Villamos
kocsiszínek és
egyéb telephelyek
|
A
villamos kocsiszínek szolgálnak a villamosok tárolására, őrzésére,
karbantartására, javítására, tisztítására. A BKV jelenleg 9 villamos
kocsiszínt és egy főműhelyt (járműjavítót) üzemeltet. A kocsiszínek a
BKV Közlekedési Igazgatóság, Villamos forgalmi főmérnökségen belül a
három Forgalmi Szolgálat
valamelyikéhez vannak rendelve (Észak-pesti /volt II-es/, Dél-pesti
/volt I-es/ és Budai /volt III-as/). |
||
A kocsiszínekhez tartoznak a kiszolgálandó viszonylatok (vonalak), és a hozzájuk tartozó járművek. Néhány viszonylatot több kocsiszín üzemeltet egyidejűleg. Technológiai és járműfenntartási szempontból az a kedvezőbb, minél homogénebb egy remíz járműparkja, vagyis minél kevesebb típusú járműből áll. Az 1-2 típus megléte az általános, a 3 már kivételesnek számít. | ||
A személyszállító járműveken kívül egyéb, üzemi célú járművek is találhatók a kocsiszínekben: tanulókocsik, hóseprőgépek, tehermozdonyok, teherkocsik. Ezek száma korábban lényegesen nagyobb volt, mára azonban mennyiségük jelentősen lecsökkent. | ||
A kocsiszínekben a
járművek tárolására szabadtéri és fedett tárolóvágányok szolgálnak.
Ezen kívül találhatók még itt vizsgáló és javítóvágányok, járműmosó,
műhelyek, raktárak, szociális és igazgatási helységek. A tárolható
járművek száma arányos a hasznos vágányhosszal.
Érdekesség, hogy nem
minden kocsiszín rendelkezik gépi kocsimosóval. Ezekben a járműveket
vagy kézzel mossák, vagy rendszeresen átviszik őket egy másik, mosóval
ellátott kocsiszínbe (pl. Ferencvárosból Hungáriába).
|
||
Érdemes megfigyelni, hogy a vágányhálózat technológiai okokból úgy van kialakítva, hogy vagy a kocsiszínben, vagy mellette lehetővé tegye a járművek megfordítását. Ennek két alapvető lehetősége a hurokvágány, illetve a deltavágány. | ||
Időnként
előfordul, hogy a kocsiszínek egyúttal végállomásként is szolgálnak.
Így pl. 2007. augusztus 20-ig Szépilona kocsiszín egyben a 118-as
viszonylat
végállomása is volt. Néhány kocsiszín kapcsolódik a nagyvasúthoz is, mert vágányösszeköttetése van a MÁV felé. |
Jelenleg üzemelő kocsiszínek, főműhely: |
Korábban üzemelt kocsiszínek és egyéb telephelyek (feltöltés alatt): |
Angyalföld kocsiszín | Damjanich utcai forgalmi telep - megszűnt 1937/1997-ben |
Baross kocsiszín | Ferencváros ksz. körüli
telephelyek - nagy
részük megszűnt az 1990-es években |
Budafok kocsiszín | Horog utcai telep - megszűnt 1996.11.15-én |
Fehér
úti főműhely |
Kispest kocsiszín - megszűnt 1977.01.01-én |
Ferencváros kocsiszín | Kőbánya kocsiszín - megszűnt 1949-ben |
Hungária kocsiszín | Óbuda kocsiszín - megszűnt 1996.04.01-én |
Kelenföld kocsiszín | Pálffy telep - megszűnt az 1990-es évek elején |
Száva kocsiszín | Pirók Gyula főműhely - megszűnt 1998.06.30-án |
Szépilona kocsiszín | Újpest kocsiszín - megszűnt 1982.07.01-én |
Zugló kocsiszín | Vágóhíd kocsiszín és UV műhely - megszűnt 1995.09.08-án |
Az oldalt
összeállította: Fejes Balázs |
Vissza a kezdőlapra