Címlap
A BHÉV gőzmozdonyai  

Tartalomjegyzék:

A BHÉV gőztramway mozdonyai
A 4-es "Haraszti" mozdony kiállítva
A MÁV 377-es sorozatával megegyező gőzmozdonyok a BHÉV-en
A múzeumokban megtalálható BHÉV eredetű "377"-esek
A szemétvasúttól átvett két gőzmozdony
A MÁV-tól átvett 376-os sorozatú gőzmozdonyok
A HRV-n ideiglenesen közlekedett 381-es sorozatú gőzmozdony

Gőztramwayok

A BHÉV vonalainak átadásakor rövid, kéttengelyes, zárt közúti vasúti jellegű mozdonyokat vásárolt és állított forgalomba. Összesen tizenhat ilyen mozdonyt vásárolt (1-16), közülük az első négynek még nevet is adtak: 1 - Budapest, 2 - Erzsébetfalva, 3 - Soroksár, 4 - Haraszti. A mozdonyok négyféle típusúak voltak:
 
pályaszámok
1
2-4
5-8
9-16
gyártó
MÁV Gépgyár
StEG, Wien
MÁV Gépgyár
MÁV Gépgyár
gyártási év
1887.
1887.
1888.
1888.
ütközők közötti hossz
5057 mm
4368 mm
5272 mm
4862 mm
vonóerő
20718 N
19149 N
25260 N
20797 N
A mozdonyok a villamosítás után kiszorultak a személyforgalomból, majd nagy részük eladásra, illetve selejtezésre került:
1
2
A BHÉV 1-es pályaszámú, "Budapest" nevű gőzmozdonya gyártáskori állapotában.
A 2-es pályaszámú, "Erzsébetfalva" mozdony már a századforduló után.
6 - Pomáz
14
A 6-os mozdony Pomáz állomáson, a szentendrei vonal megnyitásának idején.
A 14-es mozdony a HRV C 202-es P I-es személykocsijával.
14
Részvényserfőzde
A 14-es gőzmozdony, talán Filatorigát állomáson?
A BHÉV volt 5-ös gőztramway mozdonya a Részvényserfőzde tolatómozdonyaként.

A Láng Gépgyárba került 4-es pályaszámú mozdony (StEG 1941/1887) megmaradt az utókornak. A mozdony kapóra jött a BHÉV 75 éves évfordulóján, amikor ezzel a mozdonnyal, és a selejtezés közelébe jutott P I-es személykocsikkal különvonatot indítottak a Szentendrei vonalon. Ezután a Közlekedési Múzeum tulajdonába került, kiállították. 1987-re visszaalakították eredeti állapotára, és ismételten, a BHÉV 100 éves évfordulóján különvonatban közlekedett. 1991-ben a Szentedrei múzeumban állították ki.
 

4 - Láng gépgyár
BHÉV 4 - Margit híd
A 4-es mozdony a Láng-gépgyárban. A mozdony végét meghosszabbították, és meglehetősen nagy méretűütközőkkel látták el.
Ugyanez a mozdony  Margit híd végállomáson, a BHÉV 75 éves megemlékezésén, 1964-ben. 
4 - Közlekedési Múzeum
4 - Vágóhíd
A 4-es gőztramway ezután a Közlekedési Múzeum kiállítási tárgya lett.
1987-ben a 4-es ("Haraszti") mozdonyt visszaalakították gyártáskori állapotúra. A kép Vágóhídon készült, ahol a centenáriumi ünnepségen közlekedett különvonattal.
4 - Vágóhíd
4 - Szentendre
A százéves vonat ontja a füstöt a Vágóhídi végállomáson.
A 4-es mozdony 1991-től a Szentedrei múzeum kiállítási tárgya lett. A mozdony olajlámpáit kézzel kell átszerelni a másik végére.

