Óbuda vasútállomás mára egy
viszonylag jelentéktelen állomássá vált, nem is gondolnánk, hajdan
mekkora forgalmat bonyolított le. Az állomást Kenyérmező néven 1895.
november 17-én helyezték üzembe, az innen kiinduló és Esztergomig tartó
vasútvonallal együtt. Átadásakor az Újpesti vasúti híd még nem
létezett, így a vonalnak Pest felé nem volt kapcsolata. A Szentendrei
(ma H5-ös) hévvonal már megvolt ekkor, Óbudáról a hévhez egy ideiglenes
összekötővágányt létesítettek, a mai állapottól eltérően, a vasút
északi oldalán. 1896. május 14-re elkészült a Duna jobbparti körvasút
felé vezető (a későbbi gázgyári) összeköttetés, amelyen keresztül
Buda-Császárfürdő és a Déli pu. felé létesült kapcsolat. Végül 1896.
november 3-án átadták az Újpesti vasúti hidat, így ettől a naptól
kezdve az esztergomi vonatok a Nyugati pályaudvarig közlekedhettek. A
jobbparti körvasút felé vezető vágány a Szeszgyárnál becsatlakozott a
hévvonalba, így a szerepét vesztett hév összekötő vágányt mintegy fél
év után elbontották. Ekkoriban keleti irányba két vágány ágazott ki az
állomásból, az északi ment az Újpesti vasúti hídon át Pestre, míg a
déli a körvasúton keresztül Császárfürdő felé. A vasútvonalak akkori
elrendezését az alábbi ábra szemlélteti. A rajzon Óbuda állomás nem
látszik, az a bal felső sarokban lévő vonalak nyugati irányú
meghosszabbításában helyezkedett el.
A környék ábrázolása egy 1897. évi
térképrészleten
Az első iparvágány 1913-ban létesült, amikor megépült az Óbudai Gázgyár, amiről bővebben itt lehet olvasni. Ez a jobbparti
körvasúti összekötővágányhoz csatlakozott, így az Óbudai
vasútállomásból kiágazó vágányok száma nem változott egészen 1929.
október 31-ig, amikor megépült a ma is ismert hév összekötő vágány
Óbuda vasútállomás és Aquincum elágazás között.
Hévmozdony vontatta tehervonat
várakozik az új összekötővágányon Óbuda állomás bejárati jelzőjénél
A fenti képen jól látható, ahogy Óbuda állomásra ekkoriban három
független
vágány vezetett kelet felől. A legtávolabbi a hév összekötő vágány
Aquincum - Filatorigát felé, a középső a Gázgyárat kiszolgáló vágány, a
legközelebbi pedig az Újpesti vasúti hídra vezető sínpálya. Óbuda
vasútállomásnak ekkoriban már nagyon jelentős teherforgalma volt, a
gázgyárba irányuló szénszállítmányok mellett itt haladt át a teljes
Szentendrei hévvonalra irányuló teherforgalom is. Érdekesség, hogy az
összekötő vágányon át menetrend szerinti személyforgalom is zajlott, a
Margit hídtól induló szerelvények 1969-ig feljártak Óbudára is.
A környéken a XIX. század közepétől agyagbányákat nyitottak. A Bécsi út
343. szám alatt 1893-ban alapították a Budapesti Tégla- és Mészégető
Rt.-t, amely agyagbányászással és szállítással, illetve mészégetéssel
foglalkozott. Az üzem 1918 után beolvadt a Kőbányai Gőztéglagyár
Társulat Pesten Rt.-be, majd 1926-ban Kőszénbánya és Téglagyár Társulat
Pestenbe. Óbudán ekkoriban három téglagyár működött, a Bécsi úti volt a
legészakibb közülük. Óbuda vasútállomás nyugati végéből ide 1938. körül
iparvágányt vezettek, amely az Óbudai temető előtt egy nagy bal ívvel
délkeleti irányba fordulva érte el a gyárat.
Az Óbudai Téglagyár látképe a hegy
felől 1955. körül
Az állomás forgalmában a II. világháború utáni időszak több
változást hozott.
