A Budapesten készült vidéki acélvázas villamoskocsik


Miskolc - Pécs - Szeged - Debrecen - Szombathely

Miskolc


A 40-es motorkocsi az 1-es vonal Selyemrét megállóhelyénél, 1959 körül
Nagy István György
Miskolcon - ellentétben a többi vidéki várossal - nem új motorkocsikat gyártottak, hanem Budapesthez hasonlóan meglévő járműveket acélvázasítottak. Ez azonban csak könyv szerint történt így, valójában az elhasználódott alvázak helyett gyakran teljesen újat gyártottak. Így lehetséges, hogy eltérő tengelytávú, alvázkialakítású járművek is egységes ötablakos acélvázas kivitelűek lettek.

Az acélvázasítások 1958-62 között zajlottak, összesen 12 motorkocsit gyártottak négyféle favázas járműtípusból. Ezek Miskolcon 40-51-es pályszámot kaptak.


A 41-es motorkocsi Bulgárföldnél az 1-es vonalon, a '70-es évek első felében
A motorkocsik jellegzetesen két pótkocsit vontattak, ennek megfelelően légfékesek voltak. Mindegyik jármű egységesen tolóajtós - paravánfalas kivitelben készült el. Utólag szerelték fel ezekre is indításjelzőt: azonban ezekre nem a Budapesten szokásos oldalfalba besüllyesztett kialkításban, hanem kis oldallámpákat szereltek fel.

Az első motorkocsik eredetileg líraszedővel jöttek ki, azonban (a képek alapján ítélve) hamarosan áttértek az egy csúszólapos ollós szedőre. Ugyanennél az átalakításnál szerelhették fel a kezdetben hiányzó  homlokfali napellenzőt.


Az SZ IV-es (ex MKV 41) motorkocsi Szegeden, a Kelemen László utcában
Uherkovich Péter
A járműveket 1976-77 között vonták ki Miskolcon a forgalomból.

Öt motorkocsi Szegedre került, négyet közülük SZ I - SZ IV-es pályaszámon (ex MKV 50, 48, 44, 41) szakszolgálati járműnek használtak tovább. Az ötödiket (MKV 49) pedig alkatrésznek szétbontottak. A négy miskolci motorkocsit Szegeden 1986-87-ben selejtezték, és bontották el.


Az MVK Rt. 40-es üzemi járműve 1999. július 1-én, a Baross Gábor úton
Szelényi Gábor
Két motorkocsi - a 40-es és a 45-ös - üzemi járműként forgalomban maradt Miskolcon. Ezeknek az egyik oldalán középen egy rakodóajtót alakítottak ki az ablak helyén. 

A 45-öst 1998-ban selejtezték; elbontották. A 40-es még ma is állományban van.

Miskolci acélvázas motorkocsik:
eredeti psz.
gyártó
típusjel
átszámozás
Budapesten
átszámozás
Miskolcon
acélvázasítás
Szegeden
selejtezve
1912.
BBVV 33
Ganz
U >>
1917 után:
BHÉV M2033
1951.01.05.: 79
1958.11.01.
40
1977.06.30-ig
 
megvan 
(üzemi jármű)
1912.
BBVV 35
Ganz
U >>
1917 után:
BHÉV M2035
1951.01.05.: 78
1959.06.30.
41
1977.03.31-ig
1978.01.
SZ IV
1987.06.30.
1923. ('28?)
MDV 56
Ganz >>
 
1952 ?: 26
1959.06.30.
42
 
1976.06.30.
1907.
BURV 32
Schlick
SS >>
1940: 9107
1950: 2107
195?: 2105
1954: 2112
1958: 2112
1959.06.30.
43
 
1976.06.30.
1900.
BLVV 12
Ganz
"9-ablakos" >>
1940: 9501
1950.03.22.(?): 37
1952.12.20.: 77
1960.05.06.
44
1977.03.31-ig
1977.12.14.
SZ III
1986.06.30.
1907.
BURV 33
Schlick
SS >>
1940: 9108
1950: 2108
1953.01.(?): 2108
1954: 58
1960.12.31.
45
1977.06.30-ig
 