A MÁV 377-es sorozatával megegyező gőzmozdonyok a BHÉV-en

A növekvő forgalom következtében a BHÉV 1894-1906 között további tizenöt gőzmozdonyt vásárolt a MÁV gépgyártól. Ezeknek a mozdonyoknak a konstrukciója hasonlított a MÁV 377-es típusához (bár több ponton eltért a MÁV típusától, például a főkeretének kialakítása), a személyvonatok továbbítása érdekében azoban tányérütközővel is fel voltak szerelve. A mozdonyok 21-35-ös pályaszámot kaptak, ütközők közötti hossza 8105 mm volt, engedélyezett legnagyobb sebességük pedig 45 km/h. Az egyes mozdonyok gyártási éve a következő volt: 1894: 21-22, 1895: 23, 1896: 24, 1900: 25-26, 1902: 27-28, 1903: 29, 1904: 30-32,1906: 33-35. A BHÉV vonalak villamosításával a gőzmozdonyok fokoztosan szorultak ki a forgalomból, illetve a Ráckevei vonalra kerültek. A mozdonyok eladása a '20-as években kezdődött meg főleg iparvasutak számára, azonban több járműnek a sorsa számomra ismeretlen. 1922-ben valószínűleg kettő gőzmozdonyt selejteztek közülük. Az ismert eladások: A 22, 24-es gőzmozdonyt 1936-ban selejtezték. További egy mozdonyt selejteztek 1945-ben, majd kettőt 1948-ban.

1952-ben már csak három gőzmozdony lett átadva a MÁV-nak: 29, 32, 34 -> 377.29, 377.32, 377.34. Hamarosan korrigálták számukat 377.501-503-ra, később pedig 377.701-703-ra. A BHÉV ezt a három mozdonyt visszavette megtartva MÁV-os pályaszámaikat. 1962-ig voltak forgalomban, amikor

33
29
A BHÉV 33-as számú mozdonya a Pálffy téri végállomáson, a század első évetizedében.
A 29-es mozdony Vágóhíd állomáson, 1930 körül.
Szigetcsép
34
1926.  augusztus 11-én a Ráckevéről Budapestre tartó vonat Szigetcsépnél pályahiba miatt kisiklott. A halálos áldozattal nem járó balesetben a gőzmozdony az árokba borult, a P I-es kocsik közül kettőt (C 135, C 301) selejteztek.
A 34-es gőzmozdony valószínűleg Vágóhíd telepen, a háború alatt.
377.702
702+P 441
A volt 32-es mozdony már MÁV-os pályaszámmal (377.702) Ráckevén, 1959 körül.
Ugyanez, a 702-es mozdony a Taksonyi vonalon rövid vonatával, a P 441-es személykocsival.

Az idők során két mozdony megmaradt a mai napig. A 27-es (az 1687/1902-es gyártási számú) 1929-ben az Ácsi Cukorgyárhoz került (27-es számon). Ez a mozdony visszakerült 1987-ben a ráckevei BHÉV vonalra, itt a centenáriumi nosztalgiaszerelvény mozdonyaként működött. Ezután azonban Istvántelekre került védett múzeumi járműként. Istvántelekben 2002-ben javítás alá került, és tudomásom szerint a Magyar Vasúttörténeti Park kiállítási tárgya lesz.

A szentendrei múzeum kiállítási tárgyának is eredetileg az üzemképes 27-est szánták, azonban ide jelenleg a 28-as (1688/1902) mozdony került. Ez a jármű 1923-ban került a Kaposvári Cukorgyárhoz (XVI-os számon).
 

27 - Pesterzsébet
Kőszegi Béla
27 - Soroksár
A 27-es mozdony Pesterzsébet-felső állomáson, 1987-ben.
A centenáriumi vonat Vágóhíd felé halad, 1987-ben.
27 - Istvántelek
Lossonczy Miklós
28 - Szentendre
Szabó Sándor
A 27-es mozdonyt újbóli kiállítása elött felújítják (2003).
A Szentendrei múzeumban jelenleg a 28-as gőzmozdony látható.

