Először egy kis magyarázkodás: ez a gyüjtemény azért lett összeállítva, hogy az 1973 körül közlekedett járművekről benyomást szerezhessen a kedves olvasó. Emiatt több olyan kép is bekerült ide, ami pár évvel késöbb vagy korábban lett készítve, mint 1973. Ott ahol szerintem több év eltérés is lehet, a kép alá egy *-ot tettem.
Emellett nem sikerült teljesen megfelelő típusokat mindenhová betenni oda, ahol hasonló járművek közlekedtek. Pl. UV-ból, a 2000-2500-as vagy 2900-3000-es ikerkocsiból nem sikerült mindenhová a megfelelő típushoz tartozó képet talalni. Gyanítom azonban, hogy annak idején a kocsiszínek sem fektettek különösebb hangsúlyt arra, hogy például az 50-esre csak 3400-as, a 42-esre pedig csak 3200-as kocsi kerüljön.
Az ipari csuklósokon érdemes megfigyelni a késöbb leszerelt második áramszedőt. |
Lehel utca a Bulcsú utca és a Dévai utca között (háttérben a Ferroglóbusz) A 2624-es kocsi Amszterdamban élte túl a selejtezést, hazatérése után nosztalgiajárműként áll újra szolgálatba. |
Újpesti Helytörténeti Egyesület A 2806-os a múzeum céljára félretett 2800-as motorkocsi. A 3/A-ról M+P+P szerelvény formában sajnos nem ismerek fényképet. |
Jászai Mari tér Érdemes megfigyelni egy -az UV-n- ritkaságot: a kocsin egy csúszólapos szedő van felszerelve. Ez a nagy áramfelvétel miatt nem túl kedvező. |
Moszkva tér, 1973. 03. 24. Hans Lehnhart - Strassenbahnbetriebe in Osteuropa Nem véletlenül a fenti könyv az UV-szerelvényt Budapest parádé-jarművének nevezi. A kelet-európai kocsik között az UV sebességével, befogadóképességével -és esztétikus megjelenésével- kiemelkedett kortársai közül. |
Óbuda Azzal együtt, hogy az 5-ösre is 3600-as kocsik vannak kiírva, a két UZ kocsi szinte mindíg az 5-ösön közlekedett a '70-es években. |
Blaha Lujza tér Madár Béla Ennek az UV-nek még nincs átépítve a homlokfali viszonylatjelző táblája, noha az A-oldali csatlásokat már leszerelték. |
Marx (Nyugati) tér, Nyugati pályaudvar A defenzív vezetés képekben MK. 1976. |
Újpest, (Szent) István tér végállomás, 1976-ban* |
Batthyány tér A 9-es vonal kocsijait a 19-esével megcserelték a tervezethez képest, így a 19-esre lettek az óbudai Stukák beosztva. Az 1314-es kocsi még visszaköszön ezen a lapon a 37-es vonalon. Azonban ott már át van építve a szélvédője. |
Újpest, Árpád út, 1974. IV. 4. Hans Lehnhart - Strassenbahnbetriebe in Osteuropa Az 55-ös és a 10-es kocsijai a Víztorony-végállomás elött feltorlódtak. Az 1738+1739-es ikerkocsi még látható lesz ezen az oldalon, a 65-ösön. A 10/A-ról sajnos nem ismerek fényképet ebböl a korszakából (tehát 1700-as ikerkocsikkal). |
Óbuda, Vörösvári út végállomás 1972-73-ban a 33-as vonalra M+P+P szerelvények kerültek, ezután a 11-es a kocsiszín területén lévő hurokvágány helyett a Bécsi úti fejvégállomást használta. |
Nyugati pályaudvar, Kádár utca végállomás, 1969-71. Vittorio Formigari |
Kőbánya, Bihari utca* Vígh László Endre |
Nyugati-pályaudvar, Kádár utca végállomás Vígh László Endre |
Jászai Mari tér végállomás* Ambrus Sándor A 15-ös elég ritka járat volt, ezért a 15/A teljes üzemidőben közlekedett a belső szakaszon. Sőt a betétjárat sűrűbb is volt az alapjáratnál. |
Pozsonyi út* Amíg villamos járt az út középen macskakővel, szélén keramitburkolattal volt borítva. Ez minden bizonnyal esztétikailag kellemes látvány volt, azonban esős időben igen veszélyes lehetett. |
Bécsi út, Margit kórház végállomás A háttérben látható a fejvégállomás a Bécsi úton. |
Moszkva tér Székács András |
Szent Gellért rakpart Madár Béla A 19-es és a 9-es kocsiállományát felcserélték: a 19-esre Stukák kerültek az ipari csuklósok helyett. |
Népliget Heinz Heider |
Boráros tér végállomás Kelecsényi Gábor gyüjteményéből Érdemes megfigyelni a villamosmegálló-táblát az autóbusz-végállomáson. |
Orczy tér |
Mező Imre (Orczy) út |
Közvágóhíd végállomás Kelecsényi Gábor gyüjteményéből |
Május 1. (Hermina) út, 1969-71. Vittorio Formigari |
Orczy tér* A temetői koszorúk homlokfali szállítása teljesen bevett dolog volt ezidőtájt. |
Elmondások szerint régebben legalább hetente kétszer közlekedett a 29-es - lóversenynapokon. |
