Forgalomirányítási
Főosztály
87/FSZU/2001. |
FORGALMI SZOLGÁLATI UTASÍTÁS
Tárgy: Az Örs vezér terén a Fehér úti és Nagy Lajos király útjai villamosvágányok összekötésével kapcsolatos forgalmi intézkedések.
F. év október 3-án (szerda) üzemkezdettől a 13-as
j. villamosokat Gubacsi út – Sörgyár között közlekedtetjük.
Villamospótló autóbuszokat kell közlekedtetni a
13-sa, 62-es, 63-as j. villamosok részleges pótlására Bosnyák tér Élessarok
között.
A villamospótló autóbuszok biztosításáért a Fődiszpécser
Szakszolgálat, azok irányításáért a AVM Szolgálat felelős.
Várhatóan 11.00 órától az Örs vezér terén a Fehér
úti és Nagy Lajos király útjai villamosvágányok összekötésének ünnepélyes
átadást követően a következő forgalmi intézkedéseket léptetjük életbe:
3-as jelzéssel új villamos-viszonylatot
indítunk, a 13-as és 63-as vonal összekötött
útvonalán, Mexikói út – Gubacsi út végállomások között,
–a 62-es j. villamos meghosszabbított
útvonalon, Mézeskalács tér (korábbi nevén Rákospalota, MÁV-telep)
és Mázsa tér között közlekedik,
–a 3-as vonalán f .év október
3-tól a Hannoverből beszerzett TW6000 típusú, 1500-as pályaszám-sorozatú
villamosok
állnak forgalomba
–a 13-as és 63-as j. villamosok
üzemeltetését megszüntetjük, szerepüket a 3-as és 62-es viszonylat
veszi át.
A Villamos Üzemigazgatóság gondoskodjon arról, hogy
a protokoll villamos elhaladása után mindkét irányba - Örs vezér tere Északi
oldal, Örs vezér tere Déli oldal - 4 – 4 szerelvény sorakozzon fel, lehetőség
szerint a menetrendben meghatározottak szerint.
A villamosok forgalomba állításával egy időben a
villamospótló autóbuszokat folyamatosan ki kell vonni a forgalomból.
A beindulás zavartalanságának biztosításáért
felelős:
Fődiszpécser Szakszolgálat vezetője
Központi Forgalmi Ellenőrzési Szolgálat vezetője
Villamos Üzemigazgatóság Forgalmi Főmérnöke
3-as j. villamos beindítása
Új villamos-viszonylatot indítunk be 3-as
jelzéssel Mexikói út – Gubacsi út végállomások között.
Útvonala
Mindkét irányban:
Mexikói út végállomás – Örs vezér tere között a
jelenlegi 63-as, Örs vezér tere – Gubacsi út végállomás között a jelenlegi
13-as j. villamos vonalával azonos.
Megállóhelyek
Mindkét irányban:
azonosak a jelenlegi 63-as, illetve 13-as j. villamos
megállóhelyeivel,
Örs vezér terén mindkét irányban újonnan kiépített
megállóhely létesül a tér északi oldalán Örs vezér tere – Zugló,
a tér déli oldalán Örs vezér tere – Kőbánya néven.
Végállomási rend (részletes szabályozás 1./A.-2/A.sz.melléklet)
Mexikói út végállomáson: azonos a jelenlegi
63-as, illetve a 69-es j. villamos forgalmi rendjével
Gubacsi út végállomáson: azonos a jelenlegi
13-as j. villamos forgalmi rendjével.
Üzemidő
Első kocsi indulása | Utolsó kocsi indulása | |
Mexikói út | 4.30 | 23.00 |
Gubacsi út | 4.45 | 22.40 |
62-es j. villamos útvonalának meghosszabbítása
A 62-es j. villamosokat meghosszabbított útvonalon,
Mézeskalács tér (korábbi nevén Rákospalota, MÁV-telep)
– Mázsa tér
végállomások között közlekedtetjük.
Útvonala
Mindkét irányban:
Mézeskalács tér végállomás – Örs vezér tere között
a jelenlegi vonalán, Örs vezér tere – Mázsa tér között a 3-as j. villamos
vonalán.
Megállóhelyek
Mindkét irányban:
Mézeskalács tér végállomás – Örs vezér tere között
a jelenlegi, Örs vezér tere – Mázsa tér között a 3-as j. villamos megállóhelyei,
Örs vezér terén mindkét irányban újonnan kiépített
megállóhelyet létesítettünk a tér északi oldalán Örs vezér tere – Zugló,
a tér déli oldalán Örs vezér tere – Kőbánya
néven.