A szemétvasúttól átvett két gőzmozdony

1958-ban, a BHÉV újjáalakulásakor két gőzmozdonyt vett át a Fővárosi Köztisztasági Vállalat Vasútüzemétől. Az  FKVV 1-esből lett a BHÉV 704-es, az FKVV 5-ösből pedig a 705-ös. Nem szolgáltak sokáig a BHÉV-nél, a 704-est 1959 augusztus 8-án eladták a Kaposvári Cukorgyárnak.. A 705-öst pedig 1960. november 21-én selejtezték.

Az FKVV 1-es mozdonya eredetileg a Osztrák-Magyar Államvasutak vásárolta 1883-91 között az Osztrák Államvasutak bécsi gépgyárából. Gyártási száma 1765/1883, ütközőkközötti hossza 7816 mm, vonóereje pedig 44145 N. Első pályaszáma OMÁV IVc 480 volt. Amikor a MÁV átvette 1891-ben, XIId 5587, majd MÁV 382.007 pályaszámot kapott. 1912-ben vette meg a szemétvasút, ahol 1II-es pályaszámmal látták el. A cukorgyárból Paksra került a mozdonyskanzenben, 2000-ben pedig a Magyar Vasúttörténeti Parkba került.

A másik gőzmozdony - az FKVV 5-ös - eredetileg a Budapest Székesfővárosi Elektromos Művek Rt. telepe vásárolta 1891-ben, a müncheni Krauss cégtől. Miután a telepére vezető iparvágányt villamosították, szintén 1912 körül átvette a szemétvasút ezt a mozdonyt.
 

MÁV XIId 5594
382.007
Lossonczy Miklós
A MÁV XIId 5594-es (későbbi 382-es sorozatú) mozdonya. Ez a telített gőzzel működő mozdony 7816 mm hosszú volt, 28,15 t tömegű, és 40 km/h sebességgel mehetett.
A BHÉV-nél is szolgált 382.007-es mozdony Pakson kiállítva.
Szemétvasút 5
705
A szemétvasút 5-ös pályaszámú mozdonya. Erről a mozdonyról annyit tudhatunk, hogy szintén telített vízgőzzel működött.
A BHÉV 705-ös mozdonya, Vágóhíd kocsiszínben

A MÁV-tól átvett 376-os sorozatú mozdonyok

1940. február 13-án, a téli időjárás okozta rendkívüli körülmények következtében a a filatorigát áramátalakító leégett, használhatatlanná vált. A forgalom fenntartásálrt a BHÉV három szerelvényt bérelt február 17. - április 1. között, valószínűleg 376-os mozdonyokkal. Ezután 1942-ben, a Dunai Repülőgépgyár jelentette hatalmas utasforgalom következtében kényszerült a BHÉV járműbérlethez folyamodni. Ekkor a MÁV-tól öt 376-os sorozatú mozdonyt béreltek augusztus 17-től. személykocsikként kezdetben 26, majd később 17 kéttengelyes MÁV-os személykocsit soroztak be mögéjük. 1944-ig többször cserélgették az éppen a vonalon szolgáló mozdonyokat.
 
1942.aug.17-tól
1943. áprilistól
1943. nyarától
1943 II. félévében
1944-ben cserével
376.446
-
376.412
376.453
376.468
376.591
 376.489
376.465
376.459
376.465
376.604
376.577
376.591
Négy 376-os mozdony 1961-62-ben ismét megjelent a BHÉV ráckevei vonalán, melyeket ismét a MÁV-tól vettek át. Valószínűleg csak teherforgalomban üzemeltek.
 
