Kirándulás Erdélybe

2004. június 18-19-20-án Egyesületünk látogatást tett Erdély néhány nagyvárosában, a természeti és történelmi látnivalókon kívül természetesen a tömegközlekedésre is odafigyelve.


Balra: egyik "városnéző járművünk", egy volt Ulm-i GT4-es. Jobbra: Timis szerelvény keresztez a gyoroki vonal egyik forgalmi kitérőjében.

Első megállónk Arad volt, ahol a CTP - a helyi közlekedési vállalat - munkatársai bemutatták cégüket, majd egy ex-NDK "gothai", illetve két ulmi eredetű GT4-es kocsival annak villamoshálózatát is. Az aradi Románia második legnagyobb villamosüzeme, körülbelül 250 kocsival és 92 km-es, méteres nyomtávú vonalhálózattal. A járművek közt találhatunk cseh Tatra gyártmányokat, illetve román gyártású Timis kocsikat, de rengeteg a német eredetű, Ludwigshafenből, Mannheimből, Mülheimből, Stuttgartból, Ulmból, és egyéb városokból használtan vett villamos is.


Az AHMV Ganz gyártmányú, felújított motorkocsija, illetve annak vezetőállása.

Az Arad-Hegyaljai Motorosított Vasút eredetileg nem volt a városi villamoshálózat része, de aztán - többszörös rövidítés, és egy alapos átépítés után - 1983-ban végülis beleolvadt abba. Az eredeti üzemre emlékeztet egy gyönyörű állapotban levő, működőképes, négytengelyes Ganz motorkocsi, mellyel a vonal még meglevő, Gyorokig tartó szakaszát utaztuk be. Érdekesség, hogy az eredetileg 1650 V-os üzemre tervezett kocsi a 750 V-os villamosüzemi feszültség miatt csak elég lassan tudott haladni, de az utazás így is nagyon hangulatos volt!


Megőrzött Ganz motokocsi a gyoroki kocsiszínben, és a telep egykorú áramátalakítója.

Gyorokon megtekintettük az AHMV egykori remizét, ahol az üzem nyolcvanas évek eleji átalakításakor leállított, akkor közel hetven éves átlagéletkorú kocsiparkja szinte az egyben meg lett tartva. Ugyancsak megvan még a korabeli áramátalakító. Vendéglátóink elmondták, hogy bár a jelenlegi áramellátó megbízhatóan működik, ha szükség lenne rá, a régit is gyorsan üzembe tudnák helyezni. A műszaki emlékek megőrzésének egy szép példáját ez!


Csapatunk az aradi Szabadság-szobor előtt, és a tizenhárom aradi vértanú emléktáblája.

Természetesen megtekintettük a város történelmi helyeit, így a Szabadság-szobrot, és aradi vértanúk emlékoszlopát is.


Balra: a nagyenyedi erődtemplom. Jobbra: Mátyás király szobra Kolozsvár főterén.

Kirándulásunk második napja utazással telt. Elhaladtunk Déva vára alatt, megálltunk Nagyenyeden és Gyulafehérvárott, majd a nap végén érkeztünk Kolozsvárra, ahol szabad program következett.


Balra: kilátás a Királyhágóról. Jobbra: Tatra KT4-es villamos Nagyváradon.

A harmadik nap fő eseménye a nagyváradi tartózkodás volt. Természetesen tagjaink innen se távozhattak egy kis villamosozás nélkül. Délután aztán hazaindultunk, és Debrecenen át érkeztünk vissza Budapestre, szép élményekkel gazdagodva!

Csermák László, Sevcsik Mariann, Szántó Ferenc és Varga Ákos felvételei. A képek utánközlése csak a szerzők írásos engedélyével lehetséges!


Vissza a főoldalra
Legutóbb módosítva: 2004. július 4.