Címlap
Obus - IK-280-as trolibuszok
English

A BKV - Ikarus trolibuszok
IK-200-as sorozatú prototípus trolibuszok
GVM - IK-280-as trolibuszok
Obus - IK-280-as trolibuszok
Külföldi IK-280-as trolibuszok

A 199-es trolibusz

Az Obus Kft. - illetve 1987-ben még elődje, a BKV Kisérleti Üzem (melynek nevéhez fűződik a 3750-es csuklós villamos is) egyik első trolibusza a 199-es volt.

A 199-es 1987-ben (vagy 1989-ben?) készült el. Ebbe a trolibuszba egy 150 kW-os DK 211-es motort tettek, a budapesti ZIU-sorozattól eltérő berendezéssel. Ezzel megegyező üzemelt új állapotában a 972-es budapesti ZIU-9-esben (de egyes források szerint nem a 972-es berendezése volt a 199-ben - emiatt a '90-es években két ilyen berendezése is volt készleten a BKV-nak). A menetkapcsolásban nem volt lényeges elvi különbség, azonban fékezéskor a kettőstekercselésű motor mellékáramkörű részét 24 V-ról gerjesztették, míg a főáramkört a szervó segítségével szabályozták (a szokásos ZIU berendezésben a szervó és a főáramkörű tekercselés nincs a körben fékezéskor). Ennek köszönhetően a villamosfék erőssége megnövekedett. A konstrukció mégsem volt sikeres: a legkomolyabb baja az volt, hogy a villamosfék késedelmi ideje időnként komolyan megnőtt, másrészt néha blokkolásig fékezte a hajtott kereket a berendezés. Hasonló szerkezet üzemelt rövid ideig a szegedi 9-139-esen a '90-es évek közepén, de ott sem működött jól: ezen is akkora blokkolások történtek, mely erősen balesetveszélyes volt. Ilyen okokból kifolyólag állhatott legalább egy évig megvásárlása után a 972-es is.

Hivatalosan a 199-es 1990-ben lett állományba véve. Azonban ezután sem volt sűrűn forgalomban rosszul működő villamos berendezése következtében - a járművezetők egyszerűen nem voltak hajlandóak kivinni a trolit az utcára. Végül 1996-ban kiszerelték eredeti ZIU-berendezését, helyette egy tartalék sorozat-GVM motort és szaggatót raktak bele. Innentől kezdve 283-as számon van állományban, külső jegyeiben azonban még a mai napig is számos ponton eltér a többi 200-astól.
 

199 (Örs vezér tere)
Kelecsényi Gábor
199 (Pongrác telep)
A 199-es az Örs vezér terén - egyike azon ritka alkalmaknak, amikor forgalomban volt.
A 199-es a szerelőcsarnokban, 1993-ban.
283 (Pongrác telep)
283 (Egressy tér)
Átépítve 283-assá áll a Pongrác-garázsban, 1999-ben.
A 283-as 2000-ben, az Egressy téren.
A GVM-ekhez képest a legfeltűnőbb különbség az A és B tengely közötti szellőző hiánya, helyette a tetőn, a vezetőállás fölött lévő második levegőbeszívóból kiindulva van a hűtés megoldva (átvezetve a csövet a vezetőállás mögött).

A moszkvai 0011-es trolibusz.

1987-ben két prototípus trolibusz is járt Moszkvában. Az egyik a 0010-es volt, mely a Ganz Villamossági Művek bemutató járműveként szerepelt. Erről bővebben itt lehet olvasni.
Azonban ugyanekkor kint volt egy második prototípus is, mely a 199-essel egy időben készült el. Ez volt a moszkvai 0011-es. Ezt a kocsit is az Obus Kft. elődjénél, a BKV Kisérleti Üzemben gyártották. Az elektromos felszerelése a 199-essel megegyező volt. Moszkvában csak rövid ideig közlekedhetett forgalomban, utána szétszedték helyben. Így ez a trolibusz lett a moszkvai saját gyártású Ikarus trolibuszok mintadarabja, melyekről rövid összefoglalót itt lehet találni. Végül a jármű üres szekrénye a Moszkvai Autószerelő Üzem telepén állt sokáig.
 
Moszkva (0011)
Moszkva (0011)
V. Vadim
A 0011-es 1987-ben Moszkvában.
A 0011-es megállóban. Az orosz kivitelnek megfelelően a legelső ajtószárny a vezetőfülkébe nyílik.

A debreceni 400-as trolibuszok (IK-280.T9.90)

A trolibuszokat üzemeltető két vidéki város 1991-től szintén csuklósokat vásárolt. Talán olcsóságuk okán nem teljesen új szaggatós járművek beszerzése mellett döntöttek, hanem - az Obus Kft. tervei alapján - részben régi ZIU-9-esek elektromos berendezéseiből konstruáltak új csuklós trolibuszokat.

Debrecen számára öt ilyen jármű készült, 400-404-es pályaszámon. A debreceni 400-as az egyik GVM prototípus szekrényének, és az 1990-ben selejtezett DKV 9-310-es villamos berendezésének felhasználásával készült, mely troli előéletéről itt lehet olvasni.

A 401-404-es trolibusz már teljesen új, 1990-es gyártású IK-280-as szekrényből készült. A 400-402 még Budapesten, míg a 403-404 - a DKV honlapja szerint - a debreceni Salétrom utcai trolitelepen lett készre szerelve.

