A
Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) 1868. szeptember 26-án adta át a
kerepesi vám-tól a kőbánya forgalmi telepig terjedő lóvasúti vonalát és
ekkor épült a Kőbánya kocsiszín is a mai Kőrösi Csoma Sándor út és
Harmat utca sarkán, eredetileg lóvasúti telepként.
1878-ban a PKVT megváltja a Budai Közúti Vaspálya Társaságot (BKVT) és
létrejön a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT).
|
|
Kőbánya telep még a lóvasúti korszakból
1895-ben és egy évvel később
|
A BKVT a lóvasúti vonalait a XIX. század végén sorban villamosította. A
Kőbányai út-Jászberényi úti forgalmi telep szakasz villamosítására
1897. július 12-én került sor. Ekkortól a Kőbánya kocsiszín is villamos
kocsiszínként működött tovább. A telep jelentős bővítésen is átesett:
24 kocsi elhelyezése és javítása volt biztosított ebben az időszakban.
Az ekkoriban még itt végződő vonal végén az egyirányú kocsik fordítása
céljából egy hurokvágány volt, mely a kocsiszín területére is benyúlt.
Térképi ábrázolás 1923-ból
|
Az 1935. évi vágányhálózati rajz
|
A telepet 1932-ben a BSZKRt. korszerűsítette. Mosdókat, zuhanyzókat,
szerelőműhelyt és kocsimesteri irodákat építettek. 1935. december 31-én
a telep összes vágányhossza 852 m-t tett ki, amiből 584 m Haarmann, 35
m Vignol és 233 m vizsgálóaknás vágány volt. A kocsiszínben 9 db
Haarmann kitérő volt beépítve.
|
1941. évi sematikus rajz
« Térképrészlet
1937-ből
|
A forgalmi telepek között a Kőbányai telep sosem tartozott a
jelentősebbek közé. Szerepe mindig is alárendelt volt. A 40-es években
a férőhelykapacitás további növelése céljából bővítették a szabadtéri
tárolóvágányok számát.
Egy 1944. évi helyszínrajz
|
Egyszerűsített ábrázolás 1947-ből |
1948-ban a 26-os villamos viszonylatnak itt volt a végállomása (Kálvin
tér-Kőbánya kocsiszín). Ekkoriban már csak teherjárműveket tároltak a
forgalmi telepen, majd 1949-ben kiürítették és átadták teherautógarázs
céljára a FŐSPED-nek.
A vágányokat valószínűleg csak később bontották el. Legalábbis az
alábbi 1951-es térképrészleten még szerepelnek.
A 26-os villamos egészen 1953. szeptember 21-ig járt Kőbánya
kocsiszínhez. Utána valószínűleg elbontották a hurokvágányt; útvonala
Akna utca-Orczy térre módosult.
A következő képek 1961. augusztusában készültek:
|
|
|
|
Itt
jól látszik a telep elhelyezkedése
a gimnáziummal szemben
/a kép hátulról készült/
|
Jellegzetes
csarnoképület
|
A
bejárati épület
|
A
főkapu a Kőrösi Csoma út felől nézve
/vö. a lap tetején lévő nyitóképpel/
|
A telepet végül 1966-67-ben
lebontották, helyére sokemeletes lakótelepi toronyházakat emeltek.
Fotók:
Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből és ismeretlen szerzők