A fővárosi autóbuszközlekedés első állandó telephelyét a Thököly
út-Istvánmezei út-Szent Domonkos (később Cházár András) utcai területen
1930. november 24. adták át. Az akkori nevén Szent Domonkos utcai
forgalmi telepet a Székesfővárosi Autóbusz Üzem (SZAÜ) vette birtokba.
Részei:
garázscsarnok, műhely, irodaépület, üzemanyagtároló telep (az üzemanyag
tárolására egy 85 ezer literes üzemanyagtartályt helyeztek el) és
töltőállomás.
A közúti szállítójárművek hiánya, a közúti szállítási kapacitás
elégtelen volta miatt a gázolajellátás csak vasúton keresztül volt
hatékonyan lebonyolítható. Ezért 1943-ban az üzemanyag-szállítás
céljára a Thököly
út
felől iparvágányt
építettek.
Az iparvágány ábrázolása egy
1945. évi vágányrajzon
A forgalmi telep 1948. április 20-tól Récsei Ernő mártírhalált halt
dolgozó nevét vette fel.
A Fővárosi Autóbuszüzem növekvő kocsiállománya mind több gázolajat
igényelt. Az FVV
hálózatán MÁV-szabványú tartálykocsik nem közlekedhettek.Emiatt
1949-ben a Füzesi Főműhely az 1914. évi gyártású, és az 1947.
évi Kispest kocsiszíni tűzben megsemmisült 9679, 9683 és 9695
psz-ú BLVV ikervillamoskocsi-alvázakra az autóbusz-garázsok üzemanyag
kiszolgálása céljából vásárolt tartálykocsi tartályokat épített rá
(mind a három tartály különböző volt), a tengelytávot 4,5 m-ről 4,1
m-re
csökkentette és fővasúti vonó-, ütközőkészüléket is felszerelt. A
kocsikat eredetileg a 8700-8702-es pályaszámokkal látták el.
A
8702-es psz-ú gázolajszállító tartálykocsi
A szállítmányok 1949-től nagyvasúti tartálykocsikban érkeztek az
FVV ferencvárosi telepére, ott a gázolajat átfejtették az üzemi
szállításra készített 3 tartálykocsiba, majd a villamosvasút
vágányhálózatán továbbították a Fürst és Récsei garázsba. E
meglehetősen
bonyolult szállítási mód a gázolajellátásban esetenként zavart
okozott.
A három üzemi célú tartálykocsit 1952-ben sorban 8960-8962-re számozták
át.
Az iparvágány elrendezése
1952-ben, illetve egy pótkocsis autóbusz, előtérben az iparvágánnyal,
valamikor az 50-es években
A felmerült nehézségek kiküszöbölésére az FVV a gázolajszállító
forgalomhoz 1954-ben 3 kis tengelytávú, MÁV-vonalakon
is közlekedő tartálykocsit vásárolt, de ez sem hozott végleges
megoldást.
Az autóbuszgarázsok közvetlen
gázolajellátására a MÁV-tól átvett 3 m
tengelytávú, 1908. évi győri gyártású tartálykocsi típus
A FAÜ gázolajellátását a Fővárosi Tanács 1958-ban az újjászervezett
BHÉV feladatává tette. Az olajfinomítóktól a garázsokig közlekedő
tartálykocsik tengelytávja 3,6 m, szélessége 2,52 m lehetett. A BHÉV
1959-ben a MÁV-tól az FVV-től és az ÉM Vegyianyagokat Gyártó
Vállalattól 13 ilyen kocsit vett át; a Récsei garázs kiszolgálását
Törökőr-Baross tér átmenettel 1960. június 7-én kezdte meg. Az FVV
hálózatán a
kijelölt BHÉV-mozdonyok egy menetben két rakott, illetve három üres
tartálykocsit vontathattak. A tehermeneteket 22 és 4 h között kellett
lebonyolítani.
Elrendezési vázlat 1959-ből
Az 1959. évi teherszállítási utasítás a kiszolgálást az alábbiak
szerint szabályozta:
Az iparvágány a Thököly úti fővágányból ágazik ki, és egy elágazási
váltón át a Cházár utcába vezet.
A Baross tér felől érkező tehermenetnek az összekötő vágány váltója
után meg kell állni, majd a váltók átállítása után áthalad a másik
forgalmi vágányra, ahonnan az elágazási váltó átállítása és rögzítése
után kétoldali fedezés mellett behaladhat a Cházár utcába. A Zugló
felől érkező tehermenetet az iparvágány elágazási váltóján való
áthaladás után meg kell állítani. Ezután a váltót kitérő irányba kell
állítani, és a tehermenet kétoldali fedezés mellett behaladhat a Cházár
utcába.
