Ebben
a kis összeállításban röviden bemutatom a Vizafogói vontatóvágány
történetét annak kiépítésétől megszűnéséig. Mivel Juhász Erzsébet bal
parti körvasútról szóló lent hivatkozott cikke igényes részletességgel
bemutatja a vonalszakasz kiépítésének és a korabeli iparvágányok
kialakulásának körülményeit, ezért - nem akarván az ott leírtakat
ismételni - elsősorban a vontatóvágány hanyatlását és megszűnését
tárgyalom részletesebben, illetve igyekszem az ottani cikkben nem
szereplő ábrákat, kiegészítéseket fűzni a témához. Természetesen a
történet teljességéhez a vontatóvágány kiépítéséről is szólni kell, így
ennek rövid áttekintése során bizonyos ismétlések, átfedések az
említett dokumentummal előfordulnak.
AVizafogói
vontatóvágány tulajdonképpen az 1889-ben kiépült Dunabalparti Körvasút
része, mely utóbbi Kőbánya felső állomás tehervágánykörzetéből
kiindulva Rákos
állomás előtt északra fordulva Rákosszentmihály és Pestújhely
érintésével, a mai zuglói körvasút elődjeként épült ki Angyalföld
állomásig, majd annak végponti váltókörzeténél
nyugati irányba fordulva, áthaladt a Váci út fölött, dél felé vette az
irányt és a
Cserhalom utca-Esztergomi út nyomvonalán haladt dél felé, át a későbbi
Árpád
híd alatt, keresztezte a Dráva utcát is és egészen az akkori Viktória
töltésig (Tutaj
utcáig)
tartott. A mai Árpád híd és a Révész utca
között egy négy vágányos állomása
is épült, ezt hívták Lipótvárosi teherpályaudvarnak (a későbbi Vizafogó
teherpályaudvar elődje). A Révész utca-Tutaj utca közti szakasz az
állomás 630 méter hosszú kihúzóvágánya volt.
Egy korai ábrázolás 1890.
körülről
Egy évvel később, 1890-ben
ehhez csatlakozva épült ki a Markó utcai vontatóvágány, amely a
Pannónia, Kárpát, Hegedűs Gyula és Szemere utcákon keresztül további
1730 méter hosszban haladt dél felé, keresztezve a Lipót (Szent
István)
körutat és egészen a Markó utcáig tartott. Érdekes elgondolni,
hogy a vágány a Parlament mögött két utcányira végződött. Apró
érdekesség, hogy ekkor még nem létezett az Újpesti (Északi
Összekötő) vasúti híd és az esztergomi vasútvonal, így 1896. évi
kiépülésükkor azok csatlakoztak a bal parti körvasúthoz, és nem
fordítva,
ahogy azt a későbbi elrendezés alapján gondolnánk.
A körvasúti és vontatóvágány
ábrázolása egy korabeli (1894-es) térképrészleten, illetve egy
vázlatrajzon
A körvasút ezen szakaszának és a vontatóvágánynak a kiépítését az ide
települt ipari létesítmények, elsősorban malmok vasúti szállítási
igénye indokolta. A körúttól délre ebben az időszakban 3 gőzmalom
rakodott. A
vontatóvágány ekkori legnagyobb kiterjedése csak rövid ideig állt fenn.
A körúton belüli malmok forgalma a vártnál kisebb volt, és útban voltak
a belváros kiépítésének. Így 1898-ban a Lipót körúti csatlakozást
elbontották, a vontatóvágányt megrövidítették, az érintett malmokat és
fatelepeket pedig kitelepítették. Ettől kezdve megkezdődött a
vontatóvágány lassú visszafejlesztése. Ezt a tendenciát erősítette az
első világháborút követő trianoni döntés, mellyel az ország területének
jelentős csökkenésével együtt az itteni malmok forgalma is visszaesett,
azok sorra zártak be. 1921-re a vontatóvágány tovább rövidült, a Thurzó
utca vonalában végződött.
