Talán sokan nem is
sejtik, hogy a BKV, amely egy személyszállító
vállalat, árufuvarozással is foglalkozott egykoron. A HÉV és a villamos
ágazat is jelentős teherforgalmat bonyolított le, jelen összeállítás
most ez utóbbival foglalkozik részletesebben.
Ún. rostaljszállító
tehervonat az Akna utcai lerakótelepen. A BKV tulajdonú pőrekocsikon a
pályák felújításánál a zúzottkő ágyazat átrostálásakor keletkezett
szennyeződéseket ("rostalj") ilyen módon juttatták el a lerakóba.
|
Tehervonat az
Alkotás
utcában a Déli pályaudvar mellett a MÁV összekötővágányon. A menet a
Déli pályaudvarról a Kisrókus utcában található Ganz Villamossági
gyárat szolgálta ki. A tartálykocsiban transzformátor-olajat, vagy
az ipartelep fűtésére szolgáló pakurát szállították.
|
Villamos
mozdonyok
Az árufuvarozás
céljára a
villamosvasutak villamos tehermozdonyokat (ún "Mukikat") alkalmaztak.
Ezek egy része a nagyvasúti teherkocsik továbbítása miatt nagyvasúti
sarokütközőkkel volt felszerelve.
A 7061-es muki
Ferencváros kocsiszínben 2006-ban
|
BVV-muki jellegrajza
|
A 7080-as mozdony
az Állatkerti úton 1957-ben
|
Egykoron a villamosvasút hatalmas teherforgalmat bonyolított le. Ennek
megfelelően számos tehermozdonnyal rendelkezett. Mára a legtöbbet
selejtezték, de még mindig 6 tehermozdony állományban van.
Áttekintő
táblázat a villamosvasúti tehermozdonyokról
A szürkével ábrázolt járművek már nincsenek
állományban. A képek megtekintéséhez kattintson a pályaszámra (ahol
léteznek).
Megnevezés*
|
Pályaszám
|
Honos
telep
|
Gyártási
év
|
Jellemző
|
Selejtezve/
Állományból törölve
|
Megjegyzés
|
Motoros
teherkocsi
|
7000
|
|
1902.
|
sínszállító
|
1949.
|
1949-ben
Debrecenbe került
új pályaszáma: DHV 201. 1959-ben selejtezték
|
Motoros
fedett teherkocsi
|
7002
|
|
1904.
|
MÁV
ütközős
|
1958.
|
1958-ban
a HÉV-hez került 2007-es pályaszámon
|
Motoros
fedett teherkocsi |
7003
|
|
1904.
|
MÁV
ütközős
|
1958.
|
1958-ban
a HÉV-hez került 2008-as pályaszámon |
Motoros
fedett teherkocsi |
7004
|
Miskolc
|
1904.
|
MÁV
ütközős
|
1960.
|
1960-ban
Miskolcra került, új pályaszáma: M4
1990-ben selejtezték
|
Motoros
fedett teherkocsi |
7005
|
Vágóhíd
|
1898.
|
|
|
|
Motoros
fedett teherkocsi |
7006
|
Füzesi
főműhely
|
1898.
|
|
|
|
Motoros
fedett teherkocsi |
7007
|
Miskolc
|
1904.
|
|
1955.
|
1955-ben
Miskolcra került, új pályaszáma: M3
1973-ban selejtezték
|
Villamos
mozdony
|
7020
|
Fogas
|
1910.
|
"béka"
|
1960-as
évek vége
|
|
Muki
|
7030
|
Ferencváros
|
1926.
|
|
1995.11.01.
|
|
Muki
|
7031
|
Debrecen
|
1926.
|
MÁV
ütközős
|
|
Debrecenbe
került, ahol a 204-es psz-ot kapta
|
Muki |
7032
|
|
1926.
|
sínfékes
|
|
|
Muki |
7033
|
Ferencváros
|
1926.
|
sínfékes
|
|
még
állományban! Metró reklámmal
|
Muki |
7034
|
Ferencváros
|
1926.
|
sínfékes
|
1995.11.01.
|
|
Muki
|
7035
|
Ferencváros
|
1926.
|
|
1995.11.01.
|
|
Muki
|
7036
|
|
1926.
|
|
|
|
Muki |
7037
|
|
1926.
|
MÁV
ütközős
|
|
|
Muki |
7038
|
Ferencváros
|
1926.
|
sínfékes
|
|
még
állományban! Metró reklámmal
|
Muki |
7039
|
Ferencváros
|
1926.
|
|
|
még
állományban!
|
Muki |
7040
|
Ferencváros
|
1926.
|
|
|
még
állományban!
|
Muki |
7041
|
|
1926.
|
MÁV
ütközős
|
|
|
Muki |
7042
|
|
1926.
|
MÁV
ütközős
|
|
|
Muki |
7043
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7044
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7045
|
Zugló
|
1926.
|
sínfékes,
kis MÁV ütközős
|
|
még
állományban!