Végállomási rend (részletes szabályozás 3/A.-
4/A. sz. melléklet)
Mézeskalács tér végállomáson: azonos a jelenlegi
forgalmi renddel.
Mázsa tér végállomáson: a leszállóhely a
3-as j. villamos Gubacsi út irányú, a felszállóhely az Örs vezér tere –
Mexikói út irányú megállóhely. A visszafogás a Bihari úton a Jegenye utcai
kereszteződést követően a két forgalmi vágány között kialakított csonkavágányon
történik.
Üzemidő
Hétköznapokon | Szombaton | |||
Első indulás | Utolsó indulás | Első indulás | Utolsó indulás | |
Mézeskalács tér | 4.40 | 21.00 | 6.30 | 13.10 |
Mázsa tér | 4.30 | 21.00 | 6.30 | 13.10 |
Vasárnap, illetve munkaszüneti napokon nem közlekedik.
13-as és 63-as j. villamosok közlekedtetésének
megszüntetése
A 13-as j. villamos (Örs vezér tere – Gubacsi
út) és a 63-as j. villamos (Mexikói út – Örs vezér tere) üzemeltetését
a 3-as j. villamosok beindulásával egyidőben megszüntetjük, mivel
a két viszonylat útvonalát az újonnan beinduló 3-as j. villamos teljes
hosszban kiszolgálja.
A menetrendszerű közlekedés érdekében teendő
intézkedések
Az egyenletes, menetrendszerű közlekedés érdekében
az alábbiak szerint kell eljárni:
A 3-as és 62-es j. villamos vonalán a járművezetők
és a forgalom lebonyolítását felügyelő szakszolgálatok kiemelt feladata
a menetrendszerű, egyenletes közlekedésre való törekvés.
Az egyenletesség érdekében a forgalmi munkalapon
szereplő végállomási indulási, valamint Örs vezér terei átfutási
időkön túl a Villamos Üzemigazgatóság gondoskodjon vonalanként további
legalább két menetidő ellenőrző pont meghatározásáról, a járművezetők részére
való kiadásáról és betartatásáról.
A járművezetők a munkalapon a végállomási
időkhöz hasonlóan az Örs vezér terei átfutási ponton is kötelesek jelölni
az áthaladás idejének betartását, illetve az esetleges korábbi, vagy
későbbi áthaladást.
Az egyenletes utasterhelés érdekében normál forgalmi
körülmények között a 62-es j. villamos Mázsa téri végállomásán a
visszafordító csonkavágányról a 3-as j. villamos elhaladását követően 2
percen belül nem indulhat ki 62-es j. villamos Zugló irányában.
Törekedni kell a 3-as és 62-es jelzésű járművek
ütemes, felváltva történő közlekedésére Kőbánya felé a Nagy Lajos király
útjai összeágazástól, Zugló felé a Mázsa téri végállomástól. Ha valamely
viszonylaton bármilyen okból feltorlódnak a járművek, azok közé akár várakozással
is biztosítani kell a másik viszonylat járművének besorolását.
A Száva kocsiszínből Zugló felé forgalomba álló
villamosok a Nagykőrösi út – Határ úti deltavágányon lévő megállóhelyet
kettős jelleggel használhatják. A megállóból csak a menetrendben és munkalapon
feltüntetett időpontban haladhatnak tovább.
VJF villamos-forgalmának szabályozása
Az új villamos körgyűrű kiemelt fontosságára tekintettel
a VJF be- és kiálló forgalmát az alábbiak szerint szabályozzuk:
csúcsforgalmi időszakban, hétköznapokon 6.00
–8.30 óra, illetve 14.00 –18.00 óra között a főműhelybe és főműhelyből
semmiféle
villamos jármű mozgás nem lehetséges,
hétköznapokon 5.00 – 6.00 óra, 8.30 – 14.00 óra
és 18.00 – 20.00 óra között, illetve szombaton 7.00 – 13.00 óra
között azok a kisíves ki-, beálló mozgások végezhetők, amelyek
nem járnak a forgalmi vágányokba beépített visszafogó váltó használatával,
bármilyen ki-, beálló mozgás végezhető minden
napon 20.00 – 5.00 óra között, szombaton 13.00 órától, vasárnap és munkaszüneti
napon teljes időben.
Utastájékoztatás:
A 3-as j. villamosok járművezetői fokozott óvatossággal
indítsák el járműveiket, a hangosító berendezésen keresztül a következő
tájékoztató szöveg bemondásával hívják fel az utazóközönség figyelmét:
“Kérjük, hagyják szabadon az ajtó előtti padlófelületet
, különben az ajtó nem nyílik. Köszönjük.”
