|
A BHÉV gőzmozdonyai |
Tartalomjegyzék:
A BHÉV gőztramway mozdonyai
A 4-es "Haraszti" mozdony kiállítva
A MÁV 377-es sorozatával megegyező gőzmozdonyok a BHÉV-en
A múzeumokban megtalálható BHÉV eredetű "377"-esek
A szemétvasúttól átvett két gőzmozdony
A MÁV-tól átvett 376-os sorozatú gőzmozdonyok
A HRV-n ideiglenesen közlekedett 381-es sorozatú gőzmozdony
A BHÉV vonalainak átadásakor rövid, kéttengelyes, zárt közúti vasúti jellegű mozdonyokat vásárolt és állított forgalomba. Összesen tizenhat ilyen mozdonyt vásárolt (1-16), közülük az első négynek még nevet is adtak: 1 - Budapest, 2 - Erzsébetfalva, 3 - Soroksár, 4 - Haraszti. A mozdonyok négyféle típusúak voltak:Gőztramwayok
A mozdonyok a villamosítás után kiszorultak a személyforgalomból, majd nagy részük eladásra, illetve selejtezésre került:
pályaszámok 1 2-4 5-8 9-16 gyártó MÁV Gépgyár StEG, Wien MÁV Gépgyár MÁV Gépgyár gyártási év 1887. 1887. 1888. 1888. ütközők közötti hossz 5057 mm 4368 mm 5272 mm 4862 mm vonóerő 20718 N 19149 N 25260 N 20797 N
A Láng Gépgyárba került 4-es pályaszámú
mozdony (StEG 1941/1887) megmaradt az utókornak. A mozdony kapóra jött
a BHÉV 75 éves évfordulóján, amikor ezzel a mozdonnyal, és a selejtezés
közelébe jutott P I-es személykocsikkal különvonatot indítottak a Szentendrei
vonalon. Ezután a Közlekedési Múzeum tulajdonába került, kiállították.
1987-re visszaalakították eredeti állapotára, és ismételten, a BHÉV 100
éves évfordulóján különvonatban közlekedett. 1991-ben a Szentedrei múzeumban
állították ki.
A növekvő forgalom következtében a BHÉV 1894-1906 között további tizenöt gőzmozdonyt vásárolt a MÁV gépgyártól. Ezeknek a mozdonyoknak a konstrukciója hasonlított a MÁV 377-es típusához (bár több ponton eltért a MÁV típusától, például a főkeretének kialakítása), a személyvonatok továbbítása érdekében azoban tányérütközővel is fel voltak szerelve. A mozdonyok 21-35-ös pályaszámot kaptak, ütközők közötti hossza 8105 mm volt, engedélyezett legnagyobb sebességük pedig 45 km/h. Az egyes mozdonyok gyártási éve a következő volt: 1894: 21-22, 1895: 23, 1896: 24, 1900: 25-26, 1902: 27-28, 1903: 29, 1904: 30-32,1906: 33-35. A BHÉV vonalak villamosításával a gőzmozdonyok fokoztosan szorultak ki a forgalomból, illetve a Ráckevei vonalra kerültek. A mozdonyok eladása a '20-as években kezdődött meg főleg iparvasutak számára, azonban több járműnek a sorsa számomra ismeretlen. 1922-ben valószínűleg kettő gőzmozdonyt selejteztek közülük. Az ismert eladások:A MÁV 377-es sorozatával megegyező gőzmozdonyok a BHÉV-en
1952-ben már csak három gőzmozdony lett átadva a MÁV-nak: 29, 32, 34 -> 377.29, 377.32, 377.34. Hamarosan korrigálták számukat 377.501-503-ra, később pedig 377.701-703-ra. A BHÉV ezt a három mozdonyt visszavette megtartva MÁV-os pályaszámaikat. 1962-ig voltak forgalomban, amikor
Az idők során két mozdony megmaradt a mai napig. A 27-es (az 1687/1902-es gyártási számú) 1929-ben az Ácsi Cukorgyárhoz került (27-es számon). Ez a mozdony visszakerült 1987-ben a ráckevei BHÉV vonalra, itt a centenáriumi nosztalgiaszerelvény mozdonyaként működött. Ezután azonban Istvántelekre került védett múzeumi járműként. Istvántelekben 2002-ben javítás alá került, és tudomásom szerint a Magyar Vasúttörténeti Park kiállítási tárgya lesz.
A szentendrei múzeum kiállítási tárgyának is eredetileg az üzemképes
27-est szánták, azonban ide jelenleg a 28-as (1688/1902)
mozdony került. Ez a jármű 1923-ban került a Kaposvári Cukorgyárhoz (XVI-os
számon).
1958-ban, a BHÉV újjáalakulásakor két gőzmozdonyt vett át a Fővárosi Köztisztasági Vállalat Vasútüzemétől. Az FKVV 1-esből lett a BHÉV 704-es, az FKVV 5-ösből pedig a 705-ös. Nem szolgáltak sokáig a BHÉV-nél, a 704-est 1959 augusztus 8-án eladták a Kaposvári Cukorgyárnak.. A 705-öst pedig 1960. november 21-én selejtezték.A szemétvasúttól átvett két gőzmozdony
Az FKVV 1-es mozdonya eredetileg a Osztrák-Magyar Államvasutak vásárolta 1883-91 között az Osztrák Államvasutak bécsi gépgyárából. Gyártási száma 1765/1883, ütközőkközötti hossza 7816 mm, vonóereje pedig 44145 N. Első pályaszáma OMÁV IVc 480 volt. Amikor a MÁV átvette 1891-ben, XIId 5587, majd MÁV 382.007 pályaszámot kapott. 1912-ben vette meg a szemétvasút, ahol 1II-es pályaszámmal látták el. A cukorgyárból Paksra került a mozdonyskanzenben, 2000-ben pedig a Magyar Vasúttörténeti Parkba került.
