Különleges UV kocsik
     

Tekintsük most át röviden az UV-val rokon, de nem teljesen azonos típusú villamosokat és rövid történetüket.
         Szellem (TV) - 3700, 3701

A "Szellem" (hivatalos típusjelzéssel TV) az UV prototípusának számít. 1948-ban készült el, a háború előtt gyártott, de a háborúban megsérült 3600-as "Stuka" motorkocsik továbbfejlesztéseként (eredetileg egy 3800-as pszú. 4 tengelyes pótkocsival együtt). 1974-ben teljesen az UV-val egységes kivitelűre építették át a párost. Ekkoriban a dél-pesti 42-esen közlekedtek. Utolsó szolgálatukat a 19-es viszonylaton töltötték 1994.09.26-án, majd másnaptól félreállították őket. Végül 1995.08.02-án selejtezték a két villamost Kelenföld kocsiszín állományából.

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám típusbemutatója
        Alumínium UV (UZ) - 3710, 3711

Az UV megjelenése után kísérleteztek könnyebb szerkezetű villamosokkal. A hagyományos acél vázat és kocsiszekrényt alumíniumra cserélték, hogy csökkentsék az üzemeltetési költségeket. Így születtek meg 1958-ban az UZ-k. 2-nél több nem készült belőlük. Jártak a 2-esen, 60-ason, majd Óbudára kerültek az 5-ös és 33A viszonylatokra. Utolsó szolgálatukat 1976. decemberében töltötték a 33A viszonylaton, majd 1977.01.01-vel selejtezték őket Óbuda kocsiszín állományából.

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám típusbemutatója


        Csuklós UV (UCS) - 3799 (3729)

A 60-as évek elején beindult a csuklósítási láz, a jövő villamosát az egyterű, csuklós járművekben látták. Kísérletképpen az UV kocsikból is készítettek egy csuklós változatot, melyhez a 3235 és 3258-as psz-ú motorkocsikat használták fel. Az eredetileg 3799-es psz-on futó UCS jármű 1962-ben állt szolgálatba a 2-es viszonylaton. Később 3729-re számozták át. Mivel menettulajdonságai kedvezőtlenek voltak, ezért 1966-ban szétbontották és visszaalakították eredeti formájára.

        Tanuló UV - 7660-7663

A járművezető-képzés elősegítése céljából 1977-ben a forgalmi állományból 4 kocsit (3400-3403) kivettek, és sorrendben 7660-7663 psz-okon teherállományba helyeztek. Ezeknek visszaépítették másik vezetőállását, hogy szóló üzemben közlekedhessenek, és az oktatás céljából speciális berendezésekkel szerelték fel őket. A forgalmi kocsik selejtezésével együtt 2003-tól a tanuló UV-kat is kivonták a forgalomból. A 7660-ast és 7661-est  2003-ban, a 7663-ast 2006-ban selejtezték Kelenföld, illetve Száva kocsiszín állományából. A 7662-est 2008-ban eladták Debrecenbe üzemi járműnek.

         Modernizált UV (MUV) - 3404, 3409-3411, 3423, 3426-3427, 3429-3432, 3440-3441, 3443-3444, 3446, 3449, 3454, 3456

A 90-es évek elején felmerült, hogy a kisebb forgalmú villamosvonalakon, illetve az éjszakai járatokon kisebb befogadóképességű, takarékos járműveket közlekedtessenek. Ezt egybekötötték az akkor legrégebbi típusnak számító UV-k korszerűsítésével, melyhez a 3400-as pályaszámcsoportból 20 járművet választottak ki. Ezekből születtek 1993-1995 között a MUV-ok, melyek megtartva eredeti pályaszámukat, Óbuda és Száva kocsiszínben kezdték szolgálatukat a 17-es és 42-es viszonylatokon. Később, Óbuda bezárásával valamennyi MUV Száva kocsiszínbe került, ahol 2003.05.12-én törölték őket az állományból. Utolsó szolgálatát a 3429+3461-es páros teljesítette a 42-es viszonylaton 2003.02.06-án.

Kapcsolódó link: Németh Zoltán Ádám típusbemutatója




« Vissza
Tovább »
 <--- Vissza     Vissza az UV oldalra Tovább az UV oldalon »