|
A vidéki villamosvasutak mozdonyai |
1897-ben a Miskolci Városi Villamos Vasút (MVV)
egy villamos mozdonyt is vásárolt a Ganz gyártól (az állománybavétel 1897.
június 18-án került sor1). A jármű az I-es
pályszámot kapta.
Érdekes kialakítása volt a járműnek: teljesen nyitott szekrénnyel készült. A járművezető a jármű közepén kellett elhelyezkedjen, mivel a kontroller oda volt telepítve. |
Az MVV I-es mozdonya új állapotban. |
||||||
Eredetileg rúdáramszedős kivitelű volt, ezt 1910 előtt lecserélték:
a jobbra látható 1915 körüli felvételen megfigyetően már pantográf szedővel
volt felszerelve. Látható emellett, hogy ekkor már zártszekrényűre lett
átépítve.
Adatai:
|
Az I-es mozdony az MVV forgalmi telepén a 23II-as és 1-es motorkocsijával. |
||||||
A jármű nagyvasúti ütközőkészülékkel is el volt látva, így fő feladta
az iparvágányok kiszolgálása volt. Iparvágány volt a Gömöri pályaudvarnál
a Gőzmalomhoz - a Gömöri pályaudvarnál volt egyben az MVV nagyvasúti kapcsolata
- illetve a Győri kapunál, a Bodó soron volt egy iparvágány a Magyar Királyi
Állami Borpincéhez.
A mozdony időközben M I-es számot kapott. A pantográf helyett egyszerűbb líraszedős lett, emellett a fényszóróját is beépítették a homlokfalába. Selejtezésére 1967. december 30-án került sor. |
Az M I-es a '60-as években. |
|
|
|
|
1906-ban kiegészült a debreceni helyi vasúti hálózat a Magyar Vasúti Forgalmi Rt. (MVF Rt.) tulajdonaként megépült DHSV (Debrecen - Hajdúsámsoni Helyiérdekű Vasút) vonalával, mely a belvárost nyugatról kerülte ki, majd a DHV meglévő pályarészeit felhasználva csatlakozott rá a Nagyerdő felé vezető DHV fővonalra, hogy folytassa az útját Pallagpuszta felé. A DHSV közösen használta a DHV Petőfi téri fűtőházát (1911-ben átköltöztették a Salétrom utcai mai telep helyére), emellett kezdetben valószínűleg a DHV meglévő gőztramwayaival bonyolította a személy- és teherforgalmat.
A század 10-es éveiben egyre kevésbé voltak gazdaságosan alkalmazhatóak a kisteljesítményű gőztramway mozdonyok. Amikor a DHSV meghosszabbította a vonalát Nyírbátorra (ekkortól lett a cég neve DNyBV), ők is nagyobb gőzmozdonyokat szereztek be (a MÁV 377-es sorozatával egyező típust). A DHV 1911-es villamosítása után a gőztramwayok nagyrészt forgalmon kívül kerültek, vagy a DHSV vonalain üzemeltek az iparvágányok kiszolgálására korlátozódva. 1916-17-ben a legrégebbi öt (névvel ellátott) DHV mozdony pedig Aradra került. Helyettük a BHÉV-től került a DHSV állományába három másik gőztramway (BHÉV 10, 12, 15), valamint még egy Kassáról (KVKV 4).
A DHV állományában maradt utolsó három gőztramway a két háború között végig állományban volt, csak 1948-49-ben selejtezték őket.A volt kolozsvári 2, 3-ast 1948. március 10-én, míg a BURV volt Újpest mozdonyát (melyet a gyári 683-as számán tartottak nyilván) 1949. november 15-én selejtezték.
A BHÉV 1958. augusztus 22-én átvette, L IX-es típusjellel
és L 2009-es pályaszámmal ellátva. 1959-ben a Dózsa főműhely 1000
V-osra a alakította. A fényképek tanúságai szerint a szentendrei vonalcsoporton
használták, a személyzet "vizibusz" becenévvel illette. Selejtezésére 1972.
június 30-án került sor.
|
|
|
|
A 205-ös adatai:A 205-öst szintén 1958. augusztus 22-én adták át a BHÉV-nek L X-es típusjellel és L 2010-es pályaszámmal. 1970. szeptember 30-án selejtezték.
ütközők közötti hossza 7310 mm tengelytáv 3300 mm tömege 22 t motorok TS 150 - 750 V (2 x 100 LE)
|
|
|
|
1945-ben a DNyBV Debreceni műhelye a Grn
318-as (Weitzer, Arad 1906.) fedett teherkocsi alvázára egy lánchajtásos
kéttengelyes dízel-mechanikus mozdonyt gyártott. A jármű M 11-es
pályaszámot kapott.
Az M 11-es adatai:A jármű a DKV állományban 1950. október 14-től szerepel, megtartva eredeti pályaszámát. 1958.augusztus 22-én ez a mozdony is a BHÉV-hez kerül. Itt DL XI-es típusjelet, és L 45-es pályaszámot kapott. A mozdonyt 1964. szeptember 21-én törölték a BHÉV állományából, eladták a Betonútépítő Vállalatnak. |
A BHÉV DL XI-es típusú, L 45-ös dízelmozdonya 1959-ben Dunaharasztiban. |
Szeged 1883-ben két közúti vasúti gőzmozdonyt -
gőztramwayt - rendelt a nagyvasúti vagonok továbbítására. A két mozdonyt
a Krauss gyár építette, gyári típusjele LVIII e volt.