1998-ig 
üzemi jármű
1907.
BURV 34
Schlick
SS >>
1940: 9109
1950: 2109
1953.01.(?): 2109
1954: 59
1960.12.31.
46
 
1977.06.30.
1910.02.28.
MDV 52
Ganz >>
   
1961.01.31.
47
 
1977.06.30.
1910.02.28.
MDV 51
Ganz >>
   
1961.08.04.
48
1976.09.30-ig
1977.09.21.
SZ II ?
1986.06.30.
1910.02.28.
MDV 53
Ganz >>
   
1961.08.04.
49
alkatrész
1977.03.31.
1909.11.30.
MVV 21
Ganz >>
 
1952: 40
1957 (?):54
1961.08.04.
50
1976.09.30-ig
1977.09.21.
SZ I ?
1986.06.30.
1909.11.30.
MVV 22
Ganz >>
 
1952: 41
1957 (?): 55
1962.05.08.
51
 
1976.09.30.
Megjegyzés: több kavarodás van a Szegedre került motorkocsik (SZ I - SZ IV) adatai körül.
A Ganz gyártmányú MVV 21-22, MDV 51-53, 56-os egyforma villamostípus volt.

A BBVV U típusáról
Az MDV motorkocsijairól
A BURV SS típusáról
A BLVV kilencablakos motorkocsijairól
Az MVV motorkocsijairól

További képek a 40-es sorozatról itt találhatók.


Pécs

PKV 201+202
A PKV 201+202-es ikerkocsija, a forgalmi telepen
1958. áprilisában illetve augusztusában egy-egy acélvázas ikerkocsival növekedett Pécs villamosjármű-állománya. A két ikerkocsi egységes kivitelű volt: nyitott, lecsapható ajtós peronú kivitelben; az ablakok felett szellőzővel voltak ellátva. A szerelvények a 201-204-es pályaszámot kapták.
PKV 204+203
A PKV 203+204-es ikerkocsija valószínűleg a Sallai utcában
Nagy István György
A két ikerkocsi már csak rövid ideig szolgálhatta Pécs utasközönségét, mert 1960-ban megszűnt a villamosforgalom. Az ikerkocsikat már hamarabb, 1959. augusztus 20-án leállították. Ezek járművek 1961-ben Szegeden léptek újra szolgálatba 309-312-es pályaszámmal. 

Érdekesség volt a pécsi acélvázas ikerkocsikkal kapcsolatban, hogy teleszkópos szedőkkel voltak ellátva. Ez a szedőtípus a pálya minden pontján átfordítható volt - az ikerkocsikon azonban nem kellett átfordítani a szedőt.

Állományi adatok

Szeged

SzKV 303+304 (5)
Az SzKV 303-as ikerkocsija az 5-ös vonal Újszegedi végállomásán, 1962-ben
Hans Lehnhart
1956-57-ben Szeged három ikerkocsit kapott Budapestről, a Dózsa-főműhelyből. Ezek a 301-306-os pályaszámot kapták meg. 1960-ban jött egy negyedik ikerpár, ez már a 321+322-es számot kapta meg. Még ebben az évben átszámozták 307+308-ra.

Ezek a kocsik jellegzetes korai acélvázasítási kivitelben készültek el: fakeretes ablakokkal, lecsapható rácsos ajtókkal. Érdekesség a képen látható ikerkocsikon a homlokfali világítási csatlás (a viszonylatjelző mellett), az iránytábla alatt a légféktömlő helye, illetve a homlokfalon oldalt a tömlő rögzítési helye is megtalálható - igencsak szokatlanul, ugyanis ezeket általában nem szerelték fel az ikerkocsik homlokfalára. (Mintha terveztek volna még az ikerkocsi mögé csatolni valamit?)

SzKV 309+310
Az SzKV 309+310-es volt pécsi ikerkocsi, a Széchenyi téren, az 5-ös vonal végállomásán
1961-ben helyezték üzembe a Pécsről átvett két ikerkocsit 309-312-es pályaszámmal (ezeknek a járműveknek a 323-326-os számot tervezték kiadni, de 1960-ban történt meg Szegeden a pályaszámok átrendezése).

A képen megfigyelhető, hogy az ikerkocsikon megmaradt a Pécsen használt teleszkópos áramszedő valamint a fémkeretes ablakok.