1908-1921. közötti
elrendezését az alábbi rajzok szemléltetik.
1908. évi térképrészlet
|
1909. évi helyszínrajz
|
1921.
évi helyszínrajz
|
Újlipótváros
telkeinek rendezésével, a város beépített részének terjeszkedésével a
felhagyott gyártelepek nagy részét lebontották és helyükre lakóházak
épültek. Így az ipari terület fokozatosan észak felé szorult vissza,
melyet követett a vontatóvágány rövidülése is, helyét pedig
lakóterületek vették át. Az 1909-es helyszínrajzon megfigyelhető ez az
állapot.
Az Erzsébet gőzmalom ebben az időszakban a
Duna parton
|
A Csáky (Hegedűs Gyula) utca
környéke az 1910-es években
|
1912-ben a Lord
és Társa fatelep északabbra, a Váci út mellé költözött,
a Pannónia Gőzmalom megszűnt. 1928-ban a Parkettagyárat lebontották, és
helyén alakították ki a Szent István parkot. Természetesen a vágány
rövidítése nem jelentette egyidejűleg a teljes vontatóvágány
forgalmának csökkenését. Ahhoz folyamatosan csatlakoztak újabb
iparvágányok, illetve egyesek megszűntek. A malomipar leépülésével az
élelmiszeripari jellegű gyártelepeket (gőzmalmok, ecetgyárak, illetve
vegyészeti és fafeldolgozó üzemek) fokozatosan felváltották a
gépjavítók, vasöntödék, vas- és fémipari gépműhelyek, gépgyárak. A
forgalom felfutása a
Lipótvárosi teherpályaudvar további vágányokkal történő bővítését tette
szükségessé. A Váci út térsége igazi ipari övezetté változott.
A Kárpát utca látképe
|
Traktorok rakodása a Lipótvárosi teherpályaudvaron
|
A két
világháború között sok változás nem történt, a vontatóvágány hossza nem
csökkent tovább. Az 1930-as évek második felében a Lipótvárosi
teherpályaudvar neve Szentistvánvárosi teherpályaudvarra, míg
Angyalföld állomásé Magdolnavárosra változott.
1945. körüli állapot
A II. világháború után a cégek egy része megszűnt, jelentős részük
pedig átalakult. Az Erzsébet Gőzmalom súlyosan megsérült, a háború után
malomként már nem működött tovább. Nagyobb változást a Sztálin (Árpád)
híd felhajtóinak megépítése és a híd 1950. évi
átadása jelentett. A vontatóvágányt felüljárón keresztezték, azonban a
felhajtók építésekor a pályaudvar területének egy részét is igénybe
vették. Mivel az Újpesti vasúti hidat a világháborúban felrobbantották,
ezért a Sztálin
hídon keresztül hídpótló vasúti szükségforgalmat szerveztek
Óbuda-Filatorigát-Flórián tér-Sztálin híd-Vizafogó-Angyalföld
átmenetben.
A hídon a tehervonatokat L
III-as hév mozdonyok vontatták. A
szükségforgalom a Vizafogó-Angyalföld szakasz forgalmát nagy mértékben
növelte.
A csatlakozó vágány fölé közúti rendszerű felsővezetéket szereltek
A szükségforgalom elrendezési vázlata »
|
|
Ez
az állapot 1955-ig, az Újpesti vasúti híd újjáépítéséig tartott. Ebben
az időszakban az intenzív iparosítás növelte a vasúti forgalmat, mely
ekkoriban élte fénykorát. A
fuvarozott áruk nagy része nyersanyag, tüzelőanyag (elsősorban szén) és
vasáru volt.
