Tátra T6A2


A PCC-ktől a Tátrákig
T5C5 - Budapest
KT8D5 - Miskolc
T6A2 - Szeged
A 904-es T6A2-es motorkocsi Szeged Rókus végállomáson

Szegeden a Tátrák beszerzése előtt, 1992 őszétől 1993 tavaszáig egy próbakocsi járt. Ez egy T6A5-ös villamos volt. A villamos kassai eredetű volt, 628-as pályaszámmal.

Takács László
Jens Gecks
A próbajárat a Rókus-pályaudvar hurokvágánya előtt.
A T6A5-ös motorkocsi 1-es táblával vonali szolgálaton,
a Rókus-pályaudvar előtt.
Ekés András

Érkeznek a szegedi Tátra villamosok
Lerakodás után a kocsiszínben

A szegedi T6A2-es típusú villamosokat 1997-98-ban szerezték be. Aktuális állományi listájukat Hajtó Bálint oldalán lehet megtalálnim, az állományba vételüket azonban itt is feltüntetem.
 

Pályaszám
Állományba vétel
900
1997.05.08.
901
1997.05.08.
902
1997.05.08.
903
1998.02.13.
904
1998.02.13.
905
1998.02.13.
906
1998.02.20.
907
1998.02.26.
908
1998.02.13.
909
1998.02.26.
910
1998.02.17.
911
1998.02.20.
912
1998.02.17.
Müller Péter
Müller Péter
Próbaúton csatolva. 2004. őszétől üzemszerűen is megjelentek
a csatolt szerelvények az 1-es vonalon.
1998-ban, a forgalomba helyezésük megünneplésére

Tátra villamosok hazánkban Budapesten, Miskolcon és Szegeden találhatók. A három város közül Szegeden járnak Tátra T6A2 (egészen pontosan T6A2H) típusú villamosok, számszerűen 13-an vannak. E típus négytengelyes, egy vezetőállásos, egyoldali, összesen 3 db IFE gyártmányú kétszárnyú lengőajtóvál rendelkezik, ebből kifolyólag Szegeden e villamosokat az 1-es vonalon használják (a másik két vonalon csak rendkívüli alkalmakkor tűnhet fel).

A villamosok szaggatós rendszerű TV 14D típusú IGBT-s hajtással rendelkeznek. A motorteljesítmény 4x45 kW, mind a négy tengely hajtott és mind a négy fékezett. Tengelyenként 1-1 tárcsafékes rugóerőtárolós rögzítőfékkel és elektronikusan vezérelt sínfékkel vannak felszerelve. Menettulajdonságait tekintve igen dinamikus mozgásra képes, elvileg 50 km/h a végsebessége, gyakorlatilag ennél többet is tud, ha ezt a pálya lehetővé teszi. A villamos processzor vezérelt CAN diagnosztikai rendszerrel, Mfav járművezető nyilvántartós fogyasztásmérővel rendelkezik.

Érdekességként megemlíthető még, hogy a villamos hátuljában van egy vezérlőállás, amely tolatáskor használatos (természetesen nem üzemszerűen).
 

Uherkovich Péter
Szigeti Dániel
2000. márciusában a kocsiszínben tolatva fordultak
A hátsó vezérlőpanel

Néhány szót az utastérről. Méreteiből adódóan (14,5 m-es hossz) az utaskapacitása nem túl nagy, ami Szegeden csúcsidőben a belvárosi szakaszon gyakran okoz gondot. Emiatt 2004-től bevezették a csatolt üzemet vegyesen szóló kocsikkal. A befogadóképessége számszerűleg 20 ülő-, 81 állóhely. Az utasülések Vogel típusúak, fix, műanyag háttámlás, textil kárpitozásúak. A villamosba jutáshoz 2 lépcsőn át vezet az út, a padlóburkolat pedig természetesen csúszásmentes. Mindhárom ajtónál található leszállásjelző, az ajtók akár egyenként is nyithatóak. A szegedi Tátrákban elektronikus utastájékoztató rendszer is van. Ez két részből tevődik össze. Egyrészt Buse-típusú pontmátrixos vizuális kijelző, ami a villamos elején és oldalán a viszonylatszámot és a végállomást, hátul pedig csak a viszonylatszámot jeleníti meg, másrészt pedig az Apex-típusú akusztikus utastájékoztató a szokásos dolgokról tájékoztatja az utasokat: induláskor a "Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak, a ... következik.", a megállóba érkezéskor pedig a megállót közli az utazóközönséggel egy kedves női hangon.
 

Müller Péter
Müller Péter
Utastere
Vezetőállása

A jármű fűtőberendezéssel is rendelkezik. Ez persze a kemény mínuszokban nem képes nyári hőséget varázsolni a belső térben a gyakori ajtónyitás miatt, de azért viszonylag kellemes klímát teremt az utastérben. Nyári melegben pedig a szellőzés a tetőszellőzőn és az eltolható oldalablakokon keresztül megoldott. Az oldalüvegek egyébként fele-fele arányban osztottak és mind az alsó, mind a felső részében eltolhatók az ablakok.

Tátra T6A2 adatai:
 
Méret- és súlyadatok
Hosszúság: 14.500 mm
Szélesség: 2.200 mm
Magasság: 3.110 mm
Súly: 18.300 kg
Műszaki adatok
Hajtásrendszer: szaggatós rendszerű TV 14D IGBT (visszatáplálós)
Motor típusa: TE 023A05
Motor teljesítménye: 4x45 kW
Max. sebesség: 50 km/h 
Tengelyek száma: 4
Fékrendszer: tengelyenként 1-1 tárcsafék rugóerőtárolós rögzítőfék,
elektronikusan vezérelt sínfék
Utastér
Ülőhely: 20
Állóhely: 81
Utastájékoztató rendszer
Vizuális: Buse típusú pontmátrixos kijező
Akusztikus: Apex típusú akusztikus utastájékoztató
Szelényi Gábor
Fodor Illés
1999-ben, az új végállomás megépítése elött a gazban...
A 901-esnek volt zajcsökkentő oldallemezelés is felszerelve a forgóvázára


Készítette: Bálint Gábor és Zsiga Krisztián, kiegészítette Németh Zoltán Ádám

2004.IX.