“Kérjük, hagyják szabadon a lépcsőt, különben az
ajtó nem tud becsukódni. Köszönjük.”
Felelős: Fődiszpécser Szakszolgálat, Közönségszolgálat, AVM Szolgálat, Villamos Üzemigazgatóság, Budai Autóbusz Üzemigazgatóság
Fentiekre az érdekelt forgalmi munkavállalókat kimutathatóan oktatni kell.
Budapest, 2001.október 1.
Antal Mihály
Forgalmi Igazgató
s.k.
Végállomás neve | Mexikói út |
Érintett viszonylatok | 74A trolibusz, 25, 25gy,
25Agy autóbusz
3-as, 69-es villamos |
Érvényesség eleje | 2001. október 3. |
Érvényesség vége |
Troli- és autóbusz végállomási forgalmi rend
74A trolibusz:
A trolibuszok a Mexikói útról balra kanyarodva érik
el az egyes jellegű végállomási le-, felszállóhelyet, ahol az utascsere
történik.
Indítás után a trolibuszok a Horváth Boldizsár utca
irányába hagyják el a végállomás területét.
25, 25gy, 25Agy autóbusz:
Mindhárom viszonylat a Mexikói úton a felüljáró
felől éri el a végállomást. Az elsőnek érintett felállási helyre a 25-ös,
a másodikra a 25A gyors, a harmadikra a 25-ös gyors jelzésű autóbuszok
állnak. A felállási helyek kettős jellegűek.
Indítás után a járművek a Horváth Boldizsár utca
irányába hagyják el a végállomás területét.
Járműtárolás: a benzinkút melletti szervizút
mindkét oldalán történik, 6 szóló autóbusz számára van hely.
Villamos végállomási forgalmi rend
Végállomás kialakítása: Két vágánnyal rendelkező
kettős vágánykapcsolattal ellátott fejvégállomás szükségleszállóhellyel.
Behaladás a végállomásra:
A szerelvények a V1 elektromos állítású és a V4
rugós visszacsapó váltókon áthaladva az I., a V1-V3 váltókon áthaladva
a II. vágányra haladnak be. Az I. és II. vágány egyidejű foglaltsága esetén
az utasok leszállítása a végállomás előtt kialakított egyes jellegű szükségleszállóhelyen
történik.
Le- és felszállóhelyek: Egyes jellegű közös
megálló a csonkavágányok közötti járdaszigeten.
Kihaladás a végállomásról:
A vezetőállás cserét és az utasok felszállását követően
a menetrend szerinti indulási idő elérkezésekor a szerelvény az I. vágányról
egyenes irányban (V4-V2 váltókon áthaladva), a II. vágányról kitérő irányban
(V3-V2 váltókon áthaladva) hagyja el a végállomás területét.
Tárolás: 1 szerelvény tárolására, félreállására
az I. vágány kihúzó szakaszán van lehetőség.
Indítás: minden Mexikói úti viszonylat esetében
önindítós jellegű.
1/B. melléklet – Mexikói út végállomás (vázlat)
2/A. melléklet – Gubacsi út végállomás forgalmi
rendje
Végállomás neve | Gubacsi út |
Érintett viszonylatok | 3-as villamos, 19-es autóbusz |
Érvényesség eleje | 2001. október 3. |
Érvényesség vége |
Villamos végállomási forgalmi rend
Végállomás kialakítása:
Egyvágányú hurokvégállomás fővágány-keresztezéssel
Leszállóhely: egyes jellegű
Behaladás a végállomásra:
A 3-as viszonylat szerelvényei áthaladnak a V3-as
segédvezeték állítású váltón annak egyenes irányba történő állítása után.
Keresztezik a 30-as villamos fővágányát, áthaladnak a V5-ös kézi állítású
váltón, majd behaladnak a hurokfordulóba és a V6-os kézi állítású váltón
áthaladva érik el a felszállóhelyet.
A leszállóhelyről a felszállóhelyre a V5-V4 váltókon
keresztül csak kerültetés esetén állhat be jármű
Felszállóhely: egyes jellegű
Kihaladás a végállomásról:
Az utasok felszállása után a szerelvények a V4-es
kézi állítású, a V2-es rúgós visszacsapó és a V1 segédvezeték állítású
váltókon egyenes irányban áthaladva hagyják el a végállomást.
Indítás: önindítós jellegű
Tárolás:
A felszállóhelyről vezetőállás cserét követően a
V6-V7 váltókon áthaladva a csonkavágányon lehetséges 1 db szerelvény tárolása.
A csonkavágány foglaltsága esetén a 30-as villamos
fővágányán visszafogva a V10-V9-V8 váltók érintésével a hurokfordulót átszelő
mellékvágányon a két átszelés között lehetséges további 1 db szerelvény
tárolása.
