A BKVT 320-as pótkocsi a Vágóhídi kocsiszínben.
|
A Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT) 1897-ben húsz pótkocsit
szerzett be a Ganz gyártól. Ezek a járművek 301-320-as pályaszámot
kaptak. |
ű
A BKVT 308-as J típusú motorkocsi a 709-es R
típusú pótkocsival, az 1900-as években.
(Ismét megfigyelhető a pótkocsi egyik lezárt ajtaja.)
|
Ezeket a pótkocsikat is - hasonlóan a C típushoz - motorkocsivá szerelték
fel. 1902-ben a 301-est, majd 1903-ban a 302-319-es
kocsikat építették át. Ezzel jött létre a J típusú motorkocsi, amely a
BKVT legkisebb motorkocsi típusa lett.
Az átépítéssel együtt az üléseket is átrendezték az utastérben. Eredetileg
16 ülésesek voltak kétoldali hosszüléses elrendeződésben. Ezt azonban átrendezték
az egyik oldalon: tíz keresztülést alakítottak ki, ezzel 18-ra módosult
az ülőhelyek száma. Ezt az tette szükségessé, hogy a hatóság megtiltotta
a villamosokon az álló utasok szállítását. Az első világháború körüli megnövekedett
utasszám azonban ezt a rendelkezést betarthatatlanná tette. |
Ez a kép az Astoriánál készült, a '30-as években.
A 19-es viszonylat szerelvényébe egy J típusú pótkocsi van besorolva.
|
1923-ban a BKVT kocsikat átvette a BSzKRt. A motorkocsiknak az 1600-as
pályaszámsorozatot jelölték ki, azonban az elavult felszerelésű motorkocsikat
nem használták tovább. 1924-25-ben ismét pótkocsivá alakította át az újonnan
létrejött vállalat, ekkor a járművek az 5300-5319-es pályaszámot
kapták. |
Az 5314-es pótkocsi Hungária kocsiszínben, a '40-es
években.
|
Két pótkocsi sérült meg olyan súlyosan a II. világháborúban, hogy selejtezni
kellett 1946-ban: ez az 5306-os és az 5307-es volt. 1951-ben
ezeket a lyukakat a pályaszámtömörítéssel pótolták: az 5318 -> 5306IIés
az 5319 -> 5307II átszámozással. |
1951-től a J típusú pótkocsikat elkezdték eladni vidékre. Először a
sorozat végén lévő kocsikat adták el, majd 1953-ban az utolsó kocsit is
kivonták Budapesten a forgalomból.
A DKV 41+42-es (ex 1309, 5317) szerelvénye a Pesti
utcán, az 5-ös vonalon. A két kocsi oldalfalának összehasonlításából látható
a két kocsi eltérő eredete.
|
1952-ben két pótkocsit vett át Debrecen (5317, 5315).
Ezeket az 1949-ben Debrecenbe került két Q kocsihoz csatolták vezérlőpótkocsinak
42-es
és 44-es pályaszámon. Az első 41+42-es szerelvény
építése 1951. decemberében elkezdődött; a helyi sajtó szerint XII. 21-ére
- Sztálin születésnapjára - elkészültek, de az üzembehelyezése 1952. januárjára
húzódott át. A mellékelt képen megfigyelhető, hogy vezérlőpótkocsis kivitele
ellenére mindkét kocsin volt áramszedő.
A 43+44-es szerelvény motoros tagját 1954-ben lecserélték.
1955-ben a 44-esre motor kerül (azaz a vezérlőpótos szerelvényből
valódi ikerkocsi készült- eltérő jármű típusokból). Ekkor
megcserélték a két kocsi pályaszámát, így lett a 44-esből 43-as.
A két szerelvényt 1963-ban selejtezték.
|
A volt pécsi 7+60-as vezérlőpótkocsis szerelvény a
debreceni kocsiszínben, 93+94-es pályaszámon, a '60-as években.
|
A Pécsről átvett 7+60-as szerelvényt DKV 93+94-es
pályaszámon vették állományba. Ezt a szerelvényt 1967-ben selejtezték. |
A DKV 130-as (ex 5311-es) pótkocsija a '60-as években,
a kocsiszínben.
|
1953-ban további két pótkocsi került Debrecenbe, az 5311-es
DKV 130-as számon állt forgalomba.
Ugyanekkor került az 5312-es is Debrecenbe, ennek ugyan kijelölték
a 132-es számot, de végül ez a kocsi nem lépett üzembe (valószínűleg a
leromlott állapota miatt), noha a járművet hivatalosan csak 1955-ben selejtezték
(?).
A DKV 130-ast 1963-ban selejtezték. |
Az SzVV 6-os motorkocsi a Savaria úton, a '70-es években.
|
1952-ben az FVV leállította az 5309-es és az 5310-es
pótkocsikat. Ezeknek a szerekezetét a Dózsa főműhelyben átalakították:
ötablakos acélvázas(?) szekrényűek lettek, és 1000 mm-es tengelytávúra
építették
át. Még ebben az évben XII. 21-én (Sztálin születésnapja...) Szombathelyre
kerültek, 6-os és 7-es pályaszámon.
Ezek a motorkocsik is - a volt BSzKRt sínautókhoz hasonlóan - egy Unió
motoros kivitelűek voltak, légfék nélkül. |
Az SzVV 7-es a kocsiszínben, a villamos utolsó napjaiban,
1974-ben.
|
A két motorkocsi egészen a villamosvasút megszűntetéséig közlekedett,
1974. VIII. 20-ig. A megszűntetés napján az utolsó villamos a 6-os
volt.
A 6-os Grazba került, az ottani Maria Trostban lévő villamos-múzeumban
volt félreállítva. 2003-tól a jármű Szentendrére került kiállításra.
A 7-es is megvan, ez Szombathely Olad városrészében van valahol
egy ház udvarán. |
Készítette: Németh
Zoltán Ádám
Képek: Duna TV, a Szentendrei múzeum gyűjteménye, Benda
György, Puppi Antal, Szigeti Dániel és mások
Az oldalon közölt adatok tájékoztató jellegűek, a bizonytalan
adatok esetén jelölöm külön a forrást.
Esetleges pontosításért kérem, forduljon e-mailben a
szerzőhöz, vagy a webmesterhez!
Felhasznált irodalom:
[1] - Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György-
Régi
magyar villamosok
[2] - A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada
I-II-III.
[3] - A 100 éves budapesti villamosvasút története -
Lovász István táblázatai
[4] - A budapesti közúti vasút 100 éve
[5] - Járműállomány kimutatások: 1941.
[6] - A 2D Videóstudió filmje a Szombathelyi villamosról
(DunaTV)