A háborúban megsemmisült az Újpesti vasúti híd,
amelynek
helyreállítása hosszabb időt vett igénybe. Az esztergomi személyvonatok
a Szentendrei hév pályáján keresztül ideiglenesen Buda-Császárfürdő
állomásra érkeztek és onnan indultak. A közlekedésben újabb
változást jelentett az Árpád híd 1950.
november 7-én történt
átadása. Ettől kezdve a Dorogi medence felől érkező tehervonatok Óbuda
- Filatorigát - Árpád híd - Vizafogó - Angyalföld útirányon át
közlekedhettek, az Árpád hídi villamosvágányokat felhasználva. Ez az
állapot egészen 1955. május 21-ig, az Újpesti vasúti híd újjáépítéséig
tartott, amikortól a személy- és teherforgalom ismét az eredeti
útirányon át bonyolódott le.
Az 1950-es évek erőltetett iparosítása az észak-budai térséget sem
kerülte el. A hagyományos, régi ipari üzemek mellett újak jelentek meg,
a vasúti iparvágányok száma növekedett. 1955-ben létesítették az ún "K"
hidat (a híd az elnevezését a rácselemek alakjáról kapta) Óbuda és a
Hajógyári sziget között. Ezen keresztül iparvágányt fektettek az Óbudai
Hajógyárba. Érdekes, hogy míg az 1835-ben megalapított Óbudai Hajógyár
a térség egyik legrégebbi ipari üzeme volt, közvetlen vasúti
csatlakozást csak 1955-ben kapott. A jobbparti körvasúti összeköttetést
egyre kevésbé használták, Óbuda vasútállomásról a gázgyári vágányon
keresztül a környék ipari üzemeit szolgálták ki, többek közt az időközben
a Szentendrei út mentén felépült Épületelem gyárat is,
amely
iparvágányt létesített a hajógyári iparvágányhoz csatlakozva. Ez az
iparvágány az 1970-es évekig működhetett, majd elbontották.
Óbuda vasútállomás és környéke egy
1960-as évekbeli térképrészleten
Az 1960-as években a fővárosban több helyen nagyarányú lakótelep
építések folytak. Nem volt kivétel ezalól Óbuda sem. Az észak-budai
hőkörzet első épületei 1969-ben épültek fel Óbudán, amely egy önálló
hőközpont építését tette szükségessé. A Kunigunda utcában 1977-re épült
föl az az észak-budai fűtőmű, amelyhez Óbuda állomásról keleti irányban
kiágazó iparvágányt fektettek. Amikor legelőször beindult a
távhőszolgáltatás, átmenetileg egy gőzmozdonyból lett gázkazán. 1977 és
1981 között épült fel a fűtőmű kéménye, bár a hőellátás már jó pár
évvel korábban megindult Óbudáról. Békásmegyertől a Komjádi uszodáig
tart az az zóna, amit innen távfűtenek - ma már ideértve azokat a
házakat is, amelyek korábban a Zápor utcai központhoz tartoztak. A
kéményt a mérgező füstgázok elvezetésére emelték 200 méter magasra - ez
ma is Budapest legmagasabb építménye. A fűtőmű alapvetően gáztüzelésű,
de szükség esetén pakurával is fűthető, ezért épült ki az iparvágány és
a kőolajlefejtő.
A
fűtőmű kéménye és iparvágány-hálózata
A fűtőmű iparvágányának érdekessége, hogy két kitérő is kiágazott
belőle, amelyeknek soha nem lett folytatásuk. Ezek vagy egy tervezett,
de soha meg nem valósult bővítés előkészületei voltak, vagy egy másik
telephely kiszolgálását tervezték általuk (pl. ELMŰ?). A kitérőket az
1990-es évek elején bontották el.
Az állomás mellett 1970-ben épült fel az Óbudai Autóbuszgarázs,
amelynek behajtó útja szintben keresztezte a téglagyári iparvágányt. Az
1970-es évek végére alakult ki Óbuda állomás legkiterjedtebb
iparvágány-hálózata, amelynek sematikus ábráját az alábbiakban mutatom
be.
