A budafoki erőművet a Budapest
Budafoki Helyiérdekű Villamos Vasút (B.B.V.V) 1914-ben helyezte üzembe,
a törökbálinti vonal megnyitásával összefüggésben. Ez váltotta fel az
eredetileg a Budafok Forgalmi telepen 1899-ben létesített áramfejlesztő
telepet.
Az áramfejlesztés gőz segítségével történt, a kazánokat szénnel
fűtötték. A tüzelőanyag szállítására iparvágányt létesítettek. A
kiszolgálást Budafok MÁV állomásról (a mai Budafok-Hárosról) a BBVV
saját mozdonyával végezte.
A B.B.V.V. 1-es pszú mozdonya
nagyvasúti kocsikban érkezett szenet továbbít a budafoki erőműbe
Az áramtermelés az erőműben 1931-ben szűnt meg. Ezután a vontatási
energiát a Budapest Székesfőváros Elektromos Művek lágymányosi
telepéről vásárolták. Az erőmű helyén áramátalakító állomás létesült.
Az iparvágány ábrázolása egy
1933. évi rajzon
Az áramátalakító iparvágányát később bővítették az innen kiágazó
albertfalvai 120 kW-os alállomás iparvágányával.
Ezen az 1960-as évek eleji
rajzon látszik a kibővített iparvágány
|
Illetve ugyanez egy
katonai térképrészleten az 1960-as évekből
|
1945-ben létesítettek nagyvasúti kapcsolatot Budafok forgalmi telep és
Budafok-Albertfalva MÁV állomás között. Ezután a budafoki erőmű
iparvágányára már lényegesen rövidebb úton érkezhetett az elegy.
BAFOG
Az 1960-as években a volt budafoki erőmű területén működött a Budafoki
Alkatrészgyártó Forgácsoló Gépműhely (BAFOG), melyet a BHÉV az összes
vonalat kiszolgáló központi gyártó műhelynek rendezett be. A BAFOG a
budafoki vonalcsoport 1963. január 1-i FVV-hez kerülése után tovább
működött.
Az iparvágány kiágazása
és környezete egy 1970. körüli ábrázoláson
Jobbra az iparvágányt ábrázoló 1970-beli
rajz »
A korabeli leírás szerint a telepen lévő
iparvágány-hálózat kifogástalan állapotban volt.
|
|
Az iparvágány funkciójának csökkenésével idővel egy részét
visszabontották, elrendezése így gyakorlatilag visszaállt az 1930-as
évekbelire.
Teltek-múltak az évek, az
iparvágányon már réges-régen nem
volt kiszolgálás, mégis teljesen épen megmaradt felsővezetékkel együtt,
ami ebben a korszakban kisebbfajta csodának számít. Az alábbi három kép
1999. májusában készült.
Fotók:
Szelényi Gábor
Ez az állapot maradt fenn a közelmúltig, amikoris 2007. elején a váltót
kiszedték, az úttestet keresztező részt pedig leaszfaltozták.
Végezetül az iparvágány ábrázolása egy 2005. körül készült ortofotón,
és az erről szerkesztett rajzon.
Felhasznált
irodalom: 100 éve indult útjára a Budapest Budafoki Helyiérdekű
Villamos Vasút - a BKV jubileumi kiadványa
Németh
Zoltán Ádám gyűjteménye