baross kocsiszín adta. Ezt a kocsit nemsokára 1416-ra számozták át.




70 - 569
Gorkij (Városligeti) fasor
Sajnos egy korabeli 71-es trolibusz-fotó is hiányzik a gyüjteményből.
72 - 544
Rudas László (Podmaniczky) utca - Lenin (Teréz) körút
73 - 563 és 76 - 530
Keleti-pályaudvar, Bethlen Gábor utca végállomás
74 - 268
Kálvin tér
75 - 4xx
Könyves Kálmán körút - Elnök utca
Madár Béla
76 - 505
Élmunkás (Ferdinánd)-híd*
78 - 5xx
Majakovszkij (Király) utca - Lenin (Erzsébet) körút
79 - 517
Jászai Mari tér - Budai Nagy Antal utca végállomás*
Székács András
 




FAV - 3
Széchenyi-fürdő végállomás
Fogas - 30+40+xx
Városmajor végállomás
A 30+40-es kocsi múzeumi célra van félretéve.

Összeállította: Németh Zoltán Ádám