SzKV 751 (3)
Az SzKV 751-es csuklós kocsija a 3-as vonalon, a Dugonics téren
Lakos Rudolf
Szegeden - talán kívülálló szemével nézve - megdöbbentő vállalkozásba fogtak: nekiálltak csuklós villamost gyártani az ikerkocsikból. A meglévő kocsiszekrények közé egy középrészt gyártottak, majd egy háromrészes hattengelyes csuklós járművet készítettek belőlük. 

Az első 751-est a 311+312-esből (ex PKV 203+204) gyártották 1967-ben. Ennek a kocsinak a kialakítása eltérő volt a többitől: még nem volt "szoknyája".

SzKV 752 (4)
A Széchenyi téren, a 4-es végállomásán az SzKV 752-es, 1971-ben
Hans Lehnhart
A második jármű 1968-ban készült, a 309+310-es - volt pécsi (PKV 201+202) - kocsiból, 752-es számon. Ez a villamos már szoknyás volt, így ezeken alkalmazhatták a szegedi csuklósokon szokásos alsó fehér díszcsíkot. A 752-es kocsi azonban szintén eltért a többitől - az ajtajainak teteje egy vonalban volt az ablakok tetejének vonalával. A többi jármű ajtajainak kialakítása ettől enyhén eltért.

A villamosok az egyvágányú 3-4-es vonalon közlekedtek. Mivel a járművek öt ajtóval rendelkeztek egy oldalon; ezeken a vonalakon ekkor még a járdaszigetek egy oldalra voltak rendezve.

SzKV 753
Az SzKV 753-as szegedi kocsiszínben, a háttérben a 702-es csuklós kocsi
1968-ban készült el még a 753-as (a volt 301+302-esből), 1969-ben a 754-756-os (ex 305+306, 307+308, 303+304). Ezek többé-kevésbé egységes kivitelű járművek voltak. 

A rekordhosszúságú egyrészes utasterű járművet az ülőkalauzi rendszer miatt építették: két kalauztrónus volt a középső háromsávos felszállóajtó két oldalán. A kocsiknak az A és B részen a csukló mellett egy egysávos, a vezetőállás mellett egy két felszállósávos ajtó helyezkedett el.

SzKV 755
Az SzKV 755-ös belső tere, már kalauzülés nélkül. Érdemes megfigyelni a szedőkötelet, amely a csukló korlátára van felkötve!
Lakos Rudolf
A csuklósok járműméretei:
hossza ütközők között
28 460 mm
szélessége
2 200 mm
tengelytávok
3 600 mm
az A és B rész szekrényhossza
8 325 mm
a C rész szekrényhossza
7 510 mm
a csuklórészek hossza
1 700 mm
A kocsi két hajtott tengelye a csuklóhoz közlebb eső tengely volt az A és B részen. Az áramszedő a C részen volt középen. A kocsik légfékesek voltak, emellett az A és B részen a két tengely között egy-egy főáramkörű sínfék is fel lett szerelve.
SzKV 756 (3)
Az SzKV 756-os csuklósa a Somogyi utcában, 1975-ben
A 756-os leégett. Ezt újjáépítették, azonban változtattak az ablakok kialakításán: megszűntették az ablakok feletti szellőzőket. 

1977-ben a 751-753-est, 1978-ban a 755-756-ost, 1979-ben a 754-est selejtezték, elbontották őket.

Ikerkocsik Szegeden (és Pécsen):
Pécsi ikerkocsi
Szegedi ikerkocsi
csuklósítás
selejtezve
 
1956.10.11.
301+302
1968.07.27.
753
1977.05.16.
 
1956.10.11.
303+304
1969.12.22
756
1978.06.30.
 
1957.10.03.
305+306
1969.01.02.
754
1979.03.30.
 
1960.06.15
321+322 -1960.10.-> 307+308
1969.08.21.
755
1978.06.30.
1958.04.10.
PKV 201+202
1959.08.20-ig
1961.02.12.
309+310
1968.04.18.
752
1977.05.16.
1958.08.27 
PKV 203+204
1959.08.20-ig
1961.02.12.
311+312
1967.10.26.
751
1977.05.16.
A ma Szegeden lévő 313+314-es egy volt budapesti ikerkocsi (ex 2569+2573).

