Budapest-Keleti pályaudvar
Az
alábbiakban szeretnék egy kis
összefoglalót adni a Keleti pályaudvar
vágányképének változásairól.
Általános ismertetés
A Keleti Budapest egyik legforgalmasabb
személypályaudvara, a fő nemzetközi pályaudvar,
jellegét tekintve fejpályaudvar. Vontatási teleppel,
gépi kocsimosóval és kocsijavító műhelyekkel
felszerelt, valamint 2004-ig a 70. számú Posta
vasúti kiszolgálásában is részt vett. A vontatási
telep eredeti funkcióját már nem tölti be. Az
állomásnak iparvágány-kapcsolata is volt a Taurus
Gumigyár (Michelin Hungária) felé, de az a 2000-res
évektől használaton kívül volt, míg 2019-ben a
gyárral együtt elbontották. A pályaudvarnak
közvetlen vágánykapcsolata volt a Józsefvárosi
pályaudvarral, amelynek 2005. évi bezárását követően
az funkcióját vesztette, majd a legutóbbi, 2022-es
átépítés során elbontották. Egyes források szerint a
vontatási telep a fordítókorongon keresztül
vágánykapcsolatban állt az M2-es metró Puskás Ferenc
Stadion állomásának Déli pályaudvar irányú szélső
vágányával is.
A pályaudvar körbe van építve, így nem bővíthető,
csak a területen belüli átrendezése lehetséges.
Kompakt mérete és nagy forgalma miatt sok párhuzamos
vágányúti lehetőséget alakítottak ki benne. A
peronos vágányok mindkét oldalán tárolóvágányokat
találunk, amelyek folytatódnak az Asztalos Sándor
utca mentén is, egészen a Salgótarjáni útig. A
Keleti érdekessége, hogy a vonali vágányok egy
jobbos ívvel bekanyarodnak az Asztalos Sándor
utcába, áthaladva a Kerepesi úti (átépítése előtti
nevén Százlábú) híd alatt. A pályaudvarról sokáig 4
vonali vágány haladt ki, 2 Kőbánya felső, 2 pedig
Ferencváros irányába. Míg utóbbi jobbjáratú, előbbi
baljáratú pályaszakasz, ami Magyarországon ritka. A
legutóbbi átépítéskor Kőbánya felső felé épült egy
3. vonali vágány is, ami váltakozó irányú, de
többnyire befele irányban használják.
A pályaudvar vágányképe 1989-ig
Az 1970-es és '80-as években még jellemzőek voltak a
helyenként keskeny peronok és rövid vágányok (7-es
és 10-es). A pályaudvar a maihoz hasonlóan 13
peronvágánnyal rendelkezett, a csarnokon belül 5
vágány volt. A 13. vágány melletti (30. sz.) vágány
végén autórakodó volt, ami az 1970-es évektől a
nemzetközi vonatok mögé kapcsolt autószállító kocsik
ki- és berakását szolgálta. Ebben az időszakban még
Siemens-Halske típusú régi fajta biztosítóberendezés
üzemelt fényjelzőkkel kiegészítve. A fővágányokban
fekvő váltókat két állítóközpontból vonóvezetékkel
állították, a mellékvágányokban fekvő váltók
helyszíni állításúak voltak.
A pályaudvar vágányképe 1989-2022.
között
1987-1989. között zajlott a Keleti pályaudvar teljes
átépítése. Ennek során nemcsak felújították a vágányokat, de
változott a vágánykép is, és az egész pályaudvarra új,
Domino 70 típusú tolatóvágányutas biztosítóberendezést
telepítettek. A váltók nagy része központi, elektromos
állítású lett, csak a vontatási telepen és a kocsijavító
műhely környékén maradtak helyszíni állítású váltók. A
vágányhálózat-változások egyik leglényegesebb eleme a
peronvágányok átépítése volt. A korábbi tárolóvágányok egy
részét megrövidítették, helyükre épült az új 1. és 2.
vágány, kellően széles szigetperonnal. A csarnokban az 5-ből
4 vágány lett, és megszűnt a rövid 7-es vágány (a 10-es
viszont megmaradt). Ezzel a peronvágányok száma nem
változott, de a peronok szélessége lehetővé tette a vágányok
kényelmes megközelítését (kivéve a 9. és 10. vágány közti
peront). Egy másik lényeges változás volt egy új, mind a 4
vonali vágányon átívelő kettős vágánykapcsolat építése az
Asztalos Sándor utcánál. Ezzel az állomás bejárati jelzői
kijjebb kerültek, a korábbi bejárati jelzők második bejárati
jelzővé váltak. Ezen kívül átalakították és
meghosszabbították a Dózsa György út melletti
kihúzóvágányokat is
A pályaudvar vágányképe 2022. óta
Újabb változás 2022-ben következett be, amikor is a józsefvárosi
összekötővágány, illetve a Budapest-Józsefváros - Kőbánya felső
vonali vágányok helyén megépült az új, 3. vágány Kőbánya felső
és a Keleti pályaudvar között. Ezzel megszűnt a Salgótarjáni úti
kihúzóvágány és a józsefvárosi összekötővágány, az Asztalos
Sándor utca melletti tárolóvágányok száma lecsökkent, illetve az
új vágány bekötése miatt egy párhuzamos líravágány is épült a
kettős vágánykapcsolat mellé. A rövid 10. vágányt kissé
meghosszabbították, a volt Taurus iparvágányt és az autórakodót
elbontották, a volt postavágányok műhely felőli bekötését pedig
megszüntették.