Pályaudvari életkép az 1950-es
évekből
1955-ben (az időközben Lipótvárosiról átkeresztelt) Vizafogó
teherpályaudvaron az alábbi cégek rendelkeztek
iparvágány-csatlakozással, rakodóval, vagy rakhelybérlettel:
- Ferroglóbus II. sz. telep,
- Nemesacél és Ferroglóbus V. sz. telep
- Maszolaj,
- Ferroglóbus IV. sz. (Ábelesz) telep,
- Fővárosi Erőmű Révész utcai telep,
- Fővárosi Erőmű Csáky utcai telep,
- Fővárosi Erőmű Váci úti telep,
- Fővárosi Útépítő Vállalat,
- Ferroglóbus III. sz. (Révész) telep
- Közlekedési Építő Vállalat,
- Tüker IV. sz. telep,
|
- Terményraktározási Vállalat IV. sz. telep,
- Gyapjúmosó és Finomposztó Gyár,
- Budapesti Fűrészek Parkettázó Üzeme,
- ÉM. Parketta Raktár,
- IBUSZ Vágány (Honvédség)
- Fürfa Mintatelep,
- Fővárosi Tanács Tüzelőszer elosztó,
- Fővárosi Gázszolgáltató és Fejlesztő Telep,
- Budapesti Fürészek Rönkfa telep,
- Budapesti Fűszer és Édesség Kereskedelmi Vállalat,
- Méhes,
|
- Rézhenger,
- Acélöntő és Csőgyár,
- Műkő és Kőipari Vállalat,
- Geodéziai Intézet,
- Kőraktár,
- Vegyipari Készletező Vállalat,
- Láng Gépgyár,
- Magyar Acélárugyár,
- ÉM. 21/9 Építőipari Vállalat,
- Ferroglóbus I. sz. telep
|
A
szállítási igények növekedésével Vizafogó állomás áruforgalma is
meghaladta a háború előtti legmagasabb szintet. 1959-ben az ide
állomásított két M 31-es sorozatú dízelmozdony és egy 370-es sorozatú
gőzmozdony 40 iparvágány, 20 rakhelybérlet és 4 közforgalmú rakodó napi
ötszöri kiszolgálását végezte. Az állomás éves kocsiforgalma meghaladta
az 50 ezret. Rákosrendező-Vizafogó közt a körvasúti XXV. számú
fordaszerelvény napi öt menetben hozta-vitte a vasúti kocsikat.
1961-ben a MÁV a 370-es sorozatú gőzmozdonyt M 31 sorozatú
dízelmozdonyra cserélte. A változáshoz kapcsolódva a Meder utca felé -
Vizafogó és Angyalföld közöt - kiágazó 5 iparvágány kiszolgálását
Vizafogó állomás mozdonyai vették át. A körvasút XXV. számú
fordaszerelvénye Angyalföldig közlekedett, a vizafogói elegyátadás itt
történt.
A Révész utcai erőmű és a gáztartály a Duna felől 1962. körül
|
A Dráva utcától délre
eső terület a Duna felől 1962. körül
|
Az 1960-as évek elején
a térségben elinduló lakótelep-építések folytán megkezdődött a
Vizafogói teherpályaudvar és a kapcsolódó iparvágányok lassú, majd
egyre gyorsuló
leépülése. Az alábbi, 1963-as ábrán a még meglévő iparvágányok nagy
része használatban volt.
Az
iparvágány-hálózat
elrendezése 1963-ban, korabeli légifotók alapján,
|
illetve egy katonai
térképen ugyanebből az időszakból
|
A fenti rajzon kékkel a
korabeli villamosvonalakat ábrázoltam,
feketével pedig a vasúti vágányokat. A villamossíneket abban az időben
számos ponton keresztezték iparvágányok: a Dráva utcát a Pannónia és a
Visegrádi utcáknál, a Váci utat pedig a Mura/Angyal, Turbina/Fáy és a
Véső/Apály utcáknál.
A Véső utcai iparvágány a Váci
út sarkán a XX. század elején
Ugyan használaton kívül, de két vasút-villamos
csatlakozás is létezett még ekkor: a Dráva utcában a Kő térnél, illetve
az Árpád hídon a Népfürdő utcánál.