Debrecen

DKV 252+146 (1)
A DKV 252-es motorkocsija a 146-os pótkocsival, 1961.08.22-én a Nagyállomás előtt. Ez a villamos valójában a budapesti 2765-ös; amely 1961.10.11-ig járt kölcsönbeadva Debrecenben
Hans Lehnhart
Debrecen városa 1961-ben ünnepelte alapításának 600. évfordulóját. Kossa István közlekedési miniszter utasítására Debrecen számára hat új acélvázas motorkocsi építését kezdték meg. Ezek lettek a DKV 251-256-os motorkocsijai.

Az járműveknek 1961 közepére kellett volna forgalomba állniuk, de ekkor még az új kocsik egyike sem készült el. Ezért 1961. VI. 14-én négy hasonló kivitelben acélvázasított budapesti kocsi került Debrecenbe (2761, 2765, 2770, 2777) 251-254-es pályaszámmal. 

A 2700-asok 1961-62-ben tértek vissza Budapestre, a hat új motorkocsi 1961. augusztusától novemberéig készült el.

Petőfi tér (1)
Egy új építésű acélvázas motokocsi egy volt Q típusú pótkocsival az 1-es vonalon, a Petőfi téren
Vágó János gyűjteményéből
Motorkocsi kivitelüknek megfelelően először az 1-es vonalon közlekedtek M+P, illetve M+P+P szerelvényekben. 1967-ben a csuklós motorkocsik száma már 20-ra szaporodott, ekkor ezeket a motorkocsikat átirányították az egyvágányos szárnyvonalakra.
DKV 251+164+253 (5)
A DKV 251+164+253-as háromkocsis szerelvénye 1971.06.20-án, az 5-ös (?) vonalon Nyulas közelében
Szántó Ferenc
1968-ban a 251, 253-as motorkocsit ikresítették, a 164-es (ex 4619-es) R3-as pótkocsit közbecsatolva. 1974-ben a közbecsatolt pótkocsit kicserélték, a 164II-re, amely eredetileg a 13-as 1911-es gyártású debreceni motorkocsi volt. 
DKV 256+166+255 (4)
A DKV 255+166+256-os szerelvénye a 4-es vonal Béke úti végállomásán
1967-től a 255, 256-os motorkocsik a 3-as (pallagi) illetve a 7-es (szanatóriumi) vonalon közlekedtek szóló motorkocsiként. 1970-ben, a 3-as és 7-es vonal megszűntetésével a 255, 256-os motorkocsit is ikresítették a 166-os (ex 4410-es) R2-es pótkocsi közbeiktatásával.

A két háromkocsis szerelvényt 1975-ben selejtezték és bontották el 14 évi szolgálat után.

DKV 101+303
A DKV 101-es üzemi járműve (ex DKV 252)
Ekés András
1969-ben a 252, 254-es motorkocsi is ikresítve lett a 165-ös R3-as pótkocsival közbekapcsolva. Azonban ez a szerelvény valószínűleg nem vol igazi ikerkocsi csak "dögvontatásos" volt (azaz a hátsó kocsi nem dolgozott) - legalábbis erre utal, hogy a motorkocsik B-végi (csatolt oldali) vezetőállása is megmaradt. 1970-ben ezt a szerelvényt szétszedték, a pótkocsit elbontották, a motoros részek újra szóló motorkocsikként közlekedtek.

1975-ben a 252-es és 254-es járművet az ülések kiszerelésével szakszolgálati motorkocsivá minősítették, ekkor kapták a 101-es és 102-es pályszámot. A 102-est a '80-as években a Debrecenben javított BKV-s UV-k futáspróbáihoz szolenoidfékkel szerelték fel, majd 1989-ben selejtezték. A 101-es a mai napig üzemel. 2000-től a 101-est hótoló motorkocsinak használják.

