Budapest-Keleti pályaudvar
          
                    
                    
                  
      Az
                                alábbiakban szeretnék egy kis
                                összefoglalót adni a Keleti pályaudvar
                                vágányképének változásairól.
                      
                      Általános ismertetés
                    A Keleti Budapest egyik legforgalmasabb
                    személypályaudvara, a fő nemzetközi pályaudvar,
                    jellegét tekintve fejpályaudvar. Vontatási teleppel,
                    gépi kocsimosóval és kocsijavító műhelyekkel
                    felszerelt, valamint 2004-ig a 70. számú Posta
                    vasúti kiszolgálásában is részt vett. A vontatási
                    telep eredeti funkcióját már nem tölti be. Az
                    állomásnak iparvágány-kapcsolata is volt a Taurus
                    Gumigyár (Michelin Hungária) felé, de az a 2000-res
                    évektől használaton kívül volt, míg 2019-ben a
                    gyárral együtt elbontották. A pályaudvarnak
                    közvetlen vágánykapcsolata volt a Józsefvárosi
                    pályaudvarral, amelynek 2005. évi bezárását követően
                    az funkcióját vesztette, majd a legutóbbi, 2022-es
                    átépítés során elbontották. Egyes források szerint a
                    vontatási telep a fordítókorongon keresztül
                    vágánykapcsolatban állt az M2-es metró Puskás Ferenc
                    Stadion állomásának Déli pályaudvar irányú szélső
                    vágányával is.
                    
                    A pályaudvar körbe van építve, így nem bővíthető,
                    csak a területen belüli átrendezése lehetséges.
                    Kompakt mérete és nagy forgalma miatt sok párhuzamos
                    vágányúti lehetőséget alakítottak ki benne. A
                    peronos vágányok mindkét oldalán tárolóvágányokat
                    találunk, amelyek folytatódnak az Asztalos Sándor
                    utca mentén is, egészen a Salgótarjáni útig. A
                    Keleti érdekessége, hogy a vonali vágányok egy
                    jobbos ívvel bekanyarodnak az Asztalos Sándor
                    utcába, áthaladva a Kerepesi úti (átépítése előtti
                    nevén Százlábú) híd alatt. A pályaudvarról sokáig 4
                    vonali vágány haladt ki, 2 Kőbánya felső, 2 pedig
                    Ferencváros irányába. Míg utóbbi jobbjáratú, előbbi
                    baljáratú pályaszakasz, ami Magyarországon ritka. A
                    legutóbbi átépítéskor Kőbánya felső felé épült egy
                    3. vonali vágány is, ami váltakozó irányú, de
                    többnyire befele irányban használják.
                    
                    A pályaudvar vágányképe 1989-ig
                    Az 1970-es és '80-as években még jellemzőek voltak a
                    helyenként keskeny peronok és rövid vágányok (7-es
                    és 10-es). A pályaudvar a maihoz hasonlóan 13
                    peronvágánnyal rendelkezett, a csarnokon belül 5
                    vágány volt. A 13. vágány melletti (30. sz.) vágány
                    végén autórakodó volt, ami az 1970-es évektől a
                    nemzetközi vonatok mögé kapcsolt autószállító kocsik
                    ki- és berakását szolgálta. Ebben az időszakban még
                    Siemens-Halske típusú régi fajta biztosítóberendezés
                    üzemelt fényjelzőkkel kiegészítve. A fővágányokban
                    fekvő váltókat két állítóközpontból vonóvezetékkel
                    állították, a mellékvágányokban fekvő váltók
                    helyszíni állításúak voltak. 
                  
      
        
          
          A pályaudvar vágányképe 1989-2022.
              között
            1987-1989. között zajlott a Keleti pályaudvar teljes
            átépítése. Ennek során nemcsak felújították a vágányokat, de
            változott a vágánykép is, és az egész pályaudvarra új,
            Domino 70 típusú tolatóvágányutas biztosítóberendezést
            telepítettek. A váltók nagy része központi, elektromos
            állítású lett, csak a vontatási telepen és a kocsijavító
            műhely környékén maradtak helyszíni állítású váltók. A
            vágányhálózat-változások egyik leglényegesebb eleme a
            peronvágányok átépítése volt. A korábbi tárolóvágányok egy
            részét megrövidítették, helyükre épült az új 1. és 2.
            vágány, kellően széles szigetperonnal. A csarnokban az 5-ből
            4 vágány lett, és megszűnt a rövid 7-es vágány (a 10-es
            viszont megmaradt). Ezzel a peronvágányok száma nem
            változott, de a peronok szélessége lehetővé tette a vágányok
            kényelmes megközelítését (kivéve a 9. és 10. vágány közti
            peront). Egy másik lényeges változás volt egy új, mind a 4
            vonali vágányon átívelő kettős vágánykapcsolat építése az
            Asztalos Sándor utcánál. Ezzel az állomás bejárati jelzői
            kijjebb kerültek, a korábbi bejárati jelzők második bejárati
            jelzővé váltak. Ezen kívül átalakították és
            meghosszabbították a Dózsa György út melletti
            kihúzóvágányokat is 
            
            
             
           
         
         
      
      A pályaudvar vágányképe 2022. óta
        Újabb változás 2022-ben következett be, amikor is a józsefvárosi
        összekötővágány, illetve a Budapest-Józsefváros - Kőbánya felső
        vonali vágányok helyén megépült az új, 3. vágány Kőbánya felső
        és a Keleti pályaudvar között. Ezzel megszűnt a Salgótarjáni úti
        kihúzóvágány és a józsefvárosi összekötővágány, az Asztalos
        Sándor utca melletti tárolóvágányok száma lecsökkent, illetve az
        új vágány bekötése miatt egy párhuzamos líravágány is épült a
        kettős vágánykapcsolat mellé. A rövid 10. vágányt kissé
        meghosszabbították, a volt Taurus iparvágányt és az autórakodót
        elbontották, a volt postavágányok műhely felőli bekötését pedig
        megszüntették.