A Dráva utcai keresztezés
A vontatóvágány fekete krónikája a Dráva utcai keresztezéshez
kapcsolódott. A Dráva utcán áthaladó tehervonat 1963. június 23-án az
itt közlekedő 15-ös jelzésű villamossal ütközött. Az 1600-as sorozatú
motorkocsit a MÁV szerelvénye a vágányról kilökve az útmenti
vezetéktartó oszlopnak nyomta.
A Dagály utcai lakótelep építését 1961-ben kezdték el. Az építkezés
jelentős befolyással ugyan még nem volt a Vizafogói pályaudvar életére,
de annak északi oldalán néhány iparvágány megszűnt.
A lakótelep építése az Árpád hídtól észak felé tekintve
|
Légifotó Vizafogó
térségéről az 1960-as évekből, balra a Margitszigettel
|
1963-ban megszűnt az Ásványőrlő, a rákövetkező évben pedig elbontották
az OKGT (volt Maszolaj) telepre vezető, a Váci utat a Véső és Apály
utcáknál keresztező iparvágányt. Az Elektromos Művek Váci úti
telephelyére irányuló szénszállítmányok elmaradásával megszűnt az ide
vezető iparvágány is, melyet 1967-ben bontottak el Dráva utcai
keresztezésével együtt. Ugyanebben az évben épült meg a Szikra
Lapnyomda "B" épülete (a 2000-res években Sconto bútoráruház) a
Vizafogói teherpályaudvar keleti oldalán, újabb
rakodóterületeket elvéve. Ebben az időszakban Vizafogón már csak egy
tartalékmozdony dolgozott.
A Szent István körút-Váci út-Dráva utca-Duna part által határolt
Újlipótváros rendezéséről az 1970-es évek elején döntöttek. Az itt
található ipari területeket a város körbenőtte, a gyárakat ki kellett
üríteni és fel kellett számolni. Ez a folyamat 1975. körülig ment
fokozatosan végbe. Az egyik utolsó működő gyártelep a Parkettagyár
volt,
a vontatóvágány legdélibb végén.
A Parkettagyár a megszűnése előtt. Azért valljuk be, elég
anakronisztikusan hat a füstölgő gyárkémény a lakóépületek között.
|
Lebontott gyárak, kiürített telepek a 15-ös villamos vonala mentén
|
A gyárak és
ipari telephelyek megszűnésével együtt felszámolták az iparvágányokat
is. A funkcióját vesztett vontatóvágányt 1976-ban a Dráva utcáig
bontották vissza, majd 1977-ben megszűnt a 15-ös villamos is. Helyükre
1976-1979. között felépült a Kárpát utcai lakótelep.
A Dagály utcai átjáró 1975-ben
A teherpályaudvar
forgalmát tovább csökkentette, hogy a 70-es évek elején a Révész utcai
erőmű tüzelését pakuráról gázra állították át, amely immár nem
igényelte a vasúti szállítást, mert csővezetéken érkezett. Az Árpád
hídtól északra azonban ebben az időszakban még élénk ipari és
szállítási tevékenység folyt.
A hajógyár a levegőből
Az erősen megcsappant forgalmú Vizafogói teherpályaudvaron a 70-es
években használaton kívüli gőzmozdonyokat tároltak, melyekről
viszonylag sok fotó maradt fenn, hála az akkori vasútbarátok lelkes
tevékenységének. Az alábbi képek csak illusztrációként szolgálnak, aki
az összes fotót meg kívánja tekinteni, az látogasson
el a képtárba.