A DKV 101-es motorkocsija felújítva 2001 januárjában - mint hótoló
Németh Zoltán Gábor

Kölcsön 2700-asok Debrecenben 1961.06.14-től:
251 (2761)
1962.06.26-ig
252 (2765)
1961.10.11-ig
253 (2770)
1961.11.05-ig
254 (2777)
1961.11.05-ig

Debreceni motorkocsik:
átadás
ikresítve
közbecsatolt pótkocsi
üzemi jármű
selejtezve
1962.06.26.
251
1968.12.01.
164 (ex 4619)
1974.01.15-től
164II (ex DHV 13)
-
1975.06.23.
1961.11.05.
253
1961.10.11.
252
1969-től 
1970.03.31-ig
(nem igazi ikerkocsi)
165
(ex 4622)
1975.06.23.
101
megvan
1961.11.05.
254
1975.06.23.
102
1989.12.31.
1961.11.05.
255
1970.04.30.
166
(ex 4410)
-
1975.06.23.
1961.12.30.
256


Szombathely

SzVV 12+11
Az SzVV 11+12-es ikerkocsija a Kiskar utcában, 1968-ban
Hans Lehnhart
Az acélvázasítások időszakában Szombathely számára is új 1000 mm-es nyomtávú ikerkocsikat gyártottak Budapesten, a Dózsa főműhelyben. Ezek a járművek rövidebb, háromablakos szekrénnyel rendelkeztek, de a kialakításuk őrizte a jellegzetes Füzesi főműhelyi formákat.

Az első két ikerkocsit 1958-ban gyártották és 1959-ben helyezték üzembe. Az első 11+12-es jármű mindvégig megmaradt eredeti kialakításában: nyitott peronos kertajtós kivitelű volt, ennek megfelelően az utastér fallal volt leválasztva a peronról.

SzVV 13+14
Az SzVV 13+14-es a Zsiray Lajos utcai végállomáson, 1974-ben
A második 13+14-es ikerkocsi is eredetileg nyitott feljárós kocsi volt. Azonban ezt a járművet tolóajtóssá építették át, azonban a tolóajtók rövidebbek voltak, a második lépcsőfokot nem takarták. Átépítése után is megmaradt az utasteret leválasztó peronelválasztó fal. 
SzVV 15+16
Az SzVV 15+16-os ikerkocsi a Savaria út végén, 1974-ben, a villamos megszüntetésének napjaiban
A harmadik 15+16-os ikerkocsit 1960-ban gyártották. Ezt már az acélvázasított szekrények továbbfejlesztéseként eleve tolóajtókkal látták el, egyben elhagyták az utasteret leválasztó falat, helyette a szokásos paravánfal maradt.

Az ikerkocsik 2 x 12 ülőhellyel, és 2 x 52 állóhellyel rendelkeztek. Ez csúcsforgalomban kevésnek bizonyult, ezért ilyenkor egy ikerkocsi és egy szóló motorkocsi közlekedett együtt.

SzVV 17+18
Az SzVV 17+18-as ikerkocsija új állapotában, a vasútállomás előtt
Az utolsó 17+18-as ikerkocsit 1963-ban gyártották a Dózsa főműhelyben, az összeütközött 2-es és 3-as motorkocsi helyett. Ez az ikerkocsi lett az utolsónak gyártott új acélvázas jármű, amelyik a Füzesi főműhely által kialakított szekrényformával rendelkezett. 

A kocsi szintén tolóajtós volt, ablakkeretei már lekerekítettek voltak. A homlokfali iránytáblatartó tüskék ezen a kocsin elmaradtak, amúgy Szombathelyen ilyen táblákat sosem alkalmaztak.

A szombathelyi ikerkocsik mindegyike 1974. augusztus 20-ig közlekedett, ekkor szűntették meg a vonalat. Az ikerkocsik mindegyikét elbontották.

Szombathelyi ikerkocsik:
pályaszám
gyártva
üzembehelyezve
selejtezve
11+12
1958.12.16.
1959.
1974.08.20.
13+14
1958.12.
1959.
15+16
1960.
1960.
17+18
1963.10.
1963.


Készítette: Németh Zoltán Ádám
Képek: Ekés András, Hans Lehnhart, Lakos Rudolf, Nagy István György, Németh Zoltán Gábor, Szántó Ferenc, Szelényi Gábor, Uherkovich Péter

Felhasznált irodalom:
Nagy István: 90 éves a szegedi villamosközlekedés 1998.
Dr. Kubinszky Mihály, Lovász István, Villányi György - Régi magyar villamosok