Pálya


Ezen az oldalon a villamospályákról tervezek egy kis összeállítást. Az információk összegyűjtéséig első lépésként egy ismertetőt közlök a kúszóváltókról, mely 2010. első félévének egyik aktuális témája volt.

Kúszóváltó

A kúszóváltó fogalma olyan villamosvasúti kitérőtípust jelöl, mely a fixen beépített váltókkal ellentétben egyfajta "mobil kitérő"-ként értelmezhető. Ez különféle előre tervezett vágányzárak esetén használható jól, amikor a villamosvasúti forgalmat a munkaterület elhelyezkedéséhez és jellegéhez rugalmasan alkalmazkodva lehet szervezni ellentétben azzal, amikor a fixen beépített vágánykapcsolatok, visszafogási lehetőségek határozzák meg a villamosforgalom fenntarthatóságát. A kúszóváltót a felbontott vágányszakasz közelében elhelyezve gyorsan kialakítható ideiglenes végállomás, vagy egyvágányú pályaszakasz.



A külföldön már régebb óta elterjedt megoldás felhasználását Budapesten is fontolgatták már egy ideje, megvalósítására azonban csak a Margit híd felújítása kapcsán került sor. Az építés alatt a hídon tervezett különféle vágányelrendezések közötti átkötés idejére gondolták a villamosforgalmat a kúszóváltó segítségével a hídfőig fenntartani. Ennek megfelelően a BKV 2008-ban meg is rendelt két darab kúszóváltót, melyek szállítására 2009. augusztusában került sor. A hivatalosan "vendégkitérő"-nek nevezett szerkezeteket a gyöngyösi VAMAV Vasúti Berendezések Kft. (leánykori nevén Gyöngyösi Kitérőgyár) gyártotta német licensz alapján és szállította le a BKV-nak mintegy 48 millió forintos áron. Ez az összeg a két kitérőt, a hozzájuk tartozó rámpákat, összekötő vágányelemeket és egyéb kiegészítőket is tartalmazza.

A kúszóváltó egy talpakon álló, alacsony sínmagasságú kitérő, melyet a folyópályára ráhelyeznek és csavarokkal, ékekkel rögzítenek. Ehhez tartozik még egy ráhajlítás, a kettő közti összekötő elemek (különböző vágánytengely-távolságokhoz tartozóan többféle), valamint három rámpa a három csatlakozó vágányhoz, melyek az eredeti pályához képesti szintkülönbséget egyenlítik ki. A pályára történő ráhelyezés és megtámasztás miatt csak burkolt vágányzónák esetén használható, emiatt a nyitott vágányú szakaszokat ezek használata előtt ideiglenes elemekkel (pl. kispanel) "fel kell tölteni".
  
A villamos a rámpára hajtva kiemelkedik az eredeti vágányszintből, és onnantól kezdve elkanyarodhat, a váltón keresztül kitérőbe haladhat, majd a másik vágány nyomvonalát elérve egy újabb rámpán keresztül visszaereszkedhet annak szintjébe. Az ideiglenes jelleg és az oldalsó megtámasztás hiányos volta miatt a kitérőn csak max. 5 km/h sebességgel szabad áthaladni. Ennek a mobil szerkezetnek a telepítése jóval egyszerűbb és olcsóbb, mintha fix váltót telepítenének, az utasoknak pedig sokkal kényelmesebb, mintha meglévő távoli visszafogóhelyek közt villamospótló autóbusszal kellene utazniuk. Az ideiglenes vágánykapcsolat a vágányszerkezet telepítésén túl felsővezeték kihúzását igényli még. A kúszóváltó és vezeték telepítése mintegy 6-8 órát vesz igénybe. Ehhez fel lehet használni az éjszakai üzemszünetet, plusz még az előző esti üzemidő végét. Így az utasok részére érzékelhető korlátozás mértéke jelentősen csökkenthető.