Múzeumi célra megőrzendő
gőzös a felvételi épület előtt 1972-ben
|
A teherkocsik mellett
leállított gőzösök sora 1972-ben
|
A gőzmozdonyok egy
részét itt is bontották szét
|
Háttérben a Szikra nyomda
épülete
|
A korábbi nyüzsgő életet a
nyugalom váltotta fel
|
Háttérben a gáztartály
vázszerkezete
|
Selejtsor az
állomásépület előtt
|
A háttérben kimúlófélben
lévő ipari területek
|
Vizafogó látképe 1980-ban
egy gőzmozdony tetejéről
|
A térségben az ipari tevékenység az 1970-es években fokozatosan
visszaszorult, az iparvágányok üresen álltak, vagy megszűntek. Vizafogó
teherpályaudvar egy nyüzsgő állomásból egyre inkább egy álmos
tárolópályaudvarrá vált. A környék 70-es évekbeli hangulatát mutatják
az alábbi képek.
Villamospálya-felújítás,
háttérben az állomással
|
Kettős gőzmozdonykerítés
|
Mai szemmel rá nem lehet
ismerni a környékre
|
Vizafogói látkép a
beépítés előtt
Ekkoriban
már nem volt önálló tartalékmozdony Vizafogón, azt Angyalföldről
szolgálták ki az ún. vizafogói menettel. 1977-79. között a pályaudvar
területének egy újabb része veszett el, mivel ott épült fel a Szikra
Lapnyomda hatalmas "C " épülettömbje.
Az Árpád hídi összekötővágány a
70-es évekig megvolt, bár a villamospályába való bekötését a 60-as évek
végén felbontották
1980-ban Vizafogó állomáson a szét nem bontott gőzmozdonyokat
összegyűjtötték és elvitték a Landler Jenő Járműjavítóba (Istvántelek).
Sok közülük ma a Vasúttörténeti Parkban (Füsti) van kiállítva. Az
állomáson ezután javításra váró teherkocsikat tároltak.
Újabb nagy változások kezdődtek 1982-84. között. Ekkor épült fel a
pályaudvar Duna felőli oldalán a Vizafogói lakótelep 1. üteme. A
korábban még megmaradt iparvágányokat ekkor számolták fel.
A Vizafogói lakótelep építése
alatt és után
1981-ben hozzáfogtak az Árpád híd kiszélesítésének és átépítésének.
Ugyan a Vizafogó teherpályaudvar forgalma ekkorra már minimálisra
csökkent, de
a híd alatti összekötő vágányt és a teherpályaudvart az átépített híd
1984-es
átadásakor még meghagyták. 1982-ben megszűnt a villamosközlekedés a
Váci úton, a vágányokat a keresztező iparvágányokkal együtt elbontották.
|
|
|
Képek az Árpád híd átépítéséről, alatta a
vontatóvágánnyal
|
Ebben az időszakban a kocsik tárolásán kívül egy hulladékvas telepet
szolgáltak már csak ki Vizafogóról, illetve az Árpád hídtól északra
lévő
üzemek (Láng Gépgyár, Angyalföldi Erőmű, Csavargyár és Magyar Hajó-és
Darugyár) kiszolgálómenetei jártak körül az állomáson. Ez az állapot
egészen 1987-ig tartott, amikor eljött a vég, és az erősen leromlott
állapotú Vizafogó állomást megszüntették, a megfogyatkozott vágányokat
fölszedték.
Az állomás területén 1987-89. között felépült a Vizafogói lakótelep 2.
üteme. Az állomásépületet meghagyták, később szépen
felújították. A mögötte lévő részen egy nagy területet üresen
hagytak. A lakótelep négyemeletes házai főképp az állomás déli részén
épültek fel. A vontatóvágány az Árpád híd északi oldaláig rövidült.
A Magyar Hajó- és Darugyár
látképe, középen a vontatóvágánnyal
Ebben az időszakban (a most már ténylegesen vontatóvágánnyá vált)
Vizafogói vontatóvágányon még javában folyt az élet. A hajógyárból
külön rakmintás vonatok indultak Záhony felé darurészekkel. Havonta
volt rá eset, hogy három-négy daru komplett anyagát küldték el.