Óbuda állomásról kiágazó iparvágányok
elvi ábrája legnagyobb kiépítettségük idején
Ekkoriban Óbuda vasútállomás hatalmas áruforgalmat bonyolított le. A
gázgyárba mentek a szénszállítmányok, a hajógyárba az alapanyagok, a
téglagyárból a cserépipari termékeket fuvarozták, és a hév összekötő
vágányon haladt át a Szentendrei hévvonal teljes teherforgalma a
Szeszgyártól Budakalászon át Szentendréig. Ez csak az állomás
célforgalma, ami mellett bonyolódott az átmenő teherforgalom is Dorog,
Pilisvörösvár, Solymár és egyéb célállomásokra/-ról.
1979-ben zajlott a Szentendrei út kiszélesítése és a hév új nyomvonalra
helyezése. Ekkoriban Aquincum elágazással együtt átépült az Óbudára
vezető hév összekötő vágány is. Ekkor kapott a hév teherforgalom egy a
személyforgalomtól teljesen független vágányösszeköttetést Óbudáról
Aquincum elágazáson át Filatorigátig, a hév teherpályaudvaráig.
Az átépülő összekötővágány, háttérben
egy Óbuda felé tartó, M40-es dízelmozdony által vontatott személyvonat
Az
1980-as évekre megépült Óbudán egy nyílt rakodó két rakodóvágánnyal,
ahol többek közt konténereket is rakodtak egy időben. Ennek az
időszaknak az elrendezését az alábbi ábra szemlélteti. Megfigyelhető,
hogy
Óbuda ún. vágánytengely-ugratásos állomás volt, azaz a két oldalról
csatlakozó nyíltvonalnak nem volt az állomáson keresztül egyenes állású
kitérőkön való összeköttetése. Az ilyen állomások különösen alkalmasak
voltak vonatkeresztezések lebonyolítására, ugyanis a két irányból
érkező
mindkét vonat egyenes állású kitérőkön haladhatott be az állomásra,
majd tovább kitérő irányú váltókon haladhattak ki.
Az állomás 1988. évi elrendezését az alábbi légifotó
segítségével tekinthetjük át. Az állomáson még számos teherkocsit
rendeztek és tároltak ebben az időben. A felvételi épület közelében az
első vágányon egy tolatómozdony is várakozik.
Óbuda állomás és környezete egy 1988.
évi légifelvételen
Az állomás érdekessége volt, hogy ugyan az esztergomi MÁV vonal nem
volt villamosítva, Óbuda vasútállomás vágányainak egy része fölé BKV
rendszerű felsővezetéket szereltek, hogy a hév villanymozdonyai
elegycsere céljából feljárhassanak ide.
Az
állomás átépítés előtt még vízdaruval és karos jelzőkkel
A fenti képen az állomás végpont felőli (nyugati) felét látjuk.
Jól kivehető az egyenáramú felsővezeték rendszer. Balra az első vágány
folytatása volt a téglagyári iparvágány. A lenti képre kattintva
elérhető egy videó, amelyet megnézve szembetűnő az 1980-as évek
hatalmas vasúti áruforgalma.
Forgalmi szolgálattevőkről szóló
oktatófilm, amelynek nagy része Óbuda állomáson játszódik
Az 1980-as évektől megindult az áruforgalom közútra terelése, az ipari
üzemek kitelepítése és ezzel az iparvágányok hanyatlása. Az Óbudai
Gázgyár vasúti forgalma 1984-ben megszűnt. Ekkor a gázgyári vágányból
még egy-két egyéb üzemet kiszolgáltak. Az Óbudai Téglagyár 1986-ban
zárt be, de iparvágányán 1990. körülig még volt vasúti kiszolgálás.