Néhány jellegzetes adata:
hossza: 16.500 mm vontatómotor: DK-210A-3
szélessége: 2.500 mm teljesítménye: 110 kW
magassága (szedővel): 3.460 mm max. fordulatszáma: 3.990 /min
tengelytáv: 5.400/6.200 mm ülő/állóhely: 35/78
önsúlya: 11.280 kg ajtószélesség: (4x) 1.300 mm
max. tengelyterhelés
(utasokkal):
A: 6.200 kg.
B: 9.340 kg
C: 6.090 kg
max. lassulás: üzemi (légfékkel): 5 m/s2
villamosfékkel: 1,2 m/s2
RET-fékkel: 2,5 m/s2
Ezekről a trolibuszokról részletes bemutató található a DKV honlapján.

A járművek közül a 400-ast 2000-ben selejtezték.

Állományi adatok
 

DKV 402
DKV 403
A 402-es trolibusz a 2-es vonalon, 2002-ben.
A DKV 403-as trolibusza.
DKV 404
DKV 403 (utastér)
A 404-es, 2001-ben a DKV trolitelepén.
A 403-as belseje szinte teljesen a GVM-eket idézi. 
Feltűnő, hogy - noha nem frissen felújított kocsiról van szó - milyen jó állapotban van a trolibusz. Ez a fenntartási színvonal sajnos Budapesten ismeretlenné vált a '90-es évekre.

A szegedi 500-as trolibuszok

Szeged 1991-93-ban szerzett be a debreceniekhez hasonló trolibuszokat, összesen hat darabot, melyek az 500-505-ös pályaszámot kapták meg. Ezek mindegyikének készre szerelését Szegeden végezték, de előszerelésük szintén még Budapesten történt.

Villamos berendezésüket tekintve megegyeztek a debreceni társaikkal. Eszerint ZIU-9-esek berendezése volt beépítve; az erősáramú részben az ZIU-khoz képest annyi eltérés azonban volt, hogy a segédüzemi részt lengyel gyártmányú kontaktorok szabályozták (a légsűrítőt). Hasonló lengyel alkatrészeket már a 199-esben is alkalmaztak.

2001-ben a szegedi 502-es trolibuszt Budapesten felújították. A szekrényét a Volánbusz Szabolcs utcai telepén javították, míg villamos berendezését a volt Ganz-MÁVAG Kőbányai úti egyik szerelőcsarnokában kicserélték háromfázisú aszinkronmotorosra. Az átalakítást a (mai nevén) Ganz-Transelektro Közlekedési Rt. hajtotta végre, egyben ezen a trolibuszon mutatkozott be az újonnan kifejlesztett berendezésük, melyeket szinte egyidőben több lengyel gyártmányú Neoplan-Solaris trolibuszba is beszereltek. Az 502-es átépítéséről bemutató olvasható a cég munkatársainak nemhivatalos honlapján.

Állományi adatok

SZKT 502
Kisl József
SZKT 501
Müller Péter 
Az SzKT 502-es trolibusza, felújítása elött.
Az 501-es teljes oldali hirdetéssel. Érdekesség a képen, hogy a járművezetőnek nem sikerült a váltóállítás, ennek eredménye a szétterelődött áramszedők.
SZKT 503
Müller Péter
SZKT 503
Az 503-as hátsó fele. A hirdetések még a hátsó szélvédőt is elborították.  Ezekre a trolibuszokra is felszerelték a Budapesten jól bevált rugós szedőlehúzókat, amiket Szegeden kikötöttek.
Az 503-as pár évvel később, 2001-ben a trolitelepen.
Lehúzott szedők mellett a jármű légsűrítője sem üzemel, ekkor viszont a légrugók is leeresztenek. Ez magyarázza a garázsfotókon látható "összesett" trolibuszok látványát.
SZKT 502 (Budapest)
SZKT 502
A háromfázisú aszinkronmotoros hajtással felújított 502-es, még budapesti próbafutásán.
Az 502-es immár Szegeden, a trolitelepen, 2001. nyarán. Noha már 2001-ben megvolt a próbafutása, hivatalos vizsgája csak 2002. II. 25-én történt meg.

A 0049-es moszkvai trolibusz

1999-ben Moszkvában állományba vettek egy 1997-es gyártású új Ikarus trolibuszt, amely 0049-es pályaszámot kapott. A tervező az Obus Kft. volt, az előszerelés az Ikarusban lett elvégezve, a jármű végső összeszerelője (az orosz honlap szerint) a TMZ (Tusinszkij Masinosztroityelnij Zavod - Tusinói Gégyár) volt. Az eredeti szándék az volt, hogy a moszkvai TMZ-ben trolibuszt is fognak gyártani (a TMZ foglalkozott ezidőtájt Ikarus autóbuszok előregyártott alkatrészekből való összeszerelésével), de végül a gyár csődbemenetelével ez nem valósult meg.
A jármű 1997. nyarán állt forgalomba. Külsőleg a trolibusz nagyon hasonlít a budapesti GVM-ekre, de ez a benyomás csak a szekrény és a rászerelt dobozoknak köszönhető. Valójában a trolibusz orosz gyártmányú 150 kW-os motorral és szevóberendezéssel rendelkezik (a BKV 199-es egyedi berendezéséhez hasonló).

A 0049-esről itt is lehet olvasni - oroszul.
 

Moszkva 0049
Moszkva 0049
A 0049-es trolibusz 1999-ben.
A 0049-es trolibusz bal oldala, 2000-ben. 
A jármű több olyan stílusjegyet visel magán, ami a budapesti trolikra jellegzetes. A legkézenfekvőbb példa a troli fényezésének sötétpiros alapszíne, mely Moszkvában nem jellemző.

Mindenféle észrvételt, kommentárt, javítást örömmel veszek!
Készítette: Németh Zoltán Ádám

Köszönet Jakab Lászlónak, Mattis Schindlernek a segítségért

Hajtó Bálint állományi adatai
Az Obus Elektrik honlapja
A DKV honlapja
Moszkvai trolibuszok