MÁV psz.
kijelölt BHÉV psz.
átvéve
selejtezve
376.294
"706"
1961.11.08.
1963.11.01.
376.406
"707"
1961.12.05.
1964.12.31.
376.626
"709"
1961.12.05.
1964.12.31.
376.531
"708"
1962.02.06.
eladva: 1964.09.
Ácsi Cukorgyár
Adataim szerint egy mozdony, a 376.531-es (gy.sz: 4679/1922), mely az Ácsi Cukorgyárban, majd Kisterenyén szolgált, jelenleg Mezőkövesd állomásán van kiállítva.
376.626
A 376.626-os gőzmozdony Szigetszentmiklós-gyártelep állomáson.
A 376.531-es gőzmozdony Mezőkövesd állomáson.

A HRV-n ideiglenesen közlekedett 381-es sorozatú gőzmozdony

A dunaharaszti Duna-híd 1944 november 3-i felrobbantásával a BHÉV hálózattól elszigetelődött Haraszti Ráckevei Vasút (HRV) Csepel szigeti vonalrésze. A forgalmat mindenestül beszüntették ezen a szakaszon, az itt lévő vasúti járművek jó részét elmenekítették. 1945-ben, a felszabadulás után mégis sikerült a szigeti szakaszon újjászervezni a forgalmat, mivel egy mozdony mégis maradt: a Dunai Repülőgépgyár (DRG) 10-es pályaszámú háromcsatlós gőzmozdonya. A BHÉV bérbe vette ezt a mozdonyt, és 1945. május 10-től szükségforgalmat indított segítségével. Ebből az alkalomból néhány kocsit közúton szállított a szigeti szakaszra, majd augusztustól egy ikersínbusz is került a vonalra. A szükségüzem, és ezzel együtt a kis gőzős munkája 1945. december 8-ig tartott, amikor provizórikusan helyreállították a Dunaharaszti hidat, ekkor visszakerült a DRG-hez..

Maga a gőzmozdony kalandos életutat tudhatott magáénak. Eretileg a Nagykikinda-Nagybecskereki HÉV mozdonya volt, 3-as pályaszámmal, melyet a Krauss müncheni gyárától vásárolt (1048/1883.-as gyártási számon). A MÁV-hoz 1891-ben került, XIIh 5633-as mozdonyként, 1897-től 6633-as, 1911-től pedig 381.001 pályaszámon. 1912-ben eladták a Cséry- féle szemétvasútnak, ott 6-os számú lett. 1942-ben adták ismét tovább a Dunai repülőgépgyárnak (10). 1955-ben (más forrás szerint 1959-től) pedig a Budapesti Vegyiművekhez került. 1968-tól ez a mozdony ki van állítva a Közlekedési Múzeum elött (6633-as számon), ma is itt található. Maga gőzmozdony telített gőzzel működő két gőzhengeres szertartályos mozdony volt, 24 t önsúllyal, 6650 mm hosszal, és 37670 N vonóerővel.
 

DRG 10, Gg 502
MÁV  XIIh 6633
A fotó 1945-ben készült, amikor a törzshálózattól elvágott HRV vonalra közúton szállították át a Gg 502-es poggyászkocsit Szigetszentmiklósra. A képen látható gőzmozdony a DRG 10-es mozdonya.
Ugyanez a 381-es sorozatú mozdony van jelenleg a Közlekedési Múzeum elötti parkban kiállítva.


Mindenféle észrevételt, kommentárt, javítást örömmel veszek!
Készítette: Németh Zoltán Ádám

Felhasznált irodalom:
Magyarországi gőzmozdonyok
http://lococlub.try.hu/
K. Juhász Erzsébet, Keller László: Helyiérdekű vasútunk, Soroksári füzetek 2., 1998
K. Juhász Erzsébet: A Cséry-féle szemétszállító iparvasútról, Városi Közlekedés 95/4, 248. o.
Lovász István kiegészítései, kézirat, 1999.
Várnagy Zoltán: A budapesti helyiérdekű vasútak története, BKV, 1987.
A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-III., BKV, 1987.