Mester utca végállomás Ulrich Theurer |
Boráros tér Autó-Motor A hurokban a Bengáli csak a 31-esen közlekedhetett. A kimutatás tanulsága szerint a 31-esen ezidőtájt négyféle típus közlekedett egyszerre. |
Soroksári út Kelecsényi Gábor gyüjteményéből A Soroksári út egyik szélére húzódtak a 31-es vágányai a vágóhíd épülete elött. A másik oldalon voltak a 22-es vonal vágányai. |
Soroksári út Kelecsényi Gábor gyüjteményéből Ismert olyan fénykép is, ahol a lőrinci ikerkocsi a 2000-es ikerkocsival találkozik, tehát ténylegesen több típus volt egyszerre a 31-esen. |
Pesterzsébet Kelecsényi Gábor gyüjteményéből 2900-ast nem találtam a 31-esről (ebből a korszakból), azonban egy teljesen azonos kinézetű 3000-es ikerkocsit igen. |
Üllöi út - Könyves Kálmán körút A 32/i vonalról ezt az egy fényképet ismerem, de ez teljesen korszakunkba illik - noha 1700-as ikerkocsi helyett 2900-ast látunk. Valószínűleg a kocsiszín is keverte az 1700, 2400, 2900, 3000-es ikerkocsikat a 20, 23, 30, 31, 32i vonalakon - ezt több fénykép is mutatja. |
Óbuda kocsiszín végállomás* Amíg az 55-ös felüljáróját építették, az M+P+P szerelvények a 33-ason közlekedtek. 2800-asról nincs képem a 33-ason. |
Váci út - Róbert Károly körút végállomás* Lakos Rudolf A leszállóhely egyben a 33-as megállóhelye - a 33/A kocsijának igyekeznie kellett nem feltartani a 33-as kocsijait a végállomási visszafogással. |
|
Népszínház utca végállomás 37/A-ról nincs képem . Az 1314 már feltünt a 9-esen, a kocsinak az ajtajait még késöbb átépítették. |
Pestimre, Vörös fény (Nemes) utca - Stefánia utca, 1975.VIII.2.* Pándy Tamás A kép a megszüntetés elötti utolsó napon készült. |
Albertfalva, Fehérvári út, Forgalmi telep végállomás Feltűnő a kocsin, hogy a hirtelenjében megszüntetett szellőzők mennyire aránytalanná tette a kocsi ablakainak vonalát. Késöbb ezt korrigálták. |
Madách tér végállomás 3200-as UV-val nem találtam korabeli felvételt a 42-esről. |
Üllői út, Népliget És a 42/A-ról sem... |
Nagytétényi út, Diósárok* Itt látszik az a kitérő, amit nem használtak a villamoskorszakban. |
Budatétény, kultúrpark végállomás A 43/A megszüntetése után a kettős vágánykapcsolat helyett csak egy visszafogó váltó maradt. |
Zugló, Rákospatak végállomás* |
Budafok, Varga Jenő (Városház) tér végállomás* |
Bajcsy-Zsilinszky út* Ambrus Sándor |
Bajcsy-Zsilinszky út* |
Üllői út* 3400-as kocsival vonali fotó nem állt a rendelkezésemre. |
Kispest, Használtcikk-piac Ez a késöbbi fotó már akkor készült, amikor már elegendő 2500-as ikerkocsi volt (ezeket 1973 körül ikresítették) - amelyek Kispest kocsiszínbe kerültek, és az 51-esen kicsit késöbb ezek vegyesen közlekedtek az azonos külsőjű 2000-esekkel. |
Nagyvárad tér A Nagyvárad tér elött a beérkező vágány szétágazott: a szélső vágányról lehetett visszafordulni, a belsőn lehetett továbbmenni a városközpont felé. |
Üllői út |
Váci út Madár Béla Az 55/A vonal kocsijairól sajnos nincs felvételem. |
Moszkva tér Székács András |
Zugligeti út Érdemes megfigyelni, hogy hátul egy utas a baloldali ajtót használja felszállásra. |
Krisztina körút Madár Béla |
Moszkva tér Székács András |
Rákospalota-Pestújhely, MÁV-telep* |
|
Zugló, Vezér utca - Füredi utca, 1973. 09. 31. |
Rákospalota, Czabán Samu (Széchenyi) tér Az 1738+1739 már látható volt a 10-esen. |
Baross tér, Keleti-pályaudvar végállomás |
Zugló, Nagy Lajos király útja* |
|
|
|
Baross tér, Keleti-pályaudvar végállomás Kelecsényi Gábor gyüjteményéből Éjszakai járatokról sajnos nincs sok fotó - kivéve ezt a csemegét: az éjszakai 68-ast a Baross kocsiszín adta. Ezt a kocsit nemsokára 1416-ra számozták át. |
|
|
|
Gorkij (Városligeti) fasor |
|
Rudas László (Podmaniczky) utca - Lenin (Teréz) körút |
Keleti-pályaudvar, Bethlen Gábor utca végállomás |
Kálvin tér |
Könyves Kálmán körút - Elnök utca Madár Béla |
Élmunkás (Ferdinánd)-híd* |
Majakovszkij (Király) utca - Lenin (Erzsébet) körút |
Jászai Mari tér - Budai Nagy Antal utca végállomás* Székács András |
|
|
|
Széchenyi-fürdő végállomás |
Városmajor végállomás A 30+40-es kocsi múzeumi célra van félretéve. |