|
Muki |
7046
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7047
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7048
|
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7049
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7050
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7051
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7052
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7053
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7054
|
Budafok
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7060
|
Szentendre
múzeum
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
felújítva,
kiállítva
|
Muki |
7061
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
még
állományban!
|
Muki |
7062
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
1995.11.01.
|
|
Muki |
7063
|
Angyalföld
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
|
Muki |
7064
|
Ferencváros
|
1926.
|
MÁV
ütközős |
|
A Sörgyárnál a roncstelep kapujában
félreállítva
|
Villamos
mozdony
|
7080
|
Angyalföld
|
1957.
|
|
1983.12.31.
|
|
Villamos
mozdony |
7200
|
Debrecen
|
1896.
|
"béka"
|
1951.
|
1951-ben
Debrecenbe került 203-as psz-on
|
Villamos
mozdony |
7201
|
Szeged
|
1896.
|
"béka"
|
1951.
|
1951-ben
Szegedre került, ahol az M II psz-ot kapta
1968-ban selejtezték
|
Villamos
mozdony |
7202
|
|
1902.
|
"béka"
|
1950-es
években
|
|
Villamos
mozdony |
7203
|
Angyalföld
|
1902.
|
"béka"
|
1960-as
évek vége
|
|
Muki
|
7205
|
Angyalföld
|
1914.
|
|
1980-as
évek
|
|
Muki
|
7206
|
Angyalföld
|
1914.
|
|
1980-as
évek
|
|
Villamos
mozdony |
7210
|
Angyalföld
|
1917.
|
"BÚR
bivaly"
|
1981.07.01.
|
1981-ben
HÉV állományba került
és 2005-ös psz-ot kapott
|
Villamos
mozdony |
7211
|
Budafok
|
1917.
|
"BÚR
bivaly"
|
1970-es
évek
|
HÉV
állományba került
és 2006-os pályaszámot kapott
|
Villamos
mozdony |
7300
|
Fogas
|
1900.
|
"béka"
|
|
felújítva,
kiállítva Szentendrén a múzeumban
|
Villamos
mozdony |
7301
|
Debrecen
|
1900.
|
"béka"
|
1943.
|
1943-ban
Nagyváradra került,
1961-ben selejtezték
|
Villamos
mozdony |
7302
|
Füzesi
főműhely
|
1900.
|
"béka"
|
1974.
|
|
Villamos
mozdony |
7303
|
Ferencváros
|
1901.
|
"béka"
|
1950-es
évek vége
|
|
* A motoros fedett
teherkocsi, villamosmozdony, muki, stb. rokon értelmű kifejezések. Csak
azért vannak megkülönböztetve, hogy a tehermozdonyok eltérő jellegére
utaljanak.
A jelenleg is állományban lévő, belső szállítási feladatokat ellátó
7033, 7038-7040 és 7061 pszú-mozdonyok Ferencváros kocsiszínbe, a 7045
pszú pedig Zugló kocsiszínbe
van állomásítva.
A
legelterjedtebb (7020-7053-as) mozdonyok főbb műszaki jellemzői
Megengedett
legnagyobb sebesség:
|
30 km/h
|
Legkisebb bejárható
pályaívsugár:
|
16 m
|
Mozdony teljes hossza
(sarokütközők között):
|
7.400 mm
|
Mozdony teljes hossza
(vonókészülék):
|
7.170 mm
|
Mozdony szélessége:
|
2.080 mm
|
Mozdony magassága:
|
3.355 mm
|
Tengelytáv:
|
3.000 mm
|
Kerékátmérő:
|
850 mm
|
Padlómagasság:
|
1.046 mm
|
Mozdony tömege:
|
11.450 kg
|
Raksúly:
|
4.000 kg
|
Motorteljesítmény:
|
2*55 LE
|
A mozdony közvetlen kapcsolású, mindkét tengelye
hajtott. Üzemi féke Böcker rendszerű légfék, mely a kerekekre ható
tuskós féket működteti. A villamos ellenállásféke csak kiegészítő
jellegű. Rögzítésre kerekes kézifék szolgál. A mozdonyon nincs
akkumulátor és segédfeszültség, minden segédüzemi elektromos
berendezése (légsürítő, külső-belső világítás) 600 V-os főáramkörű.
A mozdony belső
tere a vezetőállással. A vezetőállás
itt szó szerint értendő: a mozdonyt ugyanis állva vezetik
|
Balra a homokszóró és a
vezérlő kontroller
|
Fent a világítási
kapcsolók, a túláramkapcsoló
és a sínfékkar. Lent a kerekes kézifék
|
A vezetőállás berendezései balról jobbra: bal oldalon a homokszóró
tartály és nyílás, kontroller és irányváltó-kapcsoló. Középen a légfék
kezelőszelepe, a pályacsengő, sugárvető kapcsoló és ellenőrzőizzója,
fent a világítási kapcsolók, túláramkapcsoló és sínfékkapcsoló
(sínfékes jármű esetén), jobbra a kerekes kézifék karja és az
áramszedőkötél.
|