Tátra T6A2 |
|
|
|
|
|
|
Szegeden a Tátrák beszerzése előtt, 1992 őszétől 1993 tavaszáig egy próbakocsi járt. Ez egy T6A5-ös villamos volt. A villamos kassai eredetű volt, 628-as pályaszámmal.
A szegedi T6A2-es típusú villamosokat 1997-98-ban szerezték be. Aktuális
állományi listájukat Hajtó
Bálint oldalán lehet megtalálnim, az állományba vételüket azonban itt
is feltüntetem.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Müller Péter
|
Müller Péter
|
a csatolt szerelvények az 1-es vonalon. |
|
Tátra villamosok hazánkban Budapesten, Miskolcon és Szegeden találhatók. A három város közül Szegeden járnak Tátra T6A2 (egészen pontosan T6A2H) típusú villamosok, számszerűen 13-an vannak. E típus négytengelyes, egy vezetőállásos, egyoldali, összesen 3 db IFE gyártmányú kétszárnyú lengőajtóvál rendelkezik, ebből kifolyólag Szegeden e villamosokat az 1-es vonalon használják (a másik két vonalon csak rendkívüli alkalmakkor tűnhet fel).
A villamosok szaggatós rendszerű TV 14D típusú IGBT-s hajtással rendelkeznek. A motorteljesítmény 4x45 kW, mind a négy tengely hajtott és mind a négy fékezett. Tengelyenként 1-1 tárcsafékes rugóerőtárolós rögzítőfékkel és elektronikusan vezérelt sínfékkel vannak felszerelve. Menettulajdonságait tekintve igen dinamikus mozgásra képes, elvileg 50 km/h a végsebessége, gyakorlatilag ennél többet is tud, ha ezt a pálya lehetővé teszi. A villamos processzor vezérelt CAN diagnosztikai rendszerrel, Mfav járművezető nyilvántartós fogyasztásmérővel rendelkezik.
Érdekességként megemlíthető még, hogy a villamos
hátuljában van egy vezérlőállás, amely tolatáskor használatos (természetesen
nem üzemszerűen).
Uherkovich Péter
|
Szigeti Dániel
|
|
|
Néhány szót az utastérről. Méreteiből adódóan
(14,5 m-es hossz) az utaskapacitása nem túl nagy, ami Szegeden csúcsidőben
a belvárosi szakaszon gyakran okoz gondot. Emiatt 2004-től bevezették a csatolt üzemet vegyesen szóló kocsikkal. A befogadóképessége számszerűleg
20 ülő-, 81 állóhely. Az utasülések Vogel típusúak, fix, műanyag háttámlás,
textil kárpitozásúak. A villamosba jutáshoz 2 lépcsőn át vezet az út, a
padlóburkolat pedig természetesen csúszásmentes. Mindhárom ajtónál található
leszállásjelző, az ajtók akár egyenként is nyithatóak. A szegedi Tátrákban
elektronikus utastájékoztató rendszer is van. Ez két részből tevődik össze.
Egyrészt Buse-típusú pontmátrixos vizuális kijelző, ami a villamos elején
és oldalán a viszonylatszámot és a végállomást, hátul pedig csak a viszonylatszámot
jeleníti meg, másrészt pedig az Apex-típusú akusztikus utastájékoztató
a szokásos dolgokról tájékoztatja az utasokat: induláskor a "Kérem vigyázzanak,
az ajtók záródnak, a ... következik.", a megállóba érkezéskor pedig a megállót
közli az utazóközönséggel egy kedves női hangon.
Müller Péter
|
Müller Péter
|
|
|
A jármű fűtőberendezéssel is rendelkezik. Ez persze a kemény mínuszokban nem képes nyári hőséget varázsolni a belső térben a gyakori ajtónyitás miatt, de azért viszonylag kellemes klímát teremt az utastérben. Nyári melegben pedig a szellőzés a tetőszellőzőn és az eltolható oldalablakokon keresztül megoldott. Az oldalüvegek egyébként fele-fele arányban osztottak és mind az alsó, mind a felső részében eltolhatók az ablakok.
Tátra T6A2 adatai:
Méret- és súlyadatok | |
Hosszúság: | 14.500 mm |
Szélesség: | 2.200 mm |
Magasság: | 3.110 mm |
Súly: | 18.300 kg |
Műszaki adatok | |
Hajtásrendszer: | szaggatós rendszerű TV 14D IGBT (visszatáplálós) |
Motor típusa: | TE 023A05 |
Motor teljesítménye: | 4x45 kW |
Max. sebesség: | 50 km/h |
Tengelyek száma: | 4 |
Fékrendszer: | tengelyenként 1-1 tárcsafék rugóerőtárolós
rögzítőfék,
elektronikusan vezérelt sínfék |
Utastér | |
Ülőhely: | 20 |
Állóhely: | 81 |
Utastájékoztató rendszer | |
Vizuális: | Buse típusú pontmátrixos kijező |
Akusztikus: | Apex típusú akusztikus utastájékoztató |
Szelényi Gábor
|
Fodor Illés
|
|
|