A BKVT legkisebb motorkocsijai - a J típus


Műszaki adatok:

 
motorkocsi
1941-es adatok
pályaszámok
301-320
5300-5319
ütközők közötti hossza
7720 mm
7800 mm
szélessége
2250 mm
2250 mm
tengelytáv
2400-2500 mm
2500 mm
átlagos tömege
...
6600 kg
ülőhelyek
18
18
motorok
B 17/30
-
teljesítménye
2 x 20 LE
-
fékrendszerek
kézifék
Böcker légfék
villamosfék
kézifék
Böcker légfék
Részletes állományi adatok
BKVT 320
A BKVT 320-as pótkocsi a Vágóhídi kocsiszínben.
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1897-ben húsz pótkocsit szerzett be a Ganz gyártól. Ezek a járművek 301-320-as pályaszámot kaptak.
BKVT 308+709ű
A BKVT 308-as J típusú  motorkocsi a 709-es R típusú pótkocsival, az 1900-as években.
(Ismét megfigyelhető a pótkocsi egyik lezárt ajtaja.)
Ezeket a pótkocsikat is - hasonlóan a C típushoz - motorkocsivá szerelték fel. 1902-ben a 301-est, majd 1903-ban a 302-319-es kocsikat építették át. Ezzel jött létre a J típusú motorkocsi, amely a BKVT legkisebb motorkocsi típusa lett. 

Az átépítéssel együtt az üléseket is átrendezték az utastérben. Eredetileg 16 ülésesek voltak kétoldali hosszüléses elrendeződésben. Ezt azonban átrendezték az egyik oldalon: tíz keresztülést alakítottak ki, ezzel 18-ra módosult az ülőhelyek száma. Ezt az tette szükségessé, hogy a hatóság megtiltotta a villamosokon az álló utasok szállítását. Az első világháború körüli megnövekedett utasszám azonban ezt a rendelkezést betarthatatlanná tette.

Astoria
Ez a kép az Astoriánál készült, a '30-as években. A 19-es viszonylat szerelvényébe egy J típusú pótkocsi van besorolva.
1923-ban a BKVT kocsikat átvette a BSzKRt. A motorkocsiknak az 1600-as pályaszámsorozatot jelölték ki, azonban az elavult felszerelésű motorkocsikat nem használták tovább. 1924-25-ben ismét pótkocsivá alakította át az újonnan létrejött vállalat, ekkor a járművek az 5300-5319-es pályaszámot kapták. 
5314
Az 5314-es pótkocsi Hungária kocsiszínben, a '40-es években.
Két pótkocsi sérült meg olyan súlyosan a II. világháborúban, hogy selejtezni kellett 1946-ban: ez az 5306-os és az 5307-es volt. 1951-ben ezeket a lyukakat a pályaszámtömörítéssel pótolták: az 5318 -> 5306IIés az 5319 -> 5307II átszámozással.

1951-től a J típusú pótkocsikat elkezdték eladni vidékre. Először a sorozat végén lévő kocsikat adták el, majd 1953-ban az utolsó kocsit is kivonták Budapesten a forgalomból.


Pécs

PKV 7+60
A PKV 7+60-as vezérlőpótkocsis szerelvény Pécsen, a Széchenyi téren.
Pécs két J típusú kocsit vett át: 1951-ben az 5316-ost és 1952-ben az 5314-est. Ezek itt 59-es és 60-as pályaszámot kaptak. A két pótkocsit vezérlőpótkocsivá építették át, és állandó jelleggel a PKV 6-os és 7-es motorkocsijához csatolva közlekedtek. 

A két szerelvény a villamosvasút 1960-as megszüntetéséig járt Pécsen. A 7+60-as szerelvényt átvette Debrecen, a 6+59-est selejtezték.


Debrecen

DKV 41+42
A DKV 41+42-es (ex 1309, 5317) szerelvénye a Pesti utcán, az 5-ös vonalon. A két kocsi oldalfalának összehasonlításából látható a két kocsi eltérő eredete.
1952-ben két pótkocsit vett át Debrecen (5317, 5315). Ezeket az 1949-ben Debrecenbe került két Q kocsihoz csatolták vezérlőpótkocsinak 42-es és 44-es pályaszámon. Az első 41+42-es szerelvény építése 1951. decemberében elkezdődött; a helyi sajtó szerint XII. 21-ére - Sztálin születésnapjára - elkészültek, de az üzembehelyezése 1952. januárjára húzódott át. A mellékelt képen megfigyelhető, hogy vezérlőpótkocsis kivitele ellenére mindkét kocsin volt áramszedő. 