A gőztramwayok üzembevétele 1884. július 1-én történt. Pályaszám helyett nevet kaptak: Pálfynak és Kállaynak hívták őket (szegedi neves közéleti személyiségek után). |
A Pálfy közúti rendszerű mozdony. |
||||||
A Kállay és Pálfy adatai:A gőzmozdonyokat a '30-as évek közepétől kiváltották motorkocsikkal, így a felesleges mozdonyokat eladták. A Pálfy 1937-ben a budapesti Hungária kénsavgyárba került, a Kállayt is ez idő tájt törölték az állományból. |
A Kállay mozdony és a 4-es motorkocsi a felső-Tiszaparti Sóház kitérőben. |
||||||
1918 körül az SZKV egy harmadik gőzmozdonyt vásárolt,
a Marosújvári Sóbányák Futár nevű mozdonyát. Ezt a mozdonyt 1878-ban gyártotta
a MÁV gépgyár E1 gyári típusjellel.
Adatok a Futárról:Ezt a mozdonyt is a '30-as években selejtezték. |
A Futár gőzmozdony. |
Az előzőekben bemutatott gőzmozdonyokkal vontatták
a városon belül a teherkocsikat még az első világháború után is. Azonban
ezeknek a vonatoknak az üzeme jelentősen zavarta a város lakosainak életét.
Ezért valószínűleg a '20-as években elkezdtek áttérni a tehervonatok villamosüzemű
továbbítására. Ezt először villamoskocsikkal oldották meg, a nagyvasúti
kocsikat pedig a 19-es pótkocsi mechanikus berendezéseinek felhasználásával
gyártott I-es pályaszámú közvetítőkocsival csatolták hozzájuk.
Ezt a rövidke kis kocsit 1936-ben egy vegyesüzemű benzin-villamos mozdonnyá szerelték fel. |
Az SZKV I-es közvetítőkocsija, melyre a nagyobb súly érdekében nehezékeket is pakoltak. A kép hátterében a Futár mozdony is látható. |
||||||||
Az immáron M I-esnek elnevezett jármű üzembevételére 1936. június 26-án
került sor. Felépítéséhez a 2-es motorkocsi elektromos berendezéseit
is felhasználták, a Daimler gyártmányú motor beépítésével egyetemben. A
jármű szekrényét csíkosra festették figyelemfelhívó céllal, emiatt kapta
a "Zebra" becenevet.
Az M I-es mozdony adatai:A jármű egészen 1976-ig volt állományban, ekkor elbontották. |
Az M I-es mozdony zebrafényezésével. |
|
|
|
|
1953-ban, a budapesti Dózsa (?) főműhely egy
új mozdonyt gyártott, egy belga teherkocsi (602-es psz.) alvázára.
Ez a jármű kapta az M III-as pályaszámot.
Az M III-as mozdony adatai:Eredetileg az 5 m2 raktérrel rendelkező mozdony el volt látva két daruval is. A járművet 1985 körül építették át utoljára, ekkor az eredeti teleszkópos líraszedőjét lecserélték ollósra, valamint korszerűbb motorokat kapott. A jármű megvan a mai napig, a kocsiszín területén áll használaton kívül. |
Az M III-as a Füzesi főműhely előtt. |
|
Nagy Tamás
|
|
|
1914-ben a PVKV (Pécsi Villamos Közúti Vasút,
1933-tól Pécs Városi Közlekedési Vállalat) villamosforgalmának megindításakor
egy mozdonyt is vásárolt a Ganz gyártól. A jármű a 101-es pályaszámot
kapta.
Ez a mozdony nagyvasúti ütközőkkel is rendelkezett, így alkalmas volt iparvágányok kiszolgálására. Emellett a későbbiek során hótolóval is ellátták, valamint hegesztőkocsinak és felsővezeték szerelésre is használták. |
A PKV 101-es mozdonya a '40-es években. |
||||||||
A PKV 101-es jármű adatai:A mozdony vezetőállása eredetileg két oldalt ajtókon keresztül volt megközelíthető, ezt a '40-es években lezárták (amint a fenti képen is látható). Az '50-es években azonban ismét oldalajtók kerültek a vezetőállás egyik oldalára. |
A 101-es az '50-es évek végén a forgalmi telepen. |
A pécsi villamosvasút 1960. augusztus 31-én megszűnt. 1960. december 24-én a BHÉV a 101-es mozdonyt L XIII-as típusjellel és L 2016-os pályaszámmal állományba vette. A járművet 1000 V-os TC 7,5/14-es (2 x 105 LE) motorokkal szerelték fel, és a budafoki vonalcsoportra került. Itt a teherszállítás mellett különleges módon személyszállítási feladatot is ellátott: 1962-ben három P XIX-es pótkocsival a vonalcsoport történetében egyedülálló módon mozdonyos vonatban közlekedett.
1963 után - a vonalcsoport villamosvasútnak való átadásával - a BHÉV
nem adta át az L 2016-ost az FVV-nek. A járművet 1970.XII.1-jén
selejtezték.
|
|
|
|
Felhasznált irodalom:
Szabó Dezső - A debreceni közúti vasút száz éve, 1984.
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György
- Régi magyar villamosok
2006.I.