A hurokvágány járhatóságát minden körülmények között
biztosítani kell, ott műszaki, forgalmi okból félreállni, tárolni tilos.
Autóbusz végállomási forgalmi rend
A 19-es autóbuszok a Szabadkai úton érkeznek, majd
a Gubacsi útra fordulnak és elérik az egyes jellegű le- és felszállóhelyet.
Az utascsere és az indítás után az autóbuszok jobbra fordulnak és a Határ
úti kereszteződést követően a Török Flóris utcán haladnak tovább.
Indítás: önindítós jellegű
2/B. melléklet – Gubacsi út végállomás (vázlat)
3/A. melléklet – Mézeskalács tér végállomás forgalmi
rendje
Végállomás neve | Mézeskalács tér |
Érintett viszonylatok | 62-es villamos, 67-es villamospótló autóbusz |
Érvényesség eleje | 2001. október 3. |
Érvényesség vége |
Villamos végállomási forgalmi rend
Végállomás kialakítása:
Hurok- és tárolóvágány rendszerrel ellátott csomóponti
végállomás. A végállomásból az átmenő 69-es villamos-viszonylat vágánykapcsolatai
ágaznak ki.
Behaladás a végállomásra:
A 62-es villamosok a V1-es váltó kitérő állása mellett
haladnak be a leszállóhelyre.
Leszállóhely: kettős jellegű, a 69-es
villamos megállóhelye is egyben.
Behaladás a felszállóhelyre:
A J1 jelző kitérő irányt jelző szabad jelzési képére
a szerelvények a V3-as kézi állítású váltó érintésével a V5 váltón egyenes-,
a V6 központi állítású váltón kitérő irányban a II. vágányra haladnak be,
és a J3 jelzőig haladnak. Innen a jelző szabad jelzési képére a J4 jelző
fedezése mellett haladnak be a felszállóhelyre a V4 és a V2 rugós visszacsapó
váltók érintésével.
Felszállóhely: kettős jellegű, a 69-es
villamos megállóhelye is egyben.
Kihaladás a végállomásról:
A felszállás befejezése után a járművek kihaladnak
a végállomásról.
Indítás: önindítós jellegű.
Amennyiben 69-es villamos érkezik a felszállóhelyre,
az átszállási lehetőséget biztosítani kell.
Tárolás: az I. vágányon 2 szerelvény tárolására
van lehetőség, a III. vágányra a V1 kézi állítású váltót egyenes irányba
állítva 1 szerelvény állhat be tárolásra.
Autóbusz végállomási forgalmi rend
A 67V autóbuszok a Kolozsvár utcán haladva érik
el a másodiknak érintett végállomási le- és felszállóhelyet, amely egyes
jellegű. Az elsőnek érintett egyes jellegű felállási hely műszaki tárolóhely
és szükségleszállóhely. Az utascsere és az indítás után a járművek a villamos-végállomást
megkerülve fordulnak vissza.
Indítás: önindítós jellegű, AVM-mel ellenőrzött
3/B. melléklet – Mézeskalács tér végállomás (vázlat)
4/A. melléklet – Mázsa tér végállomás forgalmi
rendje
Végállomás neve | Mázsa tér |
Érintett viszonylatok | 62-es villamos |
Érvényesség eleje | 2001. október 3. |
Érvényesség vége |
Végállomási forgalmi rend
Végállomás kialakítása:
Két forgalmi vágány között csonkavágányos fejvégállomás
Le- és felszállás:
A 3-as villamossal közös Mázsa tér elnevezésű megállóhelyen
történik.
Behaladás a végállomásra:
A villamosok a Mázsa tér megállóhelyen történő utas-leszállítást
követően (utasok nélkül) továbbhaladnak a végállomás felé; a V1-es elektromos
állítású váltót kitérő irányba állítva, a V2-es rugós visszacsapós váltón
át haladnak be a csonkavágányra.
Kihaladás a végállomásról:
Vezetőállás csere és az indítás után a szerelvények
a “B” jelző szabad jelzése esetén, a V2-es rugós visszacsapós-, és a V3-as
utánjáró váltón áthaladva, érik el a 3-as villamossal közös Mázsa téri
megállóhelyet, ahol az utasok felszállása történik.
Ha a Pesterzsébet felől érkező villamosoknak az
“A” jelző szabad jelzést ad, akkor a “B” jelző vörös jelzése mellett tilos
kihaladni a végállomásról.
Indítás: önindítós jellegű.
4/B. melléklet – Mázsa tér végállomás (vázlat)