A
téglagyár egy légifotón 1963-ban és 1988-ban. Jól megfigyelhető a
téglagyár bontása és a környező telephelyek átalakulása
Ekkoriban szűnt meg a gázgyári iparvágány vasúti forgalma is. A BKV
1990-ben megtiltotta az elegyrendezést Filatorigát teherpályaudvaron,
így a Szentendrei vonalra irányuló tehermeneteket Óbudán rendezték. Az
1990-es években az állomásnak fontos szerepe volt az egyes hévvonalak
közti üzemi és átállítós menetek lebonyolításában is.
Hév
és MÁV vonatok találkozása Óbudán
A hév teherszállítása 1996. november 15-én megszűnt, maradtak az üzemi
menetek, illetve a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum
kiszolgálómenetei. A hév teherforgalom megszűntét követően
fokozatosan elbontották a felsővezetéket.
Üzemi menet Angyalföld felől Aquincum
elágazás felé
A fenti képsorozaton egy hév üzemi menetet követhetünk,
amely Angyalföld irányából irányváltás után Aquincum elágazás felé
halad tovább. Megfigyelhetjük az Óbuda állomás keleti végéből kiágazó
vágányokat, illetve azt is, hogy a hév összekötővágány felett már
elbontották a felsővezetéket.
Óbuda vasútállomás és környezetének ábrázolása egy 1996-os rajzon
A használaton kívüli iparvágányokat az 1990-es években fokozatosan
elbontották. Az alábbi képek a téglagyári iparvágányról készültek 1998
novemberében,
Itt a hídon még megvan a
vágány
|
|
2001
februárjában,
|
|
|
Az
iparvágány nem sokkal az állomás előtt
|
Itt
keresztezte az Óbudai buszgarázs behajtó útját,....
|
... majd haladt tovább a téglagyár irányába
|
illetve 2004 májusában.
|
|
|
A
téglagyár felé vezető nyomvonal egy kapuval lezárva
|
A
Keled út keresztezése
|
Az
Arany-hegyi patak feletti híd
|
Az állomás és a vasútvonal áruforgalma a 2000-res évek elejére
szűnt meg. Az iparvágányok közül egyedül a Fűtőmű iparvágánya maradt
meg.
|
|
|
Az
iparvágány az állomás előtt egy tolatásjelzővel van fedezve
|
A
fűtőmű iparvágánya jól karbantartott
|
Még
a kapu előtt háromfelé ágazik
|
Az Esztergomi vasútvonal teljes felújítására 2012-2015. között
került sor. Ennek keretében a Pilisvörösvár - Aquincum közti szakaszt
kétvágányúsították. A második vágányt az állomás és a Szentendrei út
között a korábbi jobbparti körvasúti/gázgyári vágány nyomvonalára
helyezték. Óbuda állomás teljesen átépült, a
vágánytengely-ugratást megszüntették. 2018-ban a vasútvonalat
villamosították is. A hév összekötővágánya és a fűtőmű iparvágánya
továbbra is megmaradt.
Összefoglaló táblázat az iparvágányokról:
Iparvágány
neve
|
másik név
|
működik/megszűnt
|
megszűnés
éve
|
Hév összekötővágány
|
|
működik
|
-
|
Óbudai
Téglagyár
|
Tégla-
és Cserépipari Vállalat
|
megszűnt,
elbontva |
1990.
|
Óbudai Fűtőmű
|
Észak-Budai Fűtőmű
|
működik
|
-
|
Óbudai
Gázgyár
|
|
megszűnt,
elbontva
|
1984.
|
Óbudai
Hajógyár
|
Óbudai
Hajóépítő Rt.
|
megszűnt,
elbontva
|
1989. |
Óbudai
Épületelem gyár
|
|
megszűnt,
elbontva |
1963<<1977
|
Óbudai
TÜZÉP
|
|
megszűnt,
elbontva
|
1990. |
Felhasznált
irodalom:
Az
Óbudai Téglagyár Facebook oldala
Egykor.hu
Fentrol.hu
Istvánfi Péter gyűjteménye
K. Juhász Erzsébet: Százéves (lenne) a Duna jobb parti körvasút,
Vasúthistória évkönyv, 1992.
Németh Zoltán Adám gyűjteménye,
Szelényi
Gábor képei és térképei,
Wikipedia