A vendégkitérőkről részletes gyári ismertető az alábbi képre kattintva érhető el.



A BKV a beszerzett kúszóváltókat először Száva kocsiszínben próbálta ki 2010. májusában, utasok nélkül. Erről láthatő Fodor Illés alábbi képsorozata.


Még az összeszerelés és felsővezeték-
építés fázisa


Próba TW 6000-res villamossal

A kúszóváltó egy Ganz vezetőfülkéjéből

Ganz csuklós a kúszóváltón


A próba után hamarosan sor került az első éles üzemre is. Az új kúszóváltó a Margit hídi ideiglenes villamospálya déli hídszerkezetről északira történő június 5-6-i átkötésekor debütált. A Jászai Mari térre telepítették, így a 4-es és 6-os villamosok az Oktogon helyett idáig közlekedhettek. Hogy milyen adminisztratív és egyéb akadályok merültek fel az első használat előtt, arról a VEKE honlapja tájékoztat.


Kép az első használatról a VEKE honlapjáról /Fotó: Németh Zoltán Gábor/

Érdekes, hogy a másik váltót az első után egy nappal, egy teljesen más helyszínen kellett felhasználni. Történt, hogy a Duna emelkedő vízállása miatt még azon a hétvégén le kellett zárni a 2-es villamosok lánchídi aluljáróját. Hogy a villamosok a Vágóhíd felől ne csak a Boráros térig közlekedhessenek (utolsó visszafogóhely), kúszóváltót telepítettek a Március 15. térre, így a 2-es villamosok is ezen fordultak vissza június 6-13. (az ár levonulta) között.


Március 15. tér ideiglenes végállomás

Innentől kezdve a BKV úgy megkedvelte az új kitérőket, hogy nem kellett sokat várni újabb alkalmazásukra. Június 19-24. között a Fehérvári úti villamospályát csatornaépítés miatt ketté kellett vágni a Dombóvári útnál. A BKV a kereszteződés két oldalára felszerelte a két kúszóváltót, így a villamosforgalmat mindkét oldalról idáig fenn lehetett tartani - a fennmaradó kis távon átgyalogolva - szemben a korábbi gyakorlattal, ahol ilyen esetben a Bocskai útig, illetve Albertfalva kitérőig jártak volna a villamosok, közte pótlóbuszokkal.


FMH ideiglenes végállomás. Balra látszik az egy héttel korábban felújított
rövid nagypaneles szakasz

Még ugyanabban a hónapban újra szerepet kaptak a kúszóváltók, mégpedig ismét csak a Fehérvári úton. Június 28-július 6. között a Dél-Budai tehermentesítő út (Egér út) Galvani utca-Andor utca szakaszának kiszélesítése folytán átépítésre került a Fehérvári úti keresztezés, benne a villamospályával. A vágányzár alatt a villamosok ismét a munkaterület mindkét oldaláig közlekedhettek, hála a vendégkitérőknek.


"Albertfalva felső" végállomás

Érdekes még a kúszóváltók helyszínre szállítása is. A manapság kézenfekvőnek tűnő közúti szállítás helyett azokat a Száva kocsiszínben lévő tárolási helyükről lowryn, Mukik segítségével, villamosvágányokon juttatják el a felhasználási helyükre. A felsővezeték-, vagy feszültségmentes szakaszokon a BKV-s Unimog is besegít a tolatásba. Egy ilyen, a 8330-as pályaszámú forgóvázas teherkocsin történő szállítást örökített meg Krath Krisztián Bence a Fehérvári úton az alábbi képsorozattal:





Reméljük, hogy a most bemutatott szerkezetek még hosszú ideig szolgálják a BKV és az utazók érdekeit.



Kapcsolódó linkek:
Hamster képes beszámolója
:A VEKE oldalai: 1., 2., 3., 4.


Az oldalt összeállította: Fejes Balázs

Vissza a kezdőlapra