A vonatvezető köteles minden esetben gondoskodni a váltók szabványos
állásba való visszaállításáról.
A kitérőbe való behaladást minden körülmények között fedezni kell. Az
iparvágányról való kihaladás alkalmával nagy gondot kell fordítani a
Thököly úti forgalomra, és a forgalmi vágányra csak akkor szabad a
tehermenetnek ráhaladni, ha abból semmi veszély nem származik.
Kihaladás alkalmával a tehermenetet ugyancsak fedezni kell.
A Baross téri metróállomás építési munkái miatt 1967.
augusztus 22-től a Récsei garázs kiszolgálását a BHÉV-től az FVV vette
át. A gázolajszállító tartálykocsik a MÁV Rákospalota-Újpest állomására
érkeztek, és a 65-ös Beller Imre úti vonalán, az Erzsébet királyné
útján, és a Thököly úton át jutottak céljukhoz.
A kép baloldalán látszik egy
kéttengelyes tartálykocsi a Récsei garázsban
A Récsei és Fürst garázsok kiszolgálására a korábbi 13 000 liter
térfogatú, kéttengelyes kocsik által biztosított szállítókapacitás
növelésére és pótlására olyan DR eredetű, illetve építésű
kocsikat
vett át 1968-ban a BKV a MÁV-tól, amelyeknél a forgóváz képes volt az
R=19 m sugarú pályaívnek megfelelő kitérésre.
A BKV 4 tengelyű
gázolajszállító tartálykocsija
Két ábra az iparvágány
elrendezéséről 1970 körülről
|
|
Az 1970-es években az iparvágány még használatban lehetett. Az alábbi
három képen látszik a Thököly útról a Cházár András utcába kanyarodó
vágány, valamint a 67-es viszonylaton közlekedő 1500+pót szerelvény
valamikor a 70-es években.
Az iparvágányt az 1980-as évek elején még ábrázolták, de forgalma
ekkorra már valószínűleg megszűnt. A 8960-8962 psz-ú kéttengelyes üzemi
gázolajszállító tartálykocsikat a BKV 1983.01.31-vel törtölte
Ferencváros kocsiszín állományából. A Thököly úti kiágazást kiépítették
a pályából, de a Cházár András utcában lévő vágányok még sokáig,
egészen az utca leaszfaltozásáig megvoltak.
A Récsei Autóbusz Üzemegység neve 1997.01.01-től Belvárosi Autóbusz
Üzemigazgatóságra változott.
A Cházár
András utcában vágánytöredékek emlékeztettek a volt iparvágányra.
A telep
légifelvételeken
Néhány kép az iparvágány
maradványáról a telepen belül. A vágány a sorompón bejövet keresztezte
a kerítést egy rácsos kapun, majd az épület mellé simult és valahol az
alúminium oldalfalú bódéknál ért véget.
Az autóbuszállomány csökkenése, és a felszabadítható telephelyek
értékesítéséből remélt pénzforrások miatt a BKV a Belvárosi
autóbuszgarázst 2000.07.01-én.megszüntette.
A kiürített telep a
Haarmann vágánymaradvánnyal
|
A vágányra helyenként
egyszerűen ráaszfaltoztak
|
Itt látszik a rácsos
kapu, ahol a vágány keresztezte a kerítést
|
A volt buszgarázs területén 2004-ben megnyílt a Récsei Center
bevásárlóközpont, és különféle lakóházakat is felhúztak. Az
aszfaltburkolat alatti vágányok azonban egy közműmunka kapcsán 2006-ban
ismét a felszínre kerültek.
Felhasznált
irodalom: Keller László: A
Budapesti Helyiérdekű Vasút és villamosvasút teherforgalmának
történetéből, Városi Közlekedés 87/6. szám
K. Juhász Erzsébet: Ötven éve
volt a Kispesti kocsiszíni tűz, Városi Közlekedés 97/6. szám
Dr. Kubinszky
Mihály-Lovász
István-Villányi György: Régi magyar villamosok, Budapesti
Városvédő egyesület, 1999.
Mihálffy László: Budapesti
busz-történet, Megemlékezés a Récsei garázs 70 évéről I, II, III.,
Városi Közlekedés 2001/3-5. számok
Dr. Szabó Dezső: A
budapesti
autóbuszközlekedés kronológiája röviden
Autóbusztörténeti
weboldal