A vontatóvágány sematikus rajza
ebből az időszakból
Az
1980-as évek vége felé ugyanakkor már érezhetően csökkentek a vasúti
szállítások a még működő üzemekből is. A kiszolgáló gép körüljárásának
biztosítása érdekében a Rákospatak és a Csavargyár utca között egy
hosszú kitérőt építettek. A vontatóvágány 1988. évi elrendezését egy
korabeli légifotó segítségével az alábbiakban szemléltetem.
A vontatóvágány 1988. évi
állapota
A rendszerváltást követően felgyorsult a térség iparának hanyatlása, a
vasúti szállítások tovább csökkentek. 1994-ben megszűnt a Csavargyár és
a Hajógyár. Előbbi helyén nyílt a Reno udvar és egy barkácsáruház,
utóbbit egy műemlék csarnok kivételével teljesen elbontották. Az
Angyalföldi Erőmű is megszűnt az 1990-es évek végén. Ekkoriban már csak
a Láng Gépgyárban, illetve a Meder utcánál egy építőanyag-telepen volt
vasúti kiszolgálás.
1996. évi torzított helyszínrajz
A vontatóvágány hossza az 1990-es második felétől ismét csökkenésnek
indult, amivel megkezdődött a vég. 1996-ban
még használták a vontatóvágányt, az Angyalföldi Járműparádé mozdonyai
ide álltak félre. Később a
vágány Árpád híd felőli végét autóparkoló foglalta el, majd 1999-re a
Vizafogó utca és Dagály utca közti szakaszt egy logisztikai cég
kerítette el. Itt kezdetben még voltak vasúti szállítások, de azok
2001-re megszűntek. 2000-ben az erőműbe vezető iparvágányt és
hidat felszedték, 2001. elején pedig a kitérővágányt bontották fel,
valamint a Meder utcai építőanyag-telepen is megszűnt a forgalom, a
vágányokat itt is elbontották. Ekkorra a vontatóvágány forgalma
teljesen megszűnt, annak Dagály utcától délre fekvő részét
felbontották. A 2001. márciusi állapotokat Szelényi Gábor alábbi képei
illusztrálják. További képek a Képtárban.
A Dagály utcától délre
lévő szakaszt már felszedték
|
Híd a Rákospatak felett
|
A volt csavargyári
kiágazás
|
Balra a hajógyárba vezető
vágány
|
A hajógyár megmaradt
műemléki csarnoka igen romos állapotban
|
A vágány a Duna Plaza
mögött ment fel egy töltésen
|
A Láng Gépgyár (2000-től ABB, majd Alstom) telephelyen belül megmaradt
vágányhálózatát belső szállítási feladatokra időnként még felhasználták.
2003-ban a Kendergyár helyén felépült a Tesco áruház, az ide vezető
iparvágányt felszedték. Ekkor a vontatóvágány a Rákospatakig még
járható volt, de csak pft. menetek használták. Aztán az év vége felé
megkezdődtek már a bontások. Istvánfy Péter képes összeállítása 2003.
decemberéből az alábbiakban mutatja be az akkori állapotokat. További
képek a Képtárban.
A Rákospatak feletti híd
még ép
|
A volt csavargyári
kiágazás a semmibe vezet
|
A kapun túl már nincsenek
vágányok
|
Ezt a szép és jellegzetes
vasúti őrházat azóta sajnos lebontották
|
A kihalt Meder utca
|
Itt csatlakozott be a
vontatóvágány Angyalföld állomásba
|
A Vizafogói vontatóvágányt 2003-2006. között teljesen felszedték.
2009-ben a Váci út és Angyalföld állomás közti töltést is elbontották.
Ezzel a vontatóvágány története véget ért. A Váci út feletti vasúti híd
azonban 2014-ben még állt.
A Váci út feletti vasúti híd
egy korábbi felvételen