Ganz-MÁVAG és Budapest-Józsefváros
Iparvágányai

Ezen az oldalon a Józsefvárosi pályaudvar vágányhálózatát mutatom be, és az ahhoz több vágánnyal is kapcsolódó Ganz-MÁVAG telephelyet. A fennmaradt dokumentumok alapján nehéz egy állapotot egzaktul visszaadni, ugyanis mindkét telephely vágányhálózata folyamatosan változott. Az itt ábrázolt helyzet nagyjából az 1980-as évek végi állapotot tükrözi, bár több részen lehetnek benne pontatlanságok.
A vasútállomás vágányhálózatát a legutóbbi, 2005. decemberi üzemi állapot szerint ábrázoltam, kivéve a Kőbányai út menti sávot, ahol az 1990-es évek első felében odatelepült Józsefvárosi piac miatt a vágányok részben használhatatlanná váltak, és emiatt a Ganz-MÁVAG felé menő iparvágányok egy része járhatalan lett. Ez egybeesett a gyártelep hanyatlásával, amikortól a vasúti kapcsolatok száma folyamatosan csökkent. Jelenleg egyetlen vasúti kapcsolata maradt a gyártelepnek (a BKV kapcsolat 2013-ban szűnt meg), bár azon is évek óta nem volt forgalom.
Az iparvágány-hálózat érdekessége még a próbapálya, amely a Vajda Péter utca felőli oldalon jött ki a gyárból és haladt a Népligetben a vasúti töltésig. Ehhez egy másik vágány is csatlakozott szintén a gyártelepről, amely a Könyves Kálmán körút mentén ágazott ki.
A pöttyökre kattintva fényképek jeleníthetők meg. A fotók nem azonos időpontban készültek.


A terület elrendezése az 1980-as évek végén

Nagyobb méret

A Ganz-MÁVAG-nak a fénykorban 5 független nagyvasúti iparvágány-kapcsolata volt, melyek mind lekeresztezték a Kőbányai úti villamospályát, valamint két BKV kapcsolata az említett villamospályából. Ezek közül mára egy vasúti kapcsolat maradt fenn, az utolsó BKV kapcsolat 2013-ban szűnt meg. A gyártelepen belül két tolópad és számtalan fordítókorong működött, melyek közül mára a nagyobbik tolópad részben még megvan.
A 2005. december 11. óta üzemen kívüli Józsefvárosi pályaudvar központi állítású kitérőit helyszíni állításúra szerelték át, a felsővezetéket leszaggatták, a vágányok pedig fogyatkoznak. 2014-ben a felvételi épület előtti vágányokat a Sorsok Háza építése miatt elbontották.
A Golgota utcai hurok és a Vajda Péter utcai villamospálya is megszűnt, az Orczy téri vágányok pedig megfogyatkoztak. Cserébe a Könyves Kálmán körúton 2000-ben új villamospálya létesült. Ekkor egyébként a körutat nem a Népliget, hanem a gyár irányába szélesítették, így néhány épületet lebontottak, a tolópadot megrövidítették, a kerítést pedig áthelyezték.

Mindenesetre a régi időkből még megvan a pályaudvari és a gyártelepi vágányhálózat egy része, és a Golgota utcai hurok egyes szakaszai is. Érdemes megnézni, mielőtt ezek is végleg eltűnnek egy nagyobb arányú szanálást követően.

Az oldalt összeállította Fejes Balázs 2014. áprilisában

Fotók: Fejes Balázs, Szelényi Gábor és ismeretlen szerzők NZA gyűjteményéből
Felhasznált irodalom: Csanádi Sándor: A Ganz-MÁVAG gyártelep ma, Pályaőr, 2000/2. szám

Vissza az iparvágányokhoz