Villamos kocsiszínek és egyéb telephelyek







A villamos kocsiszínek szolgálnak a villamosok tárolására, őrzésére, karbantartására, javítására, tisztítására. A BKV jelenleg 9 villamos kocsiszínt és egy főműhelyt (járműjavítót) üzemeltet. A kocsiszínek a BKV Közlekedési Igazgatóság, Villamos forgalmi főmérnökségen belül a három Forgalmi Szolgálat valamelyikéhez vannak rendelve (Észak-pesti /volt II-es/, Dél-pesti /volt I-es/ és Budai /volt III-as/).


A kocsiszínekhez tartoznak a kiszolgálandó viszonylatok (vonalak), és a hozzájuk tartozó járművek. Néhány viszonylatot több kocsiszín üzemeltet egyidejűleg. Technológiai és járműfenntartási szempontból az a kedvezőbb, minél homogénebb egy remíz járműparkja, vagyis minél kevesebb típusú járműből áll. Az 1-2 típus megléte az általános, a 3 már kivételesnek számít.

A személyszállító járműveken kívül egyéb, üzemi célú járművek is találhatók a kocsiszínekben: tanulókocsik, hóseprőgépek, tehermozdonyok, teherkocsik. Ezek száma korábban lényegesen nagyobb volt, mára azonban mennyiségük jelentősen lecsökkent.

A kocsiszínekben a járművek tárolására szabadtéri és fedett tárolóvágányok szolgálnak. Ezen kívül találhatók még itt vizsgáló és javítóvágányok, járműmosó, műhelyek, raktárak, szociális és igazgatási helységek. A tárolható járművek száma arányos a hasznos vágányhosszal.
Érdekesség, hogy nem minden kocsiszín rendelkezik gépi kocsimosóval. Ezekben a járműveket vagy kézzel mossák, vagy rendszeresen átviszik őket egy másik, mosóval ellátott kocsiszínbe (pl. Ferencvárosból Hungáriába).


Érdemes megfigyelni, hogy a vágányhálózat technológiai okokból úgy van kialakítva, hogy vagy a kocsiszínben, vagy mellette lehetővé tegye a járművek megfordítását. Ennek két alapvető lehetősége a hurokvágány, illetve a deltavágány.

Időnként előfordul, hogy a kocsiszínek egyúttal végállomásként is szolgálnak. Így pl. 2007. augusztus 20-ig Szépilona kocsiszín egyben a 118-as viszonylat végállomása is volt.

Néhány kocsiszín kapcsolódik a nagyvasúthoz is, mert vágányösszeköttetése van a MÁV felé.



Jelenleg üzemelő
kocsiszínek, főműhely:
Korábban üzemelt kocsiszínek és egyéb telephelyek (feltöltés alatt):
Angyalföld kocsiszín Damjanich utcai forgalmi telep - megszűnt 1937/1997-ben
Baross kocsiszín Ferencváros ksz. körüli telephelyek - nagy részük megszűnt az 1990-es években
Budafok kocsiszín Horog utcai telep - megszűnt 1996.11.15-én
Fehér úti főműhely
Kispest kocsiszín - megszűnt 1977.01.01-én
Ferencváros kocsiszín Kőbánya kocsiszín - megszűnt 1949-ben
Hungária kocsiszín Óbuda kocsiszín - megszűnt 1996.04.01-én
Kelenföld kocsiszín Pálffy telep - megszűnt az 1990-es évek elején
Száva kocsiszín Pirók Gyula főműhely - megszűnt 1997-ben
Szépilona kocsiszín Újpest kocsiszín - megszűnt 1982.07.01-én
Zugló kocsiszín Vágóhíd kocsiszín és UV műhely - megszűnt 1995.09.08-án

Az oldalt összeállította: Fejes Balázs

Vissza a kezdőlapra