A 41+42-esből 1958-tól 71+72 lett, 1959-ben ezt a szerelvényt selejtezték, majd elbontották. 

A 43+44-es szerelvény motoros tagját 1954-ben lecserélték. 1955-ben a 44-esre motor kerül (azaz a vezérlőpótos szerelvényből valódi ikerkocsi készült- eltérő jármű típusokból). Ekkor valószínűleg megcserélték a két kocsi pályaszámát, így lett a 44-esből 43-as. 1958-tól a 43+44-es 73+74-es lett (ekkor ismét a vezérlőpótos szerelvények között tartják számon a szerelvényt, a 73-as volt a vezérlőpót). A szerelvényt 1961-ben (?) selejtezték. 

Megjegyzés: a debreceni adatok az 1955-1960 körüli időszakból rendkívül zavarosak, idönként önellentmondóak. Ennek megfelelően a fent említett átépítések illetve selejtezési adatok bizonytalanok, vitatottak.

DKV 93+94
A volt pécsi 7+60-as vezérlőpótkocsis szerelvény a debreceni kocsiszínben, 93+94-es pályaszámon, a '60-as években.
A Pécsről átvett 7+60-as szerelvényt DKV 93+94-es pályaszámon vették állományba. Ezt a szerelvényt 1967-ben selejtezték.
DKV 130
A DKV 130-as (ex 5311-es) pótkocsija a '60-as években, a kocsiszínben.
1953-ban további két pótkocsi került Debrecenbe, az 5311-es DKV 130-as számon állt forgalomba (egyes források szerint csak később,1956-ban). Ugyanekkor került az 5312-es is Debrecenbe, ennek ugyan kijelölték a 132-es számot, de végül ez a kocsi nem lépett üzembe (valószínűleg a leromlott állapota miatt), noha a járművet hivatalosan csak 1955-ben selejtezték (?). 

A DKV 130-ast 1962-ben selejtezték.


Szombathely

SzVV 6
Az SzVV 6-os motorkocsi a Savaria úton, a '70-es években.
1952-ben az FVV leállította az 5309-es és az 5310-es pótkocsikat. Ezeknek a szerekezetét a Dózsa főműhelyben átalakították: ötablakos acélvázas(?) szekrényűek lettek, és 1000 mm-es tengelytávúra építették át. Még ebben az évben XII. 21-én (Sztálin születésnapja...) Szombathelyre kerültek, 6-os és 7-es pályaszámon. 

Ezek a motorkocsik is - a volt BSzKRt sínautókhoz hasonlóan - egy Unió motoros kivitelűek voltak, légfék nélkül.

SzVV 7
Az SzVV 7-es a kocsiszínben, a villamos utolsó napjaiban, 1974-ben.
A két motorkocsi egészen a villamosvasút megszűntetéséig közlekedett, 1974. VIII. 20-ig. A megszűntetés napján az utolsó villamos a 6-os volt. 

A 6-os Grazba került, az ottani Maria Trostban lévő villamos-múzeumban volt félreállítva. 2003-tól a jármű Szentendrére került kiállításra. 

A 7-es is megvan, ez Szombathely Olad városrészében van valahol egy ház udvarán.

SzVV 6
Az SzVV 6-os kocsi Graz-ban.
SzVV 7
Az SzVV 7-es kocsi Szombathelyen.
SzVV 6
Az SzVV 6-os felújítása elött, már Szentendrén.
SzVV 6
Az SzVV 6-os a múzeumban, egy pőrekocsin.
SzVV 6
Az SzVV 6-os utastere. Az elrendezés érdekessége, hogy a kocsi végén lévő ülések a peron felé néztek.
SzVV 6
Az SzVV 6-os vezetőállása. Baloldalt egy átalakított Unió menetkapcsoló, középen a homokoló, jobboldalt a kézifék látható.

Részletes állományi adatok
Készítette: Németh Zoltán Ádám
Képek: Duna TV, a Szentendrei múzeum gyűjteménye, Benda György, Puppi Antal, Szigeti Dániel és mások
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a szerzőhöz, vagy a webmesterhez!

Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György- Régi magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada I-II-III.
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története - Lovász István táblázatai
[4] - A budapesti közúti vasút 100 éve
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941.
[6] - A 2D Videóstudió filmje a Szombathelyi villamosról (DunaTV)


Rövidítések:

  • BSzKRt - Budapest Székesfővárosi Közlekedési Részványtársaság
  • BKVT - Budapesti Közúti Vapálya Társaság
  • DKV - Debreceni Közlekedési Vállalat
  • ONV - Ózd-Nádasdi Vasút
  • PKV - Pécsi Közlekedési Vállalat
  • SzVV - Szombathelyi Villamos Vasút