A másik gőzmozdony - az FKVV 5-ös - eredetileg a Budapest Székesfővárosi
Elektromos Művek Rt. telepe vásárolta 1891-ben, a müncheni Krauss cégtől.
Miután a telepére vezető iparvágányt villamosították, szintén 1912 körül
átvette a szemétvasút ezt a mozdonyt.
1940. február 13-án, a téli időjárás okozta rendkívüli körülmények következtében a a filatorigát áramátalakító leégett, használhatatlanná vált. A forgalom fenntartásálrt a BHÉV három szerelvényt bérelt február 17. - április 1. között, valószínűleg 376-os mozdonyokkal. Ezután 1942-ben, a Dunai Repülőgépgyár jelentette hatalmas utasforgalom következtében kényszerült a BHÉV járműbérlethez folyamodni. Ekkor a MÁV-tól öt 376-os sorozatú mozdonyt béreltek augusztus 17-től. személykocsikként kezdetben 26, majd később 17 kéttengelyes MÁV-os személykocsit soroztak be mögéjük. 1944-ig többször cserélgették az éppen a vonalon szolgáló mozdonyokat.A MÁV-tól átvett 376-os sorozatú mozdonyok
Négy 376-os mozdony 1961-62-ben ismét megjelent a BHÉV ráckevei vonalán, melyeket ismét a MÁV-tól vettek át. Valószínűleg csak teherforgalomban üzemeltek.
1942.aug.17-tól 1943. áprilistól 1943. nyarától 1943 II. félévében 1944-ben cserével 376.446 - 376.412
376.453
376.468376.591
376.489
376.465376.459
376.465376.604
376.577376.591
Adataim szerint egy mozdony, a 376.531-es (gy.sz: 4679/1922), mely az Ácsi Cukorgyárban, majd Kisterenyén szolgált, jelenleg Mezőkövesd állomásán van kiállítva.
MÁV psz. kijelölt BHÉV psz. átvéve selejtezve 376.294 "706" 1961.11.08. 1963.11.01. 376.406 "707" 1961.12.05. 1964.12.31. 376.626 "709" 1961.12.05. 1964.12.31. 376.531 "708" 1962.02.06. eladva: 1964.09.
Ácsi Cukorgyár
|
|
|
|
A dunaharaszti Duna-híd 1944 november 3-i felrobbantásával a BHÉV hálózattól elszigetelődött Haraszti Ráckevei Vasút (HRV) Csepel szigeti vonalrésze. A forgalmat mindenestül beszüntették ezen a szakaszon, az itt lévő vasúti járművek jó részét elmenekítették. 1945-ben, a felszabadulás után mégis sikerült a szigeti szakaszon újjászervezni a forgalmat, mivel egy mozdony mégis maradt: a Dunai Repülőgépgyár (DRG) 10-es pályaszámú háromcsatlós gőzmozdonya. A BHÉV bérbe vette ezt a mozdonyt, és 1945. május 10-től szükségforgalmat indított segítségével. Ebből az alkalomból néhány kocsit közúton szállított a szigeti szakaszra, majd augusztustól egy ikersínbusz is került a vonalra. A szükségüzem, és ezzel együtt a kis gőzős munkája 1945. december 8-ig tartott, amikor provizórikusan helyreállították a Dunaharaszti hidat, ekkor visszakerült a DRG-hez..
A HRV-n ideiglenesen közlekedett 381-es sorozatú gőzmozdony
Maga a gőzmozdony kalandos életutat tudhatott magáénak. Eretileg a Nagykikinda-Nagybecskereki
HÉV mozdonya volt, 3-as pályaszámmal, melyet a Krauss müncheni gyárától vásárolt
(1048/1883.-as gyártási számon). A MÁV-hoz 1891-ben került, XIIh 5633-as mozdonyként, 1897-től
6633-as, 1911-től pedig 381.001 pályaszámon. 1912-ben eladták a Cséry- féle szemétvasútnak, ott 6-os
számú lett. 1942-ben adták ismét tovább a Dunai repülőgépgyárnak (10).
1955-ben (más forrás szerint 1959-től) pedig a Budapesti Vegyiművekhez került. 1968-tól ez a mozdony
ki van állítva a Közlekedési Múzeum elött (6633-as számon), ma is itt található. Maga
gőzmozdony telített gőzzel működő két gőzhengeres szertartályos mozdony
volt, 24 t önsúllyal, 6650 mm hosszal, és 37670 N vonóerővel.
Felhasznált irodalom:
Magyarországi
gőzmozdonyok
http://lococlub.try.hu/
K. Juhász Erzsébet, Keller László: Helyiérdekű vasútunk,
Soroksári füzetek 2., 1998
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasútról,
Városi Közlekedés 95/4, 248. o.
Lovász István kiegészítései, kézirat, 1999.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasútak története,
BKV, 1987.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III.,
BKV, 1987.