Kezdőlap




Vasúti menü





Megállóhelyek.
Iparvágányok.
Állomások
 


Keleti pu.



Budapest-Keleti pályaudvar



Az alábbiakban szeretnék egy kis összefoglalót adni a Keleti pályaudvar vágányképének változásairól.

Általános ismertetés

A Keleti Budapest egyik legforgalmasabb személypályaudvara, a fő nemzetközi pályaudvar, jellegét tekintve fejpályaudvar. Vontatási teleppel, gépi kocsimosóval és kocsijavító műhelyekkel felszerelt, valamint 2004-ig a 70. számú Posta vasúti kiszolgálásában is részt vett. A vontatási telep eredeti funkcióját már nem tölti be. Az állomásnak iparvágány-kapcsolata is volt a Taurus Gumigyár (Michelin Hungária) felé, de az a 2000-res évektől használaton kívül volt, míg 2019-ben a gyárral együtt elbontották. A pályaudvarnak közvetlen vágánykapcsolata volt a Józsefvárosi pályaudvarral, amelynek 2005. évi bezárását követően az funkcióját vesztette, majd a legutóbbi, 2022-es átépítés során elbontották. Egyes források szerint a vontatási telep a fordítókorongon keresztül vágánykapcsolatban állt az M2-es metró Puskás Ferenc Stadion állomásának Déli pályaudvar irányú szélső vágányával is.

A pályaudvar körbe van építve, így nem bővíthető, csak a területen belüli átrendezése lehetséges. Kompakt mérete és nagy forgalma miatt sok párhuzamos vágányúti lehetőséget alakítottak ki benne. A peronos vágányok mindkét oldalán tárolóvágányokat találunk, amelyek folytatódnak az Asztalos Sándor utca mentén is, egészen a Salgótarjáni útig. A Keleti érdekessége, hogy a vonali vágányok egy jobbos ívvel bekanyarodnak az Asztalos Sándor utcába, áthaladva a Kerepesi úti (átépítése előtti nevén Százlábú) híd alatt. A pályaudvarról sokáig 4 vonali vágány haladt ki, 2 Kőbánya felső, 2 pedig Ferencváros irányába. Míg utóbbi jobbjáratú, előbbi baljáratú pályaszakasz, ami Magyarországon ritka. A legutóbbi átépítéskor Kőbánya felső felé épült egy 3. vonali vágány is, ami váltakozó irányú, de többnyire befele irányban használják.

A pályaudvar vágányképe 1989-ig
Az 1970-es és '80-as években még jellemzőek voltak a helyenként keskeny peronok és rövid vágányok (7-es és 10-es). A pályaudvar a maihoz hasonlóan 13 peronvágánnyal rendelkezett, a csarnokon belül 5 vágány volt. A 13. vágány melletti (30. sz.) vágány végén autórakodó volt, ami az 1970-es évektől a nemzetközi vonatok mögé kapcsolt autószállító kocsik ki- és berakását szolgálta. Ebben az időszakban még Siemens-Halske típusú régi fajta biztosítóberendezés üzemelt fényjelzőkkel kiegészítve. A fővágányokban fekvő váltókat két állítóközpontból vonóvezetékkel állították, a mellékvágányokban fekvő váltók helyszíni állításúak voltak.



A pályaudvar vágányképe 1989-2022. között
1987-1989. között zajlott a Keleti pályaudvar teljes átépítése. Ennek során nemcsak felújították a vágányokat, de változott a vágánykép is, és az egész pályaudvarra új, Domino 70 típusú tolatóvágányutas biztosítóberendezést telepítettek. A váltók nagy része központi, elektromos állítású lett, csak a vontatási telepen és a kocsijavító műhely környékén maradtak helyszíni állítású váltók. A vágányhálózat-változások egyik leglényegesebb eleme a peronvágányok átépítése volt. A korábbi tárolóvágányok egy részét megrövidítették, helyükre épült az új 1. és 2. vágány, kellően széles szigetperonnal. A csarnokban az 5-ből 4 vágány lett, és megszűnt a rövid 7-es vágány (a 10-es viszont megmaradt). Ezzel a peronvágányok száma nem változott, de a peronok szélessége lehetővé tette a vágányok kényelmes megközelítését (kivéve a 9. és 10. vágány közti peront). Egy másik lényeges változás volt egy új, mind a 4 vonali vágányon átívelő kettős vágánykapcsolat építése az Asztalos Sándor utcánál. Ezzel az állomás bejárati jelzői kijjebb kerültek, a korábbi bejárati jelzők második bejárati jelzővé váltak. Ezen kívül átalakították és meghosszabbították a Dózsa György út melletti kihúzóvágányokat is



A pályaudvar vágányképe 2022. óta
Újabb változás 2022-ben következett be, amikor is a józsefvárosi összekötővágány, illetve a Budapest-Józsefváros - Kőbánya felső vonali vágányok helyén megépült az új, 3. vágány Kőbánya felső és a Keleti pályaudvar között. Ezzel megszűnt a Salgótarjáni úti kihúzóvágány és a józsefvárosi összekötővágány, az Asztalos Sándor utca melletti tárolóvágányok száma lecsökkent, illetve az új vágány bekötése miatt egy párhuzamos líravágány is épült a kettős vágánykapcsolat mellé. A rövid 10. vágányt kissé meghosszabbították, a volt Taurus iparvágányt és az autórakodót elbontották, a volt postavágányok műhely felőli bekötését pedig megszüntették.



Vissza az elejére