Kőbánya kocsiszín
Budapest, X. ker. Kőrösi Csoma Sándor út 27.
Megszűnt 1949-ben




A Pesti Közúti Vaspálya Társaság (PKVT) 1868. szeptember 26-án adta át a kerepesi vám-tól a kőbánya forgalmi telepig terjedő lóvasúti vonalát és ekkor épült a Kőbánya kocsiszín is a mai Kőrösi Csoma Sándor út és Harmat utca sarkán, eredetileg lóvasúti telepként. 1878-ban a PKVT megváltja a Budai Közúti Vaspálya Társaságot (BKVT) és létrejön a Budapesti Közúti Vaspálya Társaság (BKVT).



Kőbánya telep még a lóvasúti korszakból 1895-ben és egy évvel később

A BKVT a lóvasúti vonalait a XIX. század végén sorban villamosította. A Kőbányai út-Jászberényi úti forgalmi telep szakasz villamosítására 1897. július 12-én került sor. Ekkortól a Kőbánya kocsiszín is villamos kocsiszínként működött tovább. A telep jelentős bővítésen is átesett: 24 kocsi elhelyezése és javítása volt biztosított ebben az időszakban. Az ekkoriban még itt végződő vonal végén az egyirányú kocsik fordítása céljából egy hurokvágány volt, mely a kocsiszín területére is benyúlt.



Térképi ábrázolás 1923-ból



Az 1935. évi vágányhálózati rajz


A telepet 1932-ben a BSZKRt. korszerűsítette. Mosdókat, zuhanyzókat, szerelőműhelyt és kocsimesteri irodákat építettek. 1935. december 31-én a telep összes vágányhossza 852 m-t tett ki, amiből 584 m Haarmann, 35 m Vignol és 233 m vizsgálóaknás vágány volt. A kocsiszínben 9 db Haarmann kitérő volt beépítve.




1941. évi sematikus rajz

« Térképrészlet 1937-ből

A forgalmi telepek között a Kőbányai telep sosem tartozott a jelentősebbek közé. Szerepe mindig is alárendelt volt. A 40-es években a férőhelykapacitás további növelése céljából bővítették a szabadtéri tárolóvágányok számát.



Egy 1944. évi helyszínrajz



Egyszerűsített ábrázolás 1947-ből

1948-ban a 26-os villamos viszonylatnak itt volt a végállomása (Kálvin tér-Kőbánya kocsiszín). Ekkoriban már csak teherjárműveket tároltak a forgalmi telepen, majd 1949-ben kiürítették és átadták teherautógarázs céljára a FŐSPED-nek.

A vágányokat valószínűleg csak később bontották el. Legalábbis az alábbi 1951-es térképrészleten még szerepelnek.



A 26-os villamos egészen 1953. szeptember 21-ig járt Kőbánya kocsiszínhez. Utána valószínűleg elbontották a hurokvágányt; útvonala Akna utca-Orczy térre módosult.

A következő képek 1961. augusztusában készültek:




Itt jól látszik a telep elhelyezkedése
a gimnáziummal szemben
/a kép hátulról készült/
Jellegzetes csarnoképület
A bejárati épület
A főkapu a Kőrösi Csoma út felől nézve
/vö. a lap tetején lévő nyitóképpel/

A telepet végül 1966-67-ben lebontották, helyére sokemeletes lakótelepi toronyházakat emeltek.

Fotók:  Nagy Zsolt Levente gyűjteményéből és ismeretlen szerzők

Felhasznált irodalom: A főváros tömegközlekedésének másfél évszázada, a BKV kiadványa 1987.
A 100 éves budapesti villamosvasút története, a BKV kiadványa 1987.
A budapesti közúti vasút 100 éve, az FVV kiadványa, 1966.
Dr. Kubinszky Mihály-Lovász István-Villányi György: Régi magyar villamosok, Budapesti Városvédő Egyesület, 1999.
BSZKRt. jegyzőkönyv 1936.

Vissza a kocsiszínekhez Vissza a kezdőlapra