Modernizált UV (MUV) típusú villamos motorkocsik

3456 v17
A 3456 még Óbuda kocsiszínben tartózkodása idején, a 17-es viszonylaton
Az átalakítás éve: 1993-94 

Járműszám: 20 kocsi

Pályaszámok: 3404, 3409, 3410, 3411, 3423, 3426, 3427, 3429, 3430, 3431, 3432, 3440, 3441, 3443, 3444, 3446, 3449, 3454, 3456, 3461

Az eredetileg éjszakai villamosjáratokon való közlekedtetésre szánt kocsik jelentős átépítésen estek át UV állapotukhoz képest, melynek eredménye a zárható vezetőállás, a temperáló utastérfűtés, a lépcsőbe épített világítás, és a megváltoztatott ajtózáró-mechnika volt. A B-végi vezetőállás visszaépítése miatt a kontaktorok visszakerültek a kocsi oldalára, a középső ajtó melletti ülések alá. A belső rész színei világosabbak lettek, Ikarus-ülések kerültek beépítésre, az eredetitől eltérő elrendezésben. A kocsikon csak vezérlési csatlás volt, tehát hiányoztak az átmenő sűrített levegős és erősáramú vezetékek - emiatt csatolt összeállítás esetén mindkét kocsin fent volt az áramszedő. Oldalról a leglátványosabb változást a forgóvázakat takaró gumilemezek jelentették (de nem mindegyik kocsin), szemből nézve pedig az erősebb viszonylatszám-világítás, és a szélvédő fekete gumikerete. A 3426-nak eredetileg levegős szedőműködtetése volt, de ezt pár éven belül lecserélték. A program elindulása előtt persze ennél komolyabb változtatásokat is akartak végezni a kocsikon, például szaggatós vezérlés beépítését, de ez végül elmaradt. Eredetileg azzal is kísérleteztek, hogy a Tátrához hasonlóan két fényszórót raknak a homlokfalra, de szerencsére ezt az ötletet ejtették.


Balra: a MUV műszerfala. Középen: két kocsi összekapcsolása, jól látható, hogy nincs erősáramú, illetve szolenoid csatlás. Jobbra: a szóló MUV-ok a régi egykocsis vonalak emlékét idézték...

Összességében véve meglehetősen komfortos járművek jöttek létre a program során, melynek sajnálatos módon nem lett folytatása. Az első MUV-ok 1993. december 19-én jelentek meg a 17-es vonalán. Eleinte Óbuda kocsiszínben voltak állomásítva, így a 17-esen lehetett velük találkozni, majd a remiz bezárása után átkerültek a Szávába. Ezután a 30-as, 42-es, 52-es viszonylatokon üzemeltek (kevésbé kihasznált időszakokban szólóban), de néha a 13-ason is előfordultak, természetesen csatolva.


Balra: MUV kocsi Hungária kocsiszínben, egy évvel a selejtezés előtt. Ekkor még nem volt biztos, hogy ki  fogják dobni őket, így néha mozogtak a tárolási helyül szolgáló remiz területén. Jobbra: az utolsó MUV szerelvény, a 3429+3461 két nappal leállítása előtt, a 42-es vonalon.

A sorozat nem volt hosszú életű: a kocsik 2002-re elérték a kritikus futott kilométerszámot. Nagyjavításra volt szükség, de ez aránytalanul sokba került volna az egyedi alkatrészek miatt. Mivel a TW6000-esek érkezése miatt nagy számban szabadultak fel "sima" UV-k, inkább az állományból való törlés mellett döntöttek. A leállított kocsik hónapkig láthatóak voltak Száva, Zugló és Hungária kocsiszínekben, míg aztán 2003 elején be nem következett a típusselejtezés. A két utolsó kocsi, a 3429-es és a 3461-es 2003. február 6-án közlekedett utoljára a 42-esen. Ekkor az egyikük motorja beázott, és zárlatos lett, ami az utasforgalomban való közlekedtetés végét jelentette. A 3430-as kocsi villamosbarátok és a Közlekedési Múzeum közbenjárásának köszönhetően megmenekült a szétvágástól, a többit elbontották.

A MUV típus főbb eltérései az UV-tól:

Vezetőállások száma: 2
Ülőhelyek száma: 28
Állóhelyek száma: 56
Állóhelyek területe: 11,3 m2
Befogadóképesség: 84 fő
Rögzítőfék: rugóerőtárolóval kombinált sűrített levegős (RET)
Világítás: fénycső, 24V
Akkumulátor töltés: statikus átalakítóval

Vissza az elejére
Vissza az UV lapra
Vissza a járműtípusokhoz
Vissza a kezdőlapra